17 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

17 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4 — VAKIT 17 MART GÜNÜN —— ——— İNN) Dördüncü Büyük millet Meclisine dair Dördüncü B. M. Meelisinin karak- terleri hakkında günden güne sızan haberler, Yeni meclisin hatlarını bi- raz daha kuvvetlendiriyor. o Deniyor ki, dördüncü meclis iktısadi (ve mali) meselelerle uğraşacak. Büyük Okyanoslardan (daha engin ve büyük rüzgürlardan daha genis bir buhran dalgası yeni dünyayı, eski dün- yayı sarsıyor, Sanayi memleketlerin- den başlıyan bu buhran 925 senesinde ancak sade sanayi memleketi olmak karakterini taşıyan memleketleri sar. mıştı. 929 senesinde 20 dan fazla hükümet bu buhrandan kurtulamadı, 20 ye ya- kın devlet buhranlı normul arasmda kaldı. (930) senesinde dünyada 3 mem- leket normal iktısadi hayat yaşıyordu: var ————— / Vakıt okuyucülarınn — dert ortağıdır Bize yazinız E Nasıl adamsınız ? Grafoloji mütehassısımız cevâp veriyor Do ğru olmamış Çpssişehir etfaiye kumandanı | kayin biraderini öldürmüş Bir etfaiye kumandanının yan- gm söndürmesi doğrudur ama can ateşini ve bunun neticesinde bir adamın evini, barkını sön dürmesi doğru olmamış. » Çamaşır hırsızı Şetanbulun bir semtinde türe- yen bir takım hırsızlar yıkan- mış çamaşır çalıyorlarmış. Şu balde hırsızların da saygılıları bulunduğuna inanmak lâzım ge- lecek. OÖyleya kirli çamaşır Anadolu eczahanesi ve ispirto inbisari Bandırmada Mekker öczanesi sahi- bi Hikmet Bey yazıyor; | Okuyucularınıza . açtığınız ' şikâyet isütununa Anadolu © eczacılarının bir derdini arzedeceğim. l İspirto inhisar idaresi ötedenbeki eczacılara da İspirloyu müskirat âmille! ri gibi kilosunu 300 kuruşa veriyordu. Takriben üç aydanberi Istanbul ec- zacılarma fiyatı tenzil ederek saf is pirto 150 tentürdiyot yapılacak iyot ka rışmış İspirto S0 pansıman gibi harici işlerde kullanılacak kolonya ispirtosu- nu 160 kuruşa veriyor. Fakat bizler hâ lâ 900 kuruşa ispirto alıyoruz bize ne kolonya ispirtosu ne İyotlu ispirto ve İ ları çalıp pazara çıkarsalardı... I — Asabi karekteriniz var, | o'ursunuz. Takip küdreliniz de e- | Edebiyat tarihi ve » Danimarka, İsveç, Irlânda!, kalan memleketlerin hepsi buhran ba- tağına daldı. 928 ve 929 yat geçiren Fransa bile Ja normal arasında bir yer tuttu. dalgaya ne derseniz deyiniz, tutulmuş ağaçlar gibi devrildi. yerlerde bunların kapıları senetleri son bahar rüzgür! bi 'savrola, savrula pıştı. Birçok yerlerde hisse senetleri ancak kışa karşı pencere camlarını ya- pıştırmak için kullanıldı. Amerikada bir hamlede Arka, arkaya dizilmiş deste, kambil kâğıdı gibi devrildi. 72 banka Dünyanın cenneti, günümüzün Ba-| bili, New York sefalet (içinde. New Yorkta fakirlere, sefillere yemek da- ğıtan (Selâmet ordusu) komitesi kad. rdsunu her gün biraz'daha genişleti- yer. Bir müharrir anlatıyor: “Selâmet ordusunun,, Yardımına ko- şanlâr o kadar çok ki, Amerikalıların “b meşhur teşkilâtçılığına, meşhur idare iliğine rağmen bir buçuk saat bekleyip de birkaç lokma yemek yemeğe muvaf- fak olanlar kendilerini zafer kazanmış farzediyorlar, ' Sabahtan © akşâmlara kadr kapı bekliyenlerin haddi hesabı yok! New Yorkta 25 senetle karın doyu- ran lokantalar artik müşteri bulamı. yor. Üst üste lokantalar Iki sene evel pek âlâ iş yapan ha asılıdır: , “Para lâzım. Dükkanımı bütün mâ- Tı ile satacağım. Yine biliyorsunuz ki bu dünya cen- neti Amerikadan işsizlerin hudut harici ediliyor. kadar, Londradaki artık günün meselesi oldu. edilmesi için Kanan teklif Almanyada işsizler 3 milyon Viyanada dilenciler arasında - bile rekabet başladı. e Habsburgların eski payıtahtmda simokinli dilenciler beşon pâra bulabiliyorlar. Balkanların hali mülüm. Romanya zâferine rağmen ala- caklıların elinde bir deri, bir : kemik kaldı. ea z ,Türkiyedeki. buhranı hükümetin ve tuttukça, kıştan, kardan, yağmurdan, rüzgârdan nasıl kaçamazsa bu buhran akıntısından da kaçamaz. Türkiyedeki buhranı hükümeti ve inkılâp fırkasının beceriksizliğinde arr yan adam cehlin ve kinin tırpanıdır, ... Sanayi memleketlerinde (başlıyan ateş mütehassısların fikrine göre zira- at memleketlerini sardı, ziraat memleketlerinde duracak ve zira at Ülkelerinden refah dalgası yeniden dünyayı saracak, Şu halde bizim için dünyanm bu ik- trsad! ve mali hereüimerci içinde iki kö şe başı tutmaktan başka çare yok: A — Dünyadaki buhranm seyrini cid diyetle, alâka ile takip etmek ve Tür- kiyenin iktisadi ve mali o meselelerini dünya haneketlerine göre (tanzim et mek. B — Türkiyenin bu dünya (o buhra- nmda gösterdiği husysiyetler var. Bu hususiyetle t ürk memleketinin bugün- kü iktrsadi manzarasmın neticesidir. Elimizdeki istihsal vasıtalarının daha iyi, daha ucuz, daha kârlı kullanılma: Geri « normal ha- ida buhran Bu bazı yer- lerde fabrikaların bacaları kasırgaya Bazı kilitlendi, Sanayi müesseselerinin çatıları çöktü, esham ve tahvilât borsalarında hisse önünde arsa, arsa dolaşan çınar yaprakları gi- kaldırımlara ya- deste is- kapanıyor. nice lokantalar var ki, kapılarında şü lev- ve nihayet, diği gibi saf ispirto da 700 kurusa veriliyor. Bu farkı fiyat vakıa müşteriden çı- kar fakat niçin bir Bandırmalı İstan.| bulludan fazla inhisar resmi ödesin. Saniyen biz eczacılar da müşterile- yoruz. İstanbulda 50 kuruşa alınan is- pirtolu bir ilâç burada 70 - 80, kuruştan | aşağı verilmez aradaki fark halk naza rında bizim ihtikârımıza atfolunur| ben de olsam ayni kanastte bulunu- rum. İspirto fiyatı için müteaddit şifahi tahriri şikâyetlerimiz oldu hiçbir se- mere vermedi, | Beynelmilel Maçlar Fransa Almanyayı (1-0) Yugoslavya Yunanistanı (4-1) yendi Pazar , günü o Avrupanın iki mubtelif şehfinde şayan dikkat iki futbol maçı oynanmıştır. Bu müsabakalardan biti Pariste AK | man ve Fransiz milli takımları arasinda cereyan etmiştir. Bu maç beynelmilel futbol âleminin son sene içinde meydana koy- du, en mühim maçtı. Çünkü 914 senesindenberi muhtelif milli takımlarla maç yapan heriki takım ( harbıumumiden © sonra ilk defa olarak karşı karşıya ge i liyorlardı. . Dün aldığımız bir telgraf haberine nazaran bu pek mühim maç Pariste (Kolomb) stadında oynanmış ve Fransız takımı birinci devrenin sonlarına doğru yaptığı bir tek sayı ile maçı 1-0 kazanmıştır. Maçta elli bin seyirci bulunmuştur. Müsa- bakayı seyretmek üzere Alman- yanm mühim şehirlerinden Pa- rise gelen 15 bin Alman seyir- ciden ancak 10 bini stadda yer bulabilmiş, 5 bin Almanda kar- şılaşmanın neticesini stadin etra- fında beklemiştir. Diğer beynelmilel herşeyde Te'grat ta Yuğoslav ve Yunan milli takımları arasında yapılan Balkan kupası maçıdır. Yugos- lavlar faik bir oyun neticesinde Yunanlıları 4-1 gibi kat'i bir mağlubiyete uğratmışlardır. Bun- İntizamdın hoşlanmamanıza riğ” men har'ce karşı iyi görünmek stersiniz. Ne nikbin ne bedbin- siniz. Hassasiyetiniz size kâfi | olacak kadar vardır. Çalışmak» İrimize karşı müşkül bir vaziyete düşü-, tan Toşlanmazsımz fakat zevki nizi de ihmal etmezs'niz. Acul ve mütereddits'n'z. Tuttuğunuz bir işi sonuna götürmekte ünsiyetiniz var. İradeniz kâfi kuvvettedir. Okumaktan boşlanırsınız. Maha- | za ameli tarafınız daha kuvvet- lidir. 2 — İradeniz kuvvetlidir. Has- sas karakteriniz var. Kendinizi bazan bedbin telekki etmeniz idealinize vasıl olamamış biri olmanızdandır. Fakat vaziyetinize göre idealleriniz hemen hemen çok mübalâgalıdır. Eğlenceden ziyade okumaktan ve bilhassa meraklı şeyleri tetkikten zevk alırsmız. Mütehammil ve bati etvarınızla etrafınıza ciddi gö- rünürsünüz. Takip okuvvetiniz fazladır Ve'en kuvvetli tarafınizdır. 3 — Sinirli kârakteriniz- var, Mahaza olur olmaz şeylere pa- puç bırakmıyan pişkin bir seciye sahibi olmanız kuvvetli tarafınız- | dır. Az hassassınız. Hadiseleri daha fazla hakiki mahiyetli gö- ren işlen yorulmaz biraz menfa- atım seven ve artık tabiat haline gelen hisset sahibi birisiniz. Eğ- lenceden müstağni kalmazsınız. Okumaktan ancak günün hâdi- selerini takip için zevk alırsınız. Ameli tarafınız çok kuvvetlidir. 4 — İntizamdan hoşlanan, ça- lışkan, dürüst düşünen, az hassas inatçı, her şeyi olduğu gibi kabul eden, birçok şeylere doymamış iyi, yaşamağı berşeye tercih eden ne maddi ve ne hassas düşünen birisiniz. Nikbinsiniz. Başka türlü görünmek, olduğu. nuz gibi görünmekten daha çok size lezzet verir. Hemen hemen &8inirsiz ve uysal, mütehammil fakat ayhı zamanda kat'i karar ve kanâahı olmıyan mütereddit olmanız sizi neşeli biri yapmıştır. Meraklı ve artistik şeylerden hoşlanırsız. dan evvelki karşılaşmalarda Yu- nanistan 8-1 Romanyaya yenil- miş. Aynı takım üçay sonra Bulgaristanı Atinada 6-1 mağlup etmişti. Bu arada Bulgaristanda Yogoslavyayı yenmişti. Bu vazi- yete göre Balkan milli takımları 5— Mütevazı mesaiden yorul- mıyan ve herhangi bir işte çok şamil manasile tahammülü olan gesi zel okumuş, biraz asa- i, dikkatli, her şeyi ya olurun- dan fazla veya noksan kiymetli muhakeme eden birisiniz. arasında €n iyi. vaziyette bulu- nan Romanya ekipidir. sı için tedbirler alma! Dünya için çıkar yol da budur. Biz hayale tapan insanlar değiliz. Müsbet yoldan, müsbet hakikate gide- ceğiz, Hakikatlerden bahsederken büyük kürre üzerinde esen büyük rüzgürlar önünde büyük ülkelerin de sarsıldığı- nı hatırlıyaraki Sadri Etem 6 — Hassas ve nikbin birisiniz. İntizamdan ve temizlikten hoşlanan ve meraklı şeylere düşkün, dik- katli nikbin yeniliklerden zevka- ır, biraz her şeye burnunu 80- kan, iradeli fakat mütereddit çalışmaktan orta derecede zevk alan birisiniz. Her şeyi sinirle- rinize değil hayalinize göre mu- hakeme edersiniz. Açık elli ve etrafına hoş görünmek sırrına muktedir olmanız en iyi târafr nızdır. Ameli şeylerde muvaffak | yatında çok w pice kuvvetlilir. 7 Çalışkan karakteriniz var. Bıkmıyan ve - istediğini yap- pavilen feragat sahibi; az has- sas, tem'zlikten ve intizamdan hoşlanan fakat az tatbik ede- kilen, az nikbin, sinirsiz, best gören ve menafiini müdrik, ha! iki düşünmeğe az muvaffak o'an, asret ve iştiyakları çok, az okun uş. eğlencesine düşkün bi- risiniz. 8 — Sabırlı karakteriniz var, | Az hassas olmanıza “rağmen | ekseriya bâdiseleri evvelâ sinir- lerinize yaptığı tesire göre mu- hakeme edersiniz, umumiyetle iyi birisiniz. Çalışmaktan, . inti- zamdan hoşlanırsınız. Biraz dik- katsiz olmanız en zaif tarafınız- dır. Ameli (tarafınız kuvvetli olduğu için daha fazla el ve ayak işlerinde muvaffak olursu- nuz, 9 — Hassas karakteriniz var. “Ameli tarafınız daha kuvvetlidir. Bazen maddi o menfaatlarınızı doğrudan doğruya alâkadar et- mesine rağmen hassasiyetiniz menfaatınızı reddettirebilir. Ha- aşmış olduğunuz. anlaşılıyor. Fakat dikkatsız ve az azimlisiniz. (Bulunduğunuz mubite intibak edebilmeniz, her işe elverişli olmanız, iyi düşüne- bilmeniz en Kuvvetli teraflarınız- dır. Çalışmaktan menfaat “bü- lundukça yorulmıyan ve öyle her şeye kulak asmıyan birisiniz. 10 — Hassas karakteriniz var. Maahaza biraz fazla sinirli ol- manız bu hususiyetinizle birle- şince bayağı geçimsiz biri görü- | nüyorsunuz. (Hakikatta sabur, mütehammil ve pek alâ geçim- lisiniz. Ancak kendini satmak yukarı bir istidat işidir. Nikbin- siniz. Henüz hiç birşeye doy- mamış dolgun emelleri olan bi- risiniz. Çalışmaktan şöyle böyle haşlanırsınız. Fakat zevklerinize, süse ve meselâ sinema ve spor gibi şeylere meclüp görünürsü- nüz. İradeniz hemen çok az fakat etrafınıza bir müddet görüştük- ten sonra hüsnü tesir bırakır- sınız. Jmzalarını gönderen karilerimize 1 — Bir kart üzerinde birkaç imza gönderenler yine sıraya tabidirler. Bu itibarla meselâ bu imzalardan biri çıkıpta di- ğerleri ayni gün intişar etmese cevap verilmiyeceğini zan etme- melidir. Sırası geldiği zaman cevap verilecektir. 2 — İmza ile adres arasını, imzayı klişeye almak üzere çı- karabilmek için açık bırakınız. Ankarada Kemal Bozkurt Beve ———— ———— İmzanız hem çok büyük hem kâğı- da dağılmış bir halde olduğu için kli. şeye almama». Böyle de cevap vere bilirdik, fakat imzaları neşir vaadini yapabilmek İçin yeni imzayı bekliyece- ğiz mak için icabeden ber şeyi ya- | | İ TOTUN INHİSARI İ varında bir diş macunu B» diş macunu şirketi meş” hur ediplerin evini birer birer Co aşarak macununa “tak- ris, ler toplamiya başladı. Bu harikülâde, reklâm usulünün bir “mırsadı ibret, rasıdı tarafından bulunmuş olduğu rivayet ediliyor. Dişe dokunur bir edebi mah- sul alınamıyan şu sıralarda, diş macunu methiyelerini edebiyat tarihimize maletmek fena buluş olmasa gerek! Tonlu İğne ınbisarlarda MEMURLARI BELEDİYE AZASI OLAMI- YACAKLAR Tütün inhisarı o memurlarının belediye azası olup olamıya- cakları Dahiliye ( vekâletinden sorulmuştu. Dün gelen cevapta lülün inbisar memurlarının gör” dükleri vazife mahiyet itibarile devlet işi olduğundan bu me murların belediye âzası olamı” vacaklari “bildirilmiştir. ça BİRA FİATLAR TMESELESİ Dünkü akşam refiklerimizden birinde Bomonti şirketi idare heyetinin dün toplanarak bira fiatlarının tenzili hakkında inhi- sar idaresinin tetkikatı netice- | sinde tesbit ettiği rakkamlar | üzerine müzakerede kekmaceğmi yazıyordü. Bomonti şirketi idare heyetinden bir zat idare heye” tinin dün toplanmadığı gibi inhisar idaresinin şirkete bira fiatları hakkında bir iş'arda da bulunmadığını, fabrikada tadilât yapılacağının da doğru olmadı- ğını söylemiştir. Ş Melmeket haberleri Bu nasıl şey? izmirde çıkan Hüriyet gaze“ tesi Kızıl çöllüdeki mezarlık ci” | Fransıza ait olan çiftlikte yüz Ermeni ve Rum çer cuğunun bulunduğunu ve kims€ ile ihtilât ettirilmeden papaslar tarafından büyültüldüğünü Raber' vermektedir. Pu gazeteye gör€ maarif idaresile vilâyet bu ç© cukların vaziyetini temamen bil memekte ve gizli bir mektef. mahiyetinde olan bu mü hukuki vaziyeti de herkese mef” hul bulunmaktadır. İzmirde asarı atika izmirde Eşref paşada mal de. resi civarmda yapılan haferi; Rome devrine ait asarı 3 bulunmuştur. Tıbbı adliye gönderildi Eskişehirde kain birader! öldürdüğünü yazdığımız hir itfaiye kumandanı Hıfzı B: görülen lüzüm üzerine iyapi Tıbbı adlisine sevkedilmiştir. zı B.in tarpten kalma, dimağı daki kurşunun cinayeti icrâ ne gibi tesirler yaptığı bur ç ki müşahade ve muayene geli cesinde. anlaşılacaktır.