17 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

17 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

7 hr. Hatıralar arasında —— Üstat Halit Ziya Beyin hatırası — 4üncü sayılamızda — 14 üncü Yıl «Sayı: 4947 Idare yeri: fstanbul, Ankara ca. Vakit Yurdu Cumartesi 17 Teşrinevvel (10 uncu ay)1931 Tel a m Balkan konferansında kabul edilecek misak Balkanlarda harp ihtimalini kaldıracaktır Başmuharririmizin seyahat notları:4 Türki ye ve M. Venizelos Hatip, şasına arze RecepB.dündarülfünunda mühim birkonferan sverdi feransını dinliyenlerin münaka- pi finiş ve açık münakaşalar fırka Yünan hariciye naziri M. Miley, programınınkuvvet ve isabetini göstermiştir pulosun Atina civarında (Sesil) öte- linde verdiği öğle ziyafetindeyiz. Zi. yafette bizzat Yunan başvekili M. Ve- nizelos da o bulunuyor. Bir aralık Yunan reisi hükümeti tarafından İs- met Paşa İle Tevfik Rüştü bey şeref: lerine verilen ziyafetin ve bu ziya fette söyleten nutukların Londra ve Vasington ile; Roma ve Moskovada. sonra Pariste yaptığı tesirlerden ve akislerden bahsedildi. Bu hususta Atina ajansının verdiği son buber 0- kundu. Bunun üzerine M. Venizelos: — Dün gece Türkiye ile Yunanis- tan arasında samimi doştluk siyase- tinin resmi küşadı yapıldı. Dedi. Fakat bu siyasetin samimiyeti hakikatin de aynı olduğunu göster- mek için ilâve etti: — Bismark düşmanlırına karşı samimi dost olurdu; fakat onları ak datmak ve şaşırtmak için... Dedi. Hiç şüphe yok ki M. Venizelos bür günkü Avrupada bile nadir olan bü-| yük “diplomatlardan. biridir. Yünan başvakiliiin . dostlarına > karşı takip ettiği siyasetin hakikaten samimi ol.! duğuna ikna edecek hususi bir kabili. yeti haiz. olması kendi büyüklüğünü teşhis eden murahhasların — başında bulunması da isbat eder. Yunan başvekili Venizelos bir zaman evvel Türkiyenin ve Türklerin en büyük O düşmanı idi. Bugün ise Türkiyenin ve Türklerin en büyük dostu olduğunu söylüyoruz. Bir dev. Jet adamının siyasi hayatında bu de. recede tahavvül © olabileceğine belki İnanamıyanlar bulunabilir, Türkiye. nin eski düşmanı Venizeluris bugün onun dostu olabilmesi bir sevtanın mahiyetini kendi kendine tebdil ede- rek melek haline gelmes! gibi imkân-| sız bir sey olduğunu İddia edenler) görülebilir, Nihayet © Venizelosun! dostluğu da vaktile Alman başveki- İlinin düşmanlarma karşı takip ettiği yalancı samimiyetten başka bir şey olmıyacağını, bir gün gene Türklere karşı eski düşman hüviyetinin mey- dana çıkacağını zannedenler olabilir. Vaziyeti bu tarzda mütalea eden-| lerin fikirlerini artık değiştirmeleri | beraber,, Muslihiti lay! işlerinin devlet Dünkü konferansta bulunan samiin kütlessi Bulgar gazetecileri pazartesi sabahı geliyorlar Dün gece matbuat matbuat cemiyetine gelen haberlere göre cemiyetin geçen seneki Bulgaris- tan. ziyaretine karşılık olarak davet ettiği Bulgar matbuat he- yeti şu zatlardan terekküp edi- ediyor: M. Grigor Vasilief, sabık zi- raat nazırı, meb'us Preporeç gazetesi muharriri (“ refikasile M. “Christo Stateff, esbak ziraat nazırı, M. Stefan İameff, Utro gazetesi müdürü, M. Nikolaef, La Bulgarie gaze- tesi müdürü, M. Zagorof, Neza- vissimest gazetesi müdürü, M. Trayko Popof, Bulgar telgraf m müdürü Matmazel Vaneva, inevnik gazelesi muharriri, M. Gavadarof, Filibede Yuz gaze- 5 Ja d bütçesindeki mevkiini, Necip B. imtiyaz telâkkisini, Tacettin B. sermayede milliyetçi olmanın memleket ihtizacı ile nasıl telif olunduğunu, kunduracı kalfalarından Mehmet usta se, liğini ve iş kanununu, avukat Avni B. kanun tanzimini kendi an'ane ve ihtiyaçlarımızı, bir genç fırkanın genç” liğe karşı ne düşündüğünü mevzuu bahsetmiştir tel li iyan şahsi arşısın .önin yeni- Recep B. programı izah ediyor C, H, F, kâtıkimmumisi bek- lenen konferansını dün verdi, Bir kelime ile muvaffak, faydalı bir konferans | Bahis müstehak olduğu alâkayı de lâyık olduğu şekilde gördü, Recep bey sözle- rini bitirdikten sonra dinliyenler- den İstiyenlerin mevzu dahilinde fikirlerini söyliyeceklerini ve kısa bir istirahatten sonra bu sualler cevap safhasma geçilebileceğini ifade etmişti, Bir saat kadar Süren konfe- ransın ber bahsini dikkatle takip eden umumi hassasiyet, sık sık alkışlar ve bu alkışların bütün salonu doldurması ve daha çok sürekli olması gibi vasıtalarla alakasını tesbit ediyordu. Konferansa Yunanlı meslek» daşlarımızdan bazıları da gelmiş- (Alt tarafı 6 sne sayıfada Yarınki sayımızda Çocuk sayıfası Cazip ve zengin mündericat Onlar ser verip sır vermiyen kimselerdir! Masonluk hakkında bir gün izmirde şiddetli makaleler yaz- mıya başlayan sabık adliye vekili Mahmut Esat B. ansızında Ankaraya gitmiştir. ğ Aşağıdaki telgraf dün Ankaradan alınmıştır VAKİT bu muvzu üzerinde verilecek cevapları da şimdiye kadar olduğu gibi yazmaya hazırdır: Ankara, 16 — Farmasonların neşriyatını takip ediyorum. Fikre, prensiplere ait olanlarına cevap bazırlıyorum. Hakikat gizlenmekte, kaçamaklı tevillerle iğlâk edilmektedir. Zaten sır vermemek farmasonluk şartlarındandır.Fakat ne de yapılsa haki- katler gizlenmiyecektir. Farmasonluk beynelmileldir. Milliyetçi değildir. Bugün dünyanın her yerinde ve Türkiyede Türk olmi- yanların elinde istismar olunmaktadır. Bunlar birer birer ispat edilmiştir. Tekrar ispat edilecektir. Şahıslarla alıp vereceğim yoktur. Ben Farmasonluk prensiplerinin ve tatbikatının düşma- nıyım, Bunları milletim ve memleketim için çok zararlı, çok tehlikeli buluyorum, Kanaatlerim beni mücadeleye mecbur ediyor. Asıl meseleyi bir tarafa bırakarak şabsımla uğraşanlar bir şey kazanmazlar. Ellerinden geliyorsa farmasonluk aleybin- deki mütalealarımın doğru olmadığını milltet müvacehesinde ispat etsinler. Misak ihtilafları nasıl halledilecek ? Yunan murahhasları reisi bundan sonra üç vatanımız vardrıTürkiye, Yunanistan, Balkanlar .. diyor M. Papanastasyonun mühim beyanatı İki gündenberi İstanbulun misa- firleri bulunan Yunan murahhas ve gazetecileri dün şehri gezmişler ve bazı ziyaretler (yapmışlardır. Mes. lektaşlarımizdan bir kısnıt evvelki ge- ce darülbedayiğde Mum Söndü piyesi.) ni seyir ve dün sabah da matbuat ce! miyetini ziyaret etmişlerdir. Arka. daşlarımız öğle yemeğini otellerinde yedikten sonra şehirde — bir gezinti yapmışlar, bir kısmı Darülfününda Recep beyin konferansını (dinlemiş. lerdir. Misafirlerimiz Matbuat cel miyeti fahri azalığma intihap olasi muş ve kendilerine Cemiyetin rozet-! Türk ve Yunan bayrakları leri hediye edilmiştir. Balkan konfe- ransı Yunan heyetinin oturduğu Te katliyana dün Balkan birliği, Türk ve Yunan bayrakları çekilmiştir. Heyetin reisi M. Papanastasyo dün matbuat mümessillerine şunları söylemiştir: — Güzel şehrinize ayak basarken dostlarım ve mesai arkadaşlarım Ha. san ve Ruşen Eşref beylerle diğer zevat ve halk tarafından yapılan ha raretli istikbal bizi çok mülehaseis etti, Şahsım ve arkadaşlarım name Lütfen sayıfayı çeviriniz tesi müdürü. Heyet pazartesi sabahı saat | seci ie istasyonuna gele- —— mm Venizelos hakikaten reslist ve dürüst « Edebiyatımız ve okuyanlar ,, anketimiz münasebetile., bir adamdır. Bügün Türkiyeye karşı (Al tarafı * inci sayıfada | Türk şehitliğinde lâzımdır. Çünkü Yanan e ürün Grata Garboda toplanır) ——— şka yaratılıştır Bov İçin, cinsi cazibenin en güzel misali denir. Polânegri, hırsın güzelidi Marlen Ditrihin, fersiz gözlerinden dağılan bir şöhreti var. Fakat Garboyu, kadınlığa sit bütün esrarı kendinde toplıyan bambaşka bir yaradılış diye tanırlar. Onlara bu hissi veren neydi? Grets Garbo, neden hayata bü ka- dar küskün duruyor, Meslek ve sen'- atının gayesine rağmen İnsanlarda niçin bu kadar kaçmak İstiyor? Tefrikamızı okuyunuz, 22 Teşrini- evvel perşembe günü başlıyoruz. Başvekilimizin Peştede Ikametleri esnasında umumi harpte orada şehit düşen askerlörimizin mübarek mezarına bir çe- lenk koyduklarını yazmıştık. Bugün de oradaki arkadaşımızın gönderdiği resmi koyuyoruz. Yarınki sayımızda Dr. Besim — Böyle kemali hararetle ne okuyorsunuz müdür bey? Ömer Pş. ile mülâkat ! — Şey efendim, bir edebiyat anketine başlamışlar, | soruyorlarda.. Şöyle eski kitapları bir karıştıralım dediki