4 Kasım 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

4 Kasım 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—2 — VAKIT TicaArer VEİKTİSAT HAYATI Doku tımız ne kadar ? ihracat ofisinin hazırladığı İstatistik ibracat ofisi memleketimizin 1931 senesi dokuz aylık umumi ticari vaziyetini tesbit etmiştir. ofisin bazırladığı istatistike göre Türkiyenin 1931 sehesi ilk dokuz aylık idhalâtı 101,749,045 lira, ibracalı 82,734,428 liradır. Ge- çen senenin ilkdokuz ayı zarfın- da yapılan idhalât ise 105,308,14 lira, ihracatı 99,765,38BU lira idi. Bu senenin ilk dokuz aylık idhalâtı geçen seneye nisbetle 3,597,500 lira azalmıştır. ibraca- tımizn geçen seneye nisbetle kıymet o itibarile az olmasının sebebi ise mühim ihracat mad- delerimizin dünya iktisadi buhra- mı hasebile fiyatlarındaki düş- künlüktür. 1931 senesi ilk dokuz ayı zarfındaki mübim ihracat mad- delerimizin ihracat şudur: Tütün (o 16,483,156, pamuk 3,367,89 Fındık 5,876,264 Üzüm 5,812,532 incir 1,743,662 arpa 1,108,618 zeytinyagı 5,271,063 afyon 2,27İ,063 liradır. Bu sene &n fazla pamuk ve tütün ihra- catımızda noksanlık görülmüştür | ihracatımız | Geçen sene tütün 26,989,789 lira pamuk ihracatı- imiz 1,239,037 lira iken bu sene tütün O ihracatımız ( 16,483,156 liraya Opamuk (ihracatımızda 3,367,399 liraya düşmüştür. Bu sene fındık, özüm, incir, ve arpa ihracatımız geçen seneye nisbet- le artmıştır. . İngiliz Wirası düşüyor kıymetleri | me tayin edilerek keyfiyet ken- | dilerine ve mensup oldukları Is- Dün kambiyo borsasında in- | giliz lirası biraz düşmüştür. Ev- | velki gün 8,037 kuruşta açılan ve 814 kuruşta kapanan sterlin | dön 776,25 kuruşta açılmış, 782 kuruşta o kapanmıştır. & Fransız frangı 12,06 üzerinden muamele görmüştür. Dolar da açılmış ve aynen kapanmıştır . Liret açılmış ve aynen kapanmışlır. Mark 2,01,28 de açılmış ve ay- pen kapanmıştır, Muamele miktarı şudur: 4,633,000 Fransız frangı, 8000 Rigiliz lirası, 10,000 dolar. Mersinden ne kadar arpa ihraç edildi ? Ticaret ve zahire borsasının neşrettiği arpa raporüna göre mayıstan eylül Mersinden deniz yolu ile 238000 lira kıymetinde 9 milyon kiloya yakın arpa ihraç edilmiştir. Bun- dan başka Türk limanlarına gi- den arpada 64 bin lira kiyme- sit ve ihtiyaca kâfi bir stat tesisi için nakdi yardımda bulunur. C — Bir belediye kupası ih- das ederek, bu meyanda kendi tesbitile yaptıracağı iki büyük maçın hasılâtını bu klöplere ve sahanın imarma tabsis eder. Bu suretle şehremini stadı da muhitinin imarı teşebbüslerile mütenasip olarak ve mubitile birlikte büyür ve dört | ri.beş sene | dığı az senelere sığmıyacak kadar bü- sonra da iyi bir stat haline gelir. Bu hususta alâkadar ve mü- 9,23,14 de ! sonuna kadar | | tehassıs zevattan aldığımız mu- | tâlâaları yarından itibaren der- cedeceğiz. i i nisani 931 İ Japonyanın tinde ve 2 milyon 174 bin kilo- duz. Bu sene limanlarımızdan fazla mıktarda arpa ihraç edil- mişse de fiatlar pek düşkün ok duğundan memlekete temin et- tiği fayda azdır. EDEN Boykot karları Istanbul, 3 (A.A ) — Türk atletizm federasyonundan tebliğ edilmiştir: ikinci balkan oyunla- | rma iştirak etmek Üzere Türk atletizm takımı meyanında Atk naya gitmiş olan Galatasaray klöbünden Semih beye ortadaki itaatsizlik ve © intizamsızlığına mebni mizamnamenin 197 inci maddesine tevfikan ve İ teşri tarihinden itibaren bir sene muvakkat boykot ce- tanbul mıntakası heyeti merke- ziyesile atletim heyeti reislikle- rine tebliğ edilmiştir. Behçet Bey Matbuatımızın kidemli ve kıymetli emektarlarından Behçet Bey arkada- ımız hastalanmış ve Şişi; Etfal has tanesinde tedavi altına alınmıştır. Bir gazetede Behçet Beyin hasta- liğinin felç olduğu yazılmıştı, Tahki.| katımıza göre arkadaşımızm rahat sızlığı felç değildir, mevzii bir sinir gevşekliğinden ibarettir ve tedavisi kabildir; Netekim mumaileyhin has taneye yatırıldığı günden beri sıhha- tnde bariz bir salâh eseri gürülmek- tedir. Bu eski gazeteciye pek yakın- da tekrar aramızda ve iş başında gör- mek ümidile geçmiş olsun deriz. —.ğ— Japonyada zelzele Ajansın (o bildiğine (nazaran cenubu garbisinde şiddetli bir zelzele olmuştur. Yaralılar ve ölüler vardır. irtihal Ismet Tevfik Bey kerimesive avukat Mehmet Talât B. le mü- derris AhmetSamim ve Feyziati müdürü Fılzı Tevfik Beylerin hemşiresi Haize Tevfik banım kısa bir hastalığı müteakip dün vefat etmiş ve Taksimdeki Fran- ız bastanesinden kaldırılarak Edirne kapısındaki aile makbe- resine defnedilmiştir. Gazetemiz Tevfik B, in aile- sine samimi tessür ve taziyetle- rini beyan eder. $ Muühtelit hakem mahkemeleri nezdinde Türkiye hükümeti ajanı, ti- taret mektebi muallimlerinden avu- kat Mustafa Naşit bey irtihal eyle miştir. Cenazesi yarın Cağal oğlun. da Orhan bey apartımanındaki ika- metgühmdan kaldırılarak cenaze na- mazı Fatih cami; şerifinde eda edil dikten sonra Merkez efendideki al İe kabristanına defnedilecektir. Mer- hum ilim, ahlâk ve fazilet tintsalj çok değeri; bir vatan evlâdı idi. Orduda, mektepte, nihayet beynel-| milel mahkemelerde oçok derin bir! aşk ile bağlı olduğu vatanı için yaşa- yük hizmetler etmiş olan © Naşidin ebedi gaybubeti memleket için telâfi- si kabil olamıyacak (büyük bir zıya! teşkil eder, Ailesine taziyet beyan & deriz, | al Japonya Bir protesto notası gönderdi Noskova, 2(A.A) — Japonya sefiri Rusların Mançurideki as- keri hazırlıklarını protesto et- mek üzere hariciye komiserliğine bir nota tevdi etmiştir. Mançurinin Şimal kısmında Cin-Rus mesai iştiraki Tokyo, 2 (A.A) — Mançuri- nin şimal kısmında Çinlilerle Rusların elbirliğile çalışmakta oldukları hakkındaki haberlerin i çok mübalâgalı olmakla beraber | pek te esâssız bulunmadığına dairJapon nezaretinde hasıl olan kanaate resmi mahafilin de iş- tirak ettiği söylenmektedir. Amerika Mançuriye bir müşahit gönderiyor Nevyork 2 (A.A) — Rus-Çin Kuvvetlerinin teşriki mesai et- mekte olduğuna ve Sovyetlerin Mançuri bududunda asker tah- şit eylemekte olduklarına dair olan mütenakıs haberler, Ame- rikayı vaziyet hakkında malümat almak üzere Mançuriye bir mü- şabit göndermiye sevkeylemiştir. Associated Press'in muhabiri, bu müşahidin tahkikatın netice- sini doğrudan doğruya kablo ile Vaşingtona bildireceğini haber veriyor. Sövyetlerin yardımı işrap olunuyor Tokyo, 2 (A.A) — Japonya, Cemiyeti akvam tarafından kabul edilen 24 teşrinievel tarihli ka- rar esasına MÜstenidan doğrudan | doğruya müzakerat icrası hak- kında Çin târafından yapılmış olan teklifi kabul etmenin ken- disi için mümkün olmadığını bil- dirmiştir, Filvaki Tokyo hükümeti kıtaatının çekilmesi şart olarak ileri sürmüş olduğu beş esaslı noktanın tanınması bususunda ısrar etmektedir. Kabinenin bu günkü içtimaıda harbiye narın, beyanatta bulunarak Sovyetlerin Mançurinin şimalinde Çinlilere yardım elmekte olduğuna dair olarak vurut eden ve ardi arası kesilmiyen haberlere telmih ey- lemiştir. Nazır, bu bususa dâir olan baberlerin henüz teeyyüt etmemiş olduğunu söylemekle beraber bunların esassız olmıya- cağını iştap eylemiştir. Resmi mabhafilde hasıl olan intibada bu mabafilde bu haberlerin müba- lağalı olduğu söylenmekle bera» ber, bu merkezdedir. Japonlar Mançuri demiryolları mıntakaşının ötesinde Mukden 2 (A.A.) — Nim res- mi bir Japon tebliği, Japon kuvs vetlerinin Mançuri demiryolları ötesindeki vaziyetini şu suretle tespit etmektedir. Bir piyade livası, bir süvari bölüğü ve bir sahra topçu batar- yası Kininde, bir piyade taburu ile bir süvari bölüğü Tehentehi- öntünde iki piyade (bölüğü ve bir topçu kıtası Chuliahoda, Su- pinjoai * Kaonandeki piyade bö- | lüğü, şakavet (vakalarından do- layı son günlerde takviye edil miştir, Çinin ileri sürmekte olduğu üç nokta Nankin, 2 (A.A.) — Milli par- İâmento hariciye encümeni reisi M. Tai-Chio-Tao, vaziyet hakkın- da tanzim etmiş olduğu raporda Çin- Japon ihtilâfının halli için esaslı addettiği üç nokta hak- kında izahat vermektedir. Bu noktalar şunlardır: 1 — Çinin arzi ve idari hu- M. Litvinof Hariciye vekilimize bir telgraf gönderdi Ankara, 3 (A.A) — Sövyet Rusya hariciye kumiseri M. Lit- vinof Türkiyeden ayrılırken ha- riciye vekili Tevfik Rüştü beye- fendiye şu telgrafı göndermiştir: “MisafirperverTürk hudutlarını terkederken gördüğüm unutul- maz dostane kabul hakkında gerek zatı âlinize gerekse hükü. met arkadaşlarınıza bir kerre daha minnettarlığımı arzetmek isterim, Müstesna şahsiyeti bende silinmez bir hatıra birakan Reisi cümbur hazretleri nezdinde hay- ranlığıma ve derin hürmetime tercüman olmanızı rica ederim. Keza büyük bir devlet adamı olan başvekil ismet paşa hazret- lerine de kendisile yaptığım mü- kâlemata verdiğim kıymeti ve bu o mükâlemattan (duyduğum hazzı lütfen söylemenizi rica ey- lerim. Kat'iyen halisane ve Sa- mimi olan mükâlematımızla yeni- den teeyüt eden Türk - Sovyet münasebatınm sarsılmaz sağlam- lığı bakkında kat'i bir kanaat götürüyorum (Yeni Türkiyenin banileri ile şabsi muarefenin iki memleket arasındaki mütekabil anlaşılmanın kuvvetle tezayüdüne medar olacağına hiç şüphe et- miyorum, Münasebatımızın, mik letlerimizin arzu ve ihtiyaçlarına ve cihan sulhu davasına ne ka” dar tevafuk ettiğini şimdi daba sarahatle farkediyorum. Hakkım da eseri dikkat gösteren bütün makamat ve eşhasa bilhassa sa- mimiyet tezahörlerinden dolayı namıma teşekkür lütfünde, bulu- nursanız beni minnettar kılarsınız,, Yeni tahtelba- hirler Roma, 2 (A.A) Türkiye hükümeti nam ve hesabına olarak Adriyatoka- Monfalkone tezgâhlarında inşa edil miş olan Dumlupinar ve Sakarya tahtelbahirleri Pola limanından ha- reket etmişlerdir. Yeni Türk tahtelbahirleri liman- dön ayrılmadan (evvel Mowfalkone tezgâhları müdürü (bir ziyafet ver- miştir. Bu ziyafette Türkiyenin Ro- ma ataşenavali, Türk heyeti bahriye- si reisi Şevket bey, tahtelbahirlerin süvarileri ve daha birçok rical hazır bülünmuşlardır. Monfalkone tergâhları fen müdü- rü M. Martineli ziyafetin sonuna doğ» ru bir nutu ksöylemiş (ve kadehini Türkiye hükümetile onun dâhi reisi Gazi Hazretlerinin şereflerine kaldı. rarak içmiştir. Türk heyeti bahriyesi reisi Şevket bey by nutka verdiği cevapta İtalyan fen memurlarile işçilerine sarfettik. Teri gayretlerden dolayı teşekkiir et. miş, kral ile başvekil M. Mussolininin Şereflerine kadehini kaldırmış ve iki millet arasmdaki dostluğun daha sa- Son Telgrallar ingilteredö” intihabatın son “ ticesi alındı / Londra, 2 (A.A) — : (AA) va injihabalın en son nel dur: Milli hükümeti tutan lerden intihap edilenler: Milli hükümete muhalif lar: 50. Mustakil Liberaller ve takiller: 11, Yeni fırka azasından V€ münistlerden hiç bir meb'usluğa intihap edilme! Mak Donal - Gandhi mü Londra, 3 (A.A.) — M Donald bu sabah M. Gat kabul etmiştir. M. Mac ile Gandh'i yuvarlak masa feransının müzakerelerind€ i edilen terakkilerden, bilbf Hindistan'a verilmesi teklif len yeni kanunu esasi dola! cemaatler meselesinin Londra, 3 (A.A.) ile taşradaki şehirlerden 305 darında dün belediye intil yapılmıştır. Londra'da intihabat w olmuştur. Londradan başka şehirlerde Belediye & mecli azasının üçte birinin inti tecdit edilmiştir. Çönkü bu şehirlerdeki diye metlisleri azasının hef ne üçte birinin yeniden ini edilmesi usuldendir, Yeni kabineye hazırlık, Londra, 2 (A.A)— l.ondi muvassalatını müteakip M. Donald, kabinenin tadiline * tuf müzakere ve müşavere devam eylemiştir. Bugün bu müşaverelerle meşgul caktır. Fakat bir kabine ii yapmaksızın (salı akşami evvel kendisile çalışacak arkadaşlarının İistesini v mesi mümkün değildir. bundan sonra bir hafta mü le İstirahat edecek olduğu siemouth'a gidecektir. M, Donald'ın o tabibi o müdavilf teşrii intihabat müşkülâtile rulmuş olan birinci ingilizin bembal istirahat eylemesi | geldiğini söyleinektedirler. suretle başvekil yalnız m açılacaği sıralarda avdet eyi cektir, Bugün hükümet tar larının adedini katiyyen edecek olan Londra darü nu intihabatının neticeleri nilecektir. i mimi bir surette kuvvetlenmesini te- menni etmiştir. Mecliste encümenler İntihabı Ankara, 3 (Vakıt) — Cumar- tesi celsesinde mecliste encü- menler intihabı yapılrcaktır. Dahili matbuat işleri bürosu Ankara, 3 (Vakıt) — Dahiliye teş- kilât kanununa müzeyyel bir lâyiha meclise gelmiştir. Buna göre dahili matbuat işleri için bir müdürün ida- resinde iki bürodan mürekkep bir da- hili matbuat tetkik ve neşriyat mü- dürlüğü yapılacaktır. — — ————— kuku hükümranisinin muhafazası. 2 Dünyanın bütün milletle- rine Çinin meşru menfaatlerinin inkişafını temin imkânını bah- şetmek için açık kapı siyasetinin takibi. 3-— Beynelmilel bütün mua- hedelere riayet edilmesi, Sofya. 3 (Hususi) — dan öğlen komünist rüesa! Kornaciyef Debre cadeefi vüku bulan müsademede po! tarafından öldürülmüş, yan! bulunan komünist arkadaş! yaralı olarak yakalanmıştır. münistlerin evrak ve vesaiki sadere edilmiş, 24 kişi t€ olunmuştur. ) Otel ve pansiyonlarda otu! Ankaar, 3 (Vakıt) — Otel, Pİ yon, ticarethane ve sair um esseselerde oturan veya çağ hüviyet varakası vermeleri d yetini İfa etmiyenler hakkındf kanüinunun 543 üncü maddesini : bik edilmesi hakkındaki lâyihs © Son telgraf haberleriMm” bir kısmı Gıncı sayıfada”