3 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 27— VAKIT 3 Kânunusani 1932 - Nihayet haklı Olduğumuz Anlaşıldı ( Üst tarah 1 inci sayfada | Keyfiyet bugün, yarın salâhiyet- tar makam tarafmdan müddelu- mümiliğe bildirilecek, omüddelu:- mumilikçe de hukuku umumiye da- vası açılacaktır. Fakat Yaşun Bahar ti rai si aleyhinde adliyeye dilmek lâzım idiys layı bu teşebbüs daha evvel yapıl madı? Gümrük Köntesie resime vuku bulan harekete geç den dolayı haftalare ca hareketsiz kalınd Bu meselede hi Ameli yol | Başmataremizden mabaat J kiki kıymeti üzerinden alarak bu yol- da sarfedilecek paraların da dahilde kalması temin edilmiş bulunacaktır. | İşin bu safhası birinci merhaledir. Görülüyor ki gümüş parayla mecmuu iki milyon Hrayı geçmemek Üzere elli kuruş kıymetinde ufaklıklar basmak - ta en ihtiyatkâr zevat bile hiç bir mahs' zur görmemekte, bilâkis bundan fay- da hasıl olacağımı söylemektedir. Aca- ba bundan sonra bir liralık, iki bu- çuk Kiralık, gümüş para basmak mu. vafık olur mu? Bu cihet meselenin tatbikata ait (ikinci bir safhasıdır ki bilâhara düşünülür, tetkikat yapılır.| Birinci tecrübe devrinden sonra yapıla cak tetkikat yeniden gümüş para bas- maktan zarar gelmiyeceğini gösterir - se gene mahdut bir miktarı geçmemek üzere işin ikinci safhasma geçilir. Binaenaleyh gümüş para basmak içini birinci tecrübe devrinin tatbikn - tma girişmek için kat'iyyen vakit ge- çirmek doğru değildir. Mehmet Asım ma —— memleketimizde nisbeten az te" | sir göglerdiğinin milli paramızın kıymetinden anlaşılabileceğini , | asırlardanberi (o memleketimizde hükümet ve milletçe çok az “ ehemmiyetli bir mevkii olan ti- cari ve iktisadi hareketlerin re- alist düşünceli idare adamlarımız “sayesinde en ön safta mevki al- dığını söylemiş, yeni meclisin göreceği vâzifelerin ehemmiyeti- ne işaret ederek azaya muvaf- fakıyet temenni etmiştir. Mubittin bey alkışlanan nutkun- dan sabra işari reyle muvvakkat Bir reis seçilmesini teklif etmiş, meclisin en yaşlı azası olan Si- gortaci Hamdi bey muvakkat reisliğe seçilmiştir. Hamdi beyde bir nutuk söy- leyerek demiştir ki: — Memleketin iktısadi buyatnda en eski müesseselerden biri olan odamızın Üçüncü devresine ait meclis ittah celse- sine şeyhülaza sıfatile riyaser etmekten duyduğum memnuniyet çok büyüktür. Çünkü odanın hakiksten gençleşmiş ol düğuns şahsi bir timsal teşkili etmekle bahtiyar oluyorum. Hamdi B, bundan sonra vali d Muhittin beye teşekkür etmiş, iktisadi buhrandan bahsederek “odanın bu müşkül zamanda mem leket lehine azami faaliyet gös- tereceğini, hükümetin mümessili sıfatile vali beye temin etmeyi, bir vazife bildiğini söylemiştir. Tazimet telgrafları Hamdi Bey nutkundan sonra Reisicümhur hazretlerile Başve- kil ve Meclis Reisi Paşalara ve iktisat vekili Beye tazimat tel- grafları ogünderilmesini teklif etmiş, teklif meclis tarafından kabul © edilmiştir. e Müteakiben riyaset divanı intibabatı yapıl mış ve birinci celse bitirilmiştir. İkinci celsede de idare heyeti seçimi yapılmıştır. Neticede birinci reisliğe Nemli | hareket edeceklerine dair Gand- Hindistanda Bu günkü manzara, Arap harflerile tedrisatta muazzam bir yangın manzarasıdır. Asyanın göbeğınde patlayan | bu büyük yanardağın indifaları Britanya imparatorluğunu sarsmaktadır Kon- Bombay. 2. - (A.A.) — re kabinesi erkânı silâhsız itaat- sizlik meselesinde - ne - suretle hi'den mükemmel talimat aldık- tan sonra büyük bir sükünet içinde dağılmışlardır. Badehu bir takım kargaşalık- lar vukuu ihtimalini derpiş eden mahatma, gönüllü kadınlara mah- sus anirenman karargâbının ka- panmasını emretmiş ve bu ka- rargâh mensupları muhtelif yer- lere dağılmıştır. | Gandhi, salâbiyetleri devret- mek zamanının hulülünü bekle- miyerek kendisine balef olacak | olan M. Patel'e icap eden tali- | malı vermiştir. Isiâbçıların reisi halefe hitaben bir beyanname neşrederek müm- kün olduğu kadar tasarruf dai- resinde yaşamasını ve bilhassa | Ingiliz emtiasının istiblâki mev zuu babsolduğu zaman fevkalâ- de muktesidane hareket etmesi ni tavsiye elmiştir. Hindistanm İngiliz kumaşları satan tacirlarinin başlıca reisi olan zat Gandi taratından ka- bul edilmiş ve mumaileyhe boy- kotaj meselesinde o müzakeratta bulunacağına dair teminat ver- miştir, ğ Gandinin, etrafında © birçok taraftarlarının bulunmakta ol- duğu Eombayda tevkif edilmesi ibtimali pek azdır; * Mahatma bugün Gujarat'a gidecektir. Polis erkânı gizli bir konferan aktetmiş ve mukabil taaruz ted- birlerine ait bir plân hazırlamış- tır, Silâhsız itaatsizlik Bomba, 2 (A.A) — Şehrin birçok caddeleri bilhassa Yuvar- lak Masa konferansı murahhas- larından Parshotamdas Tbakur- dao ve maliyecilerden M. Cbu- milalmekta OGandinin nezdine gitmişler ve İngiliz emtiasına, bankalara seyrisefain servisleri- ne ve sigorta kumpanyalarına kar- şı yapılacak boykotaj mücadele- sinde kendisine ta ile müza- heret edeceklerine dair teminat yermişlerdir. Tacirlar kendi şubelerinin si- lâhsiz itaatsızık mücadelesi dev- rinde ittihaz edilmiş olan karar- lara müşabih bir takım kararlar ittihaz etmiş olduğunu Mahat- maya temin etmişlerdir. Bir takım vakayi adli ihmale binaen mahalli kongre bürosun- da mevcut bulunan vesaiki ora- dan kaldırmıştır. Ingiliz mallarına boykalaj Bombay 2 (A. A.) — Komita | bir takim karar suretleri kabul etmiştir. Bu Karar suretlerinde bütün ecnebi mensucat tacirleri bu mallar © ticaretini tamamile terketmiye davet edilmekte ve bu kabil emtia ithalâtınm ecne- bi boyunduruğunun o kuvvet ve takibini arttırmakta olduğu be- yan olunmaktadır. Komite ahaliye resmen tabi olan mevat istihlâkinin tenkis etmesini ve demiryolları posts- Vekiller heyetinin yeni bir kararı bulunanlar hakkında kl ez SERİMİ Kararname usulü dairesinde halka ilân edilecek ve yarından itibaren ye .. . : mer'iyet mevkiine girecektir Ankara 2 (Vakıt) — Arap bharflerile tedrisatta bulünanlar hakkında tatbik edilecek hükümler etrafında vekiller heyeti yeni bir karar ittihaz etmiştir. nin kabul ve taibiki Bu kararnameye göre Türk harfleri- hakkındaki kanun, eski harflerle matbu kitaplarla tedrisatın men'i üzerine arap barflerile tedrisat yapmak için gizli ve aleni dershane açanlar ve bu dershanelerde tedri- satta bulunanlar 765 nnmaralı Türk ceza kanununun 526 ıncı maddesine göre bir ay hafif hapse ve 50 lira kadar hafif para cezasına mahküm edilecektir, cek ceza tasrih edilmektedir. Yani kanunda bu gibilere verile- Bu kararname usulü dairesinde halka ilân edilecektir, Karar- name pazarlesinden itibaren mer'ivet mevki'ne girecektir. Düyunu umumiye taksitlerinin tesviyesi etrafında Ali Riza bey muhabirimize anda ii mevzu tahsisatın tamamen ve: iğini söyledi Ankara, (Vakıt)— Ali Rıza Bey düyunu umumiye taksiti hak- kında bana verdiği beyanatta dedi ki: — Kânunusani taksiti yoktur. Hükümet mali yıl başından iti- baren her ay 620 bin lira veriyordu. Düyunu umumiye karşılığı olarak bütçeye mevzu tahsisat yedi ay zarfında tamamen veiildi Bunun için bu sene vereceğimiz taksit kalmamıştır. Gelecek ma- li sene başından itibaren 932 bütçesine edeceğiz. Kontenjan Listesinin göre tesviyeye devam Tesbiti Için Alınacak Dövizler Ankâra, 7 (Vakıt) — Köttenjan “istesinin “tesbit” ve tertibi. için alınacak"döviz miktarının 3 ay evvel alâkadatlarta “hüküme- te ihpar edilmesi düştinülüyor. Beş numaralı kararnamede alâka- darların üç ay evvel döviz almaları hakkında bir kayıt olduğu söyleniyor — amam — Âdil B. gümrük vekâleti müsteşarı oluyor Ankara, 2 (Vakıt) — Heyeti teftişiye reisi Adil beyin gümrük vekâleti müsteşarlığına tayini hakkındaki kararname âli tastika arzedildi. —. ——— metinden istifade etmekten müm- kün mertebe istinkâf etmesini ihtar eylemektedir. Valilumuminin cevabi Bombay, 2 (A.A.)— Hint vali umumisinin Gandiye vermiş ol- duğu cevapta Hindistan bükü- metinin Bengalede müttehit eya letlerde şimali garbi hududunda fesatcuyane faaliyetlerde bulun- muş olan Ooeşhas ve teşkilâtla müzaköreye girişmesinin imkânı olmadığı tasrih edilmektedir. Valikumumi, Gandinin yuvkr- lak masa honferansında bulunur- ken tahaddüs etmiş olan vaka- yile mes'ul olmasınn (imkân mevcut bulunmadığını, fakat bü- kümeti Bengalede müttehit eya- letlerde ittihazına lüzum görmüş olduğu tedbirler hakkında ken- disile müzakeratta bulunmıya- cağını beyan etmektedir, Londra, 2 (A.A) — Hint mil- liyetçileri kongresinin ve Gandi- nin aldıkları vaziyet hakkında Hindistandan gelen haberler In- gilterede büyük bir heyecan uyandırmkatadır. Hindistan umumi valisi Lort Villindon hükümet nüfuzunu say- dırmıya ve herhangi bir itaatsız- lık hareketine göz yummamıya azmetmiş görünmektedir. telgraf gibi idari servis'erin hiz- zade Mitat, ikinci reisliğe Şerif zade Süreyya, birinici reis ve- killiğine Habip zade Süreyya, | ikinci reis vekilliğine kara Mus- tafa zade Süreyya, hesabat mü- fettişliğine Hüseyin Sabri, Vo gra murahbaslıklarına Basmici zade Şerefettin beyler seçilmişlerdir. Odanın yeni idare heyeti de şu zevattan teşekkül etmektedir, Hasan Necip, sigortacı Hamdi, hacı Recep, Abdülgani ve kara Osman zade Suat beyler. İzzet ve Alemdar zade Inhisarlar Ankaraya ne zenan nâkledilecök ? Ankara, 2 Vakıt) — Tütün, müskirat, barut inhisarları mali yılbaşında Ankaraya nakledile- ceklerdir. Isveç gurupile müzakere Ankara, 2 ( Vakıt) — Nafia vekâleti İsveç grupile eski esas- lar dairesinde yeniden müzake- reye başlamıştır. Türkiye sahillerinde liman yapmak işi Ankara, 2 ( Vakıt) — Nafia vekâleti Türkiye sahillerinde li- man yapmak için bir ingiliz gru- punun temas maksadile Anka- raya geldiği hakkında ademi malümat beyan etmektedir. Yeni posta kanun ve talimatnameleri Ankara, 2 (Vakıt) — Posta idaresi yeni posta, telgraf ve telefon kanun ve talimatname- lerini baş müdirliklere tebliğ etmiştir. Himmet zade Hüsnü beyin raporu Ankara, 2 (Vakit) — Himmet zade Hüsnü beyin raporunun tet- kikini maliye teftiş heyeti Ikmâl elti ve raporunu vekâlete' verdi. Rapor, nakit işleri müdürlüğünce mütalea edilmektedir. Akın piyesi Ankara 2 ( Vakıt) — Bugün Halk evinde Faruk Nafız beyin Akın piyesi matbuat mümessil- lerinin buzuriyle oynandı ve çok muvaffak olundu. İ ” Japonlar Dün Kinçeuyu işgal ettiler Tokyo, 2 (A.A) — Micinici Sinbonu gazetesine nazaran Ja- pon piştarları saat altıda Kin- ceuyu işgal etmişlerdir. Mukden, 2 (â.A) — Çin kuv- vetleri, Kinteheou'yu tabliye ede- rek garbe doğru çekilmişlerdir. Jeneral : Honjo Japon kuvvayı külliyesinin yarın sabah Kint- cheou'ye girmesine karar ver- miştir. Nankin, 2 (A.A.) — lera Yu- an'ı reisi jeneal Cheng -Sehu matbuat mümessillerine atideki beyanatta bulunmuştur: Çin kıtaatının Japonlara karşı hiçbir mukavemet göstermeksizin | Mançuriden çekilmiş oldukları suretinin (ecnebi matbuatinda intişar eden haberlerin külliyen asıl ve esastan ari olduğunu en kat'i ve resmi bir surette beyan ederim. Bilâk's merkezi İ bükümet mareşal hang- Sue-Li- ang'a taarruza karşı şiddetle mukavemet etmesi için emir ve- rilmiştir, Diğer taraftan Kintegeou ma- balli hökümeti mezkür şehirde kalmış ve kalacaktır. Mançuride Londra, 2 (A.A) — Times ga- zetesinin Tokyodan istihbarına göre Çinliler Taligin garp sahi- linde şimendifer yolunun iki ta- rafında gayet ihtimamla çizilmiş bir siper şebekesi vücuda ge tirmişlerdir. 7 Pekinden gelen tölgraftameler Chang: SueLiangin Natkin bükü- metini kendisine tayyare ve mü- bimmat yetiştirmemekle muaha- za etmekte ve bütün mühimmat ve erzakını Koupangtze muha- rebesinde tüketmiş olduğunu id- dia eylemektedir. : Mukden ve Antoug mıntaka- sında halâ birçok haydut çete- | leri faaliyette bulunmaktadır. Houloutgpei istasyonunda hay- dutlar, Coreye geçmekte olan bir treni ateşe tutmuşlardır. Jeneral Pau vefat etti Paris,2 (A. A) — Fransız salibi ahmer cemiyeti reisi olup Legi- on d'Honneur nışanının büyük salibini hâmil olan Jenral pau,vefat etmiş,ir. Mumailyb 83 yaşında idi. Kendisi ikinci mülâzım: ola- rak 1870 Franzız Alman harbine iştirak etmiş ve sağ' elini kay- betmişti. 1803 tatihinde ferik olan Jeneral Pau, 1916 tarihin- de 20 inci kolorduya kumanda etmekte idi. Jeneral 1914 ağus- tosunda Thann ve Mulksuse mıntakasında icra edilen taarruz? iştirak etmiş ve Fransızlar tara- fından istirdat olunan Alsas'ın bu kısmına ilk girenlerden ol- muştur. Jeneral Pau, hükümet tarafın» dan Rusya'da mühim bir teftiş icrasına memur edilmiştir. Harp- ten sonra bütün mesaisini hayirli işler ve Fransız Salibiahmeri ce- miyetleri servisine hasetmiştir. İtalya nüfusunun yekünn Roma, 2 (A.A) — 1931 sene- sinin 21 Nisanından 30 Teşrini- sani tarihine kadar İtalyan te- beasının nüfusu 230,000kişi artmış» tır. Nüfusun yekünu 41,450,000 a baliğ olmaktadır.