21 Şubat 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

21 Şubat 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

etmekte ve Hongkiou parkı şi- malinde Kiongowan'a doğru bir ileri hareketi yapmıya teşebbüs ey'emektedir. Mütaarrız kuvvetlerin bedefi demiryo'unu tutmak ve oradan hücum'arını Chpeiye tevcili ey- mektedir. Japon tayyareleri Ki- angovan köyünü topa tutuyorlar. Muharebe Tbbang - Kai . Cbek ordusunun 87 inci ve 88 inci fir- kalariyle böşlamıştır. Japonlar19 uncu Canton ordu- sunu Tahang * Kai - Chek'in or- dusundan ayırmak isliyoriar. Şang - Kay Şek, Japonlara iaarruz edecek mi? Toxyo, 20 (A.A) — Hariciye nezaretinde Şanghaya takviye kılaatı gönderilmesinin pek az veuhtemel olduunu, çürkü bu kuvvetlerin şimdiki muharebeye iştirak etmek, harekât mahalline vaktinde muvasalat etmelerinin imkâm olmadığı beyan edilmek» tedir. Hariciye nezareti namına ida- rei kelâm salâhiyetne malik c'an bir zat, Şang - Kay- Şekin 19 vwcu orducun musvenetire koşacağı iddiasında olmakla be- raber şimdiki muharebelere faal bir surette iştirak etmesini zan- netmediğini beyan etmektedir. böyle o'sa da bali hazırda Şanghayda kuunan kuvvetler Şang - Kay * Şekin © taarıvzuna mukavemet edecek derecede kuvvetidir. Japon taarruzu Vosunga müleveccihtir Şanghay, 20 (A.A) — Japon kuvvetleri, tayyarelerin, tankla © mp « torpito mubripleri tara © fren endaht edilen topların himeyesi altında Kiangouan'da bugfu öğleden sonra ileri hare- kâtma başlamıştır. Eu kuvvetler Vosung üzerine tanruz etmektedir. Çin askerleri şiddetli bir mukavemet gösteriyor Londra, 20 (AA) — Ajsns Reuter Şanghay'dan öğreniyor: Japonların taarruzları esnasın- da, Japon tayyareleri Çin mev- zilerini şeddrtli suretle topa tut- tmakta idiler, Teha g Hai Chek" in askerleri hatla bir parmak toprak bile terketmeksi'zin müt- biş bir mukavemet göstermek- tedir, Her iki mulhasım kuvvet arasında müthiş bir topçu düel — İosu başlamıştır. Ne Japonlar nede Çinliler iler- : liyemediler Şanghay, 40 (A.A) — Şimdi. ye kadar ne Japonlar nede Çin- . Miler ilerliyememişlerdir. Japon yaralılarını pakleden kamyonlar Hongkecu'ya vasıl olmuştur, Çin kuvvetleri, mühim takviye kıtaati almıştır. Bunlar, Japonlar tarafından tecavüze uğramadıkça çmamak ve ilerlememek almış'ardır. in Çin kuvvetleri, şevk i göstermektedir. A riplerin zayiatına ait er- am henöz malüm değildir. Ja- pon umumi karargâhı civarında bu'unan bir Amerikan gariji bir Çin obüsünün düşmesi yüzünden b fevkalâde basara uğramıştır. mayeleriyle bazı tesisatı wlâh etmek» tedir. Hereke fabrikası esaslı ıslahata tâ- bi tutulmuştur. Beykoz deri fabrika»! © Grmin rasyonal bir şekilde çalışması, için henüz bitmemiş bazı kısımlarının — bitirilmesine (çalışılmaktadır. Bakır * aş Mi e 2 e İİİ Dk | vee ? — VAKTT 21 ŞUBAT 1932 —— Gene harp başladı Diğer bir habere göre de. Nevyork, 20 (A.A) — Asso- ciated Press'in Şanghay Jaron karargâhındaki muhabiri şiddetli bir muharebeden sonra Kiangou- an'ın zaptedimiş olduğunu bil diriyor, Japon ordusu taarruza devam etmeden evvel kendi vaziyetini tahkim edecektir. Çin hükümet makamalı, Çinli kıt'astın Japon taarruzlarını de- fetmiş olduklarını bildirmektedir. Şanghay'da Şanghay, 20 (A.A: — Bugün sabahleyin ve öğleden sonra bey- ne'milel mıntakaya bir takım Çin obüşleri düşmüştür. Fakat şimdi.e kadar ecnebiler arasın- de telefat vuku bulmuş olduğuna dair haber yoktur. 3 Çinlinin ö- lüm derecesinde yaralı olduğu söyleeniyor. Amerika babriyn silâhendazlarının bulunmakta ol duğu Souteh'ou koyunun cerup sahilindeki kân bir pamuk ip- likhanesine bir takım mermiler düşmüştü.. Telâfat yoktur. Mu- hasımat başlar başamaz ahali bu körfezin cenuundaki araziyi tahliye edecektir. Bötün gün mül- teciler dalgar. İngilizlerle Ame- rikalılırın kontrolü altnda bu- lunmakta olan beynelmilel mın- takaya doğru teveccüh etmiş bulunuyoruu, Tokyoda Tokyo, 20 (A.A) — Kabine yarn hususi bir içtima akdine davet edilmiştir. Son Şanghay hadisatı nazırlar arasında müza- kereler yapılmasını zaruri kıldığı “takdirde Şangbay Jimanına kuv- vet göndermek meselesi müza- kere edilecektir. Cemiyeti Akvam meclisi içti- malarını tatli ediyor Cenevre, 20 (A.A) — Cemi- yeti Akvam meclisi, Çin ve Ja- pon wurahhaslarını dinledikten sonra, msakın J5inci maddesi abkâmına tevfikan meclisin, Çın ve Japon ibtilâfına ıttıla hasıl etmiş olduğuna dair bulunan ka- rarı tasvip ve kabul etmiştir. Meci sin gelecek içtima önü- müzdeki martın 3 üncü günü ya- pılacaklır, Cemiyeti Akvam mec lisi, Çin ve Japon hükümetlerini Cemiyeli Akvam meclisinin ken- dileri arasında çıkan ihtilâfa ait sebeplerin ve bun'ara dair olan vesaiki (omüspitenin tetkikiyle meşgul olması hakkmdaki mü- valakatlerini süratle Cemiyeti Akvam umumi kâtipliğine bildir- miye davet etmiştir. Tahdidi teslihat konferansında Cenevre, 20 A.A) — Tahdi- di teslihat konferansında cere- yan eden umumi müzeketenin, Fransız murahhas heyetinin mev- cut olmasından dolayı ancak sa- lı günü biteceği söylenmektedir. Çarşamba günü konferans büro- su muhtelif teklifleri karşılaştıra- cak, perşembe yahut cuma gü- nü umumi kom syon toplanacak- tır. Cemiyeti akvam Büyük Mec- lisinin fevka âde içtima dolayı- siyle umum! komisyon mesaisini | 3 marta tehir edecektir. Cenevre, 20 (A.A) — Eugün- den itibaren tahdıdi tes'ibat kon- feransı, şaşa'asını kaybetmiş, sön- mek üzere bulunan bir kandil haline gelmiştir. Hatta 15 gün evvel açmış ol- duğu umumi müzakereyi bu sa“ bah bitama isal etmesi bile müar Son T Büyük Miilet Meciisinde Iktısat vekilinin izahatı Araşit yağı hakkında mecliste verilen iza- hat Sırrı beyce kâfi görüldü Ankara, 20 (A A) — Bugüu Büyük Millet Meclisinde Kocaeli meb'usu Sırrı Beyin, memleketi- mizde araşit yağı ve Hindistan cevizini iptidai madde olarak ithal ve istimal eden fabr'kalara dair, sual takririne Iktısat vekili Mustafa Şeref bey tarafından verilen cevapta denmiştir ki: Araşit yağı memleketim'ze bil- bassa sabuncu'kta (kullanmak için tağyir edilerek ithal olun- maktadır. Bu suretle vaki olan itha'â teşvik: sanayi kanununun muafiyet listesine dahıl olduju için gümrük resninin tediyesin- den azade olarak vu«ua gelmek- tedir, Sabunculukta kullanılan “Sut kostik,, ve “sut arma,, istiblâki nazarı itibara alındığı takdirde yağ ihtiyacınn on milyon kilo olduğu yörülüyor. Ayva'ıkta mü- racaat edenlerin raporlarında beyan ettiklerine göre bu ihtiyaç 5-6 miyon liradan ibarettir. Bu- na karşı 931 senesinde muafiyet- ten müstefit olarak ithaline mü- saade edilen araşit yağı miktarı 470 bin kilodur. Eğer sabun fabrikalarının ibtiyacı on milyon kilo üzerinden besap edi'irse bu miktar takriben ihtiyacın yirmi- de birine tekabul etmektedir. 93 senesi için verilen müsa- ade 470 bin kilodan ibarettir. Maamafih teşv.ki sanayi kapunu 927 senesi haziranında neşredil- miştir. O kanun mucibince ter- tip edilecek muafiyet listesi 927 sebesi temmuzunda tesbit edil- miştir. Bu muafiyet listesi beş sene için muteberdir. 932 senesi» nin temmuzunda bu muafiyet lis- tesinin müddeti bitam bulacak- tır. | 932 sesinde yeniden tertip o- lunacak teşviki sanayi kanunu muafiyet listesine araşit yağını ve fıstığını koymıyacağız. (güzel sesleri). Bundan sonra vekil bey Hin- distan cevizi meselesine nakli kelâm etmiş, bu maddenin mem- lekete muhtelif tarıhlerde girdiği miktarlardan ve onun sanayi ve zeytinyağcılıktaki rollerinden bahsetmiş ve demiştir ki: — Hindistan cev.zine gelince; onun memleketteki mahiyeti ara- şit yağına ve araşit fıstığına nis- betle bir başka şekildedir. Ara- git fıstığı zeytin yağı verirken kopra denilen maddeci şahmiye- nin tedarikine hadim olmaktadır, 928 senesinden evvel memlekete 4-5 miyon liralık şahmi yağ gir mekleyken kupradan şahmi yağ çıkarmak için teessüs eden fab rikalar bu nisbeti 930 senesinde çok aşağı düşürmüşlerdir. Zira bu sene zaıfında memlekete 450 bin lira kiymetinde 3-3,5 milyon kilo kupra maddei iptidaiye o'a- rak girmiştir. Ve bundan da üç“ te bir veya yüzde altmış nisbe- tinde yani bir milyon sekiz yüz bin kiloya yakın şahmi yağ is tihsal edilmiştir. Demek ki, kupradan yağ çıka-. ran fabrikaların teessüsü mem- leket iktisadiyatında faydalı ol- muştur. Badehu vekil B, kupra yağınm 932 senesinden sonra teşviki sa- nayi kanununun mualiyet İiste- sinden çıkarılacağını söylemiş, ziraat vekili Muhlis B.de bu izahata iştirak etmiş ve takrir sahibince izahat kâfi görülmüş- tür. Büyük Milet Meclisinin dünkü içtimaı Ankara, 20 (A.A) — Büyük Millet Meclisinin bugünkü içti- mamda münhal Muş meb'usluğuna intihap olunan Naki Beyin tblifi yapılmış ve Kocaeli meb'usu Sırti Beyin Araşit yağı ve Hin- distan çevizi ithalâtına dair sual takririne iklısat Vekili Mustafa Şeref Bey cevap vermiştir. (Vakıt — Bu cevap kısm mahsusu- muzda münderiçtir.) Meclis, Perşmbe günü toplanacaktır. Tütün kongresinin mukarreratı Ankara, 20 (Vakit) — Iktısat vekâleti tütün kongresince it- tihaz edilen tedbir ve mukarreratı cemederek bir talimatname hazırlamıştır. Talimatname vakında mer'ivete geçecektir. Halkevleri için Şehirlerimizde Yapılan Merasim Çanakkale, 20 (Vakıt) — Vi lâyet Halkevi burada çok mü- kemmel ve samimi merasinle küşat edildi. Bütün ba'k, bu kü- şada büyük a'âkalar gösterdi. Diyarıbekirde Diyarıbekir, 20 (Vakıt) — Bu- gün şebrimizde Halk evi samimi merasımle küşat edildi. Hu me- rasimde birinci mıntaka müfetti- i İbrah'm Tali B.de bulundu. ali B. taralından açılma nutsu söylendi Kalemi mahsus müdürü Feyzullah Sacit ve muallim Ra- gp beyler tarafından birer güzel şiir ve müdür Şükrü B. taralın- dan bir nutuk irat edildi. Meteakiben Cahit bey tara fından bir hitabe sö; Ve mektupçu bey tarafından yarılan Gazı Fiz. Reisicümhur Hazretleri dün le Boğaziçinde bir gezinti yapmış- lar, saat 18 buçuğa doğru saraya dönmüşlerdir. Isme Pş. Ankaraya vardı Ankara, 20 (Vakıt) — Ismet Pş. geldi. İstasyonda Kâzım Pş. ile vekiller, meb'uslar askeri ve hökümet erkânı ve Rus sefiri ta- rafından karşılandı. Ismet Pş. doğruca vekâ'ete geldi. Tohumları ıslah kongresi Ankara, 20 (Vakıt) — To:'um wlah korgresi ziraat vekilinin saat 16 buçukta Sakarya M. Painleve Kabine teşkilinden | sârfımazar etti Paris, 20 (A.A) — M. Peinlet& matbuat mlmessillerine beyanatta yi lunarak iki gündenberi cühuriyetpe”” verlerle uzlaşma kabinesi teşkili İÇİ$ hiç bir gayreti esirgememiş olduğunü söylemiştir. Mumalleyh demiştir ki: Sol cenah grupları, feragatin #0$ haddine kadar giderek benimle tami” miyle teşriki mesai edeceklerini be * yan ettilr. Güvnmekte haklı olduğu” diğer yardımlara gelince bunlar sist€ matik bir surette benden esirgendi Binaenaleyh, ancak bir o mücadel? hükümeti telâkki edilecek bir kabin? teşkil edebilecektim. Vâsıl olduğu” netice İşte budur. Buysa meml menfaatlerine ve bana tevdi edilmiş © lan vazifeye muhaliftir. Reisici | ra giderek bana tevdi etmiş ( olduğü vekâleti gendisine fade edeceğim. Paris, 20 (A.A) — M. Painlerf kabine teşkilinden zarfı nazar etmis olduğundan relsicümhur M. Dowmef sabahleyin birbirini müteakip Aya” reisi M. Lebrun, meb'usan reisi Bonisson ve bunlardan sonra dâ ş Tardicu ile M. Heriot'u kabu letmi” tir, i Son dakika M. Tardiyö Yeni kabineyi teşkile memur edildi Paris, 20 (A.A) — Saat on sekizde Elysee'ye gelen M. Tardiyö yeni kabineyi teşkil vazifesini kabul etmiştir. M. Tardiyö, bu vazifeyi ifaya çalışacağını söylemiştir. 13 üncü Alfons “| yola çıktı v Dün sabık İspanya kralının gi mize gelmek üzere bulunduğunu ber vermiştik. “ Arertolei ajansı. Napoliden aldiği bir Yergrardu”nat©” rimizi teyit etmektedir. Telgraf $9 dur: Napoli, 20 (A.A.) — Sabık İspaf” ya kıralı Alfons dün sabah Gautitf vapuruyla Napoliye gelmiştir. Sabi kıral şehrin temaşaya değer yerlerif gezdikten sonra aynı vapurla Pi hareket etmiştir. Sabık kıral Atina, İstanbul, izm ve Radosu da ziyaret edecek ve orf dan Şama kadar gidecektir. Sbık W ral bu şehrj de ziyaret ettikten soff* Tilistine yahut Mısıra gidecek ve Mi silyaya avdet için İskenderiyede pura binecektir. Yaşıyan diriler Artık koyun beslemiye lüzu” kalmıyacak! j Garip havadislerin hepsi Ame: de dan gelir. Bu vereceğimiz havadis“ oraya aittir. Fakat bu, insan dü dürecek, daha doğrusu sanayide ” inkılâp yapacak hadisedir. ; Amerikalılar, bazı hüceyrelti” :. ait oldukları vücutların ölümündi, | sonra da yaşatabimek için bir 1 bulmuşlardır. dtaği Pek tabif olarak gizli (to şi bir usul sayesinde, bir Amerikal! yager, ölmüş koyunların derilei deri! -İ ki hüceyreleri ve binstetice de © Pi uzun müddet yaşatarak yün İsi ne muvaffak olmuştur. Bu as yesinde, bütün mesele, ölü İK eyi deki yünlerin büyümesini (bek e. kiprmiya, sonra tekrar o büyü Z beklemiye inhisar etmektedir. ira Hatta, gene kimyevi bir me tenilen renklerde yün almak, yo dan yünleri boyamak külfetindek ” tulmak kabil oluyormuş. keyi” Bu havadis eğer doğruyst eği” ” içi > * besleme usullerinde müthiş bİr “a şiklik olacaktır. Yünleri alrmmdk, fp beslenilen koyunların ge gal edecekleri arazi, sarfedilen il ler düşümülümce bunun ohm! lis —