6 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

6 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

a Mütekait kaymakamın parasını nasıl aşırmışlar? Maznunların muhakemesine dün Ağır cezada başlandı Tevfik bey isminde bir kayma- mütekaidi henüz tekaüt ol - muş, hükümetten 1800 lira (oolan kramiyesini almış, evvelce birik- tirmiş olduğu 400 lirayı da bu pa- Tâya ilâve etmiş, Beyoğluna çr- bunları bir bankaya yatırmıya ar vermiş. Fakat her nedense Tevfik bey Yüksek kaldırımdan oğluna çıkmıya baslamış. Yol İsai isminde bir yahudi ço - Suğu önüne çıkmış: — Efendi ağabey, bana Paristeki kardeşimden biraz para gelmiş, Krediliyona bankasın - daymış. Onu gidip alacağım a- ma bu banka nerededir bilmiyo - tum, söyler misiniz? Demis, bu sırada da sabıkalı sıracalı İhsan oradan geçmiş, ve- re bir zarf düşürmüş, gitmiş. Fa- o gider gitmez İsai zarfı almış ve Tevfik beye: — İlinde iki bin beş vüz İnsi- liz var. Allah kısmet getirdi gel seninle paylaşalım demiş! Tevfik yi sokak icine doğru sürükle - miş, Fakat bunlar oraya girer gir - mez İhsan kendine taharri memu Yu süsü vererek Kâzım isminde bir Socukla oraya gelmiş ve ben pa- ramı düşürdüm. Siz caldınız, di- Ye üzerlerini aramak istemiş. Ev - velâ İsaiyi aramış. Beş (yüz lira bulmuş. Bunlar benim param de - ğil diye geri vermiş © ve emniyet telkin etmek istemiş. | bin iki yüz lirası da bunlar tara - fından aşırılmıştır. Tevfik bey işin farkına varmış kaçmıya başlıyan bu adamları ku- yalamış, polisin muavenetyle bir meyhanede yakalatmış. Dün ağır cezada maznunların muhakemelerine başlanılmış, şa - hit celbi için bırakılmıstır. iki kaçakçı mahküm ve tevkif edildiler İhtisas mahkemesinde dün de bazı kaçaksılık mahkemelerine ba kılmıştır. Niko isminde bir afyon kaçakçısı bir sene hapse ve 300 li- ra para cezasına, Yaşoa adlı bir rakı kaçakçısı da altı ay hapse ve 36 lira para cezasına mahküm ol- muslardır. İki mahküm da tevkif edilmişlerdir. Bir mecmusyla bir gazele hakkında takibata başlandı Bir mecmuayla bir gazete aley- hinde adliyece takibata başlanmış ter. Bunlardan biri gayrı siyasi olduğu halde Çin — Japon harbin den bahseden Muhit mecmuası, diğeri de beyanname hilâfina çı - kan dünya gazetesidir. İRTİHAL Topkapı Sarayı müzesi mü- dürlüğünden: Mütekait Mehmet Refik Bey dünkü gün vefat etmiştir. Cena- | zesi bugün Beşiktaşta Yeni ma- hallede Ihlamur caddesinde 57 numerolu haneden kaldırılarak İ lan yaparak tescil muamelesi etrafında ÇA Marerleri | | peni | Akvam © Bunlar keçi değil haydut! “Anadolu,, refikimizin yazdır ğına göre keçi İzmirde birinci kordonda bir kahvehaneyile bir lokantanın damına çıkarak iki binayı da oçatırdata çatırdata yere iddirmişlerdir. Bu keçiler Pireye sevk için getirilmişlerdi. içlerinden birisi zıplıyarak kah- venin damına çıkınca diğer keçi- ler de arkadaşlarını takip etmiş- ler ve 500 keçi birden dam üs- | tünde cirit oynamıya başlamış- lardır. Kahve halkı “Ne oluyo- ruz,, diye şaşkın şaşkın bakışır- larken tavan yarılmış ve mütbiş bir keçi yağmuru başlamışlır. Keçilerden birisi bir tavlanın üzerine düşmüş ve yaramaz mah- lük bu işten nasılsa ürkerek orada oturup kalmıştır. Keçiler bu arada kahveden çıkarak komşu lokantanın damına çık- mışlar burasınıda az zaman içinde yere indirmişlerdir. ie j Cenaze otomobilleri — Tah- sisar mevcut olmadığından yeniden ce naze otomobili yaptırılmamasına ve mev- cur dört otomobilin Bslar atelyesinde tamir etürilmetine karar verilmiştir Millet mekt&plerinde — Im- thanlara her semtte devam edilmektedir. Imühanlar maron 9 yna kadar biririlmiş olacaktır İ Esnafın tescili — Dün sabah esnaf cemiyetleri mümessilleri bir top- | görüşmüşlerdir. Mister Gru — Amerikanın Tok- yo sefirliğine tayin edilen sabık Türkiye i masrafı (130.000) Sterline var - — 5 — VAKIT6MART 1932 —— emiyeti topladığı paraları ne yapar?! Çin sekiz senedenberi taahhüdüne mukabil beş para bile vermemiş! (Deyli Ekspres) gazetesi İngil- terenin Akvam cemiyetine verdi- ği tahsisattan şikâyet etmektedir.) İngiltere bu sene Akvam cemiye-| tine (182.000) Sterlin verecktir. Geçen sene verdiği para (117.500) Sterlindi. Bu sene tahsisatın artmasının sebebi İngiliz İirasının düşmesi - dir. İngilterenin Akvam cemiye - tine verdiği para bundan ibaret değildir. İngiltere gecen sene, bul paradan başka (11.500) Sterlin! daha vermiştir. İngiltereyle im - paratorluk eczasının verdiği para beş milyon Sterline vermaktadır.! Akvam cemiyetinin şimdiye ka - dar topladığı (oparanın miktarı (11.070.090) Sterlindir. Akvam cemiyetine taahhüda - tını vermiyen devletlerin biri, Çin dir. Sekiz seneden beri Akvam cemiyetine beş para (o vermiyen Çin, (400.000) Sterlin broçludur. Akvam cemiyetinin bu parala- rı nasıl harcettiğini göstermek için! şu malümat verliyor: “Cemiyet her gün teslihat kon- feransı için (7.000) Sterlin harce- diyor. Konferansın üç haftalık mıştır. Bu kadar sarfiyat muka- bilinde kazanılan netice: Ciltler dolusu lâftan ibarettir. Cemiyeti akvam meclisi geçen için dün belediye riyasetinden alikadar- lara emir verilmiştir Bir garaj — Pelediye shhiye mü- kânunuevvelde Pariste toplandığı zaman 91.000 Sterlin sarfetmiş ve Çin — Japon meselesini mevzuu bahsederek hiç bir müspet netice elde edememişti. Cenevrede daktilolara haftada onar Sterin verilmektedir. Sonra Akvam cemiyeti tarafından aza - smdan her hangi birine karşı bir taarruz veya harp vuku bulduğu takdirde tecavüze (o maruz kalan devleti himaye için büyük devlet- lerden her birinin otuz sene müd- detle taahhüt ettiği bir para var - dır. İngiltere bu yardım hesabına her sene 732684 Sterlin vermeyi taahbüt etmiştir. Onun bu suret- le vereceği para 29.780.520 Ster- line varacaktır. Fransa dabu yardım hesabına her sene 300.000 Sterlin, Almanya 100.000 Ster« lin vermeyi taahhüt etmiştir. Akvam cemiyetine borçlu olan devletlör arasında Çin, Peru, Ar- jantin, Bolivya, İtalya ve Fransa da — bulunmaktadır. Bunlardan başka, 31 küçük devlet de borç- ludur. Dün geceki yangın Dün gece saat 12 ye doğru Büyükderede: dereiçinde çayır Sıra Tevfik beye gelmiş, Tev-| öğle vakti Sinan Paşa camiinde | ik bey üzerini aratmak istememiş) namazı badeleda Maçkada kâin 36 de ellerini tutup zorla aramış-| Şeyhler mezarlığına defnedile- lar Ve bu sırada Tevfik beyin iki Teli” piyereir derveti "ae Sİ emu TARİH Fİ, KİTABI mmm gibi şehirlerin rekabetiyle karşılaştı. Atinalı tüccarın diğer siteler ticareti- ne rekabet etmesi yirmi yedi sene süren (Peloponez) harbine sebep oldu. Atinaya karşı Peloponez siteleri İspartanın kumandası altında toplandı, Bu harp (3) safhaya ayrılır. 1 — On sene harbi: Milâttan evvel 421 — 431 dedir. 2 — Sicilya harbi: Milâttan evvel 413 — 415 tedir. 3 — Deselin harbi: 404 — 413 tedir. Bu harplerin birincisidne :galip ve mağlüp yoktur. İkincisinde: Atina Ispartaya mağlüp olmuştur. Üçüncüsünde: Atina şehri Ispartalılar tarafından zaptolunmuş ve İsparta donanması Atina donanmasını mahvetmiş, denizde hâkimiyeti ka- Zanmış, Atinaya müttefik olanları Atinadan ayırmış. Bu harpten sonra Ati- ma Atıkta bir site haline girdi. Atinanın idaresi, Ispartanın arzusuna göre tayin edilmiş olan otuz Tiranın eline verildi. Ve hâkimiyet Ispartaya geç- ti. Atna da bu hâkimiyeti tanıdı. Peloponez harpleri Ispartanın siyasi tefev vukuna sebep olmuştur. İspartanm tefevvuku Ispartanm, şimalinde ve ce- hubunda ve Adalardenizinde, hattaAnadoludaki İyonyada bütün tefev « Yuku İsparlaya temin etti. Kısaca: Isparta Atinanı nyerien kaim oldu. Iran » Isparta harbi » İranilerle harp devam etti. Ispartanın Anadoluda İranilerle muharebe- sinin sebebi şudur: Küçük Asyadaki Yunan siteleri Persler tarafından tehdit ediliyordu. Bu sitelere (İsparta © yardım etti. Ve bu yardım neticesinde muharebe fili bir hal aldı. Ve Persler mağlüp oldu. Bundan sonra Persler Atinayı 0s, Korent, ve Tepi Isparta aleyhine birleştirdiler. Ispartalılar mütte- .fik siteleri Beotyada mağlüp ettiler. (Milâttan evvel 394) Isparta kralr muharebede yaralandığı için, Ispartaya döndü. Atinalılar Isparta donan - masını Anadolu sahillerinde mağlüp ettiler. Bu mağlübiyet Ispartanın (Ege) denizinde hâkimiyetini kaybetmesi demekti. Antal kidis sulhü : 5, Bu, vaziyetin ometicesinde osulhü imzalamak için Ispar - bin Antalkidis murahhası ntihap edildi. Ve muahedeyi şu şekilde imza: İran Anadoludaki bütün siteleri aldı. Yunanistandaki siteler birbirle- tinden müstakil olmak üzere serbest oldular. On binlerin kaçışı : Bu devirde Isparta ile İran arasında mühim bir hadise vukua gelmiştir. — pters) kralının kardeşi Kurus İran tahtını ele geçirmek istiyordu. Bunun si nKurus Ispartalıların yardımiyle on bin kişi topladı. Bu on bin kişi Para ile tutulmuş Yunanlıydı. Genç prens Kurus, Babil civarında mağlüp oldu. Ve idam edildi. Bu sefere iştirak eden Yunanlılar Büyük meşakkatle Anadolunun şark dağlarından kaçmışlar pek az kismi (4) ay zahmetli bir seyahatte zizonra sefiri Mr. Gru marun 13 ünde yeni me- muriyet yerine hareket edecektir. Suadiye plâjında — Belediye- İ nin alacıbı olan resimlerin sü S..... s.s. me... sokağında bir yangın zübür et- mişse de derhal yetişilerek yan- gın bir ev yandığı halde söndü- rülmüştür, i ............... dürlüğüre sit otomobil ve otobüslerle kamyonların muhafuzası için bir garaj Mevcut olmadığından eski medreselerden birisinin; garaja tahvili, kararlaştırılmıştır." sahsi —umuuuuzuuuua TARİH EU KİTARI 55 maun Karadenize varabilmişlerdir. Bu kaçış tarihte (On binlerin) kaçışı diye şöhret almıştır. Tepin tefevvuku : (Milâttan evvel 361 — 731) de Isparta deniz hâkimiyetini kaybettik- ten sonra Tep sitesi kuvvetlenmiye başladı. Tep sitesi Ispartaya karşı fa- ik vaziyet aldı. Isparta ordusu mağlüp edildi. Bu mağlâbiyetten sonra merkezi Yunanistanda Isparta hâkimiyeti kayboldu. Peloponez kıt'asmda Tep hâkimiyeti teessüs etti. Hatta diğer siteleri Isparta aleyhine tahrik et- ti. Ve Isparta şehrine kadar girdi. Buhâkimiyet uzun zaman devam edeme- di. Çünkü Tepi idare eden Pelopidas ve (Epaminondas) ölmüşlerdi. Bu iki adam (Tepi) kurtaran ve yükselten iki mühim şahsiyetti. Pelopi - daş iyi bir kumandandı. Epaminondas fedakâr bir siyaset ve devlet aad- mıydı. Bu iki adamın ölümünden sonra Tep hâkimiyetini kaybetti. — Yunan siyasi mevcudiyetinin sonu : Milâttan evvel 4 üncü asrın ilk yarısında Atina Yunanistanda tekrar hâkim olmıya başladı. Kâh Teple kâh Ispartayla ittifak etti. Fakat bü » tün çalışmalara rağmen eski Atina hakimiyetni iade etmek mümkün ola- madı. Yunanistandaki bu muhtelif siteler Yunan vahdeti vücude ge- tirmek için çok uğraşmışlardı. Atina, Isparta, Tep bu iş için bir hayli kan dökmüşlerdi. e Bütün bu uğraşmalara rağmen Yunanistnada birlik değil bir zaiflik göze çarpıyordu. Adeta Yunanistanın istilâşı gün meselesi ha linde bekleniyordu. Birçokları İran istilâsından korkuyordu. o Yunanis- tan şarktan değil şimalden gelen bir istilâ ile hakimiyetine nihayet ver « di. Bu yeni müstevliler, Makedonyadan akın ediyorlardı. — Makedonya — . Makedonya Tesalyanın şimalindedir. Şarkında Trakya garbinde (Epir) vardır. Cenubunu Adalar denizi ve Tesalya ihata eder. Yunanlılar, Makedonya halkına barbar (derlerdi. | Halbuki; Makedonya halkı orta Asyadan Rus stepleri, Karadeniz sahilleri ve Tu- na boyu yoluyla gelen kabilelerdir. Makedonyanın en meşhur iki şehri vardı. Biri Ege diğeri Pelladır. n Makedonya sahilleri o Yünan müstemlekeleri halindeydi. Makedon « ya tabii hudutlarını bulabilmek için sahile sahip olmak mecburiyetin « deydi. Fakat bundan evvel memleketin birliğini temin etmek lâzımdı. Bunu temin eden İskenderin babası Filip olmuştur. Kıral Filip (milâttan evevl (336 — 359) evvelce Tepte bulunmuş Te- pin iki meşhur adamını yakından tanımış Yunanistanı iç yüzünden gör « müştü, Kıral olur olmaz takip edeceği siyasi hedefi tayin etti. Bu hedef $u üç esasa istinat ediyordu: ş