8 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

8 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Ticaret Iktısat İhtikâra karşı Ticaret müdürlüğü tedbirler alıyor Ticaret mıntaka omüdüriyeti kahve ibtikârma mani olmak için aldığını yazmış olduğumuz tedbirleri, şeker, limon ve diğer mevada da teşmil ve tatbik edecektir. Bu tedbire göre, kah- ve hakkında olduğu gibi güm rükten çıkarılacak şeker ve diğer mevadın da alâkadarlardan he- | sabı istenecek, nereye, kime ve kaça satıldığı sorulacaktır. Bu tak- dirde normal fiattan fazlaya sa- tanlar, malını satmayıp da sak- ıyanlar ve malını kasten güm- rükten çıkarmıyânlar hakkında derhal takibat yapılacaktır. “Standart ovil,, kompanyası ismini değiştiriyor Standardovil gaz kumpanyası sermayesini iki milyar (dolara çıkarmıya ve ismini değiştirmiye karar vermiş (bulunmaktadır. Resmi muamelesi bitirilmek üze- re olduğundan kumpanya yakım- da yeni ismiyle faaliyete başlıya- caktır. Kumpanya eski ismini de 10 milyon dolar sermayeyele te- şekkül eden yeni bir şirkete devredecektir. Afyon zeriyalımız noksan Dünkü Akşam gazetesi afyon zeriyatınm yağmur ve soğuklar- dan müteessir olmadığını yaz- mıştı. Tahkikatımıza göre bu haber doğru değildir. Evvelce de yaz- dığımız gibi bu seneki afyon zeriyatımız yağmurlardan ve 80- ğuklardan şiddetle müteessir ol- müğştur. Binaenaleyir Bü. seneki malul geyer -söDelere nispetle çok noksandır. Afyon piyasasi bu hafta ol dukça hararetli geçmiş ve satış 7 sandığa çıkmış, fiatlar da 11 liraya kadar yükselmiştir. Dün de 11 liradan 11 sandık afyon satılmıştır. ——u.... Tahsildarlık imtihanında Belediye şubelerinde münhal bülunan tahsildarlıklar için bir imtihan yapıldığını yazmıştık, 15 d imtihanda muvaffak ol. me anlaşılmaktadır. Halbu- e ancak sekiz tahsildar bi bu itibarla bu on beş Arâsinda tercih ciheti ara- pacak, bu gelmezse kur'a yapılacaktır. ASEM Mahmut N Günün Haberleri Kargalar Zaruret olursa silâh | Kullanılabilir Sokakları telvis eden karga- | ların itilâfı işinde bir ihtilâf çık- tığını dün yazmış ve Fazlı beyin beyanatını kaydetmiştik. Öğren- diğimize göre müddeiumumilik bir gazeteye sokakta silâh at- | mahın memnu bulunduğu şek- linde verdiği izahat yanlış anla- şılmıştır. Filvaki sokakta silâh atmak kanunen menolunmuştur. Fakat kanunda, zaruret icabında silâh kullamlabileceği hakkında ayrıca bir kayıt bulunmaktadır. Müddi- umumilik bu ciheti tavzihen be- yanatım meşreden gazeteye bir tezkere yollamıştır. Po'ista : Çırıl çıplak sokağa Atmışlar Tarla başında oturan şoförAli dün zabıtaya müracaat ederek, gece Galatasaray hamamına yı- kanmıya gittiğini, fakat Üzerin- deki emanetleri almak mesele- sinden telisk Ahmetle kavğa neticesi çırçıplak sokağa atıldı- ğını iddia etmiştir. Poli nn kata başlamıştır. Me Tüyler ürpertici bir cinayet Kulelide taş ocaklarında ça- lılar arasında parçalanmış bir çocuk cesedi balunmuştur. Ya- pılan muayenede zavallı çocu- ğun ancak sekiz günlük olduğu tesbit o edilmişlir, katil şekli de pek * caniyanedir, çocuk, başı parçalanmak, bacakları kırılmak suretiyle öldürülmüştür. Zabita ve muddeiumumilik ( tahkikata başlamıştır. Çocuk düşürten dövüşme Üsküdarda Solak Sinan ma- hallesinde oturan Nebahat ha- nımla basurcu Agâh paşanın kızı Sabiha hanım arasında dün bir kavğa olmuş ve dövüşme, Nebahat hanımın hamıle bulun- duğu çocuğun düşmesine sebep olmuştur. Tahkikata başlanmışfır. insaniyetli hırsız Kadıköyünde doktor Nazım Bekir bey garip bir tarzda so- yulmuştur: Nazım bey evvelki gün postadan bir zarf almış, zarfta kendine ait bir takım evrak ve bir de mektup bulun- muştur, bu mektupta para ve evrak çantasının bir yankeseci tarafından çalındığını, fakat ev- rakım (işe yaramadığı için e TAN z edim Bey (Son Yemen Valisi ) 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor ! mananın Tefrika: 86 pm. 7 Ne yapacaksınız! diye bağını. Ben odaya girdiğim zaman | onu bu vaziyette (Siyasi) lerle | kuşatılmış buldum. — İlerledim, Muzaffer Beyin yanına gittim. | ve en önde, siyasilerin en nü. | fozlu ve kodamanı Cubranı gör- İ düm. Derhal bu adamm uzun sakalına yapıştım, çenesini ve kafasını iyice bir sarstım ve sonra hepsine birden: ” Utanmıyorsunuz, değil mi, dedim, devlet bu parayı size daka, e olarak veriyor, siz- İ ercüme ve iktibas hakkı mahfuz se onu bir alacak addediyor- sunuz. Hangi bizmet mukabilindedir istediğiniz para?.. Şu sırada İs- tanbuldan para gelmedi. Biraz müzayaka var, memurin bile ma- | aş alamamış, asker bile sıkıntı içindedir. Derdiniz ne?.. Haydi bakayım.. Hepiniz dışarı... Süklüm püklüm dışarı çıktılar, fakat gitmediler, dışarıda yal varmıya başladılar: — Bu kadar yoldan geliyoruz h'çolmazsa alacaklarımızın yarısını | veriniz! j cimizdir Adliyede Iki tayin Asım ve Burhanettin beylerin Izmir ve üsküder müddelumu- miliklerine ! eri bildirildi Üsküdar m. « delumumisi A- sım beyin İzmir müddeiümumili - ğine ve İstanbu” “ müddeiumum, © muavinlerinden 55 Burhanettin br- yin Üsküda müddeiumumili . ğine (tayinleri, dün akşam ad- liyeye — bildiril. ri İzmir müddeiyasi Asım ve Bur- pijiğine tayin edile hanettin beyler, o Asım B. uzun müddettenberi adliyemizde vukuf ve faaliyetlerinden istifade olunan çok kıymetli iki adliye- Kendilerini tebri" ve yeni vazifelerinde de muvsia- kiyetlerini temenni ederiz. posta ile iade edildiği bildirilmiştir. Nazım bey bu mektubu alınca, çantasının sak- lı bulunduğu odaya koşmuş ve mektupta bildirildiği gibi çam- tayı yerinde bulamamıştır, can- tayı, müşteri sıfatiyle doktorun | muayenehanesine gelen bir bır- sızın çaldığına ihtimal verilmek- tedir. Zabita tahkikata başla mıştı.. Zavallı hamsi Evvelki gece sırtında ağır bir sandıkla Sirkeci istasyonunun önünden geçmekte olan Hüseyin namındaki hamal ayağı kayarak yere düşmüş, başından âğit âa- rette varalanmıştır. Mecrah ifa- deye gayrı muktedir bir halde hastahaneye kaldırılmıştır. Pire Ali önselendi Sabıkalı Pire Ali, evvelki gece, Fethiye camiine ait yüz okka kurşun çalarken cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. Dört metre yüksekten düştü Evvelki gün saat 11,30'da Cibalide Aziz beyin kereste mağazasında müstahdem hamal kara biçak Hasan, muvazene- sini kaybederek dört metre ksekten yere düşmüş ve ağır dem yaralandığından Cerrah- paşa hastahanesine kaldırımış- tır. Sündürülen ateş Kadıköyünde Rıza paşa çeş- mesi caddesinde 98 numaralı Enver efendinin evinde kiracı bulunan Mümtaz efendinin otur- duğu odadan, döşemeye birakılan — Mümkün değil şimdi. —Dörtte birini olsun verseniz? —O da kabil değil, — Sekizde biri, onda biri... Uzun bir pazarlık neticesinde ilk gelecek paradan bir miktar verilmek üzere sulh olduk. Da- gıldılar, gittiler. Sarıklı bir diktatör Kenkeban « kazasında aslen oralı zeki bir hâkim vardı. Bu bâkimin oğlu da oranın şeybül- meşayihidir. Seyit olan hâkimin başına gidecek kaymakam da o vaktin icabatına göre Seyit oğluydu. Tuttuk Imamın akra- basından Seyit Abdu'lahı kayma kam gönderdik. Fakat pek kısa bir zaman içinde oranın yerlisi ve çok nüfuzlu bir seyidi olan hâkim bütün idareyi eline aldı. Jandarmayı, * zaten orada asker yoktu - sonra maliyeyi ve niha- yet âmiri mutlak o oldu, Kay- makam köşesinde kuru protesto- larla seyirci kalasışlı, il İ rafından yakalanan Orhangazili amy 3 Acı şeyler Sahte tasdiknameler Meselesi etrafında Maarif vekâleti müfettişlerin» den Ekrem bey, bazı mektep- lerde meydana çıkarılan bir ha- disenin tahkikatını bitirmiş ve raporunu vekâlete göndermiştir. Bu hadise; liselerde okumakta olan veya okuyan kimselerin me- zuniyet tasdikoameleri almış ol- malarıdıt. Bir kaç mektepte te- sadüf edilen bu sahte şahadet- namelerin ne suretle verildiği hakkında etraflı tkbkikat yapıl maktadır. Bu işe cür'et edenler- den birisinin tevkif edildiği di- ğer birisinin Mısıra kaçtığı söy- | lenmektedir. Adliyede : İ 110 bin liralık ihtilâs Davası Bakırköy mal müdürlüğünde iken 110 bin lira ibtilâs eden mal müdürü (Nail, sarraf Mehmet, Salih, Hüseyin Hüsnü, Ahmet Hamdi, Abdülkerim, Ra- şit, Ali Galip, Refik, Ömer Hay- n, Hüseyin Rıfkı, Kadri ve Naci beylerin o muhakemelerine dün Ağırcezada başlanılmıştır. Dünkü celsede bulunmıyan Kadri ve Naci beylerin zorla getirilerek teşkili tarafeyn yapılması için muhakeme başka güne bırskıl- mıştır. Bir tütün kaçakçısı daha mah- küm edildi Yirmi üç kilo 758 gram ka- çak tütün kaçırırken zabıta ta- Ali oğlu Salihin dün dokuzuncu Ibtisas mahkemesinde mevkufen muhakemesi görülmüş ve maz- nunun 6 ay hapis ve 120 lira hafif para cezasiyle malıkümiye- tine karar verilmiştir. Yaniyi öldüren Bilâhare Yaniyi öldüren Fev- zinin muhakemesi dün bitirilmiş muhakeme karara birakılmıştır. m AL mum yüzünden yanğın çıkmış ve yetişen itfaiye tarafından söndü- rülmüştür. : Denize düşen soınoş kadın Beyoğlunda Taksim sokağın: da 25 numarada oturan Rus mültecilerinden o madam Kuf- yana hamam Tova ve arkadaşi madam Nikolakifin, mösyö Ni- | kola. mösyö Marko karana dün | sabah sarhuş bir halde Büyük” dereye gitmişler ve burada na- sılsa madam Kafyananın ayağı kayarak denize döşmüştür, sar- Vergiler ve bütün rüsum bâ- | kimin adamları tarafından tahsil ve keyiflerinin, canlarının istediği gibi sarf olunuyor, sonunda sar- | fiyat evrakı müsbitesi diye hâki- | min verdiği derme çatma kâğıt | lar malsandığına teslim ediliyor- | du. Jandarma bâkimi dinliyor, kaymakam kulak asmıyordu. Hâ- kim istediğine maaş veriyor, istemediğine vermiyor, kimini vergiden affediyor kimini haps ediyor, elhasıl bir kör döğüşü- dür gidiyordu. Bu sarıklı dikta- tör şayanı hayret bir cüretle işini yürütüp gidiyordu. O işini yürütüyordu amma, beride hükümet nüfuzu kırıp gidiyordu. Civar kazalarda dik- tatörlüğe meyyal ve müstait olan bazıları da ondan cesaret alarak baş kaldırmak istediler, iş Kev- keban hudatlarını aşmış San'aya kadar bir anarşi havası getirmi- | gti. San'ada memurin ve zabitan pek haklı olarak kızıyorlar, | | — VAKIT 8 NISAN 932 — Yobaza bakın! Gümülcüne müftisi iyi bir ders aldı! Garbi Trakyada çıkan Türkçe gazeteler Gümülcine müftisinin orada bulunan münevver Türk gençleri hakkında Mısır müftisine adeta jurnal mahiyetinde bir mektup gönderdiğini yazmakta- dırlar, Kara cahil bir adam olduğu anlaşılan Gümülcine müftisi mek tubunda aynen şu safsataları ys” mıştır: «Garbi Trakyada müslüm: ismini taşıyan bazı kâfirler t müddettenberi kıyafetimizi bırak tılar, aramızda şapka ile gezi yorlar. Burada şeriat ve müfti olan ben, dini mübini islâmiyet üzerine hükümler, fetvalar ve- riyorum, Fakat buadamlar beni dinlemiyorlar. Benne bunlarin müslümanlardan miras almalarına ve müslüman kızlariyle evlenme- lerine müsaade etmiyorum. Allah rızası için bana yaptığımın doğ- ru olduğunu teyit ediniz» Mısır müftisi verdiği cevapta hulâsatan şunları söylemiştir: “Eğer şapka soğuk, sıcak gibi bir müessirden korunmak | veya herhangi bir faydasından | dolayı kullanılırsa günahı değil savabı vardır. Buna misal olarak peygamberin, rahiplerin geydik- leri ayakkabılarını gösterebilirim. Şapka giyenin kâfir olduğuna hükn etmek tamamile hatadır.Bir müs- lüman dir tahkir ederek küfrünü ilân ve «unu amelilye — teyit etmedikçe katiyyen kâfir'değik dir.» Doktorlar arasında Türk tababeti akliye ve asa- biye cemiyeti Beyoğlu saka çık- mazında (o toplanmışlır. < Ihsan Şükrü Bey seriri basari mecmu- ai arâzı gösteren bir hasta tak- dim etmiştir. Fahreddin Kerim Bey kokainomaniden bahis ve bir vaka anlatmıştır. Mazhar Osman Bey kendir otu tohumu ile tesemmüm eden bir genç kadının müşahedesini anlatmış, bu mevzular etrafında İ münakaşalar olmuştur. Gelecek i celse 27 nisan çarşamba günü toplanacaktır. semen saunaneananmness0muaeaakenanammaansammn hoş madam denize düşer düş- i mez birden bire ayılmış ve istimdada (başlamıştır, derhal etraftan yetişilmiş ve kurtarıik mıştır. / © — Bir hâkim kendi kendine bunu yapamaz, mutlaka İmam- dan kuvvet ve cesaret almıştır. Imam galiba yeni bir tecrübeye giriyor, derhal önüne geçmelidir, diyorlardı. Bana müracaat eden heyetler bu hareketin imamla aktolunan itilâfa mugayir olduğunu söyli- yerek imamın bu işi hal ve Fasl etmesini istiyorlardı. Halk da endişedeydi. Çünki Yemenin meşhur büyük isyanları kıyamları hep böyle hâdiselerle başlamıştır. Biraz huzur ve sü- küna kavuşan ve bilhassa son itlâfname ile artık geniş bir nes fes alan ahali bu kevkeban der- dini tel'in ediyordu. i Gemi azıya alan hâkimi bire | denbire ürkütmek iyi olmıyacak- tı. Bu sebeple sükünetle, teeniyle horeket ederek evvelâ kaymaka» | mı suçlu bulmuşum gibi onun