21 Ağustos 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

21 Ağustos 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

mi yetiştirmek üezere son seneler- 4 Er ye Sahife 6 'ANKARA, 18 (A.A) — Türkiye Id. man cemiyetleri İttifakı Umumü mer. kez reisi Erzurum mebusu Aziz Bey spor işleri hakkında şu beyanatta bu- Punmuştur: 1 — Umumi merkezin faaliyet programı neleri ihtiva ediyor? “ Türkiye İdman Cemiyetleri İt- tifakmın son kongresindeki temas we münakaşalardan ve bazı ka- rarlardan sonra bugünkü umumi merkezin bir senelik programı» nun ana hatları çizilmiştir. Bir kaç maddede hülâsa edebilirim. A) Türk sporcu gençliğinin Kendi arzularile birleşmesinden vücuda gelmiş klüperin ittifakın- dan ibaret olan bugünkü teşkilâ- trmız sporun milli ve umumi ga- yelerinin çizdiği ana hatlardan ayrılmıyarak çalışan sporcu genç» liğin bir ifadesidir. Teşkilâtrmıza mensup olan bütün klüpler kendi gençliğini ve münferit ve şahsi menfaat ve ihtiyaçları üzerinde, bütün Türk gençliğini ve sporcu- Tuğunu ihata eden milli vazifeleri çok derinden gelen duygulu idrak ile anlamışlar ve benimsemişler- dir. Son zamanlara kadar bir ne- vi spor hastalığı gibi teşhis edil- miş olan klüp kıskançlıkları şahsi istikraplar ve hususi menfaatler gibi âmiller her teşkilâtta olduğu gibi sporcularımız arasında da vü- cudü şiddetle lâzım olan sıkı bir tesanüt ve ahenkle çalışmayı za- yıflatan büyük bir intizamsızlığa doğru gidiyordu. Geçen sene Ali Rana Beyefendinin riyaseti altın da toplanan kongre her şeyden evvel teşkilât içinde disiplinin ve umumi menfaatlerin hâkimiyetini temin için nizamnamede kuvvetli tadilât yaptı. Şimdi geçen seneki kongreden alman ilhamlarla çiz- diğimiz programımızın ilk mad- desi şudur: Türk sporculuğunun lâyık oldu- ğu en yüksek dereceye &n az za- man içinde fenni ve emin bir yol 'dan çıkartmak için kuvvetli bir inzibat ve ahenk tesisi. Bunun için hiç bir ferdin, hiç bir klübün hatırına gönlüne bakmıyarak kavi ve adilâne hareket etmek ve her çibatıabat disiplini temin ve mu- hafaza eylemek. Teşekkür olunur ki aziz sporcu Türk gençliği bu milli lâzimeyi ve vazifeyi çok gü- zel idrak etmiştir ve memnuniyet- le efkârı umumiyeye arzederim ki bu işte çok eyi bir inkişaf içinde- yiz. ilim ve fen yolları B) Her ilim ve fen şubesinde olduğu gibi medeni terbiyenin kü- me halinde ve cemi tezahürleri 0- Jan sporculukta da ilim ve fen yu- valarma ihtiyaç vardır. Spor mu- alimleri ve antrenörleri yetiştiren orta ve yüksek derecede terbiyei N deniye ve spor mekteplerine şiddetle ihtiyaç vardır. Yalnız gi- mali Amerika müttahidesinde bu müesseselerin miktarının yüz el- liye baliğ olduğunu söylersem bu işte ne kadar zaman kaybetmiş olduğumuzu anlarız. Teşekkür o- Junur ki Maarif Vekâleti mektep» ler için terbiyei bedeniye mualli- de Ankarada Gazi enstitüsünde hususi sınıflar ihdas etmiş ve bu sene daha ziyade tevsi ederek bir jimnastik şubesi ihdasını karar- laştırmıştır. Uzun seneler derin tetebbuatı İ ve dünyanın hemen her tarafın- daki vâsi tetkikatile tanınmış o- lan kıymetli mürebbilerimizden Selim Sırrı Beyin bu işin başına getirilmesi neticenin çok muvaf- fakiyetli ve faydalı olacağinda şüphe bırakmıyor. Bu ilk adım- dan sonra gelecek seneler de mut- laka Ankarada müstakil ve bütün Türk gençliğinin terbiyei bedeni- yesinin ve sporculuğunun en bü“ yük ilim müessesesi olacak bir terbiyei bedeniye ve spor mektebi tam kadro ve tam faaliyetle hare Tete geçmelidir. Cihan tarihinde göz kamaştırıcı harikalar yaratan Ulu Gazinin bu mes'ut vatanmda gporculuğumuz da mutlaka başka milletlere yetişerek onları geçe- cek ve parlak bir spor inkılâp ve taalisine şahit olacağız. Bu ayni zamanda milli tekâmülümüzün bir zaruretidir. Jimnastik mekte- bine spor sahalarında muallimlik yapmak üzere bir kaç sporcu ar- kadaşımızı yerleştirmeğe çalışa- cağız. Türkiyenin hemen her ta- rafında spor hareketlerinde bü- yük bir aşkla atılan Türk gençli- inin başında bulunması lâzım ge- len spor muallim ve antrenörle- rinden sonra gençliğin en büyü” mahrimiyeti idman ve müsabaka sahalarıdır. Bu da şüphesiz npırı- ya ve zamana tevafuk eden bir iştir. Son kongrede Türk spo cı gençelerin himayesini programı- nın mühim bir maddesi olarak kabul eden C. H. Fırkamızm o zamandanberi ve hassaten 80 iki sene zarfında İsmet Paşa Hz. ile umumi kâtip Recep Beyeferidinin âzimkâr ve çok müessir çalışma- lariledir ki bugünün iktisadi buh- ranlarma ve milli bütçe sıkıntıla- rına rağmen bütçeye spor için ge“ çen senekinden daha fazla tahsi- sat konulmuş ve en uzak vilâyet- lerimize kadar her tarafta bele- diyeler ve idarei huhusiyeler ve fırka teşkilâtı spor için azami fa- aliyete geçmişlerdir. Burada bü- tün sporcuların kalpten gelen say- gi ve üşkranlarmı bu iki mubte- rem ve sevgili büyüklerimize su- narım, Belediyelerin Yardımı Esasen son belediye kanunu ile belediyelerimiz için mecburi vazi- feler meyanına giren her belde gençlerinin muhtaç olduğu spor tan küçük şehirlerin ve spor klüp- lerinin vücuda getirecekleri spor sahalarınm fenni ve fakat ucuz şerait altında tesisi yollarını gös- terir; ikincisi kapalı ve açık spor sahalarının her şehrin nüfusuna nisbetle ne miktarda ve ne büyük- lükte tesis edilmesi lâzım gelece- ğini, kapalı ve açık idman ve kü- sabaka sahalarının ve onların te- ferruatından olan ikinci vazzah ve müfit teşrih eder. Ta- bı hemen bitmiş olan bu kitap da pek yakm bir zamanda bütün mıntıkalara gönderilecektir. Saha tesisatında harekete geçen şehir- lere ve spor mıntıkalarma mer- kezi umumi bütçesinden bu sene- lik bir miktar yardımlar teminine çalıştık. Her şeyden evvel sahala- rın mahalli ve mevzii bir ihtiya- cın ifadesi olduğunu ve her bele- mektepi sporcular arasında yüz- yardımına kendi gençliğinin müh taç olduğunu, spor sahalarını ve tesisatını azami fedakârlrkla ve bir an evvel vücuda getirmekteki şerefli vazifenin büyüklüğünü bu- rada tekrar etmeyi çok faydalı görüyorum. Sahar merkezi bütçelerle değil, mahalli idarelerin bütçelerile ya- ratılabilir, Almanyada 913 de bir stadyom varken O stadyomların miktarı 918 de 25 e, 1924 de 75e, 929 da 125 e çıkmıştır. Bizde he- nüs stadyom namını verebileceği- miz bir saha yoktur, Bu feci vazi- yette stadyoma ihtiyacın ne kadar âcil ve ne kadar mübrem olduğu» nu bize ihtar eden çok acı bir be- lâgat var. Merkezi umumi her ta- rafta tesisi icabeden spor sahala- rının bir an evvel meydana gel- mesi için mütemadiyen takibatta bulunmaktadır. Vazifesini yap- makta terahi ve müsamaha gös- teren ve belediyeleri harekete ge- çirmek için yüksek makamata mütemadiyen müracaattan Yaz geçmiyeceğiz. Spor, askerlik Ve sıhhat C) Harbi umumiden evvel biz- deki spor teşkilâtınm fevkinde ve gayet geniş teşkilâta malik olan memleketlerde ve ezcümle Şimali Amerikada o zamanki mevcut #mektepli sporcular arasında yüz- de ellisinin askerliğe elverişli çık- madığı görüldükten sonradır ki alelâde spor teşkilâtınm zayıf ve çürük noktaları meydana çıkmış- tır. Başka memleketlerin ve bizzat kendi memleketimizin tecrübele- rinden görerek artık anladık ki Türkiyede iyi ve tam bir sporcu sahalarının tesisi işi bundan $on- | demek kolları, bacakları, gövdesi ra artık hiç bir belediye reisinin | kuvvetli ve mütevazin ve dimağı veya meclisinin keyfile imhal ve ihmal edilemiyecek işler sırasına girmiştir. Şimdiye kadar kapalı ve açık spor sahaları ve yüzme havuzları tesisinin fenni şeraitini gösteren küçük bir risaleden bile mahrum bulunuyorduk. Umumi merkez her tarafta başlıyan saha tesisi hareketi karşısında boş dur- mıyarak en mükemmel iki kitap hazırlamıştır. Birisi iki ay evvel mıntıkalara gönderildi. Bu hassa- seri ve ani hareketleri ve toplu mücadeleelri idareye iyi hazırlan- mış ve sporculukta en büyük bir fazilet olan spor mertliğini ruhun- da taşiyan sporcu demektir. Bu- nun için bütün sporcu gençlerimi- zi denizcilik, binicilik, atıcılık ve atletik idmanlarda hiç olmazsa orta dereecyi geçen bir kabiliyet elde etmeğe teşvik ediyoruz. Yüz- me bilmiyen bir kayık sporcusu ne kadar gayri tabii ise yalnız ba- A A, derece- | deki tesisatın fenni şeraitini mu- | caklarını kuvvetlendiren bir fut- bolcu da o kadar natamam bir sporcudur. Türk gençliğinde tam spor kelimesile ifade edebileceği- miz ve vücutla hemen her idman | kabiliyetini vasati derecenin fev- kine çıkarıcı bir inkişafı hazırla- mak için umumi idman imtihan- ları ve müsabakaları tertip ede- ceğiz. İmtihanlarda vasati dere- ceyi ve müsabakalarda birinciliği kazananlara madalyalar verece- ğiz. Yakında bunun tatbikatına geçiyoruz. Sıhhat ve içtimai muavenet ve- kili Refik Beyefendinin çok kıy- metli yardimile bütün teşkilâtımı- za mensup olan bütün klüp id- mancılarımızm her tarafta hükü- met ve belediye doktorları tara- fmdan muayenelerinin yapılması kararlaştırılmış ve vekâletçe ha- zırlanmış olan talimatname vilâ- yetlere tebliğ olunmuştur. Umu- mi merkez her idmancı için fotog- raflı birer sihhat muayene karne- si tabettirmiş ve bugünden itiba- ren her tarafa göndermeğe başla- mıştır. Bu tedbirin spor hayatı- mızda başlı başına bir tekâmül merhalesi olduğunu kabul etmek lâzımdır. Ciğerleri, kalbi şu veya bu spora müsait olmıyan gençle- rin gözü kapalı spor hayatına a- tılmaları yüzünden şimdiye ka- dar Türk eporculuğu çok kurban- lar vermiştir. Sporda anladığımız mana vücudü ezici yıpratıcı ve ihtiyarlık yaşından çok evvel bir genci işe yaramaz bir hale geti- rici müfrit beden hareketleri de- ğildir. Bilâkis her defasında Türk gencine ve Türk ırkına hayati kıy- metler ilâve eden bir yaratıcı hamle olarak kabul etmek ve ona göre fenni şerait altında çalışmak lâzımdır. Görüyorsunuz ki bu se- nelik programımız geniş ve o ka- dar yorucudur. Spor bütçesi S — Ne kadar bütçe ile bu işler tedvir edilecektir? C — Bu sene bütçemizin yekü- nu 67 bin liradır. Bundan başka spor sahalarına yardım için de 17 bin lira tevzi olunacaktır. S — Nizamnamede tadilât ya- pılacak mı? C — Gelecek sene kongresinde nizamnamenin milli ihtiyaçları" mızla ahenktar bir şekilde esaslı tadilâta uğraması çok muhtemel- dir. Umumi merkez bu mesele üzerinde tetkikatla maşguldür. Bunun için Avrupadan bir müte- hass-s celbi düşünülmektedir. Muhtelif sporlar S — Atıcılık, binicilik, uçucu- luk, dağcılık gibi sporlar için ne düşünülüyor. Su sporları için ne gibi hazırlıklar yapılıyor? C — Türk sporculuğu hassaten bu şubelerde inkişafındaki milli ve askeri kıymet ve ehemmiyeti bizlerden çok ziyade kavrıyan ve takdir etmiş olan askeri teşkilâtı- mızım bu işlerle meşgul şubeleri bu sene daha büyük bir faaliyete geçeceklerdir. Kendilerile müte- Türk Sporunun Gençleştirilmesi Mekteplerde terbiyei bedeniye - Her tarafta sahalar tesish Belediyenin yardımı - Spor hazırlıkları - Önümüzdeki | Olimpiyat için yalstanbulda ya Ankarada Stad yapılacak | 2 Ağest 92 ne Avrupadan su spor getirttik. Bu mütehassıs İzmir, Samsun, Bandırma ' Trabzon gibi deniz ve su * meşgul olan yerleri dolaşan” n radaki su sporunun fenni ta i; & k, * TTPDE ETT EZE SEYİR EESEE EEE ip tamim edecektir. Hangi sporlar için ani tır? ğimiz ikinci antrenör a tır. Denizcilik için bu sene Türkiyede olimpi?| nazaran bu zamana kadar müsabakalar demek olan di, bu şehrin bütçesi milli hükümetimizin lâyık old nümüzdeki Balkan olimpif” # gelecektir. edilecek mi? gi dendir. Tabiidir ki klüpleri” # yade komşu, vilâyetler dali” kikat yapmaktayız. Amas; Amasya sporculuğunu Ö C — Umumi merkez b* mizdendir. Ancak bir muf! bazı klüplere muvakkat * $ — Bu sene Türkiye Pİ kiye birincilikleri müs S5 — Neşriyat? ” mül şartlarını tetkik ve tesb Antrenörle” S — Antrenörler çoj celbi mukarrerdir. Bu lerin mesaileri ne tarzda © C — Atletizm antrenörü P? ne iki olacaktır. Eğer ilâve iki antrenör kullanmak | lursa antrenör miktarı üç 9.) fa olarak bir antrenör 1” : konmuştur. S — 935 - 936 Balkan yadının Türkiyede yapılsf yomun ikmali ihtimali var C — Malümdur ki beyi yatların mühtaç olduğu tesisi bir milli meseledir. tenasip olimpiyat sahası # getirmeğe müsait değildir. ” £ hemmiyeti verdiğini y müftahirim, Çok ümitvarın! w çin ya İstanbul, ya Ankarad? il kemmel bir stadyom me Mıntakalar ; S — Mıntıkaların adedi © C — Spor klüpleri *için mıntıka tesisi esas prensipl©” $ tarı üçe baliğ olmıyan küçük i lâyetlerimiz sporculukta ds” ki mıntıkalara tâbi olacakt!”" dır 'a bir mıntıka tesisi içi” bir mevcudiyet gösteremiy€” tıkayı büyük ıstırapla Jİ f mıntık- sma bağladık. i S — Klüplere yardım me? den klüplere doğrudan yardım yapmamak pre” ki sporcular için mevcut bi” sahasından istifadeyi temi İar yapmak mecburiyetin# yoruz. likleri yapılacak mi? ei C — Sporun her şabes a lacaktır, Şimdiden Feder3* faaliyete geçmişlerdir. Cc — Sporculuğumuz( * taç olduğu ilmi ve fenni m” muntazam bir sıra altın? kitaplar neşrederek tamı” mindiyen beli temastiyyz; . Br seç İşasktn Serası ele 3 > ze GN