31 Ağustos 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

31 Ağustos 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

1 N Savıfa 5 1932 Zafer Ve.. Halâs Günü.. VAKTT 7 Ne # dj tarafa 1 nci sayfamızda) nde si halde bu bü- sevinç içinde sokak- ordu. Kolorduda bayramını tes'it için ma göre sabah IV a kadar kolor merasimi yapıla» an tebrik valisi, kaymakamlar müdürleri ve diğer #absiyetler kolordu kay» ina giderek büyük za- ip lan. ordumuzun mü- ebrik ettiler. Kolordu Şükrü Naili Paşa da ma tebrikâtı 7 e ; Meydanında... Ma göre tebriklerden azıt meydanında büyük #eçit yapılacaktı. Bu- anbulda bulunan har- ebi, ibtiyat zabit mek- Maltepe askeri lise- tıbbiye ve eczecı ile ktepleri ve kahraman Beyazıtta Darülfünun kendilerine tahsis lerde mevki almışlardı. M on buçukta Kolordu iyı 21 Şükrü Naili Pş. ile erkânı ve diğer zabi- obillerle mekteplilerin rin tecemmü ettiği i geldiler, dikkat borusu çaldık- bütün kıtaat (bazırol) Zeçtiler, Kolordu ku Sükrh Naiii Pş. awvelâ K erli Harbiyelileri daha İhtiyat zabit mektebini, » Kuleli askeri liselerini, gazın, topçu, süvari bölüklerini teftişe N Mep Paşa her kıt'a önünde: ba asker.. Diyor ve Türk ordusunun tim. kahraman askerlerin , #7 AFF ips İİİ, 27 id kıt'aların teftişinden be gtepiler, yeniçeriler ve polis mektebi talebe- Riya, 9 yapıldı. Tertemiz Beyan eldiseeri ile bür 1 dolduran asker ve teşkilât £ takdirle iy iin *Sbasında tayyareler de üstünde uça- iştirak ediyorlar numaralar yapr Zi sonra darülfünunun olan yüksek kür- Dâmına en kıdemsiz İk dördüncü alaydan Kemal Sait Bey MET ; Sür birsesle nutkuna #süde oparlör olduğu Beyazıt meydanını halk tarafından kabul | Bundan on yil evvel, gene bir 30 Ağustos günl, harp san'atinin dünya da eşi nadir bir eser, bir zaferi doğ” muştu, Dünya tarihinde emsali az bü- lunan bu eserin san'atkâri Ulu Gazi. miz ve hamuru, mensubu olmakla if- tihar duyduğumuz, Türk ordusudur Başkumandan son neferine kadar biribirini tamamlıyan, yüksek gayesi- ne, mefküresİne sahip mütecanis bir ordudan İşte böyle bir eser ve rüfer doğardı, ve doğdu. Bundan sonra on yıl evvelki zafer günlerine nasıl kavuşduğu- muzu anlattı ve nihayet Yaşasın ulu Gazimiz, Yaşasın Türk milleti Yaşasın Türkiye Cümburiyeti Yaşasın Türk ordusu. Diyerek sözlerine nihayet verdi, Genç zabitin görliyen sesi dinleyiciler üstünde mütbiş bir tesir yapmıştı. Halk genç zabi- tin sözlerini alkışlarla kesiyor bu suretle Türk ordusuna min- net ve şükranını göstrmek isti- yordu. Genç zabit vekilinden sonra kolordu kumandanı Şükrü Naili paşa körsüye çıktı. Çok vakur bir sesle nutkuna başlıyan (o Şükrü Naili paşa ez cümle dedi ki: — Arkadaşlar; Uğrunda pek çoğumuzun canla baş. la çarpıştığı İstiklâl muharebesi ypk- | sek zaferinin 10 nuncu yıl dönümü o feri arasında eşsiz bir pırlanta gibi parlıyan, bu büyük zaferi, ordumuzun nasıl kazandığını, genç arkadaşımız pek güzel anlattı. Arkadaşlar ; İstiklâl muharebesi, milletimizin Kengt Munarebesilir”Onün” K5LEliğe katlannuyan efendi ruhundan, asil heyecanından doğmuş kurluluş hare ketidir, Hiç para, silâh, yardım dü- şünmeden sırf kendine olan emniyet ve çelik iradesi sayesinde başardığı bir büyük iştir. Türk milleti, Türk neferi yaradılış tan sakindir. Bu neferi cepheye gider- ken sakin ve neşeli görürüz. Bu sükün kendi kuvvetine inanan insanın silkü- nudur. Tuttuğunu, ölse de bırakmıyan bir kuvvetin sükünudur. Fakat döğüş çıktı m bu sakin ve güler yüzlü in san, bir &leş parçası kesilir. Sakin Memetçik üörtık önünde durulmıya- cak bir fırlına olmuştur. Pişeğini kulu lanır, bombasını atar, silngüsile saldı. rır, Hiç hiç bir şey bulamazsa dişini tırnağını silâh gibi kullanır. Düşme nın ezilmekten boşke tolii, kaçmaktan başka selâmeti, amana gelmekten baş ka yolu kalmaz. Dilşmanın sayısı ne kadar üstün, silâhı ne kadar çok © lursa olsun Memetçiğin gücü, kuvveti her saman onu altetmiştir ve edecek. tir. İşte Türk milletinin mert çocuğu olan Memetçiğin ruhu böyle kendini gösterir, Zafer, dalma onun bu yılmaz ba yıkılmaz iradesinin mükâfatıdır. Şükrü Naili paşanın uzun bir alkışla biten nutkundan sonra büradaki merasime nihayet ve- rildi. Geçit resmi başlıyor Beyazıt'ta Darülfünunun kapısı önüne büyük bir tribün hazır. lanmıştı. Tribünün etrafı yüzbin. lerce halk tarafından doldurul- muştu. Tribünde şehrimizde bulunan millet meclisi reisi paşa hazretleri ile bir çok meb'uslar ve mühim şahsiyetler bulunuyrdu. Şükrü Naili paşa teftişi biir. dikten sonra tribüne geldi. Ya- nındâ vali Mubiddin bey ile fır- ka erkânı ve orduya mensup bir çok zabitler vardı. Tribünde biraz istirahatten sodra Harbiye mektebinin çelik miğferli: zabit namzetleri geçit resmine (başladılar. Önlerinde mekteplerinin muzıkaları vardı. En öndede fırka kumandanı ve alay kumandanları ile barbiye mektebi ümerası bulunuyordu, Sırasile kuandanlar, Harbiye mektebi Oümerası ve nihayet Harbiyeliler sert yürüyüşleri ile geçit yaptılar. Arkalarından ge- len ihtiyat zabit mektebi talebesi ise daha sert adımlar ve yanık yüzleri ile alkışlar arasında ku- mandanları selâmladılar, Merasimde Şükrü Naili Paşa ve Muhittin Bey Sıra ile Bahriye mektebi tale- besi, Kuleli, Maltepe askeri lise- leri geçtiler. Her mektep geç- tikçe uzun bir alkış tufanı ko- puyor ve genç mektepliler bu alkışlar arasında mererretle me- rasime iştirak ediyorlardı. Mekteplilerden sonra muzaffer ordunun timsali olan kabraman kıt'alar geçit resmine başladılar, Piyade, Topçu, Suvari ile istib- kâm, Muhabere kıt'aları geçer- ken halkın durmyan. alkışları arasına, Beyazıdın üstünde mü- | temadiyen uçan, dönen, takla atan tayyarelerin motör sesleri karışıyor ve bu süretle büyük bir gulgule yükseliyordu. Kıt'alardan sonra tayyare tim- sali geçti. Bir kamyon içine kon- muş olan tayyarenin iki tarafında kız çocukları halka tayyareyi unutma ibaresini taşıyan kâğıt- lar atıyorlardı. Bunlardan sonra polis, itfaiye ve Dumlupınar ile Şehiryatı mek» tebi talebesi çok muntazam yü- rüyüş ile geçtiler. Esnaf cemiyetleri de ellerinde bayraklar olduğu halde kolordu kumandanını selâmladılar. Bu suretle program mucibince yapılacak geçit resmi de bitti. Beyazıtta kumandanları selâm- lıyarak ilerliyen askeri mektep- liler, kıtaat Divanyolu - Sirkeci » Köprü, ve Şişhane yolu ile Tak- sime Cümbhuriyet abideşine git- tiler. Geçiş yolunun iki tarafını müthiş bir halk tabakası dol- durmuş kabraman askerleri mü- temadiyen alkışlayorlardı. Fener alayları Geceleyin Beyoğlu ve Üskü- dar ile İstanbul (semtlerinde muhtelif o mektepliler, askerler tarafından fener alayları t edildi. < — Halk ta büyük meserretlerle bu fener alaylarına iştirak etti. ismet Paşa nezdinde Dün öğleden sonra kolordu kumandanı Şükrü Naili Paşa, yali Muhiddin Bey, ordu ile vi- | tayyarelerile uçuşlar yaptıktan lâyet erkânı adaya giderek baş- vekil İsmet Hazretlerine arzı tebrikât etmişlerdir. Mektep talebesinin tes'itleri Istanbul, Beyoğlu, Kadıköy, Üsküdar salik lie talebe mub- telif mektep'erde toplanılarak ken- dilerine kolordu tarafından gön- derilen konferansçılar tarafından İstiklâl harbi ve Başkumandan meydan mubarebesi hakkında konferanslar verilmiştir. Halkevinde çay ziyafeti Halkevinde dün saat 18 de İstanbuldaki kıtaat ve milessesâ- tı askeriyeye mensup zabitan şerefine 100 kişilik bir çay ziyâ- feti verilmiştir. Ziyafet pek sa- mimi olmuş ve milletin ordu hakkındaki muhabbet ve hürme- tine bariz bir delil teşkil etmiş- tir, Ankarda zalet Bâyramı Ankara, 30 (A.A) — Büyük zaferin onüncu yıldönümü bugün şebrimizde çok heyecanlı teza- hürat ile tes'it edilmektedir. Res- mi ve hususi bütün binalar bay laklarla donatılmış ve halk yapı- lacak merasime iştirak için çok erkenden sokaklara dökülmüştü, Milli mücadelenin bütün safa- batını temsil eden ve binlerce | sonra Akhisar'a gitmişlerdir. Ka- raburunluların hediye . ettikleri 2 vumaralı tayyare deniz tayya- resi olduğundan bugün at kon- ma merasimi Reşadiyede tay- yate hangârında saat 15 te icra edilecektir. Gaziemir merasiminden sonra saat 10 da birinci kordonda Gazi heykelinin bulunduğu Gazi mey» danında zafer bayramı me- rasimi yapılmıştır. Merasimde va- li Kâznm, müstahkem mevki kus mandanı Hüseyin Hüsnü Pş. Jar- la, bilümum erkân ve Ümerayı askeriye ve rüesayı mülkiye, adli- ye ve belediye reisi ve şebir meclisi azaları ve şehrimizde bu- lunan meb'uslar C. H. F. heyeti idare ve azaları ve bilümum halk teşekkülleri mümessilleri ve bin. lerce halk hazır bulunmuştur. Tam saat 10 da Gazi heykelinin önüne konulan ve dallarla süs- lenmiş topun üstüne çıkan müs- tahkem mevki kumandanlığının en kıdemsiz zabibi topçu mülâ- zımi Şerif Bey tarafından bir nutuk irat edilmiştir. Bu nutuktan sonra mevkimüs- tahkem komandanı Hüseyin Hüs- nü paşa tarafından bir hitabede bulunulmuş ve badehu askeri kıt- at ve jandarma, polis ve zabitaı belediye memurları tarafından bir geçit resmi yapılmıştır. Ga- zeteler 30 Ağustosu tes'it eden makalelerle intişar etmiştir. Bi- i lümum devairi hükümet ve mü- halkın iştirak ettiği alay sat 9,30 | da Samanpazarından O hareket ederek askeri merasimin icra edileceği sahâya gelmiştir. Aske- ri merasime sekizinci fırkadan en kıdemsiz bir zabit tarafından Başkumandanlık muharebesi hak- kında irat edilen bir vutukla başlanmıştır. Bundan sonra se- kizinci fırka kumaudam Sıtkı pâşa büyük zaferin yüksek ehem- miyetinden ve neticesinden bâhis” bir nutuk söylemiş ve Vedat Nedim Bey Halk namına mukabelede bulunmuştur. Müteakiben O sekizinci fırka, Mubafız alayı ve jandarma kıta- atının iştirak ettiği büyük bir resmi geçit yapılmış ve bunu balk teşekküllerile milli müca- dele safahatını temsil eden âla- yın geçişi takip eylemiştir. Bu temsili alayda mermi taşıyan kadınlarla Gazinin geçişi uzun ve şiddetli alkış ve takdirlerle karşılanmıştır. Merasimin devamı müddetince bir tayyare filosu saba Üzerinde devamlı uçuşlar yapmıştır. Ankara, 30 (A.A) — Büyük erkânı bahriye reisi Müşir Fevzi Paşa Hazretleri saat 9.30 da erkânı harbiyedeki dairelerinde erkân ve ümerayı askeriye ile resmi ve bususi müessesat ve teşekkülerin | tebrikâtımı kabul etmiştir. Akbisar'lıların ordumuza he- diye ettikleri 2 ve 3 numaralı kara tayyarelerine at konma merasimi Gazlemir tayyare ka- rargâhinda İzmir tayyare cemi- yetinin hazırladığı bir program dahilinde icra edilmiştir. Mera- simde vilâyet ve belediye erkânı ile bir çok davetliler ve matbuat mümes$illerile Akbisar'dan gelen heyet bulunmuştur. At konma merasiminden sonra tayyare pi- lotlarımıza altın saatler bediye edilmiş ve tayyarecilerimiz yeni essesat ve bankalar tatil edil miştir. Bugünün büyük halâskârlarma şükran ve minnet hisleri taşıyan büyük Izmir halki neş'e ve sü” rur içindedir. Gece fener alayla- ları yapılmıştır. Büyük Halâskâra Müşür Paşudan Tebrik Telgrafı Büyük Erkânıharbiye reisi ve İstiklâl harbinin sayılı ve büyük kahramanlarının en başlıcala - rından biri olan müşür Fevzi pâ$8 Hazretleri tarafından zafer bayra Bunun yıl dönümü o münasebetile Yalovada bulunan Gazi Hazret - lerine dün bir tebrik telgrafı çe - kilmiş, buna büyük halâskâr ta - rafından pek samimi bir telgraf- la mukabele edilmiştir. Safranbolu'da Zafer bayramı Saframbo'u, 30 (A.A) — Bus gün Zafer bayramı halkın sami- mi ve coşkun tezahüratile tes'it edildi. Kabraman ve şanlı as- kerlerimizle, omekteplilerin ve san'atlarını temsil etmek sure- tile esnafın yaptıkları munta- zam geçit resmi şayanı kayıttır. Izmirde Zafer bayramı Izmir, 30 (A.A) — 30 Ağus- tos zafer ve tayyare bayramı yeni alinan tayyarelerimize ad konma ve geçit resmi yapılmak suretile (fevkalâde parlak bir tarzda tes'it edilmiştir. Sabah- leyin erkenden bu muazzam gü- nün şerefine şebir baştan başa bayraklarla donatılmış, tramvay ve körfez vapurlar gibi nakil vasıtaları da alay bayraklarile söslenmişti, Ana vatanın her tarafında Amasya, Uşşak ve Bartından aldığımız telgraflar, zafer bayra * mının yıl dönümünün oralarda da pek samimi ve candan tezahürat- 2 tes'it edildiklerini bildirmekte- ir.