24 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

24 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Bugünkü Sayımızda Renkli resimlerle Şen Yazılar, Sinema, Çocuk SAYIFALARI 16 inci Yıl * Sayı : 5344 Kendini severlik Kendini beğenirliki Bu iki ruh hâdisesinden, beş on Zün evvel çıkan “Manevi anarşi,, Adlı makalemizde bahsedebilir- dik. Çünkü, bir memlekette mane- Mi anarşinin en tipik alâmetlerin- den bazıları da bu neviden ego- Mentirik hâdiselerdir. İnsanlar arasındaki içtimai bağlar çözülmeğe, vatan ve mil kk mefhumları gölgeleşmeğe, bu- hun Yerine bir takım şahsi ve ha- Ws endişeler geçmeğe başladığı i bir muhitte, herhangi dir devirde herkes kendi başının kaygısma düşer; kendini düşünür, kendini sever, dünyayı yalnız kendi şahsiyetinin dar ufkundan eğe alışır. Onun içindir ki, bizde, on yıl- | beri, her cihetten mütecanis | Ye her hususta müttahit bir inkı- zümresinin teşekkül ve taaz- Z#uvuna imkân hasıl olamamıştır. Eğer, emsalsiz bir Energi, bir kaç Yakın ve candan kolddaşile mem- leketin mukadderatına hâkim bu- asaydı, şimdiye kadar Türk kıkılâpcılarınm her biri bir yana Ülğılmış olacaktı. Bir büyük zafer sevinci insan- toplar, derler. Halbuki, bizde Perişanlıklar, ayrılıklar, “dargın: , hemen İzmir zaferini müte- akip başgösterdi. 1923, 1924 se- ği Beleri gazete koleksiyonlarına, umumiyenin bu iki sadık aynası, vize, zafer şarkıları arasında te- l ül etmek üzere olan bir cemi- Yetin değil, ihtilâçlar içinde bozu- dağılan bir “içtimai heyetin ımı gösterir. Bir takım elim, zor ve tehlikeli asyonlardan sonra, bugün, şu yılmda bütün hastalıkları- A bertaraf olduğunu ve orta» artık hiç bir inhilâl alâmeti İmadığını iddia edebilir miyiz? Ne gezer! Daha bundan iki yıl peki Serbes fırka tecrübesi, bi- Müthiş bir anarşinin bütün il- *Plarile alabildiğine hüküm Mek olduğunu açıkça ispat W i mi? Eğer, aramızda, Ser- m inbilâli ile ve onu ta» aye bir kaç idari tedbirle her tay normal seyrine girdiği zan- Yi taşıyanlar varsa bunları tatlı küre an uyandırmak, bu in- Miş, a fasile ve candan bağlı n ilk vazifesidir. Yakup Kadri (AE tarafı 2 nci sayıfada) Tahrir Telefonu: 24379 bandıralı Rospol yapuru Üskü- darda Şemsipaşa sahillerinde karaya oturmuştur. Vapur Ka- radenizden gaz yüklü olarak ge- liyordu. Boğazdan gelirken kla- yeni pazarlar açılacak .. Şehrin sefil manzaralı pazarlarından. Dahiliye vekâlelinden pazarlar hakkım - da, belediyeye yeni bir emir gelmiş, halkım : N İ ucuz gıda teminine vasıta olan pazarların, | işlerle meşgul olan (kitapçıların şehrin pazar olmıyan semtlerinde bir an ev- vel açılması, havalar yağışı: gitmiye başla- diği için yiyeceklerin ıslanmaması İçin icap eden tedbirlerin almması bildirilmiştir. Geçen hafta şehrimize gelen Dahiliye ve- kili Şükrü Kaya bey pazarlar hakkımda şi- tahil bğt emirler de veriniştir. Belediye ik- tsüt müdürlüğü bu emirler Üzerine faaliye- tini arttırmış, pazarlar hakknda hazırla - Dan raporun bir an evvel şebir meclisinde müzakeresini belediye riyssetine bildirmiş - tir, Yeniden Erenküy, Üsküdar, Buğariçi gi- bi yerlerden semtlerinde pazar açılması için müracnatinr yapılmıştır. Ru hususu pazar açılması için şehir meclisinden müsaade 1s- tenecektir. Anadoluhisarında pazar açılması müsnadesi meolisten çıktığ: için öcümüzde- ki haftadan itibaren pazarların kurulmdsi- na başlanacaktır. Elyevm İstanbulda 45 kadar pazar ku- rulmaktadır, Yakında başlıyacak olan tef- rikamızda bir mektepli kızla maceralarını yazacağımız hâ- kimin deli mi akıllımı ol duğunu bilen 50 kişiye he- diyeler (vereceğiz. D. le ai Sri ni dercedeceğiz. AŞK ARAYAN ADAM Tefrikamızı takip ediniz | | Buna ait tafsilât 8 inci sayıfamızdadır | A Perşembe, 24 - Teşrinisani G1 in4 4x) - 1932 Limanda karaya oturan bir vapur i Aşk Arayan Adam Müsabakalı, 50 kişiye hediyeli büyük maceralar Tefrikası Idare Telefonu: Pek Yakında 24370 —> Türk olan diğer bir şirket teşkili ... Parisin büyük gazetelerinden Jur- nal başmuharriri M. Senbriç Türki- Türk — Fransız itilâfı Şimendiferler Bağdat hattı Türkiye ile Fransa arasında nasıl işletilecek ? Bağdat şimendifer şirketi te şkili ; < sermayesi Fransızların, idaresi mem EE üzerinde, dörtyüz kilometre de» vam eden hat Türkiye arazisin- İİ ye - Fransa itilâfına dair mühim bir | dedir. Öyle anlaşılıyor ki Türki- Dün sabah saıt 6da Ispanyol | vuz alaz cap ederken klavuzu | bekle: temişti ve geçip gitmek is- run kaptanı sahilin Imediğinden gemisini ştur, Dün akşama kurtarılamamıştır. SAA BAS ASA VA A A AK ZA i Şehirde 4Spazar kuruluyor, Cümhuriyetin vatandaşı o bü- Cün vatanın işlerini tek şahsın hayati işleri kadar alâka ile görmeli, bu vatanın bütün iş- lerinin iyi bilmesini hevesle, endişe ile, heyecanla takip et - melidir. Herkes kendisini mes- ul ve hesaba maruz tutmalıdır. İSMET PAŞA Mektep kitaplarınm hükü- metçe basılması muvafık mıdır, değil midir ? Mektep kitaplarımın basılma $ı ve fiatlandırılması meselesi ço- ? İ oni vebileri alar nilkadar dee leri ve tabileri de hararetle meş - gul etmekte berdevamdır. Dün bu iki zümreye ayrılmış bulunduğun- dan ve bu iki zümrenin de biribir- lerine zıt fikirler ve kanaatler ta- şıdığmdan bahsetmiştik. İki ta - raf da biribirlerinin bastıkları ki- taplarda fiatları azaltılması lâ - / zımgelenler bulunduğu iddiasın- da ısrar etmektedirler. Mukabil tarafım iddiasını tebessümle kar - şılıyan kitapçılık şirketi rükünle- rinden birisi diyor ki: — Bu iddialar gülünçtür. E - ğer böyle kitabımız olsaydı, şim- diye kadar çoktan ihbar ederler « di. Eğer varsa niçin haber vermi- yorlar?!. Dün Sühulet kütüphanesi sa - hibi Semih Lütfi bey matbaamı - za geldi. Ve kendisine ait çikan | sözlerde “binlerce (o kitap,, diye | kaydedilen kelimelerin yüz bin- lerce nüsha olması lâzımgeldiğini söyledikten sonra şunları da ilâve | etti: — Piyasada fiatları indirilme- si lâzımgelen kitaplar olduğunda ısrar ediyorum. Bundan bir müd- det evvel de ayni mevzu üzerin « de Devlet matbaasına müracaat etmiştim, Bundan da bir netice çıkmadı. Hatta şu kadar söyliye- yim ki benim çıkardığım kitapla- rm bir ikisinin de fiatları indiri- lebilir! Devlet matbaası bana iki yardımcı versin, bir hafta içinde (Alt tarafı 2 nci sayıfada) makale yazmıştır. Bu makaleyi der - cediyoruzi Türkiye ve Suriyenin menfaatine olarak oşimendifer şebekesinin işletilmesidir. Türkiye « Fransız itilâfnamesi- nin metni 27 Teşrinievvel 932de neşredilmiştir. Bunlardan birisi Türklerin ve Suriyelilerin malla- rma aittir ki ancak tarafeyni alâkadar eder. Diğeri mevcut bazı müşkülâta rağmen Bağdat hattım işletilmesi ve iyi bir is- tikbal hazırlanmasıdır. Şüphesiz Türk ve Suriyeliler müstefit olacaklardır. 921 senesindenberi devam eden mu- vakkat servis bir anlaşmadan son- ra sermayesi hisse ve tahvilât se- nedatına istinat ve teşekkül ede- cek bir Bağdat şimendüfer şir- ketine kalbedilecektir. Bu husu- sa ait teşebbüsün menşaini bul- mak için 921 senesinden M. Franklen Buyon tarafından ak- tedilen mukavelenin onuncu mad- desini elde tutmak iktiza eder. Bu maddede Bağdat hattının Pozantıda Tarsus geçidi ile Nü- seybinin şimdiki son noktası arasındaki kısmının bir Fransız | şirketine verilmesini Türkiye ka- bul etmişti, Fakat Pozanti ile Adana arasındaki kısım buna itbal edilmemişti. Fransız şirketi Türk toprağın daki hattın tamamile Suriye ara- isinde Alekstandri, Toprakkale ve birde Halebe vasıl olan ve ancak ondört kilometre imtidat eden mesafeyi idare etmektedir. Nusaybin ile Çobanbey ara- sında ve Türkiye-Suriye hududu beş dakika evvel gelmesinin sebebı ye bizim için hiç istifadesi ok mıyan muvakkat servisin değiş- Istihdaf edilen en mühim şey | mesini arzu etmiştir. Bize men- faat temin edecek ve iş görecek kısım Mersin- Adana arası idi ki bu parça Türkiye tarafından alınmıştır. Bunun için bu mese lelerin dostane bir şekilde halli lâzımdı. Türkiye » Suriye hududundaki şimendifer hattı Döchmbrön ihzar etmiştir. Buna nazaran battın Suriye arazisinden geçen kısmı sırf bir Fransız şir- keti tarafmdan (işletilecektir. Türkiye arazisinden geçen kısım da sermayesi Fransız olmak ö- zere bir Türk şirketi tarafından idare edilecektir. Altı ay zarfin- da yalmz Adana - Fevzipaşa arasını kateden parçayı Türkler deruhte (o edeceklerdir... Çünkü Türkiye Fevzi paşa - Diyarbekir hattını inşa etmekte olduğundan bu kısmın kendisinde kalması için ısrar etmiştir. Meyzuubabs teşkilât bir sene zarfında ikmal edilerek yeni şir- ketler teessüs edecektir. Dünya güzeli . yarın geliyor İzmir 23 (Hu. Mu.) — Dünya güzellik kraliçesi Keriman Halis Hanım yarm (bugün) İzmir va- puru ile İstanbula hareket ede- cektir, Kendisi gazetecilere “İzmiri çok beğendim. Kabil olsa hiç ay- rılmıyacağım. İzmir kızları ara- sında Belçikada dünya müsaba- sma giren güzellerden daha gü- zellerini gördüm,, demiştir, Güzelimiz. bugün İnhisarın tü- tün fabrikasını gezmiştir. Bican Efendinin bir gün daireye Bican Efendinin birgün daireden bir çeyrek geç çıkmasının sebebi