1 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

1 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Almanyada komünistlerin Hitlercilere ateş açması Yeni başvekil için nümayiş yapanlara komünistler silâhla mukabele ettiler.. Kaymakamlar arasında yeni değişiklikler Birçok kaymakamlar değişmiş, Tokat valisi tekaüde sevk olunmuştur. (ikinci 88 inada ) : SALI ? Ç Çarşamba v Si - ŞUBAT indian - 1953 Idare Telefonu: 24370 Sayısı 5 Kuruş ma a — — Tahrir 71 elefonu: 24319 NETİ ncı Yıl * Sayı: Yeni Alman ve Fransız. hükümetleri İzmir şenlik içinde. | Gazi Reisicümhurumuz dün öğleden sonra İzmire vardılar Yeni Fransız baş vekili BL Daladiye * * Mağ, : Fransa sola “İİ Almanyasağa teveccüh teveccüh Hitler hükümetinin yapacağı.. > ediyor .. İtalyan karlkati ediyor .. vekili Hitler » »* / dülü ise Fransanın aksine olarak sola değil, gittikçe daha fazla sa- Günün en mühim hâdiseleri bir taraftan Fransa, diğer (taraftan Almanyadaki hükümet buhranla- | ğa teveccüh ediyor. Son Rayiştağ rıdır. intihabatında (Hitler) kendi ba- Mali ve iktisadi buhran neti - | şına hükümet teşkil edocek kadar cesinde değişen yeni Fransa ka - | bir ekseriyet kazanamadı. Bu - binesi Daladiyenin riyaseti altın - | nunla beraber gene Alman parlâ- da teşekkül etti. Fakat içerisinde | mentosunda ayrı ayrı her fırka « Paul Boncour gibi istifa eden ka- | dan daha kuvevtli bir mevki al- bineye dahil esaslı uzuvlar var - | mıştı. Fakat reisicümhur Hinden- izmirde Gazi bulvarı Milli Mücadele , . an anesi Karilsrim, bundan bir kaç ay önce “İnkılâp Türkiyesinin en bü- yük derdi,, başlığı altında bir sıra makale yazmağa başladığımı, bel- ki, batırlayacaklardır. Bu maka- lelerde Türk inkılâbının geçir- mekte olduğu buhranın en belli arızalarını “Şevksizlik,, te, “Şuur- suzluk,, ta “Seviye düşüklüğün,, “., “#ecudım duşunürlük ve Ken- dini beğenirlik,, te tespit ederek, bunların sebeplerini de Milli Mü- cadele an'anesinden ayrılmış ol- mamızda aramıştık. Lâkin, bu Milli Mücadele an'a- Nesi nedir? Bunu tayin ve tarife henüz vakıt bulamadık. Bunun ne olduğunu anlamak için hatıranıza | Mmüracaal ediniz, deyemem. Çün- ki, Milli Mücadele devrinin, çok- tan, aklınızdan silinip gitmiş oldu- ğuna eminim. Bu büyük, canlı ve muasır destan, on yıl içinde, bir soluk tarih sahifesi halini aldı. Bi- zi takip eden neslin ruhunda ve bsyninde ise bunun bir efsane ka | dar yer tutab iş olacağma ihti- mal veremiyorum. Zira, bu nesli teskil eden gençler, İstiklâl Har- bi'nin ateşi yürekleri tutuşturduğu Sanada, on yaşlarında ya var, ya yok idiler, (Biz de bu ateşlen onlara bir Zerre vermek imkânını bulamadık. Çünki, Mili Zaferin ertesi yılı, YAKUP Kadri CAN tarafı » ine; saytfamızdadır) Umumi harbin €srarı Harp niçin beş sene sürdü ? Neden hâlâ sulhu tehdit eden silâhlanmakta ısrar ediliyor ? Umumi harpte Fransız demir Sanayii erbabı Alman ordu- larma nasıl yardım etti ? Fransız meb'uslarının mühim ifşaatı Cuma günü VAKIT de okuyacaksınız . Gazi Hazretlerinin İzmirdeki konakları IZMIR, 31 (Hususi) — Gazi Hz., refakatlerinde Iktısat vekili Celâl Bey ve diğer zevat olduğu halde saat on üçü 45 gece Gülce- mal vapurile limanımıza geldiler; Tesekküller ve mesşilleri kö cemiyetler mü- rfez idaresinin Çan - kaya vapurile Kale açıklarından kendilerini istikbal ettiler. Sıhhi- ye vekili Refik, sabık dahiliye ve- kili Cemil Beyler vali, fırka reisi, kumandan, belediye reisi bir mo- törle istikbale çıkmışlardı. Gül - cemale geçerek Gazi Hz.ne arzı İ tazimat ettiler. Binlerce halk kordon civarın - | Istanbul vilâyetinin ve Belediyesinin varidatı daki sokakları, vapur ve-sandal- ları döldürmuştu. Gazi'Hz., Gülcemsl Mapliridek - dan mötöre deçmiğler, limandaki vapurlar, fabrikalar düdük çala - rak, halk mendiller ve alkışlarla Reisicümhur Hazretlerini selâm - lamışlardır. Tayyareler de mera - sime iştirak etmişlerdir. Limanda şatlardan bir yol'ya- pılmıştı, Meb'uslar ve erkân, ku - mandanlar, Manisadan gelen he - yet burada istikbale çıkmışlardır. Halk Büyük Gaziyi şapkala - rile selâmlıyor, yaşa, cok yaşa di- ye alkışlıyordu. Gazi Hz. konak « larıma hareket ettiler. Belediye bütçesinin varidat kıs- mı tamamen hazırlanmış ve bas - tırılmışıtr. Şehir meclisinin bu - günkü içtimaımda azalara dağı - tılacaktır. 25 sahifeyi tutan vari - dat bütçesinde, evvelâ ( bütçenin | tertip tarzı izah edilmekte ve mu- | hammenalın tesbit tarzı şöyle an- latılmaktadır: “Bütçenin varidat kısmına ko- nulacak miktarların mahalli ve beledi hizmetlerin karşılığı oldu - | ğu ve yeni senenin hülülünü mü - teakıp tahmin edilen varidat nis- betinde hizmet ifasına teşebbüsle bir takım taahhütlere girişileceği | nazarı dikkate alınarak her fasıl ve maddenin muhammenatı bir | çok tetkikat icrasından sonra ve (Alt tarafi 7 İnci sayıfamızda) İ dır. Bu itibarla yeni Fransız kabi- nesi gene bir sol fırkalar hükü - metidir. Almanyadaki hükümet tebed- burg idareyi doğrudan doğruya (Hitler) e veremediği icin Nazi- ler hükümet haricinde kalmıştı. (AH tarafı 2 inci sayıfamızda) i | Olürken.. Arabacı Aptullah | katilini söyledi! Şehremininde arabacı Apdüllah on beş gün kadar evvel yaralı ve ifade vermiye iktidarsız bir halde bulunmuş, Gureba hastahanesine kaldırılmıştı. Aptullahın nasıl vu - rulduğu anlaşılamıyordu. Aptul - lah, dün sabah hastahanede ölmüş tür. Kendisi, ölmeden evvel bir kaç söz söyliyebilmiş, “beni çırağım vurdu,, diyerek bir de isim zikret- miştir, Bu noktadan müddeiumumilik- çe tahkikata başlanmıştır. Bugün Gazetemiz m 16 Sayıfadır. 32 sayıfalık Hatıralar ve Vesikalar ilâvemizle ... .. Verdun müdafii Fransız tayyarecisi NAVAR ne işler gördü, nasıl tayyareci oldu ? ( Bugün 8 inci sayıfada | — Benim basim ateş içinde ' — Benim de ayakların buz gibi, Biletçilerin kıdemlisi 20 senelik bir tram- vay biletçisinin çektikleri Mütarekede bir gün bir Habeş Fransız neferile boğaz boğaza Biletçi ömer Ef, Tramvay biletçileri arasında vatmanlar kadar çok çalışanı'yok. Meselâ otuz senelik vatman bul“ mama rağmen ancak yirmi sene çalışan bir biletçi buldum. Bu, ih- timal eski biletçilerin terfi ede « rek kontrolör olmasından yahut biletçiliğin vatmanlığa . nazaran (Alt tarafı 7 inci sayfamızda) — öyleyse kolayı vur