7 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

7 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sanfa ? Hlucamidekir! hâdi- 4 sede mes'ul öld” dia rekli) (Baş tarafı 7 inci sayıfada) bit varakası tutmuş. Bundan sonra meseleye cemaat müdahnle etmiş. Bir | kalabalık o Evkaf mildürüne gilmiş, Gürültü etmiş, ezan ve kametin Türk. çe değil, Arapça okunması is Evkaf müdürü verilen emirin di - yanet işleri riyasetinden geldiğini | ve kendisinin böyle bir emri bozmağa salâhiyeti olmadığını söyliyerek ts - terlerse valiye müracaat edebilecek - derini ilâve etmiş. Nihayet kalabalık vali konağına doğru giderken yolda polis ve bel& diye idaresi memurları tarafından dağıtılmış. . Hâdisenin bu tarzı cereyanı arasın- da nazarı dikkati celbeden noktalar şunlardır; 1 — Bursa camilerinde &zan ve kamet bir kere Türkçe okun - mağa başlamış ve 20, 25 cün o suretle devam etmiş olduğu hal- 'de tekrar Arapçaya çevrilmiş ol - | | ması - Ankaradan diyanet işleri | riyasetinden verilmiş bir emir ol- madığma göre - sadece müezzin- Jerin kendi teşebbüsleri eseri mi- dir, yoksa hariçten gelen bir tesir ve müdahale üzerine mi olmuş - tur? 2 — Hâdiseden bir iki gün ev- vel Evkaf müdürüne bir takım tehdit mektupları gönderilmiş ol- 'duğundan bahsediliyor. Bu mek- tupları gönderenler kimlerdir? Bunlarla Türkçe ezan ve kamet aleyhinde yapılan nümayişin ele- başıları arasında bir münasebet var mıdır? Bahsettiğimiz bu iki nokta bu işin Byle basit bir galeyan eseri olabile - ceğini şüpheli gösteriyor. Ve öyle gö- rülüyor ki tahkikat esnasında bilhas- 8a bu noktalara ehemmiyet O vermek lâzım geliyor. Üç maznun Biri biri arkasına ölünce .. İzmirde çıkan Hizmet gazete- si dikkate değer bir hödiseden bahsediyor. Bundan iki ay kadar evvel (o Demirciye tâbi Okçular köyünden Hacı İsmail Efendi öl dürülmüş, katiller bir Ozaman meydana çıkarılamamış. Geçenlerde maktulün oğlu za- bitaya müracaatla bazı kimseler- den şüphelendiğini o söylemiş, Kürt Mustafa, Molla Hüseyin ve Nurinin fazla sarfiyatta bulun - 'duklarmı, bu parayı vaktile baba- sından aldıklarını ve bunun için öldürdüklerini iddia etmiştir, Bu üç kişi Borluda isticvap e- dilmiş, Gördese nakledilirlerken de bunlardan Kürt Mustafa yolda ölmüştür, Kürt Mustafanın zatür- | rieden öldüğü söylenilmiştir. Fa- kat garip bir tesadüf eseri olarak maznunlardan Nuri de Gördese naklini müteakip ölmüştür. İşin daha garibi, üçüncü maznun Mol- la Hüseyin de Nurinin ölümün - den iki gün sonra ölüvermiştir. Hizmet gazetesi ölenlerin ka- rilarının Manisa müddeiumumili- ğine müracaat ederek kocaları - nin işkence neticesinde öldükle - | sından Mustafa Faiz Beyin, VAKIT' ın Hususi Telgrafisii “7 Sukat 1933. Yeni adliye tayinleri Hâkimler ve müddeiumumiler arasın- da yeni tayinlere dair liste ANKARA, 6 (Hususi) — Ad- liye vekâleti 12 hâkimliği lâğvet- | miştir. Bunlar, Gökâabat, Göneri, Mürefte, Pazar, Sincanlı, İshaklı, Adanos, Karşıyaka, Mengen, De- vedağ hâkimlikleridir. Bundan başka adliyede yapı - lan yeni tayinler şunlardır: Manisa sulh hâkimliğine, Niğ- de aza mülâzimi Hilmi, Mersin aza mülâzimliğine (Saimbeyli müddeiumumisi Abdullah, Da - rende hâkimliğine Gireson müd » deiumumi muavini Fikri, Tarsus sulh hâkimliğine Sivrihisar hâkimi Faiz, Bozdoğan hâkimliğine Es » kişehir aza mülâzimi Fuat, Taş - köprü ceza hâkimliğine Karaca « bey müddeiumumisi Nedim, Ma » | nisa aza mülâzimliğine Cizre müd delumumisi Hikmet, Edirne müd- deiumumi muavinliğine Samsun sulh hâkimi Fikri, Mardin ceza hâkimliğine Muğla aza mülâzimi Ferit, Pasinler hâkimliğine Er - zurum aza mülâzimi Sait, Silvan hâkimliğine Amasya müddeiumu- mi muavini Talât, Sarıkamış hâ- kimliğine Sinop aza mülâzimi Mustafa, Erzurum aza mülâzim » liğine Iğdır müstantiki Celâl, Es- kişehir aza mülâzimliğine Sakip, Amasya müddeiumumi muavin - liğine İbrahim Necmi, Kastamonu | müddeiumumi muavinliğine mes « ut, Afyon azalığma Ali Galip, Aydın kadastro tahrir naipliğine Ali Cevat, Artvin kadastro hâ « kimliğine faik Beyler tayin edil - diler. İstanbul asliye hukuk dairesi azasından Mehmet Reşat, Baha « ettin Ali, Sakıp, Saim Beylerle İstanbul asliye ceza dairesi aza - sından Mehmet Sait Beyin ve İs- tanbul asliye ticaret dairesi aza- İs - tanbul asliye birinci ticaret dai - resinden Mehmet Nâzım, İsmail Hakkı Beylerin unvanlarının İs- tanbul asliye mahkemesi azası 0- larak tahrirleri yüksek tasdika iktiran etti. Kaş müddejumumi başmuavin- liğine İstanbul âzasından Sürey- ya, İstanbul müddeiumumi mua - vinliğine Ankara Müstantiki Fer - bat, İstanbul müddeiumumi mua - vinliğine Zonguldak âza mülâzimi Salim, Zonguldak âza mülâzimli- ğine Baklan sulh hâkimi Hasan, Ankara sulh hâkimliğine Cemal, gene Ankara sulh hâkimliğine İs- parla müddeiumumi muavini Lüt- fi, yerine Mustafakemal paşa âza mülâzimi Ali Rıza, Gebze ceza hâkimliğine hukuk mezunlarm - dan Ali Rıza, Petürke müddeiu - mumiliğine Ankara sabık sulh hâ- kimi Nuri, Sıvas ihtisas mahkeme- si hâkimliğine Çankırı asliye reisi Hayri, İstanbul asliye âzalığna İzmir âzasından Hüseyin, yerine Trabzon hukuk hâkimi Ali Rıza, temyiz baş mdüediumumiliği mu- avinliğine Adana müddeiumumisi Abdülkadir, yerine Denizli müd - deiumumisi Münir, Trabzon hu - rini iddim etmiş olduklarını ve bu | kuk hâkimliğine Kırşehir hâki- mesele Hakkında adliye vakâleti- | mi Nuri, Kütahya hukuk hâkimli - ne ve diğer bazı makamlara tek | ğine Ordu hâkimi Cemal, Kırse « bir hukuk ge Kütahya | lerdir. dd isiz hâkimi Kadri, Çankırı reisliğine Kastamonu müddetumumisi Tah- sin, Söke ceza hâkimliğine Edir- ne müddelumumi muavini Celil Karaağaç münferit hâkimliğine Akhisar hukuk hâkimi Muzaffer, Kastamonu (omüddeiumumiliğine Tarsus hâkimi Nuri, Maçka Erga- ni madeni hâkimliğine (o Çölerek hâkimi Mümtaz, Gümüşhane Müd deiumumiliğine İstanbul sulh bâ - kimlerinden Hayrullah, İstanbul sulh hâkimliğine Karaburun hâki- mi Nuri, Mustafakemalpaşa âza mülâzimliğine Kastamonu müd - deiumumi muavini Mehmet Hüs - rev, Kasaba ceza hâkimliğine E - met müddeiumumisi Hamza, Di- nar ceza hâkimliğine Varende hâ- kimi Mehmet Rüştü, Petürge hâ- kimliğine Sürmene hâkimi Meh - İmet Kadri. Kırkaağaç müddelumumiliği - ne Manisa sulh hâkimi Kâmil, Manisa sulh hâkimliğine Manisa aza mülâzimi Abdullah Ferruh, İstanbul azalığına İzmit © Asliye ceza reisi Mustafa Ramazan İs - tanbul aza mülâzimliğine Kars | müddei umumi (muavinlerinden Mehmet Atıf, Kaş müddeiumumti- liğine Boğazlıyan müddeiumumi- si Cevat, Orgu bukuk hökimliği ». ne Elâziz hukuk hâkimi Mehmet Hilmi, İzmir asliye ceza reisliği- ne ağıfceza azasindan İsmail Ke- mal, Elâziz hukuk (O hâkimliğine Kayseri hukuk hâkimi Celâl, Mer- zifon hukuk hâkimliğine Taşköp- rü hukuk hâkimi Muharrem Nec - mettin, yerine Merzifon hukuk hâkimi Mes'ut, Sivas ihtisas mah- kemesi müddeiumumiliğine Muğ- la müddeiumumisi Mahmut Esat, Kastamonu ağıyceza treisliğine Ri- Ze ağırceza reisi Abdüssamet, De- nizli müddeiumumiliğine (Rize müddeiumumisi Mazhar Tevfik, Muğla müddeiumumiliğine Ço - Tüm müddeiumumisi Mehmet Saf fet, İzmir ağırceza azalığına Ada- na ceza hâkimi Halil, yerine Sive- rek ceza hâkimi Ahmet Hemdi, Kayseri hukuk hâkimliğine Mecit- özü hâkimi Abdullah Hilmi, Rize müddeiumumiliğine Tarsus müd deiumumiisi İsmail, Mecitözü hâ - kimliğine Bozdoğan hâkimi Sab- ri, Tarsus o müddelumumiliğine Taşköprü ceza hâkimi (Mehmet Ragıp, Boğazlıyan müddeiumumi liğine Merzifon müddeiumumisi Cemal, Vakfıkebir müstantikli - ğine Merzifon müstantiği Mehmet Hikmet, Siverek ceza hâkimliği - ne Tarsus Sulh hâkimi Kâmi, Ak- hisar hukuk hâkimliğine Sandıklı müddeiumumisi Mehmet, Ankara müstantikliğine Afyon aza mü - lâzimi Mecit, Tarsus sulh hâkim- liğine Mersin aza mülâzimi Mus- tafa Faik, Boy&bat hukuk hâkim- liğine Küreinihas müddeiumumi « si Abdullah, Gemlik hukuk hâ - kimliğine Pazarcık müddeiumu- misi Ahmet Refik, Kuşadası ceza hâkimliğine Mucur müddeiumu - misi Yaşar, Karaburun hâkimi - | ğine Eşme müddeiumumisi — İs- mail Hakkı Beyler tayin edilmiş - * Kâzım Paşa Meclis reisi Anka- | sılması bitmiş ve dün şehir meelisi raya döndü ANKARA,,6. (Hususi) — Büyük Millet Meclisi reisi Kâzım Paşa Hazretleri bugün akşam tre- nile seyahatlerinden © şehrimize döndü. İstansyonda Başvekil İs- met Paşa Hazretleri, vekiller, meb'uslar ve diğer zatlar tarafın- dan karşılandı. Emlâk bankası umumi heyeti ANKARA, 6 (Hususi) eti bugün toplanmıştır. İçtimada 932 senesi idare heyeti raporu o « kunmus, kabul edilmiştir. o İdare heyetine ilâveten Maliye vekâleti namına Cemal Bey seçilmiş, müra kipler ipka edilmişlerdir. Ankarada sergi binâsı ANKARA,6 (Hususi) — Burada yapılacak sergi binası hak kında tetkik yapan komisyon ka « rarını vermiştir. . 300,000 liraya çıkacak olan bu sergi modern bir bina olacaktır. iinhisarlar vekilinin teftişleri ANTEP, 6 (A.A.) — İnhisarlar kadar gi işler, a a şehrimi dönmüşl ir © tarafın - dan bu gece erene! bir ziyafet verilmiştir. iktısat vekili Denizli'de DENİZLİ, 6 (A.A.) — Iktısat Vekili Celâl Bey belediye tarafm- dan şereflerine verilen ziyafette bulunduktan sonra Kadıköy ve Kı- zılca Bölük'ten gelen sanayi heyet- lerini kabul ederek sanayi işleri ve iktisadi vaziyet hakkında has - bihalde bulunmuşlar, verilen ra - por etrafında izahat almışlardır. Antepte şiddetli kış ANTEP, 5 (A.A.) —İki gün - denberi şehrimizde devamlı | bir | surette kar yağmaktadır. Yağan | kar, yarım metreye yakındır. Ha- va bugün açılmıştır, Mersin Halkevi MERSİN, 5 (A.A.) — Şehrimiz Halkevinin 19 Şubatta açılması için hazırlıkta bulunmak üzere bugün vali beyin reisliğinde meb'uslar, (fırka mensupları ve gençlerden mürekkep bir. heyet toplanarak açılış merasimine ait program etrafımda görüşmüşler - dir. Şimdiye kadar Halkevine kay: dolunanların sayısı 500 ü geçmiş - tir. Siyasi bir cinayet BERLİN , 6 (A.A.) — Magde- bourg nahiyelerinden Satssfurt nahiyesinin birinci belediye reisi, sosyalistlerden M, Kasten, geçen geceki kargaşalıkları tenkil etmiş olduğundan dolayı “nasyonalist gençlik,, teşkilâtı âzasımdan 17 yaşında bir lise talebesi tarafın - dan öldürülmüştür. Katil tevkif edilmiştir. (16, 838, ziraat işleri için 47,061, — Em baytarlık işleri için 24,863, mınta- lâk ve Eytam bankası umumi hey. | ka san'at mektepleri için 74,000, vekili Rli Rana B; .bugün Kilise. Masraf Vilâyetin, belediyö- nin yeni masraf bütçesi Belediye masraf bütçesinin ba“ âzalarma dağıtılmıştır. e Masraf bütçesinin de bazı fasıl ve madde lerini hulâsaten yazıyoruz. Vilâyet bütçesinde nazara çarpan madde - ler şunlardır: Fakir talebelöre alınacak kitap bedeli 5000, ilk mekteplerin tamir masrafı 47,500, mektep ve halk mektepleri için 30,000, yatı mek « teplerinin o umumi masrafı “için sıhbat işleri için 199,430 lira tah - sis edilmiştir. Vilâyet masraf bütçesinden mu- avenet müfredatı şudur: Darüşşafakaya 20,000, fakir ta- lebenin iaşesi için Hilâliahmere 5,000, zührevi hastalıklar teşkilâ - tı mesarifine iştirak 30,000, içti - mai muavenetler için Halkevine 30,000 lira verilecektir. 933 senesi vilâyet mesarif yek nu 2,930,210 liradır. Belediyemasraf bütçesinde İse: İktısat işleri ve bellliye Fabıtası yekünu 232,834, evlendirme işleri. 13,440, sıhhat işleri 810,550, bay- tarlık işleri masrafı 25,024, . fen. heyeti masrafı 1,285,058, temizlik” masrafı 549,540 liradır. Belediye nin 933 masraf yekünu 4,200,190 liradır. Vilâyet ve belediyenin adi ve fevkalâde masraflar yekünu ise 10,353,622 liradır. Ecza ihtikârı Vilâyette müteşekkil, ihtikârt tetkik komisyonu bugün ecza ihti kârı meselesi üzerinde meşgul o * lacak eöza fiatlarını mahallinden tetkik edecektir. Karar bu tetkik- ten sonra verilecektir. “ği Mir ül Şi Bir alacak meselesi Ağacamide Arap Hayrının dük»: kânına sabıkalı Ferit, Mahmut ve İhsan girmişler, alacaklarını iste - mişler, verilmeyince Hayri ile ka * rısı Janeti dövmüşlerdir. i Dayakla da iktifa etmiyerek dükkânın camlarını kırmışlardır. j j Acıklı bir ölüm haberi Arkadaşımız avukat İrfan Emin komiseri Asım Beyin oğlu fakültesi talebesinden Kemal A“ sım Beyin dün gece Cerrahpaş# ” hastahanesinde vefat ettiğini te” essürle haber aldık. iğ Merhumun cenazesi bugün öğ * leyin Cerrahpaşa hasta! i kaldırılarak Merkez Efendide ; kabristanma defnedilecektir. | Arkadaşımız dün bir ii f haberi daha almış, kardeşi dekt9” Ali emin Bayin zevcesinin yelek ettiğini öğrenmiştir. Irfat Emin Bey Gi ay “ mimi teessürlerimizi ja. *