26 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

26 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

Bir beygir , yy yy yg Memleket Haberleri Babakale nasıl yer ? Sahibinin kulağını ısırdı Kaymak Mustafa Paşanın kellesi— Bıçakçılık ve balıkçılık — Kömür madenleri Adanada komik olduğu kadar tehlikeli bir hâdise olmuş, etrafı büyük bir velveleye vermiştir. | Durak yerinde müşteri bekle - mekte olan Ali dede mahallesinde | oturan arabacı Mehmet oğlu İbra! himin arabasına koşulu hayvan az. miştir, Arabacı İbrahim arabasının ba- ıwdan ayrıldığı bir esnada tek at! “ arabanın hayvanı kendi kendine | rürüyerek meydanı dolaşmağa baş | lamıştır. İbrahim muzip arkadaşla. rından birinin kendisine şaka yaptı ğını zannederek (Ahmet durdur! arabayı şakayı bırak, Allah aşkı- na!) demişse de arabanın durmadı ğmı meydanın etrafında devret - mekte devam ettiği görmüş, dur- durmak için arabaya yaklaşmıştır. Asıl kızılca kıyamet o zaman kop- muş, dizgininden tutulduğunu his - seden hayvan gemi azıya alarak bütün kuvvetile çifte ata ata koşm! Ya, arabayı da beraber sürükleme- | ğe başlamıştır. İbrahim hayvanı zaptetmek için bir hayli uğraşması na rağmen muvaffak olamamış, a- rabanın peşinden koşarak arkadaş n yardım istemiştir. Arabacıların hepsi meydanda u- lu orta dönen arabanın kendi ara- balarına çarpıp zedelemesinden ve kendi roy ürkütmesinden korktukları için azan beygirin yu şmak ğe de ağ Mba içinde koşan hayvan bir türlü durduramamışlardır. Arabasının böyle sallana sallana rüzgâr gibi sürüklenirken devrilip taşlar üzerinde kırılacağını gören araaber İbrahim her ne bahsına o- lursa olsun azılı hayvanın önüne geçmeğe karar vermiş ve hayvanm önüne atılarak yularından yapış - muştır. Fakat azılı hayvan başını silkerek İbrahimi yere yuvarlamış, İbrahim de dizginin ucunu bırak - madığı için taşlar üzerine sürüklen dikten sonra tekrar ayağa fırlıya - rak arkadaşlarınm ihtar ve feryat- | lartna rağmen hayvanın gemine ye niden daha şiddetle sarılmıştır. Azılı hayvan bu sefer başını çe- virerek İbrahimir birdenbire kula- ğımı tâ dibinden ısırıp koparmıştır. Bunun üzerine arabacı azılı bey girin böğrüne bütün kuvvetiyle bir Yumruk yapıştırmış ve hayvan dur- muştur. Mecidözü içilecek suya kavuştu Mecitözü, (Hususi) — Kasaba- | muza gelen içme suyunun yolları bozuk olduğundan su içilemiyecek bir halle bulanık gelirdi. Çok ki- reçli olan bu suyu içmenin doğru | olmadığı doktor saporile anlaşıl - miştir. 23 nisan çocuk haftasında bele- diyeye giden mektepli çocuklar “i- | Şilecek bir yudum temiz su işteriz,, <ümlesini taşıyan levhalar bu yüz- den taşımışlar. Nihayet belediyemiz bu işi hal - i; ayrı ve çok iyi bir su bulup | getirdi, çeşmelere tevzi "ti, Belediyenin gösterdiği gayreti takdir ederiz. Ezine, (Hususi) — Babakaleyi i Çanakkaleye bağlıyan yolun a j Sılminsi münasebetiyle Babakaleye yaptığım otomobil yolculuğunun | intibalarını (Vakit) okuyucuları > na bildirmiştim. Bu mektubumda da bir çok kim» selerin adını belki de yeni işitmiş olacakları bu güzel yurt köşesi hakkınka bir az malümat verece- ğim. 1141 senesinde, Sadrazam Nevşehirli İbrahim Paşa damâ- dı Kaymak Mustafa Paşa, kor- sanlarıdan geri köyleri koru” mak için burada bir kale, ve içine on ev, sarnıçlı bir çeş - me, bir cami yaptırmış, fa - kat padişaha paşanm ilânı istik * lâl için bu işleri yaptığı jurnal e- dilmiş, İstanbula çağrılan Kay - mak Mustafa Paşa, bu iyi hareke- tini kellesiyle ödemiş. Bu eser - lerden kaleden başkası halen kul lanılmaktadır. Kale harap olmuş- tur. Burada, bilhassa 300 senelik tarihi olan (Biçakçılık) sanatı var- dır. rafta meşhurdur. Gümüş savatlı biçaklar, güzel kalemtraşlar ya - pan Babakale biçakçılarmın sayı- sı bugün ikiye inmiştir. Eskiden kalbur kasnağına girecek derece de mükemmel yatağan biçakları yapan dedesinin ustalığını anlatan biçakçı Raşit çavuş, bugünkü ha- line müteşekkir, “Geçinip gidiyo- ruz.,, diyor., Burada balıkçılık ta ehemmi -| yetli bir yer almaktadır. Lüferleri ile barbunyalarını eskiden Midil - liye satabilen köylüler bugün ada»! lıların balık almadıklarından şi- kâyet ediyorlar.. İçeri ile muva - salası temin edilen köyde şimdi - den sonra balık satrmı her balde çoğalacaktır. Köyün şarkında ve beş kilomet- re uzağında Efendi tepesinde ge - niş bir sahaya yayılan kömür ma- deni varmış. 1911 senesinde bu madenin imtiyazını bi? yahudi al-| Se : mış... Fakat, nedense sonra işte - | tadır. Taze üzümün okkası Mev Sahilde, ihracata çok! | elverişli olan ve zengin olduğu ri- tememiş. vayet edilen bu madenin işletil - mesi memleket için hayırlı ola - caktır. Balık ve kömür gibi iki zengin ticaret membama malik olan bu güzel köyün istikbalinin parlak 0 lacağı muhakkaktır. Koy denizin kıyısında, etrafı azmi ye yilksek dağlarla çevrili! nin altında kalarak ağır surette eşi yaralanmıştır . Geceleri görünüyor.. Sahil o kadar lâtif - ki.. Güzel ve büyük evleri olan 150| evlik köyün halkı çok nazik cana yakın bir zat olan köy muhtarı; köy yolundan, köyün her şeyinden o kadar güzel bahsediyor ki.. Yo- lun ne suretle daha iyi hale konu- labileceğini baş mühendis bey vu- kuflu surette ve açık dilile anlattı. ! Köyün ibtiyaçlarını dinliyen va - li Bey onlara cevap verdi. Köylü - iler bilhassa yaban domuzlarından İ çok şikâyetçi,bu hayvanların vurul! ması, et veya konserve olarak satıl ması çareleri düşüni Babakale biçakları her ta -. rında gören köylüler bu hâli hiç yadırgamayorlar, her şeylerini bü- tün açıklığiyle anlatıyorlar, müna- kaşa ediyorlar, Gece misafir edildiğimiz evler şehir evleri gibi ikişer katlı, iyi ve temiz döşenmişti. Uykunun ağırlı- ğı içinde bugünün panaroması zih- nimden geçiyordu: Eski yollar bu- günkü otomobil yolu; dünkü cahil, korkak köylü; bugünkü okur yazar efendi köylü, hakkını'ı arayan va- tandaşlar.. Bütün bu hayırlı değişiklik cüm huriyetin eseridir. Çete yakalandı Bir müddettenberi Görün kaza- sına beş saat mesafede Saimbeyli, Göksun taraflarında eşkiyalık ve köylüye bir çok fenalıklar yapan Cevadın idaresindeki çete, jandar- mammızın takibi neticesinde mey- dana çıkarılmıştır. Dağda jandarmayla eşkiya ara- sında müsademe olmuş, çete reisi ile altı arkadaşı ölü olarak elde e- dilmemiştir. Müşademede yarar - lık gösteren jandarma çavuşu Ha- sana yüz lira mükâfat verilecektir. şam Sıtma mücadelesi Manisa, 25 (A.A.) — Alaşehir kazası hazirandan itibaren Mani- sa sıtma mücadelesi mıntakasma girmiştir. Sıtmalı olan bu karada yakında mücadeleye başlanacak - tır, Menemenin Türkenli, Helva- cıhatun, Dere köyleri arasındaki 29 bin dönüm büyüklüğündeki ba- taklığın kurutulmasma başlanmış- tır. Açılan kanallarla bataklığın üldü. Eskiden | suları Gediz nehrine akıtılmakta - dır. Kurutma işine büyük bir fa - aliyetle devam olunmaktadır. — Adanada sıcak ve ucuzluk Adana, 25 (A.A.) — Bunaltıcı sıcaklar günden güne fazlalaşmak cirin 20 kuruştur. Sebze bu sene pek mebzul ve ucuzdur. Tren çarptı, uyuyan çocuk yaralandı ! Blıkesir civarında Harta ile Kırkağaç istasyonları arasında bir tren kazası olmuş, on iki yaşların- da bir çocuk İzmirden gelen tre- Kaza köylü çocuğunun başını İ tren yolun a koyup derin bir uyku- ya daldığı bir sirada vukua gel - miştir » Çocuğun yaraları başından ve kolundandır ve oldukça tehlikeli- dir. Tren kazasından sonra Kırka - ğaç müddeiumumisi gelinciye ka- dar kaza mahallinde kalmış ve ancak iki saat teahhürle hareket edebilmiştir . Kazazede çocuk (o İzmire giden neler bekliyor ? tör Sabri Beyin şehrimiz belediye riyasetine seçildiğini telgraf habe- ri olarak evvelce bildirmiştim. Bu intihap, bütün şehirde memnuni « yetle karşılandı. Zonguldak tam mânasile durma dan yılmadan çalışacak yaratıcı ve kurtarıcı bir belediye reisi bekli - yordu. Sabri Beyin aradığımız şe- yığın belediye işlerinin sullerle muntazaman yürütülme - sini gösterecek bir sene o evveline kadar Zonguldak memleket hasta- | nesi sertababetinde altı sene gay - retle çalışan operatör Sabri Bey halka yaptığı kolaylıklar, iyilikler ve alçak gönüllülüğü ile kendisini sevdirmişti. Memleket hastanesin- den şark vilâyetlerinden birine ta- yin edilmesi üzerine istifasını ver- mişti. O zamandan beri de Ereğli şirketinin merkez hastanesinde o - peratörlükte bulunuyordu. Sabri Bey belediye reisliğine seçildik - ten sonra Ereğli şirketindeki me «- muriyetinden istifa etmiştir. Sabri Beyi halkçı bir zat tanıdı. ğımız için söyliyeceğimize yaza - cağımıza kızmıyacağını oikazdan memnun olacağını biliyoruz. Be - lediyeye ait yazacak, söyliyecek lâflarımız çoktur. Operatör Sabri Bey bugün, borç lu ve parasız bir belediyenin başı- na geçmiş bulunuyor. Onun kuv - vetli idare kabiliyetinin az zaman içinde bu bozuk işleri düzeltip yo- luna koyacağına eminiz. Çok yo - rulacak, çok uğraşacak, fakat ni - hayet muvaffak olacaktır. Fırsat düştükçe yana yakıla bahsedegelmekte olduğumuz Zon- guldaktaki hayat pahalılığını nor - mal bir hadde indirerek halka bi- raz nefes aldırmak için ondan en büyük ve esaslı faaliyet bekliyo - ruz. Zonguldakta dükkân icarla - rındaki ağırlık ve sairenin de şe - hirdeki hayat pahalılığına mühim birer sebep olarak ileri sürüldüğü- nü unutmamak, bunlarla da müca- dele ederek kira ücretlerini mut - laka indirmek lâzımdır. Şehrin en mühim ihtiyaçların - dan olan su meselesinin de kuvve- den file geçeceğini işitiyoruz. Be- İ nim bildiğime göre şehire su, Ko - kak su denilen mevkiden getirile - | cektir. Duyduğumuza göre Asma | ocağın yakininde çok güzel ve kuv vetli bir su vardır. Bu su da bir defa tahlil ettirile- irek iyiliği safiyeti tahakkuk ettir » i diği takdirde Asma mevkiden şeh- re su isalesi daha ucuza mal ola - bilir. Çünkü Asma ocağı Zongul - dak şehrine nazaran daha yüksek- tedir. Orada ve şehirde yaptırıla - cak birer büyücek su deposu ile dört kilometrelik boru ve döşeme sayesinde su meselesini on beş yir- mi bin liraya mal olabilir. Halbu- kiKokak suyunu şehre getirmek için 70 — 80 bin liraya lüzum ol - duğu tahmin ediliyor. Yeni belediye reisimizden az masrafsız ve halkı ezmeksizin de - yalnız zulüm için gelen memurları, posta treniyle Manisa hastahane - | vamlı muvaffakıyetler bekliyoruz. adını güç duydukları valiyi arala - | sine götürülmüştür . ilyas Rami Zonguldak, (Hususi) — Opera-! kilde bir şahsiyet olduğunu yığın | atik u -| 1 9 — VAKIT 26 Haziran 1933 — | . Zonguldak Samsunda i Yeni Belediye reisinden Iki cinayet Samsunda Hançerli mahallesin» de oturan Aksi Sada matbaası mür Yi rettibi Mehmet Hlimi Efendiylariiğii gene ayni mahallede oturan tütün hi al inhisar: idaresinde kâtip Samsun © lu Hasan oğlu Cemal Bey sokakta 088 biribirleriye kavga etmişler, kavga © ilk safhasında hafif geçmiş ve biz © ribirlerinden ayrılarak yallarına devam etmişlerdir; fakat bir müd- 5 det sonra her nasılsa tekrar karşı- | laşmışlar, bu sefer kâtip (o Cemal Bey bastonunu kaldırarak müret « © tp Ali Efendiye hücum etmek iş- rl temiş, bunun üzerine mürettip Ali © Efendi tabancasını çekerek Cemal Byi başından yaralıyarak öldür - pi | müştür. » Mürettip Ali Efendi, işin böyle korkunç bir netice aldığını görün ce kaçmıştır. Muayene neticesin « © de Cemal Beyin aldığı kurşunun. ! yet gecesi zabıtanın sıkın shsshsh tesiriyle öldüğü anlaşılmış, cina * yet gecesi zabıtanm sıkı takibi ne- © ticesinde katil Ali sabaha (karşı (888 yakalanarak adliyeye verilmiştir. “(888 aMktulün kardeşleri, Karaper- Wi sin köyünden Musa ile (kardeşi İ Mehmetten şüphelendiklerini söy- lemişlerdir. Müddeiumumi bu iki kişiyi isticvap altına almıştır. Tah- kikat devam etmektedir . Kardeşini vurdu! © Gönende iki kardeş arasında kanlı bir kavga Gönen, buradak iki kardeş ara - bi | sında bir kavga çıkmış ve bunlar * dan birinin ağır surette yaralan » masile neticelenmiştir. ii Kavgacılar Gönenin Pilevne ma Yi hallesinden Ahmet oğlu Mehmet Wi Rli ve Halil kardeşlerdir. Mehmet Ali büyük Halil ise küçütkür, E - hemiyetsiz bir meselenin sebebi « (ii yetsiz bir meselenin sebebiyet ver « ili diği anlaşılan kavga evvelâ ağız hi kavgası ile başlamış sonra büyü * İ müş, iki kardeş tokat tokata ve bir az sonra da bıçak bıçağa gelmişler İl küçük kardeş daha evvel davrana- ii rak bıçağı ağabeysinin kasığına saplıyarak zavallıyı yere sermiştir, Mehmet Ali Efendinin yarası ağır olduğu için hemen Bandırma Mi, hastanesine kaldırılmıştır. Halil kardeşini yaraladıktan bir az sonra jandarma tarafından tu - tulmuştur. İskilip — Çangırı yolu Çorum mebuslarından İsmail Beyle Nafia vekâleti vilâyetler şefi mühendis Hıfzı Muhtar Bey, Çoru ma gelmişlerdir. İskilip - Çangırı ii i yolu güzergâhımdaki ihtilâfın hal- li için mahallinde tetkikat yapacak “iW lardır. i Konya sergisi rağbet gördü Konya, 25 (A.A.) — Konya mil li sanayi sergisi açıldığı günden » © beri pek büyük bir rağbet görmek- © te kaza ve köylerden gelen binler- ce halk ve tüccar sergiyi ziyaret etmektedir.