14 Temmuz 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

14 Temmuz 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Enli —— 6 — VAKIT 14 Temmuz 1933 Umumi emniyet müdürü şehrimizde Memleketin emniyet ve asayiş işleri hakkında Amme hizmetlerine ait suçlarda azalma vardır. Avrupaya talebe gönderilecek Şehrimize mezunen gelen emni- yet U. müdürü Tevfik Hadi B. bir- kaç gün sonra Bursaya gidecek o - radan Trakyaya geçecek ve Anka- raya dönecektir. Emniyer ve asayiş Aldığımız malümata göre mem. leketin her tarafında asayiş çok iyi ve normal vaziyettedir. Bütün suç- lar ve cürümler için umumi mü -| dürlükte fişler ve istatistikler tu - tulduğu için emniyet ve asayiş de- recesini her vakit için mukayeseli surette görmek kabildir. Polis ve jandarma kuvvetlerine karşı gel - mek gibi amme hizmetlerine taal- lük eden suçlarda bilhassa büyük bir azalma vardır. Fişler pek iti- nalı surette tanzim olunmakta ve bu itibarla hiç bir suçun ve cür - mün gizli kalmasma meydan ve - rilmemektedir. Sahte paralar Sahte paralar üzerinde emniyet müdürlüklerinin tetkikat ve taki - batı geniş bir şekilde (devam et- mektedir. Bu paraların (hariçte basıldığı kati surette tahakkuk et - tirilmiştir. Bundan başka emni - yet müdürlüğü, bu paraların han- gi ecnebi memleketinde basıldığı- nı, vene vasıtayla memlekete 80- kulduğu cihetlerini tesbit etmiye muvaffak olmuştur. Kalpazanlar hakkında takibat (yapılması için alâkadar hükümetin ( zabıtasiyle leşriki mesai edilecektir. Polis mektebi ve kurslar Yakmda Ankarada büyük bir polis mektebi açılarak (Oemniyet memurlarının bu mektepten yetiş- tirilmelerine başlanacaktır. Şimdi şehrimizde ve diğer iki üç vilâye- timizde bulunan mektepler ancak | birer kurs mahiyetindedir. Ankarada kurulacak (modern mektepten kâfi derecede memur yetiştirildikçe polis teşkilâtı ge- nişletilecek ve bütün omemlekete teşmil olunacaktır. Şimdiden ba- zı kazalarda yeni teşkilât vücuda gelirilmiş ve jandarmanm vazifesi polise intikal etmiştir. Avrupada tahsil Emniyet memurlarının bilgile - rini arttırmak için her sene yüksek tahsil görmüş, yabancı dil bilir birkaç memurun Avrupada açılan polis kurslarına gönderilmeleri de kararlaştırılmıştır. Yabancı dille- rin öğrenilmesi için memleket da - hilinde de kurslar açılmıştır. Yeni kanunlar Meclis tarafından kabul edilen teşkilât kanunundan başka, bir - kaç kanun lâyihası daha tanzim ©- lunmuştur. Bunlardan bir kısmı Büyük Millet Meclisinin Dahiliye Encümenindedir. Tahdidisin ve tarihlerde tamamiyle Türk tebaa- sına hasrettirilmiş bulunacağı ay- ayrı tesbit edilerek oalâkadar ecnebi tebaası işçilere, dükkân ve ticarethane sahiplerine bildirile « cek, bunlar da ne vakte Okadar çalışabileceklerini bu suretle iyice öğrenmiş olacaklardır. | Takipsiz kalan cürüm yok Öğrendiğimize göre hiçbir cürmün ve suçun zaman tesiriyle takipsiz kalmasına imkân verilme- mektedir. Bilâkis vakit geçtikçe sif edilmektedir. Bursada yapı lan soygun ve banka hırsızlığı ha- diselerinin bu arada, tabikine €- hemmiyetle devam edilmektedir. Bu hadise faillerinin de yakın bir zamanda meydana çıkarılmış bulunacağına muhakkak nazariy- le bakılmaktadır. Vapurcular Halâ şirket halinde çalışamıyorlar Sebebi bir çoklarının ni- ! şirket henüz faaliyete başlama - | mıştır. Bunun sebebi bazı vapurcularm şirket nizamnamesini imza etme- meleridir. Öğrendiğimize göre murahhas azalığma seçilen Sadık zade, Yel- de murahas azalığa seçilmiştir. mişlerdir. Maamafih aradaki ih- tilâfın yarınki içtimada halledile - lara tadkiri kıymet komisyonu ise vazifesini ikmale uğraşmaktadır. Dün Kırlangıç vepurunun kıymeti takdir edilmiştir. Bugün Güzel Bandırma ve yarm da Nilüfer va- purlarının takdiri kıymeti yapıla- caktır. Komisyon 29 temmuza kadar vazifesini ikmal edecektir. Tarlaya giren hayvan ölüme sebep oldu İzmirde Karşıyakanın Şemik - İler köyünde oturan Kürt Ali oğul- İ larından 16 - 17 yaşlarmda Ahmet i oğlu Ahmet, aralarında tarlaya giren bir hayvan yüzünden çıkan kavga neticesinde ayni köyde otu- larmda Akifi eline geçirdiği bir kuvvetler bu cürümler üzerine tek. | kencizadelerden sonra Naim Bey | 93 20 A ARAALO KKK VA > o Memleket Haberleri o LAL Sinopta hummalı bir | yol faaliyeti var Sinop bir yandan Kastamonuya, bir yandan Samsuna bağlanıyor Sinoptan bir görünüş : Yeni tanzim edilen park ! Sinop, (Hususi) — Sinopta bu sene bir yol faaliyeti başlamış- tir. Yeni vali Abdülhak Beyin ! geldiği gündenberi takip ettiği mü him işlerden birisi de yol işleri olmuş ve kazalara yaptığı sefer- lerde bu büyük derdin neresinden başlamak lâzım geldiğini karar - Taştırarak bu yaz faaliyet devre - zamnameyi imzalamaması! si için geniş bir program bazırla- Vapurcuların kurmuş oldukları mastır. Bu plâna göre; fanliyet yedi mıntaka üzerindedir. Yeni gelen vilâyetin genç ve çalışkan mühen- disi Hakkı Bey bütün mesai kol- larmı tanzim etmiş ve | temmuz- dan itibaren faaliyete geçirmiştir. Faaliyet sahalarında yeniden in - ve tamiri icap eden yollar: Sinop — Kayalı, Kayalı — Boy- Üç vapur şirketi ise bazı sebep- abat, Boyabat a Taşköprü, Boy- | lerden dolayı şirkete giremiye - abat — Vezir köprü, Sinop — Ka ceklerini murahhas azalara bildir- | rasu, Karasu — Ayancık, Ker- ze — Bafradır. 72 kilometre üzerinde silindi - ! İ ceği tahmin olunmaktadır. Vapur- raj, 45 kilometre üzerinde tesvi - yei türabiye ameliyesi yapılaca! tır. Bu itibarla sene sonunda Si- nop yolu Kastamonuya bağlandı- ğı gibi Ayancık şosesinin 28 kilo- ela bir kâğıt kalem istemiş ve iki isi” metresi tamamen ikmal edilmiş, | geri kalan 54 kilometresinin de tseviyei türabiyesi bitirilmiş bu- lunacaktır. Diğer taraftan ayrıca Sinop — Ayancık yolunun münasip bir nok tasından ayrılarak Kastamonuya bağlanması tasavur edilen Şölün güzergâhı da tayin edilecektir. Bu yol açıldığı takdirde Sinop Ayancık — Taşköprü yolundan daha kısa bir yol bulunmuş ola- cağı gibi Ayancık kazasının Kas- tamonu ile münasebeti daha kuv- vetlenmiş olacaktır. Yapılan yollardan Gerze — Bafra yolunun mühim kısmının tesviyei türabiyesi bu sene ikmal edilmiş bulunacağına nazaran Si- nop, kara yoluyla Samsuna da bağlanmış olacaktır, Bir Zengin Tüccar kendisini astı ! Jako Bohor Lea Efendinin derdi nedir anlaşılamadı ! İzmirde çıkan Anadolu gazete- si dünkü tarihli nüshasmda şu ha- vadisi vermektedir: Evvelki gece saat yirmi birde Arastada bir ölüm vak'ası olmuş - tur. Ölen zengin bir müsevi taci - ridir. Ölümün sebebi henüz anla- ran muhacir oğullarından 35 yaş- şılamamıştır. Zabıta tahkikatına göre vak'a salâhiyet lâyihaları bu aradadır.| mek bi ıçağiyle boynunun sol şah | şöyle olmuştur: Salâhiyet lâyihasımda emniyet mü- damarını oOkeserek ağır surette Arastada 278 numaralı hazm dürlüklerinin ee memurlarınm Ji yaralamıştır. Akif aldığı yaranm | kasket ve elbise mağazasında Ya- zım gelen salâhiyetlerle | techizi tesiriyle yarım saat sonra ölmüş -| ko Bohor Leya Efendi çalışmakta- maddeler halinde tesbit edilmek- tedir. Küçük sam'atlar İki sene zarfında tatbik edilme- tür. Katil ahmet yakalanarak adli- yeye tevdi edilmiştir. Tahkikata müdeijumumi mua dır. İşi iyi giden bu tacir, son gün- lerde ev halkını arzusu üzerine bazı akrabalarını görmek için Mı - sıra gidecekti. Bunun için hazırlık- si kararlaştırılan küçük sanatlar | vini Âli Bey vaz'ıyet etmiş ve dok-| lar yapıyordu. kanunu için lâzım gelen nizamna- torla beraber mahalline giderek Evvelki gece Arasta gece bek- menin de tanzimine başlanmıştır. | katilden başka daha bazı kimsele- çisi Hüseyin efendi, vazifesi olan Nizamname çok sarih ve şümullü| ri de sahit sıfatiyle isticvap etmiş” | kontrolü yaparken Yako Bohor e- fendinin dükkân kepenginin ya - rıdan aşağı inik olduğumu görmüş- tür. Bunu görünce içeri bakmış ve bir hırsız olmasını düşünerek dük- kândan içeri girmiş: — Kim var burada?. Diye bağırmıştır. Fakat bekçi Hüseyin efendi, yanan elektrik zi- ürkmüş, dışarı çıkarak düdük çal- mış, devriye memurunu çağırmış- tır. Çünkü bekçi içerde iple asılı bir adam görmüştü. Zabıtaca müddeiumumilik vak- adan haberdar edilmiş ve müddei- umumi muavini Âli Bey hâdise ma halline gitmiştir. Yako efendinin ticari vaziyeti tetkik edilmiş ve bozuk olmadığı görülmüştür. İntiharın bu yüzden olmadığı anlaşılmıştır. | İntiharm sebebini meydana çıkaracak hiçbir delil yoktur. Maamafih yapılmak « İ , İsmail Kendisini vuranlar! söylemiyor | Mersinde Bürücek — Şıhlı kö * yünden İsmail çavuş Bürül Bozanti arasındai tarlasında eki” biçerken meçhul iki şahıs tarafın” dan tabanca kurşunu ile yarala5* mıştır. Kurşun sağ kaburgaların? üstünden girerek ciğere geçmiş V8 içeride saplanıp kalmıştır. Bu acıklı hâdise esnasında y8 * nmda İsmail çavuşun oğlu da bu” lunuyormuş. Babasının yara! ğrmı görünce koşarak Bürüceğe #* lip vak'ayı haber vermiştir. Bürücekten doktorlar | bir k8$ köylü otomobille vak'a mahalli9* gelmişlerdir. İsmail çavuşun yarası ağır old8” ğundan Adanaya nakli tehlikeli görüldüğünden yakın bir köyde 19 davi altına alınmıştır . Hâdise şekil itibariyle garip gö” rülmektedir. İsmail çavuş yarasi * nın tehlikeli olduğunu (o duyun€ yazmış, oğluna vermiştir. Söylen * diğine göre bu kâğrtta yazılanlaf İsmail çavuşu vuranlardır.. Fakat yarası doktor tarafınds” tehlikesiz olduğu söylenince yar8* İr o kâğıttaki ismi başka bir şey * çin yazdığımı ve kendisini vuraf" ların kim olduğunu bilmediğini bil dirmiştir. Faillerin kim olduğunu söyle" meyişi ya İlerde Heünü leçnili eli)” le almak ve yahut ta bu adamla * rm çok yakınlarından bulunduğu” na hamledilmektedir. Bu işte eski bir kadın meselefi olduğu da tahmin ediliyor. 2 m 4 Türkçe mektup yazmıya lar mahkemeye verildi İstanbulda bulunan ( bir Türk müessesesine Fransızca mi yazdıkları anlaşılan Kuzuoğlu 69" şısında ecza ve baharat deposu hiplerinden Moreno Morganato N Sabatay Efendiler hakkında gö numaralı kanuna muhalif har€ ketlerinden dolayı birinci mü, tantiklikçe yapılmakta olan kat bitmiş ve asliye cezada ç keme edilmelerine karar verili tir. Kanun mucibince Türkiye” bulunan müesseseler ve Şii e mektuplarmı Türkçe yazmak ge buriyetindedirler. — Acayip bir çocuk doğd” z Bandırmanım Çınarlı mah3' sinden Mehmet ağa karısı Hesib i Hanımın vaz'ı hamil (ede! ür üzerine hükümet tabebetine "ew caat edilmiş, çocuk hüküm“ Ni bibi operatör lavta Faik Be? yl? fmdan alınmıştır. Çocuk 45 y ağırlığındadır. Başında bi vardır ki kafasından büyüktü” ta olan tahkikat bu arat yi lümü örten esrar perdesini ” golf” racak ve şüphesiz ki sebebi şılacaktır. 7 5 ME Yako efendi ve ailesi Mısır seyahati için hazırlan ve hatta götüreceği eyyam Li vullar satın alıp yerleştirdi ei rada böyle intihar etmesi e bilhassa musevileri hayret© raka düşürmüştür.