30 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

30 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Anade/a zaferini temin eden büyük taarruzun son gününde “dumuz tarafından yapılan ha- ta ait tafsilâtı aşağıya ko- Yüyoruz; Garp oephesi kumandanlığı 1. Ve İL. ordularla süvari kolordu- Nba Dumlupinar ve Aslıhanlar Mmtakasında sıkıştırılan düşma- kâmilen sarılarak imbasını “mretmişti, Harekâtın heyeti umu- €sinde sürat, birlik ve bera: derli temin etmek için 30 Ağus- sabahleyin bizzat Başkuman- m Gazi Hazretleri 1. ordu ka» Mirgâhina; Erkânıharbiyei Umu- Diye reisi Fevzi Paşa Hazretleri * ordu nezdine bareket etmiş berdi, 2. inci Ordu, Porsuk müfrezesi $1. Fırka kumandanlığından aldığı emir mucibince bütün cep» © boyunca taarruza başlamış ve arşısındaki düşmanı tesbit et- Miştir. Düşmanda çekilme baş- İamıştır. 41 inci Fırka ,Tokmil cephede İaarruza geç- Miş, düşmanın telörgülerine ka- dar yaklaşılmışsa da (Avdan-Su- istinat noktasının çok kuv- bulunması ve birkaç bat telörgülerile takviye edilmiş va- | #iyeti dolayısile mevzi düşürüle- ie a Du istinat noktasını takviye miştir. Düşmanda çekilme ba- Arlığı başlamıştır. Mürettep süvari Fırkası Kütahya istikametinde hareket erken Porsuk köprüsü civarın- da düşmanın otuz ikinci Metopi- “yen alayıla bir süvari bölüğün- mürekkep bir yürüyüş kolu- Da tesadüfle taarruz etti. Düş- Man perişan bir halde Şimaldeki *manlara atılmış ve öğleyin Kü- ya işgal edilmiştir. Bu fırka- İnönü istikametinde hareket- Eskişehir istikametinin keşif temin edilmesi cepheden em- illmiştir. UL. Kolordu: (Karargâh mu barebe kademesi Döğer cenubu Şarbisinde Elmalıdağında Celâli: ln pesine çıktı ve tarassuda 1). 1inci Fırka , Döğerden (Karaağaç - Hami- Üye) mıntakasına hareket etti; Sonra kolordudan aldığı emir Mücibince Karaağaç mıntakasın- “a bulunarak Şarktan Ikizoluk Stikametinden e gelmesi melhuz anı tazyik vazifesini aldı ve yl ve Şimalişarki istikamet- ini keşfettirdi. 61 inci Fırka Garp cephesinden aldığı emir Mucibince Işören istikametinde irekete geçti. (Işören * Çalköy) 4, youn geçtiği vadide iki fırka- dn fazla tahmin edilen düşma- 4 İsarruzla tevkif etmiş ve düş- amın ricat yolu ateş altına alı- ak. Garbe gitmesine mâni » Çaresiz kalan düş- e Ağye üzerinden Şimaligar- Ye gidebilmek için 61. fırkaya & tucak) dereleri arasindaki düş- | daarruz esnasında düş- - 30 Ağustos 1922 başku- mandanlık muharebesi Mahsur düşmanın çevrilmesi harekâtı nasıl yapılmıştı? şiddetle taarruz etmişse de fırka- nın mukabil taarruzlarla yaptığı müdafaası sayesinde düşmanın halas kapıları kapatılmıştır. 6ıncı Fırka iUlucak - Hamurköy - Dumlu- pınar) mıntakasında rastlanacak düşmana şiddetle taarruz etmek üzere 16. fırkasile Çalköy ve 17 fırkasile Hamurköy istikametine hareket etmiştir. 16. Fırka saat 14 te Çalköyü- nün Şimal ve Şimaligarbi sırtla- rında 61. fırkanın taarruzuna uğ” ryan düşmana tesadüfle taarru za başlamışlır. 17. Fırka düşma- “na tesadüf etmeden Hamurkö- yönün Şimal ve Garp sırtlarına kadar ilerlemiştir. Saat 15 te Hamurköy sırtların- dan yapılan tarassutta Çalköy Garbinden itibaren Garbe, İşö ren mıntakasına kadar olan sa- İ hada büyük bir düşman kuvve- tinin bulunduğu görülerek ve bu İ düşmanı esir etmek için 16. fır- kanın derhal taarruza başlaması ve Gl. fırkanında 16. fırkaya yardım etmesi İl, Orduca emre- dildi. Tinci Ordu IV. Kolordunun 11. fırkasile Çalköy cenubundan 5. fırkasile Silkisaray Şimaligarbisinden; 1. Kolordu 23. fırkasile Aslıhanlar Şimalinden İl, Kolorduhun 3, fır: “kasite*Ağaçyöyü Şarkışimalisin- den taarruz ettiler. Süvari kolordusu da Kızıltaş deresini (Saraycık - Belova ) da kesmek ve düşmanın Garbe doğ- ru ricat yo'unu tıkamak üzere hareket etti, Düşmanın Dumlu- pınar istikametine gitmek isliyen bazı kıt'aları Aslıhanlar mıntaka- sındaki 23. fırka tarafından ta- atruzla tevkif edildi ve öğleden itibaren, Ş:malden, Şarktan, Ce- nüp ve Görpten tesirini göster: meğe başlıyan ve gittikçe dar- laşan imba çemberi düşmanı tazyika başladı. Bilhassa IV. ve VI. ko'ordularımızın topçu ve piyadelerinin imhakâr ateşleri altında düşman çok zayiat veri- yordu. Ancak akşama kadar mu- kavemet edebilen düşmanın asıl kuvvetleri ve Garbe çekilmek istiyen bazı kısımları esir ve bir çok top, malzeme, silâb ve ağır- lıklar zaptedildi. Piyadelerimiz tarafından ancak geç vakit tululmuş olan Kızıltaş deresi istikametinden çekilebilen düşman döküntüleri kısmen ayni gece ve ertesi gün kıt'alarımız tarafından esir edildi. diğer kıs- mıda süvari kolordumuzun hü- cumlarile Muratdağına atıldı. Bil- âhare bunlar da başlarında Baş- kumandan Trikopis olduğu hal- de esir alındılar. Kat'i neticenin alındığı bugün Başkumandanımız Gazi Hazret- lerinin bizzat muharebe hatları- na kadar giderek muharebeyi sevk ve İdare ederek kat'i za- feri kazandıklarından dolayı bu- günün muharebesine “Başkuman- dan Meydan Muharebesi, deni! mesi Garp cephesi kumandanlı- ğınca teklif edilerek kabul edildi. İS'PO Rİ! İ saanen e s90 0s enamanenn Yelken birinciliği Bugün Izmirde müsa- bakalara başlanıyor Y33 Türkiye yelken birinciliği | müsabakaları bugün İzmirde baş” byacak ve üç gün devam ede- cektir. Bu müsabakalara şehri- mizden İstanbul şampiyonu De- mir Turgut, Şeref Beylerle ar- kadaşları iştirâk etmektedirler. Geçen cumartesi İzmire hareket eden bu sporcularla beraber Bahriye Binbaşısı Ahmet Fetgeri, Denizcilik federasyonu umumi kâtibi Riza, yüzme komitesinden Ekrem Rüştü Beyler de gitmiş lerdi. Sporcularımız bu yarışta bilhassa yaptıkları üç yeni tek- ne ile işlirâk edeceklerdir. Izmirde yelkencilik hareketleri çok inkişaf ettiği için bu müsa- bakaların çok hararetli olacağını alâkadar'ar temin etmektedirler. İzmirde Kupa maçı neticelendi Göztepe kazandı İzmirde, futbol mevsimi olma - i masina rağmen devam edilen tur- nuva maçları bitmiş ve son maç Gözteep ile Altay arasında yapıl mıştır. Neticede, Göztepe umumi kanaate rağmen bire karşı üç sayı Jile Altayı yenerek kupayı ka - zanmıştır. Bu iki takım aynı kupa için iki defa karşılaşmışlar, ikisinde de berabere kalmışlardı. Bu seferki maçta Rusyaya giden ve İzmire! dönen oyuncularda takımlarındaki yerleri almışlardı. Yani Fuat Göz- tepede, Vehap Altayda oynıyor- du.. Bifihci Kısim *Füadin”bir sayısı ile 1 — 0 Göztepe lehine bitmiş. İkinci kısımda da gene Fuat bir sayı daha çıkararak takımının ga- libiyetini müjdelemiştir. Devre ortasında Vahabın bir frikiki ile Altay ilk ve son sayısr nı kazanmış ve maç | — 3 Gözte- pe lehine bitmiştir. Yıldırım spor Torbalıda İzmirin Yıldırım spor takımı Torbalıya giderek Torbalı sporla karşılaşmış ve maçı I — 2 kazan. mıştır, Altınordu şampiyon İzmirin voleybol maçları da neticelenmiş ve Altın ordu, rakibi İzmir sporu yenerek voleybol şam piyonluğunu ştır. Görele - Tirebolu maçı yarım kaldı Görelenin Yeşil yalı klübü spor. cuları Tirebolu gençleriyle karsı - laşmak üzere Tireboluya gitmişler. di. Voleybol maçı Tirebolulular tarafından kazanılmış, futbol ma- çı ise sporculuğa yakışmıyacak sert berbat bir oyundan sonra çiğırın- dan çıktığı için yarıda kalmıştır. Şark şimendiferlerinde tahkikatın verdiği netice Bundan birkaç gün evvel şark şimendiferleri idaresinde bir hir- sızlık yapıldığı yazılmıştı. Bu vak'anın tahkikatile meşgul ol- mak üzere Peşteden bir müdürü umumi muavini şehrimize gelmiş ve tahkikat evrakın tetkik et- meğe başlamıştır. Zabıta taralın- dan çalınan eşya hakkında soru- lan suallere şark şimendiferler idaresinin verdiği cevapta; yaka- lanan eşyanın bir kısmının, kumpanyavın malümat ve muva- fakati olmaksızın ambarlardan çıkarılmış olduğu bildirildiğinden meselenin hırsızlık olduğu tahak- kuk etmiştir. amm AN AR mk ig amsimmni ARİN ERMENİ mile EMME ERME EMEDİ — VAKIT 30 Ağustos 1I33 masmen Mısırlı misafirlerimiz dün memleketlerinedöndüler Heyet reisi Ankarada gördüklerine hayran olduğunu söylüyordu ... Bir müddetten beri şehrimizde bulunan ve Bursa ile Ankarayı zişaret eden misafirlermiz dün sabah saat on birde hareket e- den Ankara vapurile Iskenderye ye gitmişlerdir. Heyet, evvelki akşam Mısır sefiri Abdülmelik Hamza bey ta- rafından yeni köydeki Mısır se- farelinde verilen çay ziyafetinde bazır bulunmuş ve memleketimi- zin güzide simalarile bir kere daha görüşmek ve tanışmak im- kânini elde etmiştir. Çay ziyafeti geç vakte kadar devam etmiş, bütün heyet erkâ- Di muharririmize Türkiyede gör- dükleri hüsnü kabulden, bilhassa yeni Türkiye'ninterakkı ve taali yolunda attiğı çok muvaffakiyetli adımlardan fevkalâde memnun olduklarını söylemişlerdir. Misafirlerimiz Ankarayı gör- mekten duydukları zevk ve inşi- rahı anlata anlata bitiremiyor- lardı. Heyet reisi Ali Ibrahim paşa Ankarada ziyaret ettiği müesseselerin mükemmeliyetine hayran olduğunu söylemiştir. Hevet azasınn hepsi de iki memleket (arasındaki (samimi dostluğu, Sık sık ziyâretlerle büsbütün kuvvetlendirmek için bütün kuvvetlerile çalışacaklarını söyliyorlardı. Şehrimizde ve memleketimizde daha fazla bir zaman kalmak istedikleri halde meşguliyetleri yüzünden fazla kalamıyan misa> firlerimiz önümüzdeki mevsim- lerde şebrimizi ziyaret iştiyakını gösterdikten başka içlerinden bir çoklarını şehrimizde birer sayfiye alarak her yazı burada geçirmek istiyenlerde vardır. Dün sabah misafirlerimizi Ga- lata rıhtımında yeti namına Mehmet Nureddin ve Ömer Rıza, belediye namına reisvuayiniHâmit veturizmşubesi müdürü Ekrem Besim Beylerle Mısır sefareti mensupları, şebri- mizdeki (Mısırlılar | tarafından uğurlanmış'ardır. Belediye tara- fından misafirlere birer kutu şeker hediye edilmiştir. Heyet memleketimizden çok iyi intiba larla ayrılmıştır. Misafirler mem- leketimizde gördükleri büsnü ka- bulden memnuniyetle obabset- mektedirler. Mısırlıların teşekkürleri Istanbul, 29 (AA.) —Bir müddettenberi şebrimizde bulu- nan İısır gazetecileri ve dektör- leri o memleketlerine (o dönmek üzere bugün İstanbuldan hareket elmişlerdir. Bu heyet, hareketin- den evvel Avadou Ajansına şu mektubu göndermiştir : Yüreklerimiz en hoş ve tatlı duygular, hafızalarımız en sü- rekli obatıralarla do'u olarak genç, gayretli ve kahraman Tür- kiye Cümkuriyeti topraklarından ayrı'mak Üzere bulunduğumuz şu sırada seyahatimiz müddetin- ce her yerde gördüğümüz çok samimi ve çok kardeşçe kabul tarzından dolayı Türk milletine ve Türk yüksek memurlarına derin minnet duygularımızı bil- dirmeyi bir vecibe addederiz. Rahalımızı temin etmek, ge- Matbuat Cemi- | , Zinti ve ziyaretlerimizi kolaylaş- tırmak ve çok hoş bir surette vakit geçirmemize imkân hazır- i lamak için ellerinden geldiği derecede çalışıp uğraşan ve bu bususta yorulmak bilmez gâyret- ler sarfeden Türk tıp cemiyetine, Türk Matbuat cemiyetine ve Tu- ring Klübe bilhassa derin teşek- kürlerimizi iblağ ederiz. Hakkımızda (gösterilen mu- babbet tezahürleri ve nezaketli ibtimamlar bizi pek çok mütehas- sis etmiştir. Bu dostluk tezahür- lerini yeni Türkiye ile Mısır ara- sında mevcut münasebetlerin git- tikçe daha döstça ve daha kar. deşçe bir bal aldığını gösteren teminat mahiyetinde görmekten hnsusi bir zevk duyuyoruz.,. Bu mektup, doktor Ali Ibra- him Paşa, Dr. Süleyman Azmi, Dr. Cborbagi, Dr. Chucba, Dr. Halil Abdülhalik beylerin, gaze- tecilerden Asil Sekali, Ahmet El Savi, Fuat Sarıuf, Mehmet Hamza, Leon Cohen ve Edgar Gallad beylerin imzalarını taşı- maktadır. Bir Italyan muharririnin | bulunan eseri İtalyanın meşhur edip ve şair- lerinden Ancelo Marya Ceva 80 sene evvel şehrimize gelrviş, iki eser yazmış, sonra Büyükderede bir kaza neticesinde ölmüştür. Muharririn bu iki eseri Italyadan gelen bir heyet tarafından aran mış, fakat bulunamamıştı. Şairin el yazması olan bu essrler Sen Benuva müesseseleri sabık mü- messili avukat Hikmet Emin bey tarafından bulunmuştur. Eserler vilâyete verilmiştir Türk - Yunan münasebet- lerinin kuvvetleşmesi yolunda mabhafili M. Çaldaris Ankara se * atfedilmektedir. Bu ehemmiyet yersiz değildir, Ankarada şimdi- yalnız birkaç tâli noktası karar- laştırılmamış olan itilâflar imza- lanacaktır, Hariciye Nazm M. Maksimosun da İtalyada tahtı tedavide olduğu için Ankaraya gitmiyeceği zannediliyor. M Mak- simosun yerine M. Pesmacoğlu gidecektir. pl İnkılâp filmi hazırlığı Büyük bir film çevrilmek üze“ re Rusyadan davet edilen sena- rist M. Jarhi filme ait senaryo: sunu yazmışlır. M. Zarhi eylü'ün ikisinde şehrimize gelecektir, Senaryo Ankarada bir heyet tarafından tetkik olunacak, mu- valık görüldüğü takdirde filmin çevrilmesine başlanacaktır. ağ Filmin dahili kısımları Rusya- da çevrilecekti.. Belediye oktruva hissesi Gümrükler umum müdürlüğün den temmuz ayına mahsuben belediyeye oklruva hissesi olara kırk bin lira gönderilmiştir. Ee- lediye bu para ile müteahhitlere olan borçlarını. kısmen ödeye- cektir, Atina 28 — Türkiye (siyasi yabatine bususi bir ehemmiyet ye kadar müzakeresi yapılan ve