13 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

13 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Yozgat Halkevinin tetkik Yozgat, (Hususi) — Üzerine aldığı milli vazifesini başarmağı bir borç bilen Yozgat Halkevi, ka» za ve nahiye merkezlerinde konser vermek, temsil yapmak ve köylü - ! ye müfit mevzular üzerinde has - bihallerde o bulunmak ve büyük Türk inkılâbında büyük Gazinin ve ırkının 10 senedenberi yapmış olduğu büyük işler hakkında kon- feranslar vermek üzere bir tetkik seyahatı hazırlamıştır. Bu seyahat Halkevinin köycüler, temsil, musiki, komiteleri müşte - rek başarmak üzere 31 —8— 933 te 40 kişilik bir kafile ile Yozgat- tan Sorguna hareket ettiler. Heyet meyanında vali Bekir Sami meb'uslarımız Ahmet Avni, Süley- man Sırrı, Ahmet Cevdet Beylerle vilâyet belediye ve Halkfırkası re- | isleri beyler de beraber bulunu -| yorlardı. Tetkik mıntakası Sorgun, Hacı- köy, Kadışehri, Karamağra, Pe . yik, Akdağmadeni, Hasbek, Ter -| zili, Kayapınar, Çayırşeyhi, Bo - ğazlıyan kaza ve nahiye merkez - leriyle civarındaki köylerden iba - retti. Sorgun, Maden, ve Boğazlıyan - de (Çoban piyesi) temsil edildi . Ve Kadı şehri, Karamağra, Ter - zili, Kayapınar, Çayırşeyhinde bi- rer konser verildi. | Gerek temsil ve gerekse konserde hanımlar ve erkeklerle salonlar hıncahinç do - lu idi, Muhtelif milli mevzular üzerin- de gerek değerli Oo meb'uslarımız gerekse Halkevinin hatip - leri tarafından hasbihaller yapıl - dı. Hatipler Türk inkılâbında bü- yük vazife alan Türk köylüsünün kiymet ve ehemmiyetini köylünün bugünkü medeni O yaşayışta da kendi hayatını kendi sây ve istih- saliyle idame eylediğini, dünya buhranı karşısında Türk köylüsü- nün çok az müteessir olduğunu, | Avrupada milyonlarca sefil ve iş- siz köylünün süründüğü $u sırada gene Türk köylüsünün sofrasında sıcak bir yemek bulunduğunu ve devlete karşı (e vazifesini hürmetle ifa eden Türk halkınm çalışma - siyle yakın bir zamanda köyleri» ! mizin Avrupa köylüsünden daha mütekâmily bir medeniyete kavu- şacağını anlattılar. Değerli valimiz Bekir Sami Be- yin çalışma proğramının birinci maddesini teşkil eden irfan işlerin | e RA yg Yozgat köylerinde Halkevinin tertip ettiği tetkik seyahatı pek faydalı oldu Köycülük, musiki ve temsil şubelerinin faaliyeti seyahatinden bir intiba den en mühimmi olan köy mektep lerinden çoklarının inşası ikmale- dilmiş, bir kısmının da ihzaratmın bitmek üzere olduğunu gören heyet gerek değerli valimizin alâ- kasından ve gerekse köylülerimi - zin himmet ve © yardımlarından büyük heyecan duymuştur. ! 500 kilometre tutan bu telkik seyahatı 7 gün devam © etmiş, bu günkü köylerimizin düne göre ya - şayışta, iktısatta mühim tekâmül gösterdiği kannatini vermiştir. Yozgatlı vatandaşlarımızın se - yahattan dönen yolcuların istik - bali hususunda göstermiş olduk « ları kadirşinaslık seyahatten av - det eden arkadaşları memnunet - miştir. Bekir Ziya 25 hırsız altı çobanı yaraladı Mersinde Yıkık değirmen civa. | rında koyun otlatan altı çoban bir ağacın altına toplanarak kaval çalmağa başlamışlar, bu sırada Çavuşlu köyünden oldukları tah- min edilen 25 kişi kaval çalan ço- banların yanına gelerek sürüler- | den her biri birer koyun istemişler, çocuklar, buna muvafakat etmeyin ce zorla almak için sürülerin içine dalmışlar vermek istemiyen çoban larla kavga etmiye başlamışlardır. Bu kavga esnasında Kırşehirli çoban Hasan oğlu Kadir kafası. | dan aldığı bir sopa parasının tesi- riyle düşüp bayılmış hırsızlar da bunu öldü zannederek korkup kaç mışlardır. Çobanların hepsi de ağır ve hafif yaralıdır. 25 kişilik bir kafile halinde ço- banlara hücum eden adamların kim olduklarını meydana çıkar- mak için tahkikat yapılmaktadır. p— Bir müsademede iki Jandarmamız şehit oldu Erzincanda Karahan ile Yeni- han arasındaki Beşgöz köprüsü ü zerinde Hacı Ali dalangası deni- len yerde eşkiyalarla jandarmamız arasında bir müsademe olmustur. | Bu müsademe neticesinde şakiler. den bir kişi ölmüş, 6 kişi yaralan. mış, diğerleri kaçmıya muvaffak olmuşlardır. Müsademede iki jan darmamız da şehit olmuştur. Şehit jandarmalar için merasim yapıl- mış ve ihtifalle defnedilmişlerdir. Kaçan şakiler müfrezeler tara- fından takip edilmekte ve yaka- lanmalarına intizar olunmaktadır. , Bıçaklı kadın Rakibesini koltuk altın- dan vurdu Adanada bir (kadın, diğer bir kadını bıçakla koltuğunun altn- dan, vücudünün muhtelif yerlerin- den yaralamıştır. Hadise şöyle olmuştur. Eski umumhane patronlarından Kıbrıslı Mehmet kızı Hayriye ile eski istosyonda Hakkı kızı Rabia emrazı zühreviyede muayene olup evlerine dönerlerken Işık ticaret- hanesi önünde dost meselesinden kavgaya tutuşmuşlar, bu sırada Hayriye cebinden çıkardığı bıça- ğı Rabianın koltuğu altına, vücu- dünün muhtelif yerlerine saplıya- rak kaçmak istemiş ise de hemen yakalanmıştır, Rabianm koltuğu | altındaki yara ehemmiyetli olup bir hafta sonra tekrar muayenesi» ne lüzum gösterilmiştir. Hayriye, hakkındaki tahkikat evrakı ile bugün adliyeye teslim edilecektir, Ezinede Ali Hikmet Paşa ve ayrılan kaymakam için verilen ziyafetler EZİNE, (Hususi) — Beş'yıla yaklaşan hizmetinde kazada çok Faydalı işler yapan kaza kay « makamı Rauf Cavit Bey terfian Akhisara tayin edildi. Akhisar e- şine az rastlanır bir idare (oâmiri kazanmakla One kadar bah- tiyarsa (o Ezineliler de o ka- dar kederdedirler. Genç cümhuri- yet hükümetine yaraşan Cavit bey Ezine köylerinde 5 mektep yap - tırmış, bütün köy yollarmı ıs - lah ile kasabada unutulmaz yardımlarile belediyeyi ihya et - miştir. Muhitinde herkese kendi - sini çok sevdiren kaymakam Ca « vit beyin ayrılışı dolayısile arka - daşları tarafından kendi şerefine bir veda ziyafeti verilmiştir. Ezi - neliler kendisine muvaffakıyetler dilerler. Bayram hazırlığı Bu yıl cümhuriyet bayramı bü- yük merasimle kutlulanacaktır. Kaza kutlulama heyeti faaliyetle çalışmaktadır. Ali Hikmet Paşa Refakatlerinde Konya meb'usu Tevfik Fikret ve Balıkesir beledi- ye reisi Naci beyler olduğu halde kazamızı şereflendiren Ali Hik - met paşa Hazretleri şerefine halk fırkasında ziyafet verilmiştir. Pa- şa hazretleri spor ve avcılar birli- ğini çok beğenmişler; | gençleri »| takdir etmişlerdir. Bu yıl hububat fiatı çok düşük- | tür. Çiftçiler ellerindeki mahsulü satarak borçlarını bile ödiyemiye- ceklerdir. <.H. Bir elektrik kazası Ankarada elektrik şirketi mon- törlerinden İsmail Efendi Cebeci- de havai hat çekerken elektrik çarparak ölmüştür. Cenazesi şirket memur ve müstahdemleri tarafın- dan kaldırılmıştır. yy yy Lg Safranbolu şehri yeniden yapılacak Safranbolu, (Hususi) — Gör - müş olanlarca malüm olduğu üze- re Safranbolunun kaza merkezi, etrafı oldukça yüksek dağlar ile muhat bir dere içindedir. Bu mit - nasebetle yazm biraz fazlaca sı - cak olur. Bundan dolayıdır ki aha lisinin bir kısmı sıcak mevsimi ge- girmek için kasabaya pek yakm bir mesafede bulunan bağlardaki evlerine göç ederler ve kışm tek - rar şehire dönerler. Geçen sene bi» rasmı ziyaret eden Dahiliye Veki- li Şükrü Kaya B.: Kasabanın ted. rici bir tarzda dereden çıkarılması ve bağlar civarındaki düz sahada inşa olunması için bir plân yaptı - rılmasını münasip. görmüş ve bu plânı yapacak mütehassısı Safran boluya göndereceğini de vadetmiş t. Geçenlerde Bürhan Bey isminde bir şehir mütahassisı Safranboluya geldi, kasabayı ve bağları dolaştı, tetkikatı ve yapacağı plânı hakkın da halka bir konferans verdi. Bür- han Beyin kanaatine nazaran müs takbel kasabanın bağlar civramda ki (düz tarla) denilen geniş-saha- da yapılmasr İcap ödiyormuş ve mumaileyh plânına bu noklayı e - sas ittihaz edecekmiş Bürhan Be - İ yin bu ziyareti ve yeni bir şehir plânmdan bahsetmesi halk arasın- da fikir ihtilâfına sebebiyet verdi. Bu ihtilâfm mahiyetini anlatmaz" dan evvel Safranbolunun içtimai ve iktisadi vaziyetini tavzih etmek lâzım.. Safranbolu kasabası mek - tepleri, hamamları, camileri, han- ları mağaza ve dükkânları iktisadi ve ticari müesseseleri, hariç olmak şartile dokuz yüz küsur haneden ibarettir. Cumartesi ve Salı günle- rine münhasır olmak üzere hafta - da iki pazar kurulur ve pazarlarda bilhassa zahire, hayvan ve hayvan derisi, üzerinde mühimce alış ve rişler olur. Hükümet konağı ile as kerlik şubesini ve hapishane kasa- banın hâkim bir noktasında yapıl- mışlardır, düz tarla civarında da askeri kışlalar mevcuttur. Bağlar - da ise ancak iki yüz küsur kabili iskân bina vardır. Yeni bir şehir plânı yapılması mevzuu bahsolur olmaz halk, bağcılar ve şehirciler olmak üzere iki zümreye ayrıldı. Daha doğrusu ötedenberi mevcut olan bu ayrılık şu vesile ile biraz daha canlandı, ehrin bağlar civa - rına nakledilmesi taraftarı olan - lar, “Mademki kasabamızın bur - nu dibinde asri bir şehir yapılabi - lecek müsait bir saha vardır, kasa bayı tedricen oraya nakleder, şu suretle temiz havalı ve muntazam bir şehre sahip oluruz. ,, diyorlar . Kasabanın halihazır yerinde kal - masını arzu edenler ise, “yeni bir şehir vücude getirmek için uzun bir zamana ve milyonlarca paraya ihtiyaç vardır. Bu paranm dörtte bir kısmını halen elimizde bulunan şehrin imarma hasredersek mem - ileketimiz pek kısa bir zamanda İ çok yüksek vaziyete geçer,, mütale .Mütehassısın konferans! Halk ne diyor?-Yol işleri Asını yürütüyorlar ve buna “yeni şehir yapılıncıya kadar geçecek asgari yüz senelik bir müddet zaf fında Safranbolu halkının sıhhati ve umran ihtiyaçları ihmal edile” mez,, sözlerini ilâve ediyorlar, Biz, bu vekdiğerine zıt fikirler * i den hangisinin doğru veya yanlı olduğu hakkında mütalea yürütme Yi münasip görmüyoruz ve mesle * kimizin icabatından olan bitarafl! ğı muhafaza ediyoruz. Çünkü bi hususta verilmesi lâzım gelen ka * di rarla yapılması icap eden işin her” şeyden ve X--“--te nevvel hükü* mete ait bir vazife bulunduğun! kaniiz. Binaenaleyh bu işin ne su * retle halledilmesi lâzım geleceği hususunu alâkadarlara havale ed€ lim de biraz da çok mühim olaf yollarırsızdan bahseyliyelim: Ma * lâm olduğu üzere, Safranboluy# on kilometrelik mesafede buluna (Karayol) mevkiine kadar şimen” difer gelmiştir, Ve kasaba ile Ka* rayol istasyonu arasındaki şosed€ muntazam bir şekilde yapılmış * tee Yalnız Karayükteki bazı köp” rülerin taahhütmamaya spam bii | şekilde yapılmadıkları o bakkındö çıkan şayialar yolculuk hususund4 cidden çok yüksek bir gayret gös * | teren valimiz Halit Beye aksetti Halit Bey Zonguldaktan Safran * boluya gelerek mahallinde tetki” kat yaptı ve kanaatini vekâlete yazdı. Binaenaleyh dört gün evvel Ankaradan Safranboluya gelef Mukbil Bey ismindeki bir nafi& müfettişi köprülerin vaziyetlerini tetkik edecek ve şu suretle vaki id diaların doğru veya yanlış oldukl# rı anlaşılacaktır. Bartın — Safran bolu şösesi üzerindeki inşaat ve t8* mir işlerine büyük bir canlılıkls devam edilmekte olduğu gibi Saf ranbolu Araç şosesinin dabi o pek yakında inşaatma (başlanacaktır Hattâ bir an evvel iş sahasına ge * çilmek maksadı ile mezkür şose * nin alâkadar mühendisler tarafın * dan (etüt) üne başlanmıştır. Ka * zamız mıntakası dahilinde yirmi beş kilometrelik bir kısım işgal © den mezkür şosenin on yedi aydı" i ve diğer yollar ile birlikte ik edilecek olan tesviyei türabiye işi? mütaahhidine kırk altı bin Tiray? ihale edilmiştir. İnşaata ayni 23“ manda (Araç) tan da devam olu” nuyor. Mezkür $ose bittiği gü” Kastamonu ve Araç Karayük ista* yonuna bağlanmış olacaktır. Ege ziraat kongresi İzmirde Ege ziraat kongr©f' 14 eylül günü toplanacaktır. B“ kongrede ziraat teşkilâtmın kırt8” #iyecilikten tamamen kurtarılara” tatbikat ve filiyat sahasında m relerini göstermek için mühim bi çok kararlar verilecek, tedbirler alınacaktir. Kongre ya Burno”. di ziraat mektebi salonunda yahut caret odasında aktedilecektir.