February 6, 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

February 6, 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— :—vAKIT 6 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - MEMLEKET DIŞINDAN: - Sovyet Rusya- Japonya harbi mukadder mi? Londra, 5 (A.A.) — Uzak şark- Böyle bir mütalea yanlış olabi- taki buhrandan bahseden Neusilir. Fakat Japonyada neticesi ye- Chronicle gazetesi, diyor ki: ni bir harbe iştirak etmek (veya “Japon Başvekili M..Hirotanm ! böyle bir harbi tehir etmek olacak itilâfeuyane nutkuna ve Japonya- | olan siyasi ve iktisadi o bir takım nın Sovyet Rusya hakkındaki mak | müşküllerin nişaneleri vardır.,, satlarına dair dünyada mevcut o- | lan şüphelerin izaleşi için yapılmış fuğiğili ok edilmiş olayi Gizlik olan diğer teşebbüslere rağmen ei Sovyetler, bir diplomasi “mucizesi | balların ssvizulceygi mahiyetinden ye , , . : olmadıkça yukuatm alacağı seyir- | bahsettikten sonra netice den hiç şüphe etmemektedirler. | diyor ki: Sovyet Rusya, Japonlarm beya- | O “Büyük devletler, böyle bir natını Avrupa: hükümetlerini al. | harpte meraklı bir seyirci halinde datmayı istihdaf eden resmi bir | kalmak tasavvurunda mı bulunu iki yüzlülük addetmekte olup Ja- | yorlar ve bunu yapabileceklerini ponyanım ilânıharbe dahi (o lüzum | mi ümit ediyorlar? Garptaki dev- görmeksizin bütün kuvvetiyle ken: | let adamlarmın bu derecede alda- bu- | nacaklarını tasavvur etmek müş- | küldür.,, Neus Chronicle, Japonya tara- Ee ze e aray olarak di üzerine saldıracağına kani lunmaktadır. aris sokaklarında nümayişler oluyor Paris, 5 (A.A.) — Yarın meb'u. | sosyalist (o fedarasyonu $.F.1. O. san meclisinde siyaset | kongresie riyaset (oeden M. Leon hakkında büyük bir müzakere a- | Blum, dün Pariste cereyan eden çılacaktır. İsimlerini kaydettirmiş lidari hâdiselerden bahsederken umumi istihzah sahipleri pek çoktur. İstihzahlar © bir taraftan dün hükümetçe “kararlaştırılan idari değişiklikler, diğer taraftan kabi- nenin teşekkül tarzı etrafında ce- reyan edecektir. M. Dalâdiyenin sözleri Paris, 5 (A.A.) — Dünkü kabi- ne içtimamda Rhone vali ve bele- diye reisi M. Villey'in istifa eden Seirs vali ve belediye reii nard'ım yerine tayin karar verilmiştir. edilmesine İçtimadan sonra M. Daladier, şu beyanatta bulunmuştur; “Hükümetin otoritesi mesuliye- tini üzerinde taşıyan başvekil mat buat münakaşalırma iştirak et- mekten kendini menetmektedir. Başvekil sadece memlekete karşı olan vazifesini yapmakla meşgul olmaktadır. Staviski meselesini ta mamiyle tenvire ve bundan sonra şimdiye kadar vâki olan zaaf e- serlerinin takarrürüne katiyen mâ ni olmağı karar vermiş olan baş- vekili hiç bir mâni durduramıya- caktır. Meclis açılınca Staviski me selesi ile meşgul olacak komisyon, | teşdkkül eder etmez vazifesini ya | pabilmesi için lâzım bütün vesika- | lar ve Staviskinin tediye ettiği bü tün çek sahiplerinin listesi kendi- sine verilecektir. Paris, 5 (A.A.) —Pazar tatili olmasına rağmen dün meclis ko- | ridorlarmda bir çok mebuslar ve battâ beraberlerinde bir çok âyan âzaları da vardı. Daladye (kabinetinin mecliste, kendisinden evvelki (o kabinenin ekseriyetine sahip olacağı görünü- yor. Bu ekseriyette Fransiz sosya Yistleri, ortodokslar, radikal s01- yahetlerle bunlara yakm gruplar vardır. Sosyalistlerin kararı Clermont - Ferrant, 5 (AA)— M. Res | yap;lan | ezeümle demiştir kiz | “Perşembe sabahı grup toplan dığı zaman hükümete karşı rey verilmesine ittifakla karar veril- İ miştir. M. Chiappein polis mü- düriyetinden çıkarılması üzerine dünkü hâdiselerin grupun vaziye- tini değiştirmesi muhtemeldir. | Belki de bu vaziyet aksine ola- | caktır. Biz hükümetten bir şey istemidik ve hükümet bize karşı hiç bir teahhüt altına girmiş de- İğ Son günlerde, Pariste, ğildir. meclis grupu ile frrkada bazı içti- | malar yaptık. Bu içtimalarda, işçi smıfının si- | yasi hürriyetleri (tehdit edildiği takdirde fırkanın alabileceği ted- birleri görüştük,,, Müfritlerin nümayişleri Paris, 5 (A.A.) — Müfrit un- | surlar dün akşam büyük caddeler- de nümayişler yapmağa teşebbüs etmişlerse de vaktiyle alman ted- birler sayesinde hiçbir mühim hâ- dise olmadan, yani polis müdürü M.Bonnefoy (o Sibour tarafmdan bizzat idare edilen polisler tara- fından derhal dağıtılmıştır. Tevkifler Paris, 5 (A.A.) — Dün akşam- ki tezahürat esnasmda çoğu mu- vakkaten olmak üzere 75 kişi tev- kif edilmiştir. sssamasanunaauasasasasun mamsssssssssesnen Barut inhisarının bütçesi Ankara, 5 (Hususi) — Güm- rükler vekâleti müsteşarı Adil Be- yin reisliğinde toplanan bir komis- İyon barut inhisar idaresinin 934 | bütçesini tetkik etmiştir. Bir ölüm | Ankara, 5 (A.A.) — Şürayı ! Devlet azasından Süleyman Emin ! Paşa bu sabah saat on birde sektei kalpten vefat etmiştir. Mevsimsiz bir haber Balkan birliği için merkez ? Bulgaristanda çıkan (UTRO) gazete- İsinden: il Paris, 2 — Radyo ajansinin bir teb. liğine göre Balkan misakınn dan sonra İstanbulu Balkan ittihadına merkez yapmak fikrindedir. Bu takdir. de serbest bir şehir haline getirilecek o- İlan Istanbul üzerinde Türkiyenin haki. miyet hukuku mahfuz kalacaktır. Yal- İniz Balkan misakmı imza edecek devlet- lere kondominyum hakkı © verilecektir. İstanbulun hususi arması, hususi poli- posta pulları olacaktır. VAKIT — Simdiye kadar ne resmi, ne yarı resmi Türk mahafilinden bu tarz- da bir fikir ortaya atılmamıştır. Hakiki imzasım- en münasip merkez şüphesiz İstanbul o- lacaktır. Ancak böyle bir Balkan birliği vukuundan $onra İstanbula © verilecek idari hususiyetlerin neden ibaret olacağı mevzuu bâhsolunabilir, Bununla beri ber şunu unutmamak icap eder ki bugün Balkanlarda dört devlet arasında o imza İedilen misak bizim mevzuu bahsettiğimiz İBalkan birliği misakı değildir. | Maarif vekilinin sözleri Ankara; 5 (A.A.) Son zaman- larda gazetelerde intişar eden ye- ni tedrisat teşkilatma dair haber- ler henüz katiyet kesbetmemiş dü- şüncelerden ibarettir. Maarif ve- kili bize bu husustaki beyanatmda demiştir ki: “Bütün bu haberler mevsimsiz- dir. Takarrür etmiş bir şey yoktur. Henüz tetkik ediyor ve düşünüye- | ruz.,, — — İ Paramızın kiymetini İ koruma Ankara, 5 (A.A.) — Paramı. zin kıymetini koruma (o hakkımda meri bulunan kararnamelerin tat- bikini daha ziyade kolaylıştırabil. mek ve kontrolün daha iyi temin edebilmek için maliye ( vekâleti, bazı noksanları da telafi (o etmek şartile aynı esaslar dahilinde ve ayn: hükümleri ihtiva etmek üzere yeni bir proje ihzarına başlamış- | tir. —— . Tuz fiyâtlarında istikrar Ankara, 5 (Hususi) — Tuz lâ- İ yihasmın tetkikine o vekâletlerce devam edilmektedir. Lâyiha ile Karadeniz, Marmara, Akdeniz, İorta ve şarki Anadolu mn takalarıdır Bu mıntakalar.. da tuz anbarları yapılacak, bu mm- takalarda, uzaklık ve yakmlığa göre, bir fiat üzerinden tuz satıla- caktır. Şimdi memlekette senede 120 milyon kilo tuz isthisal edil- mektedir. ———— Posta umum müdürü tekaütlüğünü istedi Ankara, 5 (A.A.) — Posta ve telgraf müdürü Fahri Bey te- kaütlüğünü istemiş ve bu talebi vekâletçe kabul edilmiştir. Yeni müdürü umumi tayin edi- linciye kadar umum müdürlük iş- leri müdürü umumi muâvini tara- fmdan idare edilecektir, Yeni müdür kim olacak? Ankara,5 (Hususi) — Posta ve telgraf umum müdürlüğüne Dev- let Şürası azasından ve umumi müdürlük eski levazım. müdürü Edip Cemil Beyin tayin edilmesi muhtemeldir. bir Balkan birliği tahakkuk ettiği zaman| RADYO MEMLEKET IÇINDEN: Kayseri, 5 (A.A.) — Gazi Hz. beraberlerindeki zevat ile birlikte dün saat oonsekizi yirmi O geçe Kayseriye muvasalat buyurmuş. j lardır. Müşarünileyh hazretlerini kar- şılamağa vali, kolordu kumandanı ve C. H. Frrkası idare heyeti reisi i sabah treniyle Yerköy istasyonu- na kadar gitmişlerdir. Gazi Hazretlerini çoktanberi | kı teşrif haberlerini (o duydukları dakikadan itibaren akm akın is- | tasyon yolunu tutmuş ve istasyon | binasmı, istasyon meydanı, is- tasyon methalini kâmilen denile- i cek bir şekilde kaplamışlardı. Şehir baştan başa donatılmış, | elektrik tenyiratı ile de süslenmiş. Ji Trenin muvasalatına anbean intizar eden halk büyük reisi can» dan ve yürekten kopan ve dakika” larla devam eden sürekli alkışlar | | ile yaşa Gazi sadaları ile karşrla- | muştar. Gazi hazretleri trenden inince istikbaline koşanlara güler yüzle iltifat buyurmuş © ve halkm çok! heyecanlı tezahüratı arasında oto- | mobillerine binerek istirahat bu- yurmak üzere vali konağma teş- rif etmişlerdir. Şereflerine muazzam bir fener a- layı tertip olunmuştur. Halk vi- lâyet konağı önünde samimi he- yecan ve tezahüratla akm geçmektedir. Kayseriden hareket Kayseri ,5 (A.A.) — Reisicüm- hur hazretleri, istirahat buyurduk- ları vali konuğı OÖnünden geçen İ Bursa, 5 (Telefonla) — Bu ge- | ce şehrimizde iki kişinin ölümü ve İ 6 kişinin yaralanmasile neticele- nen feci bir vaka olmuştur. | Havlucu Ahmet isminde biri evinde karısile kavgaya tutuşmuş, İ kadını bıçakla vurup öldürdükten sonra elinde bıçak yalm ayak 40- kağa fırlamıştır. Katil bu halde Reyhan mahallesine geçerek bu akşam orada olacağını haber aldı- ğı o davalısı elektrikçi (o İzzet Efendiyi de gene aynı bıçakla öl dürmüştür. Kocasını kurtarmağa gelen İzzet Efendinin karısı ile e- lektrikçi İsmail Efendi de katil ta- rafmdan yaralanmışlardır. Ahmet bu iki cinayeti müteakip anlaşıla- Yeni açılacak Halkevleri İ Ankara, 5 (Hususi) — 23 Şu- batta Halkevi açılacak © vilâyet merkezleri şunlardır: İ > Amasya, Erzurum, Elâziz, Mar- din, Mersin, Beyazıt, Siir, Meraş.. Bunlardan başka Sandıklı, Düz- ce, Mudanya, Ödemiş, Bergama, Ürgüp, Milâs, Ünye, Çorlu, Uşak, lerinde Halkevi şubeleri açılacak- tır mea Keşan, Uzunköprü, Kola, Gördesvde Halkevi açılması tasavvur olunmaktadır. | mütehassiri bulunan Kayseri hal- | Bitlis, İğdir, Silvan kaza merkez- | Gazi Hz. Kayseriden Niğdeye hareket ettiler fener alayının sevinçli ve heye- canlı tezahüratı karşısında balko- na çıkarık gösterilen bağlılıktan dolayı mütehassis olduklarını be- yan buyurmuşlardır. Halk balkona çıkan büyük kur- tarıcışmı şiddetle alkışlamıştır. Gazi hazretleri bugün saat 13- te tayyare > fabrikasını ve Talas nahiye merkezini gezdikten sonra Kayseriye dönmüşlerdir. o Kay- seride Honat Hatun medresesinde tesis edilen müzeyi gezmişler ve müzedeki Hitit eserlerini birer bi- rer tetkik buyurarak lâzım gelen izahatı almışlardır. Eserler arasında Hitit impara- torluğuna ait muahede ve turalırı, Hitit cengâveri heykeli ve tablet- leri ile çoğu Kayseri civarındaki Gültepeden çıkarılmış olan Hitit asarmı ve Selçukiler zamanında Yapılmış (bulunan Honat Hatun türbesinin kaide ve türbe kısmını — ziyade takdir buyurmuşlar- ir, Reisicümhur hazretleri müze den çıktıkları zaman oraya topla- nan binlerce halk kendilerini fev- kalâde tezahüratla karşılamış ve alkışlamıştır. Gazi Hazretleri mü- zeden sonra Mimar Sinan camiini İ gezmişlerdir. Reisicümhur | hazretleri beyin imar sahasmda vöcude getirdikleri vali Kayseride eserleri tak- akm | dir ve kendilerine iltifat buyur muşlardır, Müşarünileyh hazretleri bugün saat 15 te halkın coşkun ve can- dan tezahüratı ve alkışları ara smda Niğdeye hareket buyurmuş- lardır. Bursada bir haydut iki kişiyi öldürdü, altı kişiyi yaraladı mıyan bir sebeple polis karakolu- na hücum etmiş, masa başında ça- lışan komiser Hidayet o Efendile diğer iki polis memurunu da yara- lamış, sokağa fırlayıp - kaçmıştır. Yaralı'polislerden biri katilin pe- şimden koşmuşsa da o, karanlıkta kaybolup gitmiştir. unun üzerine polis araştırma- ğa başlamış, katilin İrgandı köprü- sü civarında olduğu, yolda resgel- diği bir bekçiyi de bıçakladığı öğ- renilince köprü ve derenin etrafı sıkı bir çenber ile çevrilmiştir. Po- islerden biri köprünün altındaki kovuklardan birine elektrik fene- rini tutunca katilin orada olduğu görülmüş, havlucu Ahmet yakala- narak Bursaya getirilmiştir. Bütçe tetkikleri Ankara, 5 (Hususi) — 933 ma» li yılı varidat ve masrafmım tetkik, 934 bütçesinin varidat ve masarini tespit etmek üzere vekiller heyeti önümüzdeki hafta toplantılar yap- mağa başlıyacaktır. 934 bütçesi, şimdiye kadar ol- duğu gibi, mütevazin tanzim edi- lecektir. | Yarım metre kar Kütahya, 5 (A.A.) — Altıntaş | nahiyesinin Tomoynar köyüne v€ civarma yarım metre kar yağd” | ğından geliş, gidiş güçleşmiştir. ş