21 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

21 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

ve tatbik Mimar o Sinan — 5 inci sayfamızda — ,,... aaa m 17 isci Yıl « Sayı: 5827 Kömür istihsalini | teşvik için.. | Cümhuriyet hükümetinin takip ettiği esaslı (o iktisadi. prapsiplerden biri memleketimiz. ! de kömür madenlerinin işlemesini teşvik etmektir. Bunda kimsenin şüphesi yoktur. Bu maksat ile hü- kümetçe tanzim (edilen iktisadi programa da hususi maddeler ve tedbirler konmuştur. Bunurla beraber şayanı dikkat olan bir nokta vardır. Bir taraf- tan kömür madenlerimizin işletil- mesini esaslı bir iktisadi siyaset 0- | larsk takip ederken diğer taraftan bu prensip (ile telif edilemiye -| cek mühim bir hâdise göze çarpı” yor: (o Memleketimizde elektrik santrallarının © ekserisi kömür ile değil, mazot ile işliyecek şekilde tesis olunuyor. Hattâ bazan bu santrallar te» sis olunurken civarda olan su ce- reyanları bulunmasına bile dikk-t olunmıyor. Meselâ halihazırda Adanada 3150 beygir kuvvetinde | bir dizel vardır. Halbuki Tarsus- ta su ile işliyen bir elektrik sant- ralı olduğuiğin oradan Adanıya pek kolay elektrik kuvveti alına” | bilirdi. £ Fazla olarak Adanada (Seyhan) ve (Ceyhan) nehirleri- nin bulunduğu malümdur. Tarsus- ta elektrik cereyanı bulunmasa bis lebu nehirlerin cereyanlarından | istifade olunarak gene elektrik is- si. 1 almabilirdi. Vali Memtatsimiz4. makliyat ücretleri ağırdır. e Bundan dolayı elektrik santrallarındı kullanıla- cak kömürler zaruri olarak pahalı olur. (Fakat bu vaziyet bilhassa memleket dahili içindir. Sahil olan mıntakalırda, limanlarda doğru- dan doğruya vapurla kömür nak- ledilebildiği için kömür fiatları o- | kadar yüksek değildir. Bununla beraber kömür nakli kojay olan sahil mmtakalırında- ki elektrik santralları da hep ma- zot ile işliyecek surette tesis olun- maktadır. “Nitekim O Ayvalıkta 209 beygir, Bandırmada 330, Bur- s1/a 1050, Giresunda 300, Mersin- de 370, Orduda 100, Samsunda 875, Tekirdağda 250, Çanakkale- de 130 beygir © kuvvetinde dizel vardır. Memleketin muhtelif Söktala | rında mevcut olan, bu santralların ehemmiyetini takdir etmek için | | mektebi, 70 7 Cu Yazı Ye ii? Telebe: 24374 Telefonu : VAKI Amerikalı banker tevkif edilecek mi ? a Londradan Mektuplar — 4 üncü sayıfamızda — | ire Telefonu : 24370 Sayısı 5 Kuruş martesi, 33 MART (3üncüny) 934 Sinan Bugün bir ihtifal yapılıyor i | İ | | | | | HÜYÜK SİNAN Bugün Mimar Sinan için büyük bir ihtifal tertip edilmiştir. İhtifal ! merasimine saat 14 te Süleymani- İ yede Mimar Sinanın kabri önün- de başlanacaktır. Hazırlanan ih- tifal programına göre Mimar Si- nanın mezarı başında ilk söz üni- versite talebesi namına bir talebe tarafından söylenilecektir. Bunu, mimar ve mühendisler nâmına be- lediye imar müdürü Ziya; Halkevi umuma HEIKEYT TASYE KeyetiMdefi İsmail Şevket Beylerin hitabeleri takip edecektir. Mezara Halkevi, Türk Talebe Birliği, (o mühendis Güzel Sanatlar Akade- misi, Mimarlar Birliği, Mühendis- ler birliği namlarına çelenk kona- caktır. Saat 19 da Halkevi Güzel San- atlar şubesi azasından müzeler mi- marı Kemal Bey tarafından rad- yoda; saat 17 de Halkevi müzeler ve sergiler şubesi komite azasm- dan Eftal Bey tarafından Halke- vinde Mimar Sinan ve sanat ha- yatı etrafmda konferanslar verile- Mimar Sinan hakkında A, Sü- heyl Bey tarafmdan yazılan bir | makale beşinci sayıfamızdadır. İngiltere parlâmentosu Londra, 30 (A.A.) — Parla- Mehmet ASIM — (Devam 4 öncü sayfanm 5 imci #ütunurda) ment 9 nisana kadar tatil etmiş- tir, — Kızımla evlenmek istiyormuşsunuz, kendisile anlaştınız nu? — Anlaşınış gibiyiz beyefendi, kerimeniz hanımefendi arkadaşlarına orijinal solmak için on parasız bir adamla evlenmek istediğini söylemiş!,.. Fenerbahçenin genç takımı Şampiyonluk yolunda bir manii daha atladı.. Dün 3—0 biten Fenerbahçe — Istanbulspor maçının bitmesi muhafazakâr idarecilere bir ders olmalı.. Hükümeti- mizin cevabı İnsul'ün iadesi talebi Ad- liyemizce tetkik edilecek Miotis vapuru | rında /sikada hileli A Lİ hâlâ limanımızda Ankara, 30 (A.A.) — Maiotis isminde bir vapur dün İstanbul li- manma gelerek Kızkulesi açıkla» demirlemiştir. içinde Samuel İnsul nammdaki A- | İ merikalı banker © bulunmaktad | Anadolu ajansının istihbarma na- İ zaran vapurun muvasaleti üzerine Hem de Zekisiz İ Amerika büyük elçiliği (o hariciye vekâletine bir takrir vererek Ame- iflâs o cürmünden maznun ve aleyhinde (Amerika | makamatı aidesince tevkif müzek- keresi isdar edilmiş olan (o merku- mun iadesini talep etmiştir. Amerika ile mevcut iadei müc- rimin mukavelesi Amerika fından tasdik edilmiş ise de B. M.! hükümeti iade keyfiyetinin ancak Türk ceza kanununun dokuzuncu maddesine istinat (o edebileceğini büyük eleiliğe bildirmekle beraber miezkür maddei kanuniye mucibin- ce iade talebini, Amerika sefareti tarafından verilecek evrakı adliye ile birlikte, kanunen salâhiyettar Türk adli amına tebliğ etmeyi kabul etmiştir. VWAKIT — Türk ceza kanununun dokuzuncu maddesi şudur: “Bir cürümden dolayı bir Türkün ecnebi devletlere iadesi talebi devletçe kabul olunamaz. Siyasi veya ona mer- but cürümlerden dolayı bir ecnebinin ©€- nebi devletlere iadesi talebi devletçe ka- bul edilemez. Ecnebi devletçe vuku bi- iade talebi üzerine istenilen kimse» Türkiyede bulunduğu mahalli mah kemei asliyece tabiilyeti ve cürmünün ma hiyeti hakkında bir karar verilmesi lâ- zımdır. Türk tebeasından olduğu, ya” : | iü : . : cektir. İhst cürmün siyasi ve askeri ve yahut bunlara merbut cürümlerden bulunduğu mahkemece sabit olanların iadesi talebi kabul olunamaz... —— (Devamı 11 incil sayfanın 1 imei sütununda) gina ami Pazartesi Hediyeleri Okuyucularımıza her hafta pa- zartesi günleri parasız ilâvemiz olarak ayrı forma halinde bir eser veriyoruz. Önümüzdeki pazartesi, geçen hafta verdiği- miz “Napoleon Bonâpattın gü- zel kız kardeşi Pavlinanın aşk maceraları,, nm sonunu alacak- sıhız. 100 yy gg BUGÜN MONND lenceli Yazılar £ Eği 6 ncı Sayıfada Askeri Bahisler 7 »ci Sayıfada Gençlik 9 ungu Sayıfağa Vapurun | i beceremediği bir İ sayı farkile İstan tara- | şartlarına bakıla Meclisi henüz bir karara raptedil | | memiş olduğu cihetle cümhuriyet | alar ilriyü sü - Fenerbahçe - nin, cezasız © yunculardan mürekkep takı- mı dün, asıl bi- rinci takımın bile bulsporu yendi. ve iki üç maçtır mu vaffa kıyet li maçlar yapan se- çimsiz bir kadro ile... Vakıa bu ma- çın seyrine ve Irak haklı, haksız bir çok mütale - rülebilir. Fakat bütün bu tenkit- ler neticeyi ve oyunun umumi vasıf larını değiştiremez. Bu itibarla çı- karılacak ve yahut kendi kendine | ortaya çıkan hükümler (o bir hayli dikkat ve alâkayı çekecek mahi- yettedir. Bu hükümlerden en baş- kcası, bizce, şudur: Gençliğin zaferi... Geçen sene takımlarımızdaki umumi muvaffakıyetsizlikleri işa» | ret ederken takımların gençleşti- e ——— MAÇTAN BIR SAFHA Bu cezalar oyuncuların yerine geçmesi zaruri ölacak getiçler ver. Belki bu mec- buri vaziyet bize yeni istidatlar dolayısiyle eski kazandırır. Bunun için bu “Ceza,, işinden o kadar fazla ürkmiye lü- zum yok, dedik. Dediğimiz çıktı, Galatasaray bilhassa Fenerbahçe ikinci, üçüncü takımlardan çekip aldıkları yeni ve taze kuvvetlerle futbol hayatına yeni bir heves yeni rilmesi ve uzun seneler mevkileri- | bir ateş getirdiler. Kanıksamış, ni muhafaza eden oyuncuların ( ağır edalı meşhurlar yerine oyun yerine gençlerin getirilmesi lüzu- | hevesi yerinde küçükler meşin to- munu işaret etmiştik. Bu fikir o | pa yeni bir hız verdiler (o ve belki vakit nedense birçok kimseleri ür- | ağabeylerinden çok daha muvaf- kürtmüştü. Aradan zaman geçti | fak oldular. ayni temenniye bu defa (o meşhur| | Dünkü maç buna en taze misal- cezalı oyundan sonra gene temas | dir. ettik: | (Devamı 10 uncu sayfanm 4 üncü ağtununda), Ertuğrul Muhsin için.. Halkevi Temsil şubesi tarafından Alay köşkünde bir toplantı yapıldı Ertuğrul Muhsin Halkevi Temsil şubesi amatörlerile birlikte Ertuğrul Muhsin Beyin san'at haya tının yirmi beşinci yıldönürkü münasebe- he dün Halkevi temsil şubesinde bir toplantı yapılmıştır. Buna ait tafşilâtı dör- İdüncü sayfamızda bulacaksınız. Resmimiz Ertuğrul Muhsin Beyi Halkevi tem- sil şubesi amatörlerile bir arada gösteriyor »