28 Ağustos 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

28 Ağustos 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

Tayyareciliğin inkişafı beynelmilel hudutların yerlerini değiştiriyor di Sovyet tayyarecilerinin Fran saya yaptıkları ziyaret esnasında , Fransız adamları bunların ihraz ettikleri muvaffakiyetleri ve dün © yanm en büyük tek kanatlı tay © yaresi olan Maksim Gorgi tayya- © resini gözleriyle gördüler. Malüm olduğu üzere Almanya © “Sivil tayyarecilik” adını verdi - ği tayyare kuvvetleri için büyük bir gayret sazistmektedir. Al. ç manya motörler satın > fabrikalar, tayyareler, açık ve kapalı tayyare meydanları inşa etmektedir. Bunu M. Hitler dahi gizlememektedir, çünkü: “Tay © yare kuvvetlerimizin inkişafın - © dan dolayı hiç bir endişeye ma- hal yoktur. Bu inkişaf, düşman - — İikları melhuz milletlerle çevril - © miş olmamızdan ve bunların gü- © nün birinde, kabul edemiyeceği - © miz bazı tekliflerde bulunmaları © endişesinden ileri gelmektedir” demiştir. Fransanın kara ve deniz tay » © yare kuvvetlerini arttırmak için hükümetimizin Mebusan mecli - © sinden bir milyar frankirk bir kredi istemesini icap ettiren baş- > İca sebep budur. İşte bunlar vakıalardır, Bun * “ lardan alınacak ders ve hasıl e - dilecek kanaat nedir? Acele ve - rilmiş bükümlerin tesiri altnda (Başmakaleden devam) » kalarak iyilik ümidinde bulunan! ve yahut daha fenasın.n çıkma » © sından korkanlar bütün silâhla- rın zamanın geçişiyle tesirlerini | kaybetmiş olduklarını, beton du -| © varlar yaparak bunlar arasında © âciz mahlâklar gibi yırtıcı kuş- || ların uçuşunu seyretmenin | © gülünç olduğunu, artık hudutla - © tın mevzuu bahsolmadığını, kuv - veli hava kuvvetlerine malik o - lan en cesur devletin günün bi - rinde harp ilân etmeden en yakın biçarenin şehirlerini ve fabrika - Jarmı yakıp yıkâcağını, halkı ze “ hirli gazlarla boğacağını, söyle - mektedirler. Böyle bir tecavüze | maruz kalacak olan devletin ye - güne mukabele vasıtası, şayet bu tahribat âfetinden kurtulmağa € muvaffak olursa, zayif hava kuv- vetleridir. Tayyareciliğin mazhar olduğu © terakkilerinharp usullerini tadil | edeceği ve yeni müdafaa vasıta - ları aranmasını icap ettireceği “muhakkaktır. Bu türlü hayali* mübalâğalar | daha evvel (O bahriyede görüldü. | Torpito ve tahtelbahirlerin mey - > dana çıkması üzerine eski gemi » | lerin Nuhun gemisinin yanma git. — mesi lâzım geliyordu. Bundan sonra da hususi top - | çu kuvvetleri, projektörler, ağlar, muhtelif manialar, maynler, bom- balar, tayyareler, torpito muhrip- leri, dinleme âletleri ve tadil e - | dilmiş silâhlarla mücehhez tah - almakta, | tecrübe edilmektedir. Başlıca te- sitatın birbirinden uzak bulunma: | sı ve bu suretle müdafaa vasıta -| İarımın yerli yerine konulması ve avcı tayyarelerine saha kazandı - | rılması muvafık görülmektedir. Hâdiseden, vukuundan evvel ha-! İ berdar olmak ve mühlet kazan - telbahir avlıyan gemiler, bu yeni| “ harp vastalarnın kıymetini nisbi — bir dereceye indirmiştir. (Hava “şartları da bunların istimalini tahdit etmiştir. Halbuki bu gün de büyük gemilerin: bir filonun “ esasını teşkil edeceği iddia olun - om dır. © Tayyarelerin inkişafı ve as - © kerlikte kullanılması hususunda © Ezmiiz bir kat tayin olunmamak - | Ja beraber müdafaa teşkilâtı ya - © wAş yavaş meydana getirilmekte © ve gayet dikkate değer âletler mak lâzımdır. Bunu da M. Bald- vinin beyanat teyit etmektedir. M. Baldvin: “Bundan sonra İngil- terenin hudutları Ren nehri vadi- lerindedir.” demişti. Bu sözler etki: “İngilterenin hudutları düş- man memleket sahillerindedir.” farmülünün yerine kaim oluyor. Manş ve şimal denizleri, taras - sutta bulunan gemilerin tehlike işaretini verebilmelerine kâfi ge - lecek kadar geniş değillerdir, Eğer tayyarecilik eski mütte - fiklerimize (1) İaramızda mev - cut his ve menfaat birliğini isba ta muvaffak olduysa ne mutlu! Bununla beraber tayyarecili - ğin hudutlar, ittifaklar, bitaraf -) lık ve hattâ hukuku düvel husu - sunda bile yeni bazı telâkkiler; doğmasını mucip olacağı inkâr edilemez. Toprak hudutları mev- cuttur, fakat bu hudutları emni » yet hudutları değildir. Bazı mi -| saller gösterelim: Birleşmiş A - merikanın hudutları Havay ada - larına ve Alaskaya; Japonyanın - kiler de aMnçuri ve Formoza da- yanmaktadır. Rusya garptaki hus| dutlarımı ademi tecavüz misakla - rı ve tahkimat ile emniyet altına aldı, smai merkezleri yerlerini değiştirdi ve kuvvetlerini şark is- tikametinde biriktirdi. Fransa -| nın, Belçikanm ve komşumuz bi- taraf memleketlerin (hudutları yalnız Ren nehri vadilerinde de- ğildir; kara sularımız Şimali A » ferikaya (Okadar uzanmaktadır ve bizim için en mühim nokto bu- dur. Filolarımızın harekâtta bulu - nabilmeleri nasıl üssübahrilere malik olmağa ve bunların kullan- nılmasına tabi ise tayyarecilik da- hi milli ve müttefik aerodromlara malik olmakla kullanılabilir. Karada ve denizde kullanıl - ması güç olan ittifaklar havada kârlı olacaklardır. Yeni bir hava kapıları siyasetinin mevcut olma sı lâzımdır. Acaba izahı kolay ol- mıyân bazı mücamelelerin icaba- VAKIT Gündelik, Siyasi Gazete İstanbul Ankara csddesi, (VAKTT) yurdu TELEFON NUMARALARI: Yazı igleri telefonu: 24970 Idare telefonu : 24310 Telgraf adresi: İstanbul — (VAKTT) Posta kutusu Na 48 ABONE BEDELLERİ; Büyük, fazla, dovamlı Hân verenlere ait. ayrı tenzilât vardır , Kesimli iânların bir satırı 10 kuruştur. KÜÇÜK İLANLAR: Bir detası 20, Uki dç*ası 50, Uç defa 65, dört delası 75 ve on defası 100 kuruştur. ğü! Üç aytık iikn verenlerin bir defas mocca- mendir, Dört satırı geçen Wânların fazla Batırları beş kuruştan hesap edilir İ ilân olunur. tmı burada aramak doğru olmaz mı? Bir barp gemisi, en yakın li - manlardan birine erişebilmek i - çin bitaraf limanlardan birinde demir almak ve muhtaç olduğu kömürü almak hakkını haizdir, Harp halinde bir tayyare hakkın» | da tatbik olunacak teamüller ne! Bir harp| den ibaret olacaktır? tayyaresi bir ticaret gemisini sor- guya çekebilecek ve verdiği tali- mata hareketini uydurmyacak o lursa kuvvet kullanabilecektir, Bütün bu meseleleri bir tek makale ile anlatmak güçtür. Biz yalnız bunlara işaret etmek iste - dik, Amiral Docteur (1) Eski müttefikten maksat İngilteredir. ——— e —— ————— Beyoğlu birinci sulh O hukuk hâkimliğinden: 1 — Tomas Gesaryan Efendi- le Fatma Dürnev ve Münise Ha- nımların şayıan mütasarıf ol- dukları dört bin lira kıymeti mu- hammeneli Galatada yeni cami mahallesinde Kürekçiler cadde - sinde eski 50, yeni 50 numaralı ve kapısı Kürekçiler caddesinde | olan kârgir ve merdivenleri ahşap üç katlı en üstünde taraçalı ve de- po olarak kullanılmakta olan bi - nanın tamamı şuyum izalesi zım- nmda açık arttırmaya vazedildi - ğinden 30 - 9 - 934 tarihine müsa- dif Pazar günü saat 15 ten 16 ya kadar Beyoğlu Sulh mahkemesi baş kâtipliğince bilmüzüyede sa- tılacaktır. Arttırma bedeli kıyme- ti muhammenenin yüzde 75 şini Bulursa o gün ihale (edilecektir. Bulmadığı takdirde en son arttı- tanın taahhüdü baki kalmak su- retiyle ikinci arttırma 15 inci gü- nüne tesadüf eden 15 - 10 - 934 Pazartesi günü saat 15 ten 16 ya kadar icra olunacak ve en çok arttırana ihale edilecektir. 2 — Tarihi ihaleye kadar ki, müterakim maliye vergisi ve tel » lâliye müşteriye aittir, 3 — Arttırmaya iştirak ede » cekler kıymeti muhammeneleri - nin yüzde 7 buçuğu nisbetinde teminat akçesi veya milli bir ban- kanın teminat mektubunu getir - meleri şarttır. 4 — Arttırma bedeli tarihi i - haleden beş gün zarfında mahke- me kasasma tediye edilecektir. İ Aksi takdirde ihale fesh ve farkı fiat, zarar ve ziyan, faiz bilâ hü- küm kendisinden tahsil edilecek- tir, 5 — 2004 numaralı icra ve if- lâs kanununun 126 me: maddesi- ne tevfikan gayri menkul üzerin - deki ipotek sahibi alacaklılar ile diğer alâkadarların gayri men - kul üzerindeki haklarını hususiy- le faiz ve masrafa dair olan iddi- alarını isbat için tarihi ilândan i- tibaren 20 gün zarfında evrakı müsbiteleriyle birlikte satış me- o muruna müracaat etmelidir. Aksi takdirde haklarında tapu | sicilliğiyle sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç ! kalırlar. 6 — Şartname mahkeme di- vanhanesinde herkesin görebile - | ceği bir yere asılmıştır. Fazla taf- silât almak istiyenlerin 934 « 11 dosya ile başkâtibe müracaatleri (1995) ocuk sayıfamızda hedi- ye kazananların isimleri İstanbu! Erkek Masai * talebe talebe b sinden 562 İbrahim Bey birinci gelmiştir. Kendisine güzel bir masa saati hediye edeceğiz. Per-! şembe günü idarehanemize gele- rek almasını rica &deriz. Bisküvi kazananlar 2 — Hayriye lisesi talebesin - den Gönül, 3 — Topçuar cadde- sinde kolacı Abdüsselâm Bey, mahdumu Abdürrahman, 4 — Feneryolu 75 Belkis, 5 — Bursa kaplıcalar Ali Vehbi, 6 — Bursa lisesi dokuzuncu sınıf Süreyya, 7 — Nişantaşı Arıf Bey Apartı - man üçüncü kat Muazzez, 8 — Kadıköy, Şair Nefi sokağı Mü- nevver Halim, 9 — Beykoz iskele caddesi 16 numara Arif Bey kızı Necdet, 10 — Beyazıt soğan ma » hallesi Recep Zühtü, 11 — Meda İskele gazinosunda Antıvan Za -! zeriyadiş vaşıtaşiy'e Niko, 12 — Ankara İstanbul apartıman ikin -| ci kat Saime, 13 — Ankara Yeni- şehir Turgut Mübaret, 14 — Ce - vizlik Ziya Bey oğlu Şevket Zi - ya, 15 — İstanbul erkek Tisesin - da ikinci sınıf 678 Avni, 16 —- Kadıköy Sentefemi mektebinde Beria, 17 — Amerikan kollej ti - caret kısmında Salih oğlu Mit-| hat; 18 — Üsküdar Nuhkuyusu 48 numaralı hanede Leman Ek- zem, 19 — Saraçhane başında Horhor caddesi 27 numarada Le- man, 20 — Kadıköy 41 inci mek- mektep Hatice Ayşe, 21 — Ada- na lisesi 817 Orhan, 22 — Sam - sun (Zafer sineması karşısında Münire, 23 — Kadıköy Süreyya Paşa sineması karsısında Emine Muhterem, 24 — Ankara ticaret Visesinden Nedim, 25 — Beşiktaş Yenimahalle 15 numarada Hakkı Bey ve Hanımlar. Kitap kazananlar 26 — Bakırköy Kartaltepe Kuşyolu Esma, 27 — Afyon istas- yon posta merkezi memuru Hak- kı Bey oğlu Edip Kaya, 28 — Senbenuva kız mektebi talebe- sinden Hayret Şevki, 29 — Hay- riye lisesi talebesinden < Nüzhet Emel, 30 — Finlândiya Vasıf Ah- sen Tampere, 3l — Yozgat ma- arif kâtibi İhsan Bey, 32 — İstan- bul onuncu ilk mektep Sadullah, agi vasıtasiyle Saracettin, 34 — An - kara Gazi Terbiye enstitüsü Sa - adet, 35 — Karadeniz Ereğlisi Madenci Hikmet Bey vasıtasiyle Halit, 36 — Beylerbeyi 27 inci ilk mektep talebesinden Nedim, | 37 — İstanbul Sirkeci sıhhat mek tebinde Fuat Emel, 38 — Ayas - paşa kuleli apartman Gül Ayşe, 39 — Mardin erkek yatı mektebi talebesinden Vasıf, 40 — Adapa- İnebolu Köse mahdumıları| zarı | zart Türk Ticare: Bankası Iştan- bul şubesinde Şevket, 41 — Fa * tih Nişancaşmda Karagöz sokak Adil Bey kızı Selime, 42 — Ka- dıköy Hale sinaması ittisalinde Nihat, 43 — Kadıköy Ağabey s0“ kak 17 numara Cemal Hüsnü, 44 — Haydarpaşa istasyonunda Hasan Bey vasıtasiyle Melâhat. 45 — Üsküdar Paşakapısı cad- desinde Raife Hanım, 46 — Gazi Osman Paşa orta mektebinden | Cüneyt Nuri, 47 — İstanbul kız li- sesinden Cemalpş. sokak 42 Mem- duha, 48 — Büyükada Galibe, 49 Edirne kitap bayii yanında İlhan, 50 — Kırklareli tabrirat kalemin de: Saip Bey oğlu Saibe Bey ve Hanımlar, Kartpostal kazananlar 51 — Fener Maraşlı Rum mek- tebinde Konstantiniye o Vapori « dis, 52 — Heybeliada Sanator « yom tedavide Emel Adil, 53 — Bolu kanaat mağazası sahibi Feh- mi Bey mahdumu İzzet, 54—Ga- lata meyit yokuşa Dibek sokak numara | Muzaffer, 55 — Eski - şehir karakol çavuş, Eminönü (saatçi Mihran Bey oğlu Mığırdıç, 57 — Asmalı mescit (kahvehane (karşısında bakkal * Murat Bey vasıtasiyle Nazan, 58 — Taksim Yenimahal- le Bahtiyar apartman Oo beşinci kat Hüsnü, 59 — Eminönü şeker- ci Arslan oOBey yanında Şevki, 60 — Erenköy kız lisesinden Ca- libe, 61 — Sivas lisesi üçüncü sı» nıf talebesinden Feridun, 62 — Muğla posta memuru Cahit, 63— Bandırma Bülük kumandanı A- ziz Bey vasıtasiyle Nüzhet 64 — İzmir Bahri baba Azize, 65 — İzmir Göztepe komisyoncu “Sa - hur Bey oğlu Rifat, 66 — İstiklâl lisesinden Nuri, - 67 — Çamlıca 13 üncü ilk mekten Perihan, 68— Kalyon kolluk Muazzez, 69 — Kanlıca iskele kahvesinde çırak Mehmet, 70 şirket memurlarından Kaya Bey oğlu Ali, 71 Yüksekkal- dırım Sobacı Dimitri, 72 —— Kara- köy terzi J. B. vasıtasile R. B. 73 — Beyoğlu ikinci mektep Lüt- fi, 74 — Şark demiryolları müdü- riyetinde (Ruşen, 75 — Aydın Süleyman oğlu Ekrem Beyler ve Hanımlar, Tıp Fakültesi Doçentlerinden Dahili Hastalıklar Mütehassısı Dr. A. Süheyl Her gün saat 14 ten itibaren, hasta- larını, Divan Yolunda N. 169, eski Şark Mahfelinde muayene etmektedir. Muayenehane Telefon: 21422 Ev “ 1 60726 LEYLİ-NEHARİ Kız - Erkek - lik - Orta - Lise Bütün Sınıfları Havi inkılâp Liseleri Müessisi : Nebizade Hamdi Maârif vekâletinin bütün resmi liselere bahşettiği bilümum hu- kuk ve muadelete malik, kısa bir müddeti hayatiyesine rağmen büyük bir teveccühe ve rağbete mazhar olmuş, memlekete bir çok mezun vermiştir. İlim ve terbiye sahasında ihtisası olan gü- ride bir talim heyetini kazanmıştır. Mezuniyet imtihanları Eylül 1 de sinif ikmal imtihanları Eylöl 22 de. Kayıt için her gün sa- at 10 dan 17 ye kadar mektebe müracaat.. Tel Istanbul 20019 Cağaloğlu Yanıksaraylar Caddesi kumandanı Talât. |