29 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

29 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Güzel San'atlar dua Halkevimizin Temsil şubesi çalışıyor kşam verilecek müsamere ve kış mevsimi hazırlığı Saim Kerim Bey. işi. Halkımızm ti. doyurmak, tiyatro sev- ki kültürünü yapmak yo- nn tini son günlerde bir kat bu müesseseyi bir mu - “iğ Sİyarer etmiş, buradaki can- Mata, cak sanat havası için - ğ Mmesaiyi yakından tetkik © azasından bir zat, N Yicası zerine gazete vermiştir; Temsil şubesi bir sanat Bürada muntazam dersler tatbikat sahnesi vardır, Milğig, e ietirdiğimiz değerli Hile, X gibi muntazam tem- temsil grupu: o Samiye, Ma Büy Muazzez ve Ra Keti,» Niyazi, Sadettin, Şinasi, Müreti” Mustafa Fevzi, Nusret, Fazıl, Hü- Fikri Reylerden 7 va il gp” # İEEZ, // pr n İ işleri şöyle taksim e - — Sahne teknik şefi, tin İşleri, 5 Niyazi — — Sahne işleri nâ- » Mustafa Fer. “4 talk m 4 Zi Fx /# $ / # muntazam bir | her teknisiye - WA göre bir ihti. | Fikri Bey. Mustafa Fevzi B, Temsil şubesi san'atkârlarından bazıları Bu mektep üç devreden ibarettir. Birinci devre imtihanları geçen yıl on beş Teşrinisanide yapılmıştır. İkinci devre imtihanları da bu yıl gene ayni tarihte yapılacalıtır. Alman neticeler ümidin fevkinde olmuştur. Okutulan ders şunlardır: Temaşa tarihi: (Trajedi, komedi), Mitoloji, Edebiyat, OEdebiyat tarihi, Estetik, tatbiki ruhiyat. Tiyatro: Umumi tiyatro malüma - & (bilhassa sahne tekniği), konuşmak sanati “diksiyon” (mimik ve jest da- (hil), Syatro ometinleriyle tatbikat, kostüm tarihi, makiyaj. Tskrim, dans, nefes ve hareket, mu- aşeret. Mektep 1935 yılında ilk mezunları» nı verecektir, Burada iyi notla çıkan- lar İstanbul tiyatrosu kadrosuna terci- han alınır. Şimdiye kadar temsil edi - len eserler şunlardır; Mete, Kahraman, o Öz yurt, Akın, Köyün namusu, (Beyaz kahraman, Sakaryanın tayyarecisi, (oTalie sual, Hem a. hem gülünç, İkizler, Karan- lıkta kalan adam, İnkılâp senbölü, Es- ki âdetler, Zor nikâh. Bu eserler müteaddit kereler şeh - rin muhtelif yerlerinde oynanmış. A- şağı yukarı 40 bin kişi tarafmdan sey- redilmiştir. Temsil şubesi geçen yıl muntazam bir kış programı (o tatbik ederek her hafta Beyoğlu ve İstanbul Halkevle - rinde temsiller vermiştir. £ Bu arada Askeri selerde ve ihtiyat zabit mek- tebinde sırf bu mektep talebeleri için oyunlar oynanmıştır. o Bazı cemiyeti bayriyeler için de verilen müsamere- | ere iştirak etmiştir, Geçen kış tiyatro- ya dair rmihtelif konferanslar veril - miştir. Konferansı (o verenler: Seniha Bedri Hanımefendi, Refik Ahmet, Ce- 1âİ Tahsin, Vasfi Riza, Muammer Sa- vah Beylerdir. İki şiir gecesi de tertip edilmiştir. Bu yıl her (o Pazartesi akşamı saat (20) buçukta bir hafta Beyoğlu Hal- İ kevinde, bir hafta İstanbul Alayköş - i kiinde beş ay devam edecek bi» tem- sil programı hazırlamıştır. Yeniden oynanacak eserler şunlar- dır: Himmetin oğlu, o Tırtılı Çınar, Körler, Toprak, İniş çıkış ve kocalar meksebi,, oOBa yıl da tiyatroya dair konferanslar verilecektir, Ha'kevi temsil şubesinin beş bin kadar lira kıymetinde dekor, gardrop, astesvar ve elektrik İevazımı var. Dersler Alayköşkünde tiyatro ders- hanesinde verilmektedir. Provalar o - rada vepilrenr, o Esasen temsil şubesi Istanbul mu, Izmir mi? Bugün, biribirine pek de uzak olmıyan iki sahada cidden büyük bir merak ve alâka uyandıran iki maç yapılacak: Bursada ( İstanbul — İzmir, Taksim stadında da Galatasaray — Fenerbahçe, Bursadaki maç belki Taksim - deki maçtan dahaazbir seyirci kütlesi tarafından seyredilecektir. i Fakat bu vaziyet, o maçın günün, hattâ mevsimin en mühim karşı - laşması olması vasfını gideremi « yecektir. İstanbul — İzmir karşı » Taşması bu. Futbolun en çok ilerlediği bu iki şehri biribirme bağlıyan saat « lerin yekünu, bir günü doldurma - dığı halde, iki şehir gençliğinin kadarları katiyen tatmin etmez. Bahisler devam eder, dedikodular kuvvetinden zerre kadar kaybet - mez. Maç neticelerinin tabii olma- İ dığı iddia edilir. Bu iddialarm haksız olduğunu iddia edenler de kuvvetli o deliller gösteremezler. Hakikaten Ankarada sıfır sıfıra biten bir maç, İzmirde sekiz sayı- rk bir farkla bir taraf lehine ne » ticelenirse bu iki neticenin de ta - bit olduğu nasıl iddia olunur?! .. . Bugünkü maçta İstanbulu Be - şiktaş, İzmiri Altay temsil ediyor. | Karşılaşma Türkiye futbol birin - ciliği için yapılıyor. Bu itibarla her hangi husust bir karşılaşmadan çok daha mühim. İstanbul Altaym karşısma çıkmak için aynı hafta içinde birisi kuvvetli Ankara takı» mı olmak üzere iki zorlu rakiple boy olçüştü, Buna mukabil Altay İstanbulun karşısma çıkmak için İki değil bir maç yaptı. Bu itibarla daha az yorgun ve bu cihetten da- ha çok sanslı sayılabilir. İzmirin elinde Vehap gibi kuvetli bir koz var, Vehabı İstanbul da, Beşiktaş da iyi tanır. Biraz ağır olmasına rağmen kuvvetli ve düz sutlarile bu oyuncu her kale önünde tehli- kelidir. Bununla beraber böyle si- nirlerin bir hayli gerileceği bir maçim takımların ve şöhretlerin vwatat oyunlarının yarısı bile ve- remedikleri çok defa görülen şey- lerdir. Bu itibarla, bugünkü maç- ta hangi takımın galip çıkacağı kestirmek biraz da (Okehanetten dem vurmak olur. Bâhusus Altay İ takımını koca bir yıl içinde bir ke- İ re bile görmüş bulunmuyoruz. Su halde İstanbul mu, İzmir mi? sualine en kestirme (cevabı bizce verecek olan sudur: bu ak - şam gelecek telgraflar! : » # Galatasaray — Fenerbahçe ma- çına gelince; bu defa bu iki takım cok insani bir maksat ouğrunda karşılaşıyorlar: merhum Şerefin yavruları için, saa sa varma Yin ve idareden müdür Lütfi Bey mes- uldür. Halkevi Temsil Şubesi sanatkârları bu akşam saat yirmi buçukta Alay - köşkünde Cümhuriyetin on birinci yıl dönümü şerefine bir müsamere vere « cekler, İbnirrefik Ahmet Nuri Beyin “Himmetin oğlu” İsimli mi piyesi - ni temsil edeceklerdir. e Bu eser için yeni ve gürel dekorlar yapılmıştır. biribirile karşılaşması o kadar en- | der olur ki, bu ender maçlar alâ - | bunun dahilinde çalışmaktadır. Disip- | NN Türk spor âleminin en kuvvetli bir şahsiyeti olan Şeref genç ya - şında ölüp gittikten sonra arkasın- da büyümeye ve okumaya muh - taç yavrular (bırakmıştı. Şerefin klübü Beşiktaşla, Galatasaray, Fe- nerbahçe arasında bir turnuva yapmak ve bu üç maçm getireceği bütün hasılatı bu yetimlere ver - mek teklifi o kadar © yerindebir şeydi ki alâkadarlar derhal kabul ettiler. Birinci maçı Galatasarayla Fenerbahçenin Taksimde, ikinet maçı Fenerle Beşiktaşm Kadıkö - yünde, üçüncü maçı da Galatasa - rayla Beşiktaşm (Şeref Stadında yapmaları kararlaştırıldı. İşte bu- günkü maçın sebebi budur. Galatasarayla (Fenerbahçeyi karşılaştıran şilt maçmın hatırası daha tazedir. O gün o herkes iyi hazırlanmış Fenerbahçe takımınm gene henüz kıvamını (o bulmamış Galatasarayı kolaylıkla yeneceği - ni düşünüyordu. Fakat netice her- kesi şaşırtmıştı. Maç iki tarafın da biribirinden farklı (o görünmiyen güzel oyunu içinde Galatasarayın galibiyetile bitmişti. Bu netice yal- nız bir galibiyet bir mağlâbiyet ol- makla kalmıyor, eski şöhretini kaybediyor, kaybedecek sanılan Galatasaray — Fener (omaçlarna yeni bir can ve hız vermiş oluyor- du. Ben şahsen Galatasaray — Fe- ner rekabetinin Türk sporu üze - rinde çok iyi ve yaratıcı tesirleri ol duğuna kani bulunduğum için, o gün Galatasarayla Fenerbahçeye dewk bir oyun çıkarmasından bir hayli memnun olmuştum, Nitekim aklı basında olan, bir kulübe ta - | raftarlığı öbür kulükü yıkmak ve yok etmek suretinde telâkki etmi - yen ve içinde her seyden evel spor ruhu, taşıyan birçok insanları da bu noktai nazarda müşterek gö » rüyorum, Bu gün bu iki krymetli varlığı gene biribirlerine lâyık iki rakip vaziyetine gelmiş görerek bundan memnuniyet duyanlar için (maçı bugün şu tarafın veya bu tarafın kazanmasının katiyen mühim bir Bügün gene Fenerbahçenin karşısında göreceğimiz Galatasaray takımı, Fenerbahçe mi, Galatasaray mı ? mesele teşkil etmiyeceği kanaatin- deyim. Maçı kazanmak, kazan - mağa lâyik olan tarafın hakkıdır. Bunun içindir ki bugün, bir tara - fm üstünlük, öbür tarafın düşkün- Tük kısımlarını göz önüne alarak bir takrm karışık hesaplara gir - mek, daima oaltüstolan futbol mantığmı kurcalamak niyetinde de değilim, İstediğim bütün spor efkârı umumiyesinin istiyebilece « ği şeydir: İnsani bir maksat uğruna orta- ya konan Şeref kupasına lâyik bir maç.. Galatasaray— Fenerbahçe maçını tebliğ Türkiye İdman Cemiyetleri İt- tifakı İstanbul Mıntakası Reisli - ğinden: Muhterem Cümbhuriyet Halk Fırkası tarafından merhum Şeref Beyin namıma izafe edilmek sure- tile teberrü buyrulan (Şilt) için mıntakamızca mürettep (futbol müsabakalarının birincisi 297. Evvel 1934 pazartesi günü saat 15 İ de Taksim stadında Galatasaray — Fenerbahçe birinci takımları a- rasında yapılacaktır. Bu müsaba » — ait program aşağıda yazılı - ir, 1 — Saha Komiseri Futbol Hey- eti Reisi Necmi Bey, 2 — Müsabaka hakemi İstanbul | Spor kulübünden Adnan Bey, | Yan hakemleri, Hilâl Spor | kulübünden Halit Galip ve Ertuğ» İ rol Mümtaz Beylerdir, 3 — Kişeler saat 11.30 da ve İ stat saat 12.30 da açılacaktır. 4 — Duhuliye bir lira, 50 kuruş, 25 kuruştur. Balkon iki liradır. İ 5 —Bumüsabakaların tertibine memur olanlar müsabaka yapacak kulüp idmancıları ve hakemlerden İ maada gerek teşkilât mensupları gerek meccanen girme hakkını ha- iz olanlar dahi bilet alarak stada girebileceklerdir. ait 6 — Diğer müsabakalara program ayrıca bildirilecektir.