1 Ocak 1941 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

1 Ocak 1941 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

2 — VAKIT i Feğn Gazisi) Yunanlıların hare- kâtı yeniden inkişaf ediyor Berat cephesindeki — Yunanlıla. rın açtıkları yarma derinleş- mektedir. Burada iki tarafın bü. yük küvvetleri arasında — şiddetli ve kanlı muharebeler olüyor, U. şimalindeki bu inki- İtalyanlar en has. kta arr olan Tepedelen Kli. sura ve Uzümsuyu hattındaki mü- him küvvetlerini M! garbiye doğru çekmeğe başlı ğ Himarada hareket zden Yunan kıtaları da Avlonyaya doğruü iler. lemektedirler, Yunanlılar dünkü muharebelerde İtalyanlara büyük zayiat verdirmişler ve bir İtalyan taburu ile dört top ve külliyetli harp malzemesi ele geçirmişlerdir. İtalyanların bazı mukabil taarruz- ları da Yunanlılar tarafından püs- kürtülmüştür. Bugün İtalyan . Yunan harbi başlıyalı 63 gün olmuştur. General Antones- İKİNCİKANUN 1981 Yılbaşı piyangosu dün gece çekildi (Baş tarafı İ incide) 50,000 LİRA KAZANAN NUMARA 260936, On binler hanelerinde bir & lik varsa 1650 lira tesal- M mükâfntı ulır, yüz binler hane- sinde olursa 1500 er Hira teselli mükâfatı alırlar, 40.000 LİRA KAZANAN NUMARA 2608349, On binler hanelerinde bir değişiklik olursa 80 Hira alır, yüz binlerde olursa 800 İira tesel- K mükâfatı alır, 80,000 LİRA KAZANAN NUMARA 5199 Bu numaranın - birler hanesin. den 10 binler hanesine kadar tek bir numarasında değişiklik varsa 60 ar lira, yüz binler hanesinden tek bir numarasında değişiklik varsa 600 lira teselli mükâfatı alacaktır. 20 BİN LİRA KAZANAN NUMARALAR 833851 426005 ONAR BİN LİRA 228755, 35073A, 68465, 248188, 163877, 112129, S06T6, 2431419 372805, 33050. Bu numaraların on binler hant- «| sine kadar tek bir numarada deği- konunbeyannamesi Dünyanın üç büyük ımpara’orlugu:ıun Bükreş, 81 (A.A,) — Yeni sene münasebetile general Antanesko, Romen milletine bir beyaname neşretmiştir. Başvekil, son ayların hâdiseleri. ni hatırlatliıktan sonra, Romanya- ya yaptıkları yardımdan dolayı mihver devletlerine teşekklir et- mekte ve göyle demektedir; Memleketin — vaziyetini takviye ettim ve dünyanın Üç büyük im- paratorluğunun müzaheretini te- min eyledim. Devleti, geref ve çalışma esasla- © üzerina bina ettik, Ne şerefl- -laden ne de milletin istikbalin - den fodakâriıkta bulunduk. B. Antonesko, — Romenler; kral alörini bitirmiştir. Suriye fevkalâde komiseri Bir nutuk söyledi Beyrot, 81 (ALA.) —- Havas: Fransanın Suriye ve Lübaan fevkallide komiseri general Dentr, Kardinal Tappouni İle uzun bir mü- lâkat yaptıktan sonra radyoda bir mutuk söylemiştir: General nutkımda, derühte etti. Bi yüksek vazifenin fasma devam edeceğini ve bunu başarabilmek için Suriye ve Lübnat ahalisinin bütün manev! kuvvetlerinden isti- fade eyliyseeğini söylamiştir. Ge- neral Döntz, bundan sonra, Fran- saya kargı sadakatleri hiç bir xza- man sarsılmamış olan Suriyeleriler ve Lübnanlılarla Peten hükümeti- nin yakından alâkadar olduğunu ve Hik endişesinin bu momleketlor a. balisinin harici ve dahili emniyet- letini temin etmek ve mümkün ©- Dabildiği kadar refahlarmı vikaye eylemekten ibaret bulunduğunu fHâve eylemiştir. Üç Baltık memleketinin yırmi generali Sovyet ordusuna kabul olundular Moskova, 81 ÇALAL) — Stefani, Dün neşredilen bir — kararname İ Estonya, Litvanya ve Letoaya ordü mina mensup 20 general İle diğer bas, Şüksek rütbeli Zabitler — rütbelerin' muhafasa otmek süretile kızılorduya kabul olunmuşlardır. — Bu Öç haltık memleketinde tek bir sakeri mımtaka Khdas edileceği ve bu mıntakanın mer kezi de Riga olacağı söylenmektedir —— —— Sovyet - Romen ticaret | * müzakereleri neticelendi Bükreş, 81 (ALA.) — D.N.B: Moskovada Sovyetler Birliği ile Romca hükümeti arasında teşrini- sanide başlıyan müzakereler bit - miştir. Sovyetler Birliği Roman - yadan mühim miktarda kereste «© Whık Romanyaya kuru balık « şŞiklik varam 30 lira, değişiklik yüz binler hanesinde ise 150 lira teselli mükâfatı alacaklar. BEŞER BİN LİRA KAZANANLAR 4343 ile nihayetlenen bütün b letler beşer bin lira alacaklar, ÜÇER BİN LİRA KAZANANLAR 0784 Ile nihayetlenen bütün bi- letler Üçer bin lira alacaklar, İKİŞER BİN LİRA KAZANANLAR 6018, 8161 ile nihayetlenen bilet- ler ikişar bin Hra alacaklar. BİNER LİRA KAZANANLAR 8TO ile nihayetlenen biletler bi ner lira kazandı. BE$ER YÜZ LİRA KAZANANLAR 460, 980 ile nihayotlenen bilet- ler beşer yüz llra kazandı. YÜZER LİRA KAZANANLAR 892, 085, TO4, 474 ile nihayetle- nen bütün biletler yüzer Hra ala- enklar, ELLİŞER LİRA KAZANANLAR 85 fle nihayetlenen bütün bilet- ler ellişer lira alacaklar, BEŞER LİRA KAZANAN BİLETLER 5 ve 6 ile nihayetlenen — bütün biletler beşer lira kazandı, 100,000 Hliralık büyük ikramiye tam saat 24 de vali ve belediye ve- isi Lütfi Kırdarm kürelerin ka. paklarımı açan düğmeye basması e çekilmişti. Ancak tam bu srra- da gazinodaki clektrikler söndü- rüldüğünden ses radyo İle akset- memiş ve bütün memlekette her. kes derin bir heyecan ve meraka düşmüştü. Bir dakika sonra her şey anla- gıldi ve hemen akabmda Salt Çele- bi negeli sesi ile içi anlatarak nu- marayı tekrarladı. 40 bin liralik Ikramiyenin çeklli. ginde de düğmeye Bayan Lütfi Kırdar besmıştır. Büyük İkramiyeyi kazanan ta- Reols derin derin — inledi. Yavaş yavaş oturduğu sedire uzandı: — Selim.. Benim cesur çocu - ğııııı Solim.. Seni kargımda görme- den mi öleccektim. Halbuki seni ne kadar seviyordum Selim.. Hasana döndü: — Haydi Hasan, sen de biraz uyu, Hasan, retsi incitmek istemiyor- — Yorgundur.. Biraz uyusun.. diye düşündü. Rols üÜtrek bir ses: M an, dedi.. Şu başrmım v- aybeyi yanma al, İyi mu- et.. ' reisin bu arzusunu da ye- <ı.dw getirdikten sonra bir kenara çekildi. Uykusu yoktu. Bir saattir dinlediği sözleri düşünüyordu; — Ne oldu acaba reime, diyor du, Köyde benden ayrıldıktan son- ra bir yere gitti. İşte ne oldu ise orada oldu.. Düşüne düşüne uykuya dalmış. Hava yeniden kararşrken bir gürültü ve bağrışlarla uyandı. Ho- men etrafına bakmdı. Rela yoktu. Dişart firladı. Hanm avlusunda bir kalabalık toplanmıştı. Ortaya bir ceset uzatılmıştı. Bu relsti. El- biselerinden Bu damlıyordu, Göz - leri yarı açıktı. Dudaklarında bir. gülümseyiş vardı. Bir gây söyle Ünister gibi idi sanki., Hasan homüştü. Gözlerine inana- A, yerden, donakalmış İkımıldamtyordu. ydan biri: Ç koşuyordu, de- sondeliye sen- Yunanlılar Yeniden binden fazla esir aldılar Atina, 31 Ç(A.AJ — Dün akşam neşredilen 65 numaralı tebliğ: Cephenin muhtelif noktalarında mesut bir şekilde neticelenen ma. halli harecât olmüştur, Binden zi- yade esir aldık. Bunlar - arasında kurmayı ile ve subayları ile bir. Hkte bütün bir tabur vardır. Dört top, bir çok otomatik silâh, havan topları ve mebrul malzeme iğtinam ettik. Bir düşman kayakçı müfrezesi bir hareket teşebbüsünde bulun- muşsa da müteaddit esir ve teçhi- zatını bırakarak dağrıtılmıştır. Yeni sene münasebetile (Baş varafı 1 incide) Berlin, 81 (AA.) — D. N, B.: ajansı bildiriyor: Alman hava kuvvetleri başku - mandanı mareşal Göring, yeni se ne münasebetile hava ordusuna hi- taben noögrettiği bir emriyevmide şöyle demektedir: Sir, tarihin kaydettiği en cüret. kârane harekât cenasında emsnl- siz menkıbeler yarattınız. İngütereye yapılan — doğrudan doğruya — mücadelede, siz bugün, normal kuvvetlerin yanında başlıca muharipleri teşkil odiyorsunuz, Arkamızda bitmez tükenmez bir harp sanayti olduğunu biliyoruz. Bu sanayide çalışan amele, gece, gündüz. mütemadiyen çalışmak- tadır. Mareşal, mücadelenin: icap ettir. diği fedakârlıklara Alman milleti- nin tabif bir süküt e tahammül etüğini söyledikten sonra, Alman havacılığına zaferler — temennisi Buretile emriyevmisini bitirmekte. dir, Yavrularınızın — bayramlıkla- rını hazırlarken — milletin yar- dim ve gefkatine muhtaç çocuk- ları sevindirmek için Çocuk Esirgeme Kurumuna yardımda bulunmanızı Kurum — saygiyle diler, Uhlt Diyarbakırdadır. S0 bin lira kazanan — bilet Afyonda kırk bin Hirayı kazanan Ankarada, otur. bin Lrayı kazanan da İzmirdedir, Mt AA Yılbaşı münasebetiyle dün res- mi ve hususi bütün daireler saat 12 de tatil etmişlerdir. Tatil bu. gün de akşama kadar devam ede- cek ve yarın bitecektir. Bütün seneyi Avrupa harbinin türlü heyecanlı haberleriyle geçi- ren halkımız, dün geceyi büyük bir neşe içinde geçirmiştir. Beyoğlu sabaha kadar büyük bir kalaba. lıkla çalkanmış, evlerden kahha- halar, sokaklara taşmıştır. Bilhassa Milli Piyangonun çe. kilişi eğlencelere ayrı bir hususi. yet vermiş, herkes hangi eğlence yerinde olursa olsun, bemen rad- yonun başına fırlayarak numara. ları dinlemiştir. Hitlerin beyannamesi Berlin, 81 (A.A.) — D. N. B. âjansı bildiriyor: Yılbâşı dolayısiyle B. Hitler aşağıdak! beyannameyi neşret - miştir: Nasyonal sosyalistler; Tarihi inkişaflarla dolu bir yaıl nihayete ermiştir. Hâdisele- rin emsalsiz mahiyetleri başe- | riyetin müstakbel inkişafı hu. susundaki İnkılâpkâr manaları ancak müstakbel nesillerce ta- mamen anlaşılabilecektir. Buzünkü hâdiselere olan bizler, yalnız gu tesir al- timda — bulunuyoruz; — rebbant kudret fertlerin azmine daima takaddi! etmektedir. Cenabı 1 ya £ mahvolmaya nam- Ze 1 kör yapmakla Ikti. fa eti mHV'PLİP ve aynt zamanda köndi intihapgerdesi olanları bazan kendi arzularının bile ha- ricinde kalan — gayelere doğru hedef tayinine mecbur tutmak tadır. Vaktaki, iktısaden ezilmiş viyatı kırılmış — olan senelerce süren bu inhidam devresinden sonra nasyonal! sosyalizmin çevresi - çinde birleşmiş olarak dünyaya ikinci defa gelmek yolunu btl. muştur. Millet ve hükümet, istikballeri. ni sulh içinde bir saye dayanarak temin etmek için diğer milletler ve diğer hükümetlerin vicdanlarına müracaat eylemiştir. Fakat daha nasyonal sosyaliğm iktidar mevki- ine geçmeden evvel, 1933 senesin- de bile Almanyanın — düşmanları Alman miletinin - bu dirilmesine karşı bütün vasıtalarla mumancat edeceklerini ilân etmekten çekin. memişlerdir. Yalnız kendi kinleri- ne tâbi olan bu insanlar bu çirkin hücumlarını yeniden — yaşatarak yalnız Alman mallarına değil, Al. man fertlerine karsı da boykotaj yapılmasını her tarafa tamim et- mişlerdir. Demokrat gazeteler, hat- tâ en küçük memleketlerde bile, merkezt Avrupanın en büyük dev. letine Te o devletin hükümet adam larma karşı hakaretler savurmak, Tejilm “izle alay etmek, iltiralarda bulunarak — Almanyaya karşı her taraftgn askeri hareketler ihzar et- mek hususlarını kendilerinin müm taz bir hakkı olarak telâkki etmiş. lerdir. Bunlar kendi iddialarında kapi- talistlerin emri a'tında bulunan ve dünyanın en büyük servet menba- larına malik olmakla beraber biz. zat kendi milletlerinin bile ihtiyaç- larını temin edemiyen mevcut Av. rupa nizamını, işte bunlar kurmuş lardır. O memleketlerde -bir kilo- metrede on kişi bile sakin değil- ken, dünyanın bütün iptidaf mad. deleri kendi emirleri altında iken işsizlerin, yani Mmemleketi — idare hususunda hiç bir hak ve salâhi- yetleri olmıyanların adedi on ve on iki milyonu geçmektedir. Bunun sebebi, kâr hırsı, ah'âksızlık, ten. bellik ve başta bulunanların buda- lalığı gibi şeylerle bu plütokrat de- seyirci Çerkes Kızları No. 15 Yazan: NİYAZI AHMET Büyük Tarihi Aşk ve Macera Romanı doliye gidiyordu. Kayaların üstü- ne çıktı ve kendini boşluğa attı, Güçlükle çıkardık, Galiba yaralı- dir. Başka biri: Bir bakalım,, dodi ve hemen relsin yeleğini kaldırdı. Tam göğ- sünün üstünde bir hançer yarası ortaya çıktı, İç elbiseleri kan için- de idi ve kanlar pıhtilaşmıştı. — Eaki bir yara.. dedi. Hasan, bu yabeancıların Üüzerine atılmak istodi. Öyle bir atılıg atı- lacaktı ki, birini bir tarafa, öbürü- nü bir tarafa fırlatacaktı. — Defolun karşımdan... Birakın onu.. diyecekti. Fakst yapamadı. Reis dudaklarını açmış: — Sus,, Ne yapıyorsun Hasan,, Sen karışma bu işlere.. diyordu sanki.. Evet bu sesler Hasanım kulaklarına gelmişti. Gözleri yaşkırdı, Boğazı düğüm- lendi. Başmı önüne eğdi. Reisin daha bir kaç saat evvel: Belki ktifür ederek beni bir çı- kura atacaklar,, dediğini hatırla - di Hasan ne #uretle haraket eda- ceğini düşüaüirken hann önüne iki atir geldi. Bir yaralı getirmişler- di. Hancı; — Kudret, Kudret Bey., diye haykırdı. Süvariler: — Yaralıdır.. cevabını verdiler, Kudret Bey attan indirildi. Kalabalık şimdi onun etrafmı aarmıştı. Hanm içine aldılar. Kudret Bey konuşamıyordu: Benlaldattılar, dedi, Esir sa- tacağız diye bir köye götürdüler, Yaraladılar, ellerimi bağladılar.. paramı,, Ve esir tüccarı Kudret Bey faz- la bir gey söyleyemedi. Gözlerini kapadı. Ölmüştü, kalabalık arasın- dan biri: — Conaze ikileşti.. dedi, Başka biri; — Gömelim onları.. Hasan sirri öğrenmişti. Reis, Kudret Beyi bir köye götürüyo. rum diye handan almış, onu bağ- lamak istemiş, boğuşmuşlar, ikisi de biribirini yaralamıştı. Kudret Bey son nefesinli verir Hasan hemen heybeyi hatırirya- rak odasma koştu. Hızla açtı, E- vet, heybe altm dolu idi. Demek rels, kendilerini kurtarmak için bu ige başvurmuştu. Zavallı reis,. Har san: mokrasilerin bütün usullere ve 61 çülere muhalefet etmeleri ve bu suretle şahsın hudutsuz hırslarını cemiyet namına kırmaya — muvaf fak olamamalarıdır. Bu adamlar demokrat metmleketlerin — âmirleri sıfatiyle ve teslihat sanayiinin ak. siyonlarına sahip doölayı- siyle harbin kendilerine en büyük | menfaatleri temin edeceğine kani idiler ve bugün deo kanaattedirler. Fakat her şeyden evvel umun bir harp, çünkü sanayie yatırılmış ©- lan sermayelerinden mümkün ol- düğü kadar fazla müddet istifade etmek bu — kapitalistlerin menfa- atleri Iktizasındandır. Meselâ sa- ; bik İngiltere Bagvekili Çember- layn harp sanayiinin en büyük ser. mayedarlarmdan biri olduğu İçin- dir ki daha ihtilâfm ilk günü bu harbin hiç olmazma tç sehe süre- ceğini söylemiştir. Yine bu suret- ledir ki, diğer demokrat devlet adamları kendi memJleketlerinin ea büyük şansınr harbe iştirakin ikti. aadİ cephesinde görmektedirler, Bu adamlar bir itilâf Üzerine yani mill! menfaatlerin” makul tavizatı basama İstinat edecek her sulhun kendileri için nefrete şayan oldu- Zunu söylemekten keçinmemekte- dirler, Çünkü böyle bir sulhun büyük temettüler beklemekte olan harp sanayinin kazanç gartlarmı kökünden yıkacaktır. Bu iki yüzlü demakratlar için mâlletler ehemmi- yet ifade etmiyen bir yığından iba. retti, bugün de öyledir. Yine bun- dan dolayıdır ki, 1980 — senesinde İngiltere ve Fransa ile harbe mani olmak için yaptığım toşebbüs yal- niz demokrat âleminin buzlar ka- dar soğuk bir red cevabt ile kar. gılaşmakla kalmadı, aynı samanda onların arasında şiddetli bir İnfial de tevlit etti. Bu harbin milyonlar- ca masumun hayat vo arhhatine mal olması ve en mamur mıntakaları bir harabezara çevirmesi onlar * çin ehemmiyeti halz bir mescle değildi. Onlar, yalnız harp sanayi- in0 yatırdıkları Paraya ve siparle- ler gzalımsa kârdan uğrayacakları zarara baktılar. Gazetelerinin ya- lancı neşriyatile, asıl hakikf mak- satlarını herkesten saklamaya ça- Kştılar, Çünkü eğer milletleri bu harbin pek âlâ içtinap edilehilir bir sey olduğuna ve ne İngilterenin ne Fransanın hiç bir. mutalebe kar- şızmda bulunmadığına vükıf olaa- lardr gözleri açılan bu milletler, şüpbesiz kendilerini esir gibi kul- lanan bu adamlardan hesap sora- caklardı. Bu sebeple Almanya ve İtalyanın bütün dünyayı zaptet - mek istediklerine 'dair uydurulan yalanları her tarafa negrederek sormayelerinin bol bol nemasını çekmeye çalışan eseki müstevlile - rin asıl harbe muhtaç oldukları bakikati dünyadan saklamak icap ediyordu. Bu müstevliler ise, Al - manya kendilerinden hiç bir şey tememiş olduğu halde kendisine ilânr harp etmiş olan dovletlerdir. 6 hirinciteşrin 1939 tarihinde bir dofa daha Fransa ve İngiltereyi Almanya ile beraber — silâh kullan maktan vaz geçmeye davet ettim, maksadım Avrupayı bir harabiye sevkederek Avrupa harici memle. ketlerin menfaatlori için çalışmak- ta el birliği ile makul bir imar «l- yaseti takibini temin etmekti. Bu teşebbüs boşa gitti, — Alman para hatin bir adama Sit olduğu için helâldir.. diye te- istemiyordu. Eğer Kudret Bey bi- raz daha yaşasaydı, söyliyeceği süzlerle katilin rela olduğunu öğ. reneceklerdi. Demek Allah yar drm ediyordu. Hasan höybesini iylce sakladı. Bir kaç altımı cebine koydu. Sonra hancıya gitti. Bir tanesini uzattı: — Arkadaş, dedi. Şu dişarıdı yatan ölüyü kaldıralım, sen işi ida- re et.. Ne Kizımaa yereceğim.. Ve reis, küfür edenlerin elile değil, gözyaşmı — içine akıtan Ha- sanm elle Poti limanmmım denize bakan bir kıymında gömüldü, Hasan zifiri karanlıkta hana dön dü, Uyuyamadı. İstiyordu, ki rek | Hadiseler arasında ı Küçük ihmallerin büyük zararları Birkaç gün evvel Sirkecide bİf tramvay arabasınım. yoldan çıkâ: rak bir berber dükkânıma malümdur. Kazanın sebebini tah- kik edenler kabahatin vatmanda değil, hattâ arabada — dahi değil yolda olduğunu tesbit ettiler, Y kaza yerine takriben 400 olduğunu ve buradaki ray parças sının yenmiş bulunduğunu gördi ler, Tesamvay arabası bu virajdafı dönerken sol taraftaki bu ü tüye düşmüş ve ön tekerli lerinin dingili kirılmıştır. Dingili kmlın» tekerlek ayni hat kenarındaki par- keleri kazıya kazıya daha dört yül $ metre gittikten sonra yoldan fırlâ- mıştır. Kaza bu şekilde olmuştur. , Hal böyle olunca kazanın mesu- liyeti hattın tâmiratında vazifedar | olanlara ait olması tabildir. Acaba Sirkecdide vukua geleti | kaza vazifedar olanlara bu mesü- © liyeti hatırlatabilecek midir? İ Doğrusunu söylemek lâzımgelir- a se bunda şüphe ediyoruz. Zira Ka raköy gibi berkesin gözü önünde olan yerlerdeki hat üzerinde bile | birtakım parke çöküntüleri ıorüp duruyoruz, Korkarız ki bu yol bo- | mkluklamm ihmali yartn ayni 1 ıeküde yeni kazalara sebebiyet vermesin ve birkaç lira ile berta- | raf edilebilecek bozukluklar tram- — may idaresine binlerce liraya mal olmasın, A Be_rlin_ siyasî (Baş tarafı 1 incide) . 2 — Hitlerin Amerika kıtasına hücum etmek niyetinde olduğu hurafeleri. Ruzvelt, bu hurafeleri teyid için Hitlerin bir nutkunun metnini de- Kiştirmiştir. Hitlerin bir nutkunda söylemiş olduğu “Almanyanın şa. lışma kudreti, altınımız ve serma-' yemizdir. Bu altınla ben dünya- nın diğer devletlerinin hepsirli ye. * neceğim,, sözlerini Ruzvelt parça- layarak şöyle ifade eylemektedir: “Dünya devletlerinin hepsini ye. nebilirim,, Halbuki Hitler hu;w zaman bu şekilde bir beyanatta bulunmamıştır. uzveltin tarihf hafızasında da * bir boşluk müşahbede edilmektedir. Ruzvelt Monroe Doktrininin vaz- mdanberi batı yarım kürresi Av- rüpanın hücumuna maruz kalma. mıştir, demektedir. Halbuki Amerika dahili harbin- de İngiliz müdahalesi, Malouines adalarının İngiltere tarafından il. hakı ve buna benzer hâdiseler ve imparator Maximilien devrinde Frangızların Meksikada yaptıkları müdahale tabit Ruzvelt tarafından unutulmuştur. Filhakika Rüzveltin sözleri bu müddet zarfında batı yarım kür- resine hücum etmiyen Almanya, İtalya ve Japonya,hesabına doğ- rudur. Bu devletlerden hiçbiri ce. nubi Amerika hakkında arazi emel leri beslememişlerdir. Buna muka- bil Amorika geçen umum! harpte Almanyaya kargı Avrupaya bir heyeti seferiye göndermiştir. Cenubt Amerika — memleketleri. nin tehditte bulunduğu hakkında Ruüzvelt - tarafından — ileri sürülen iddiaya gelince, cerubl nın her zaman şimdi gi- y bi şimalden tehdit edıldığı husu. sunda herkes hemfikirdir. Ameti» ka herkesin açıkça bildiği ıebeplı' dolayısiyle cenubi Amerikada üs. lere sahip olmak istemektedir. Alman - İtalyan ittifakını İtal- yan milleti nazarında gözden dü. şürmek için Ruzvelt “m yapılan teşebbüs — Çörgili Bil bir saygısızlık )ıın*ıtl ho. ve b sabetsiz bir teşebbüs telâkki edil. mektedir. Ruzveltin nutkunun kullandığı m.ıksıı.ıı Berlin siyast mahfille- rince çok iyi anlaşılmıştır. Ruzvelt milletine mevcut olm- yan bir tehlike telkin etmek iste. mektedir. Ruzvelt arzusu ye menfaatleri hilâfına mi'letini İngiltere tarafın- dan sebebiyet verilen fakat lnı!L tere aleyhine neticeleneceği den mukarrer bulunan bir sürüklemek istemektedir. 1941 Yılımın Büyük 'Türk — milletine ve dünyaya huzur ve vefah verici iyi günlerle geçmesini dilerim. w, Nuri Çapa