15 Nisan 1935 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 25

15 Nisan 1935 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 25

Jakob'un gözleri Gestapo dairesinde açılırken Dokuz sene var ki... Salomon Berthold Jakob 1926 dan- İ beri canını tehlikeye atmış bulunuyor- | du, Mahud' Versay muahedesinin hiçe indirdiği Alman ordusunun teşkilâtını, iç yüzünü, gizli taraflarını yakından bilen tek sol gazeteci o idi. Almam yada militarist idarenin; hususile or- duya dayanan, yüksek rütbeli zabitler arasında birçok taraftar bulan saltanat- çıların bu yaman düşmanı, 1926 da Berlinde bomba gibi patlayan bir yazı neşretti : “Versay yasasına rağmen Kronprinz'ın büyük oğlu gizli askerlik yapıyor!,, deyince, ordu, hükümet, gazeteler biribirine girdi. O zaman rayhştağda cümhuriyetçi idi. Hükümet reisi Ebert li Rayhşver okumandanı Jeneral Fon Sekt'i “Von Seeckt, azletmek mec- buriyetinde kaldı. ekseriyet Bu hadise yüzünden ordu kuman- danlarının düşmanlığını kazanan Jakob bununla kalmadı. Gizli ordu teşkilâtını açılması osağlarca vatana hiyanet telâkki edilen sırları, gazetesinde sıra ile ifşa etmeğe koyuldu. 24 : : İmanla: Nazı Düşmanı İ/AKOB'U İsviçreden Nasıl Kaçırdılar ? İsviçreden Almanyaya kaldırıla; Nazi düşmanı gazeteci Jakob, yat hücumlarına ne zaman başladı! Bir kere başını nasıl kurtardı! İsviçreden nasıl kaçırıldı? Cast Veseman'ın plânları. | Geçen seneki tenkil hareketinde öldürülen meşhur General Von Schlei- cher, o zaman daha'miralaydı; ve ordü- nun gizli kadrosunu kuruyor, büyül- tüyor ve hududları korumak bahanesile yeniden saltanatı getirmek ülküsüne doğru gidiyordu. Bu gizli ordunun Sainte - Vehme denilen bir de korkunç icra komitesi, fedaileri vardı ki buna, demokratlarla temas eden askerleri öldüren, ortadan yokeden bir nevi mafya denilebilir. Jakob, bu mafyaya kumanda eden mülâzim Sehulz'in Berlinde kadrosunda bulunduğu Okıtayı, resmi makamını olduğu gibi yazdı. Mülâzim Şulz mah- kemeye düştü, idama mahküm oldu. Mülâzımın şahsına değil, saltanatçı zihniyetine hücum eden Jakob, kaleme sarıldı Schulz'in müdafaanamesini yaz- dı. Bu, Dereyfus mes'elesinde Zolâ'nin “itham ediyorum, diye yazdığı, elinde fırça sokak sokak dolaşıb Paris duvaâr- larına yapıştırdığı meşhur müdafaa kadar tesir yaptı. “ .. onu mahküm ederseniz, diyordu, Sehleicher, Von Seeckt gibi âmirlerini de suçlu sırasına sürüklemek icabeder. Aldığı emirleri yapan bir madundi Ancak Şulz... , Ordu başındakiler buna fena if lediler. Berthold Jakob orduya hakari itham edildi. Şulz davasında: "ş& gösterilen zabitler, yukarı mes'uliyeli kurtarmak için yalan yere yö ettiler, dememiş miydi? Evvelce buği iddialar yüzünden birkaç kere bi hapis ve para cezalarına çarp Jakob; bu sefer en üsttekilere çattı için, idama mahküm oldu; ve ani | o sırada ilân edilen umumi bir sayesinde başını kurtarabildi. Naziler iktidara geçi Almanyadan ilk çıkanlardan biri ti Jakob olmuştu. Fransada hududa yi Alzasın Strasburg şehrinde Nazi & çıkarmaga b mevki Jakobun kaçırılması, başına gelen ff ket, daima üstünde bulundurduğu bi notuna (o Almanyadaki muhbirler” isimlerini sıra ile geçirmiş bulunms”” Nazilerin bu bloknotu, her ne bebi” olursa olsun, ele geçirmek istem” tabildir. Gerçek Jakob kolay KÜ