15 Haziran 1938 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 12

15 Haziran 1938 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 12

Dünyanın En Zengin Adamı Kimdir ve Nasıl Yaşar? Di en zengin adamı kimdir ? Bu sual, zaman zaman ortada do- laşır, zihinleri bir müddet işgal eder, fakat rakamların, biribirini susturan be- lâgati bu müşkülü halle kâfi gelmez. Hakikaten, dünyanın en zengin ada- mının kim olduğunu tayin etmek hayli zor bir iştir. Maamafih, elde mevcud istatistiklere göre, bu en zangin ada- mı, şimdilik Haydarâbad Nizamı Mir Osman Ali Han diye tayin etmek müm- kündür. Ne isimleri sık sık gazetelerde sü- tunlar dolduran sanayi ve maliye ko- damanları, ne de sarayları, mücevher- leri, debdebeleri ve tantanaları dillere destan olan Hind Mibraceleri; nede otomobil veya petrol kralları zenginlik bakımından Osman Ali Hanla boy öl“ çüşemezler. Bikânir Mihracesi, İngiltereye son yaptığı seyahatte, oradan satın alıp memleketine götürdüğü eşyayı ancak beş vagona sığdırmak mümkün olmuş” tu. Bu eşya arasında, çocukları için al- dığı iki yüz bin İngiliz liralık oyuncak, ig; elli kat kostüm, silâhlar, gramofonlar, telsiz makineleri ve frijiderler vardı. Mizar Mibracesinin mücevherlerine biçilen kıymet dört yüz elli milyon frangı mütecavizdi. Patiala Mihracesi- nin senelik varidatı bir milyon İngiliz lirası, Baroda mihracesinin ise altı mil- yon İngiliz lirasıdır. Fakat, Haydarâbad Nizamı bütün bunları yaya bırakmıştır. Hiçbir şey imal etmiyen, hiçbirşey satmıyan, Ağa- han gibi Derbi yarışlarile alâkası olmı- yan, hususi tayyaresi bulunmuyan, doğ- duğu tarihtenberi memleketinin hudud- larını bile aşmıyan Mir Osman Ali Ha- nın yanında Fordlar, Rokfellerler, Ro- çildler ve onlara ayar bütün milyoner- ler ve milyarderler fakir insanlar gibi kalırlar. Haydarâbad Nizamı Osman Ali Ha- nin nakdi serveti, Türk parasile on se- kiz milyar üç yüz yetmiş beş milyon lira tahmin edilmiştir. Fakat, bu para, her sene, on beş milyon tebaasının ken- disine hediye olarak takdim ettiği para sayesinde mütemadiyen artmaktadır. j vi Geçenlerde, ellinci yıldönümünün teş' idi merasiminde, tebaasinın verdiği pr. ra dört milyon liraya yakındı. Haydarâbad Nizamının otuz sarayı vardır. Sahib olduğu mücevheratın kıy meti üç buçuk milyar Türk lirasıdır “Nizam pırlantası,, diye şöhret bulan 271 kıratlık, dünyanın en kıymetli taşı da onun elinde bulunuyor. Fakat, tebaası tarafından bir yarı ilâh, bir fevkalinsan telâkki edilen Hap. darâbad Nizamı, bütün bunlara rağmen gayet sade bir hayat yaşamaktadır. Hattâ, her sene Avrupaya seyahatler yaparak orada kucaklar dolusu para br rakan, komşu mihracelerin hayatına bi le yabancıdır. Gayet kanaatkâr bir ömür sürer. İngiltere mesahai sathiyesine muadil büyüklükte olan Haydarâbal devletinin hududlarından bir kere bik dışarı çıkmağı düşünmemiştir. Haydarâbad Nizamı, servetini, son derece iktisada riayet suretile idare eder. Hattâ, bir gün, seyyar bir don durmacıyı, malının kötülüğüne bakmı dan çok pahalı dondurma sattığındın Nede sarayları, micet herleri, debdebeli tantaneleri dillere olan Hint mihracele 14 W