15 Şubat 1939 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 6

15 Şubat 1939 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 6

— b CİNDE İLK BÜYÜK TÜRK İMPARATORU HONCG.-Tİ KİMDİR» Türkler, Çinliler, Moğollar, Mançular, Tibetliler | Tiyen-şan | dağından Ar milletleri hakkında yazdığı ki- taplarla enternasyonal bir şöhreti olan ve beşeriyet ilmile uğraşan Tür. kiyenin Çin maslahatgüzarı (DEKIEN TOUNG) beni, Sefarethanelerinde bü- yük bir misafirperverlikle kabul ettiler. Misafir salonunda, beni, Maslahat- güzarla tanıştıran Türkiyede tahsilini yapmış Çin Sefaret kâtibi (H.D.N. Ma | da vard Salonda Çin büyüklerinin ve şim- di de her gün gazetelerde ismi ve resmi mebzulen ime Çin milli kahramanı General - Şan - Kay - Şek - in büyü resimleri vardı. * 4 Üniversitesinden ve Parisde Siyans Poletikden in Masla- mezun hatgüzarı küçük ellerile “ATATÜRK,ü işaret ederek : — “Atatürk, Büyük Türk milletini bugünkü hale getirmekle, şarkta em- peryalist milletlerin siyaseti altında bu- İunan milletlere de hür yaşamak milli: yetciliğini uyandırmış ve uyandıracak- neş, bütün şark milletlerine istiklâl gü- neşi olmuştur. Biz Çinliler - Atatürk. ü çok takdir ederir. Bugün Japonya ile mücadelemiz, Şan - Kay - Şek'in “ Atatürk, ruhunu aynen taşımasile başarılmaktadır. Bizim Maraşal da bir gün “Atatürk, gibi: ( — Ordular diyecektir. Ve bu suretle Çin istiklâlini kaza- nacak ve “Atatürk, ün inkılâpları gibi bizde inkılâplar yaratarak eski Çin medeniyetini modern bir tarzda ihya edeceğiz. hedefiniz .....,) * Kahvelerimizi içmiştik. Salonu bir suküt kaplamıştı. Rayon âlim De- İkien Toung'a sordum eşeriyat da en büyük teoriniz hangi ırklara müstenittir ? Bu sualim onu harekete getirdi ve anlatmaya başladı — Türkistanda ( Tiyan - şan Tanrı dağı) vardır. Ve dünyanın hiçbir ye- ünyaya nasıl yayıldılar... Yazan : NİYAZİ ACUN o rinde insan yok iken, ilk insan bu dağda hayat bulmuştur m sene evvel insanların sakin oldukları Tiyan - Şan dağında, (4635) senelerinde bu insanların başında bü- ük bir İmparator vardı. İsmi: | Hong -tiJ idi. İmparator Hong -ti'nin beş oğlu vardı. iyan - şan dağı İmparatora dar eldi. Etrafa yayılmaya karar verdi. Bü- yük oğlunu yanına alarak şarkı cenu- biye gitti: (Şimdiki Çin). Kendisile be* raber üç oğluda Tiyan. şan'ın şarkına, şimaline, garbı cenubisine hareket etti- ler. Bir oğlu da Tiyan - şan'da kaldı. Hong - ti'nin muhaceretinden iki asır sonra Hong - ti'nin çocukları ara- sında milliyet isimleri başladı. Beynelmilel bilginlerden sayılan, Çinin Türkiye Maslahatrüzarı DEKİFN TOUNG İki asır evveline kadar milliyet ismi yoktu. Cemiyetlerin ismi insanların ba. şına geçen otoriter adamın ismile anı. lırdı. Gerek dinler ve gerekse ilim bize, bugünkü insanların bir ecdattan başla. dığını ve ilk insanında Tiyan-şan dağında hayat bulduğunu gösteriyor. Hong - ti'nin Tiyan - şan dağından muhaceretinden iki asır sonrasına kadar Çin, Moğol, Türk, Mançuri, Tibet isim- leri yoktu. Ancak bir isim vardı: (Hu. va-ço) şerefli insanlar. Hong - ti oğullarile Tiyan - şan'dan muhaceret ettikten iki asır sonra, Çin, Moğol, Türk, Mançuri, Tibet, diye Asyada beş millet ismi meydana geldi. Bu beş millet Hong - ti'nin oğulla. rıdır. Büyük oğlu Çini kurdu, En küçük oğlu da Moğolları teşkil etmiştir. Yukarıda söylediğim gibi, o zaman insanlara millet ismi değil, başlarını geçen akıllı, otoriter büyük adamın, yani reisin ismi verilirdi. selâ: Çin ismi, bir sülâlenin is: midir, Sonradan Han başa geçince Han ir oluyor, Han idareyi ele alınca mihnm Han isimlerini söylemiyor, Han sülülesi diyorduk. En yakın bir misal: Türklere Osmanlılar, Selçukiler, Beya- zıt, Timur ve bugünde şerefle, göğsü: müzü kabartan bir gururla: “Atatürk, Türkiyesi, diyoruz. Türkler, Çinliler, Moğollar, Mançuriler, Tibetliler Hong -ti oğullarıdır. Hong -ti hicret etti- ginde Tiyan - şan'da kalan oğluda Türk ismini aldı. Büyük oğul Çini tesis etti. En kü- çük oğul da Moğolları tesis si. Küçük oğulun arazisi münbit olmadığından Çine hücum etti. Aralarında kavga başladı. İlk seddiçin Moğollara karşı yapılmıştı. Kablelmilât - 244 - tarihinde ilk kardeş kavgası, küçük kardeşin en büyük kardeşe hücumile başladı. Küçük kardeş mağlüp olunca Çinde hayat bulamadı. Garbe akın ettiler. Avrupalılarla harbettiler. o Başlarında ATİLLA vardı. Atilla Karadeniz kıyı- larını takip ederek Avrupaya yürüdü. — Avrupada Cermanlar vardı. On ların menşei neresidir ? aldı, Ta