28 Aralık 1929 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1929 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 ——— —x A nun kumandasında bulunuyordu. birinci defa Çanakkaleden gelen Yunau vapuru 12 mil süratle gi- diyordu. Müsademenin şekli Yunan vapuru 12 mil süratle | gelirken ( Silivri ) ile ( İmaralı ) arasında ve İstanbula (40 ) mil- ! lik bir mesafede İstanbula doğru giderken ikinci kaptan karşıdan bir kirmızı fener görmüş, ve yi- ne kendi iddialarına nazaren iki- nci kaptan bu feneri görür gör- mez derhal lâzımgelen kumanda- Yyı vermişte de karşısında ikinci bir yeşil fener görmüştür. Yine yunan acentesinin iddi- asına göre Bulgar varna gemisi yunan vapuruna baş tarafından Şarpmış ve fakat kendisi yara- uştır. Bulgar vapurunun baş tara- fından açılan rahne (8) lamari- ne kadar tahmin edilebilmiştir. Faydasız tornistan Tam bu sırada Bulgar varna » kaptan gemiyi tornistan etmiş ve fakat Varna igemişi Yu- nan Vapurlarından ayrılır. ayrıl- Maz beş tarafı deniZe gömülmüş- tur. Bulgar vapurunun üçüncü kap- tanı ( Tandekof ) derhal Yunan Vapuruna atlamağa muvaffak ol- muştur, Batıyorsunuz! Yunan — vapurunun ikincisi Piridis: — Batıyorsunuz efendi.. Tay- fanız bize gelsin ! Diye haykırmış, lâkin o daki- kada iş işten geçmiştir, Çünkü Bulgar vapurunun gö- vertesinde, 180 kadar Sığır, Man- da ve saire bulunuyordu. e bv hayvanlar da fena halde ürkerek, — tayfanın geçecekleri yeri kapamışlardır . (Varna) vapurunun baş tarafı ise 8 dakika içinde batmış bu- lıuıuyımhı. Tahlisiye ameliyesi Dapkaviç acenteliğinin iddia ettigine göre Yunan vapuru hâ- dise mahallinde ( Dokuz buçuk ) saât kalmıştır. Fakat bu müddet zarfında kimse kurtarılamamış, gemiden indirilen iki üç ( Sandal xhııde taharriyat da bulunmuş- Yalnız batan Varna vapu- rundan (beş kişi kuriula bilmiştir. bunların içinde ( mustafa süley- manof ) atlı bir de müslüman bu- lunduğu haber verilmektedir! Boğulanlar ( 27) kiğidir. İçle- rinde Transit suretile Pre ve İs- kenderyeye giden ( 3 )bulgar,(2) Ermeni (i) de yunanlı vardır. » Mağruk ( Varna ) vapuru ( 2500 ) Ton hacminde idi, Saatta (8- 10) Mil süratı bulunuyordu. ( V_l"l;:')"vlmndıld Hay- vanlar ve Varnadan yükle- dilmişti . y a Osmanlı bankası lerdir. | etmek ve ticaretle ziraat lehine Vapurunda büyük bir karışıklık |& gâââ'_ © Iktısaçl_î buhran Almanyada vergilerin hafifleşmesi ihtimali var Berlin, 26 ( A.A) — Vaziyet pek okadar vazih değildir. Harici istikrazı izhar 'etmiş olan M. Hilferding alman bankalarının | işine yarayacak tahrikâtına kur- ban olmuş gibi gürünmektedir. Birçok gazeteler, M. Molden- hauerin metanet göslereceğini ümit etmektedir. Mumaileyh, ma- liye nezaretini deruhte ettiği zaman ufkun karanlık olduğunu | söylemiş ve 'şöyle demiş idi : | * Biz, harice ancak kendel evimizde intizamı tesis etmeğe muktedir. olduğumuzu ispat et- mek suretile hürmet ve itimat tel- kin edebiliriz. Derin ıslâhat icra | tin Mısır ve Sudan hakkındaki | Kahirenin tahliyesi sırasında Su- Çemberlain Hükümetin Mısırsiyasetini tenkit ediyor Londura, (A.A) — Çember- lain Avam kamarasında hüküme- siyasetini tenkit eden bir nutuk irat etmiştir. Hinderson cevap vererek dmiştirki ; “Mısır hakkındaki — siyasetim esas itibarile Çemberlainin siyase- tinin aynıdır. Tekilflerimde ye- gâne yenilik İngiliz kıtaatının Sü- veyş karalı mıntakasına alınma- sına dairdir. Çemberlain ile Ser- vet paşa arasında da bu tedbire ancak on sene sonra tevessül olu- nacağı kararlaştırılmıştır. Grülüyor ki aradaki fark pek hafiftir. Mırsırlıların paytahtla- rında İngiliz kıtaatının bulunma- sını hoş görmediklerini bildiğim için Kahire ve İskenderiyeyi ettir- meğe kerar verdim. İngiliz-Mısır muahedesinin tarihi mer'iyetinden itibaren başlanacak olan bu tahli- yenin ikmali üç ilâ beş sene süre- cektir. Müstakil bir hükümet ola- rak tanımak istediğimiz bir mem- leketin merkezi idaresinde daimi surette bir işğal huvvetini bulun- duramayız. Sudan'a gelince: Bu kıta hakkında Mısıra karşı hiçbir taahhüde girişmedik. Biz ançak Mısır hükümetine | dana bir Mısır taburunun gönde- rilmesi teklifini nazarı itibare ala- cağımızı bildirdik. Mısır hakkında bir cebir politikasını takibe devam edemeyiz. Çünkü kuvvet üzerine müstenit siyasetlerin zamanı artık geçti. Hükümel böyle bir siyase- | tin mes'uliyetini kabul edemiye- ceği gibi bunu hiçbir İngiliz parlâ- verilip verilmiyeceği malüm de- mentosu da tasvip ve tervin etmi- yecektir. hammalları i larını liman $şirketi idaresine ter- ketmeğe karar vermiştir. Müdi- riyeti umumiyenin bu devir mu- amelesi için bir proje yapıp vekâ> lete verdiği de söylenmektedir. Gümrük hammalları iki kı- | sımdır. Bir. kısmı eşyayı zatiye hammalları, diğerleri tüccar eşya- sını nakleden hammallardır. Bu iki sınfın birden İlman şirketine | ettiğini ve borçlar mes'elesinin YARIN 68990890909960906660696060600660DENTTTTATTETETTEEE Ecnebi matbuat hülasaları ve telgraflar 8558989496660666565666SSİSİSSTASETSSESSSESESASİSSE Almanya mükellefiy gae L Fransameb'usan tahliyesi için konuşulanlar Paris, 26 ( A.A) — Meb'usan meclisinde M. Dubois Renin tah-; liyesi mes'elesinin tamirat komis- yonu mes'elesine tabi tutulması nun Almanyanın mükellefiyetle- rini temamen ifa edip etmediğini kontrol etmek için bütün vesa- ike malik bulunduğunu beyan | etmiştir. Mumaileyh, Young pla- | nının bilhassa Almanyanın borç- larını — ticaretleştirmeği — istihdaf | lüzum geldiğini ve bu komlsyo- W kat'ı bir sureti hallini teşkil et- memekte olduğunu söylemiştir. Diğer taraftan bu plân Fransa- nin hertürlü — kontrol imkânını ortadan kaldırmaktadır. M. Do- bois, Almanyay karşı gayet kuv- vetli bir kontrol vye müevvide unsuru teşkil etmekte olan tamirat komisyonunun ilgaslle tenkit etmiş ve Ren eyaletinin tahliyesi me- s'elesi hakkındaki endişesini izhar etmiştir. M. Briand, halihazırda Z İktısat Vekili Be yin İşte şu maddeyi okuyanlar, (sigortacıların) pek insaflı ve hal- kın menfaatini düşünen heyetler | halinde — çalıştıklarına hükmet- mekte gecikmiyecektir. Fakat öylemi? Fakat, işin iç yüzü hiç te böyle bulunmamakta, — bilâkis - sigorta ücretleri eldeği mütenasip olmı- yan tarifelerle hayat pahalılığına ve herşeye müessir olmaktadır. İddiamızı ispat etmek için ele geçirmiş olduğumuz çok ehemmi- yetli vesaiki tırasile neşredeceyiz! Bahsettiğimiz vesikaları neş- retmezden evvel (merkezi sigorla teşkilâtı) hakkında malümat ver: meyi ve İktitat vekili (Şakir Be- yin) dikkatlarını celbetmeği mü- nasip görüyotuz! Merkez - Azaları! Herşeyden evvel (sigortacılar merkezi) idaresinin teşkilâtımı, çalışma tarzlarını bilmek lâzım- dır. B. merkezinin azası, | yerli şirketlerin M.ürlerile ecnebi kum- panyaların mümetillerinden iba- ret bulunmaktadır. Bunların ara- larından seçilen (yedi) kişilik bir idare heyeti ile üç zattan mü- rekkep bir hakem heyeti iş yap- maktadırlar. İdare heyetinin vazifesi (Reka- | bete aslâ meydan Vermemek, İjat- ların düşmesine Mani olmak için çareler aramak ve bulmaktır. Hakem heyetinin vazifesine ge- Tince: Bu heyet sigortacılar ara- sında çıkacak ihtilâflara mani ol- maktan ibarettir. Bu hakem he- yeti aynı zamanda fiatları düşürüp kıran sigortacılara ceza da vermek- tedir. Görülüyor ki içli dışlı nizamna- meler, ceza ve hakem heyetleri hep zavallı fakir milletin parasını ziyadesile alabilmek için mey- dana getirilmişler, ve bu uğurda çalışmakta bulunmuşlardır! Tarife komsiyonu Tünel hanında merkezi sigorta işleri idare ve hakem heyetlerin- den başka bir de (Tarife komsi- yonu ) mevcut — bulunmaktadır. Tarife komsiyonu azaları fen mü- tahassısları namını almakta ve sigorta işlerinde istedikleri gibi tahminlerle ortalığı kasup kavur- maktadırlar. b | KA | tir. Hükümet bir müzakere aça- ö Üa (Birici sahifeden devam ) | (Sigortacılar cemiyeti ) ne tahvil 'a St ESE M © vetini ifa ediyor mu ? meclisinde Renin Rende bulunmakta olan — işgal kıtaatının ilk işgal kıtaatı mikta- rında olduğu lasrih etmiştir. M. Tardiocu hükümetin fevkalâde mühim beynelmilel işler körül- düğü sırada ıbhama ve sarahat- sızlığa kapılmayacağını söylemiş- cak, mesuliyetlerini deruhte ede- cek ve meclisten de kendi mes uliyetlerini deruhte etmesini talep edecektir. M. Briand, M. Tardiu ile kendisini ayırmağa matuf olan bütün teşebbüslere rağmen samimi surette — teşriki mesai etmekte bulunduğunu ve bunda devam — edeceğini — söylemiştir. Mumaileyha Almanyaya karşı ermiş olduğu söylenilen gev- şekliklerden — kat'iyen — mesul olmadığını ve Locarno muahe - desinin —müzakeresi — esnasında Fransanın hiçbir küçük devleti feda etmemek kaygusile hareket etmiş olduğunu söylemiştir. arı dikkatını celbederiz Bunların - içlerinde (Fen)den anlıyan kimseler — bulutmadığı gibi, mektep filan görmemiş adam- ların çoğu ecnebi tabiiyetini haiz bulunmaktadır. Alâkadarlar, bu sözde fen mütahassıslarından yüz- de doksanının Türkçe bilmedik- lerini de kaydetmektedirler!? Yine Eldeki zabıtlarla vesa- ike göre bu ( Fen ) mütahassısla- rının çoğu istedikleri şeylere istedikleri gibi imzalar koymak- | tan çekinmemişlerdir! Sonra ( Sigorta merkezinin ) dahili Nizamnamesi hilafına Şa- yan hayret — yolsuzlukları — ihtiva eden bir çok zabıtlar imzaladıkla- rı muhakkaktır. Zabıtlar, neşredildiği zaman herkes hayretlere düşecek ve or- tada çevrilmek istenen dolapların mahiyeti iyice ve biletraf anla- şılmış bulunacaktır. : Meşrutiyetten beri... Yaptığımız tahkikata göre si- görta merkez heyeli evvelce: (Si- | göortalar sındıkası) namile anılan bu müessesenin vaziyeti meşruti- yetin ilânını müteakip kanuna muhalif görülmüş ve o zaman adı (Sigortacılar kulübüne) çevrilmiş- tir, | Milli mücadeleden sonra da | edilmiştir. Her nedense üç sene evvel, yani 1926 senesinde muva- fik gorülmemiş, bu sefer cemiyetin adı: (Sigortacılar daizel merkezi- sine) çevrilmiştir. Şimdi yeni at alan ( dairei merkeziyenin ) İngilteredeki ( Fa- yyir offis ) ile Paris merkezinde talimat alıp harekete geçtiği muhakkaktır. Mustaf MÜHİM | findan | başlanmış, hattın, mühim kısmı a Şamlıi MÜESSESATI Bazı deirelerin o — ilgası — Dolayisile UCUZ SATIŞ 28 Könenucvvel Döktorlar Dün toplandılar Etibba muhadenet cemiyeti azası öğleden evvel dün Türk ocağinda toplanmıştır. Bu içtima- doktorlarla — eczacılar arasında son zamanda cıkan — mü- nakaşa hararetle mevzubahsol- muştur. — Doktorlar — eczacıların kendiliklerinden müstahzerat yap- malarını şiddetle takbih etmişler ve bunun için bir memnuniyet talep etmişlerdir. Bu mes'ele uzun münakaşayı mucip olmuştur. Eczacıların doktor reçetesi olma- dan kendiliklerinden ilâç yapma- larinm mMmenedilmesi için Sıhhat ve muaveneti içtimaiye vekâle- tine müracaat olunacaktır. AM ç Gğla ea B « Muhlisin Çocukları » Öperet heyeti Samstmna güti Muhlisin Çocukları Oepret heyeti İzmirdeki temsillerini bitir- miştir. Heyet, kıymetli bestekâr Muhlis Sabahatdin Beyle birlikte şehrimizden — samsuna hareket etmiştir. M. Vallenbergin ziyafeti İsveç sefiri M. Vallenberğ ta- rafından bu gün Perapalâsta İs- veç mektep gemisi süvarisi şere- fine bir ziyafet verilecektir. Bu ziyafete pek çok zevat davet edilmiştir. Memleketlerine iade edildiler Şark - vilâyetlerinden İstiklâl mahkemesi kararile garp vilâyet- lerine gönderilen Mardinin Midyat kazasından Hünsa oğlu Sefer, Çemişkezekten kefo oğlu Haydar Diyarbekirin lice — kazasından Ali oğlu kör Molla Ahmet, Der- simden Keşkoşagi oğlu Ellesdano Dersimden karaballı Aşiretinden Pero oğlu Hasanın ve afleferinmi sondefa neşiredilen tecili takibat kanunu mucibince eski yerlerine ladeleri bulunduklârı vilâyetlere serbest bırakılmaları hususunda emir verilmiştir. Hariciye tayinleri Münhal bulunan Belgırat kon- solosluğuna H.V. leti şifre mü- meyyizi Şevkı, Kahire muavin konsolosluğu : kançılarlığına -şifre kâtiplerinden Ahmet, Halep kon- solosluğu kançılarlığına zat eşbe- ri memurlarından Kemal, Bakü konsolos muavinliğine terfian, Mi- lano konsolosluğu kancaları Ce- lâl ve onun yerine Matbuat umum müdürlüğü İtalyanca |mütercimi Nurettin Naci beyler tayin edil- miştir. Havai hat Balıkesir Kütahya üzerinde Kiziloük istasyonuna üç kilometre mesafede Bağderede bulunan ma- denlerin — işletilmesine teşebbüs eden Alman maden şirketi tara- haval bir hat inşasına ikmal edilmiştir. Yakında havai hat Bağde- reden çıkarılacak maden cevher- lerini nakle başlayacaktır. kAA ASA ĞA Mahdumu