21 Mayıs 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

21 Mayıs 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

21 Mayıs —: YARIN Kebaaca H.Rifat B.in ( inci sahifeden devam ) Müdahale bir değil ! 15 — Üçüncü süale geçelim. * —Kadriye hanımın İzmirde Yane den muhakemesinde be- Taatine çalışmış, 2, ve lvuzum eme kararı veren Hikmet beyin başını taştan taşa vurmuş Ve, 3. Nazim beyin maaşına elli Ü zam etmiş öylemi?, 1 -- Pek Mühterem — hakimler! Kadriye İü."'n davasına müdahale bir rlü! değildir. Bir çok müdaha- vardır. Ben lâyıhamda bir Nesinden bahs etmişim onu da lna sarahaten göstermişim | €n, bu suali diger hususta se- det edecek olan (ve meseleyi 'etinde — dahi görmemiş tler serahaten gösterilmiş Olanlari sormak ve bununla ik- etmek doğru olmadığı zan- yım, Hakikate vusul sahihen | Matlup olduğuna göre bu süalin Onu biliyor diye gösterilenlere ması bunu talep tderim, Gazı hazretlerine gönderdi- Gim layıhada bu hususa mütefe- Mi üç beş satır aynen şudür : İzmir Müddei Umumisi İzmire lâzımdır ce Galip Hikmet bey is- Minde arkadaşı bir avukatı ça- Bitmiş maznunların — vekâletini 'ı'llum, kendisi her ne kadar Mahkümiyet talebinde bulunecak İvtede beraet tetbirleri alındığını, raet edeceklerini anlatmış, bu Avukat bu hakikatı Büyük Adada vala eşrafından Hüsamettin Ve Cemiyeti Umumiyei Belediye #zasindan Avni beylere söyle- Miştir. Avni bey avukattır, yâni her An görüşebileceğim bir zattır, İt kerre göremedim. bir hükmü teati etmedim. 4 üncü süal 16 — Dördüncü ı'u!l maznunlarından Basati tevkifhaneden çıkarup baş kâ- fip Tevfik ve Büyük Millet Mec- İlsi birinci Reis Vekili Hasan ylere ne verdiğini Nazım beye tekrarlattığt ve bu suretle şa- itlere telkin icra ettiği hakkın- ne bilirsiniz ? L — Nazım Beye ne verdi- #ini tekrarlatmak yok, şahitlere telkın yok, zaten şahitler kim- bilmem. Mes'ele o değildir. 'ele Basatın tahliyesine veki- lih müdahale etmesi, müdahale *ttiğine tevkifhane Müdürü Jülğ &n Leon Fresko ve ser gardiyan ip ve Avukat Nesim Masli- Yah beylerden, şahit olarak — isti- Mami talep ederim. Bu tekrarlatmak bahsi ne ol- duğu tafsile muhtaçtır. Bunun e0 büyük şahidi bizzat dosyadır. * şahit değil maznunlardan iridir. Tevfik ve Hasan Beylere a n_:'“—ıddn mütemadi musır tevkifhanede — bulunan Sorulmuştur. Telkın onlara yapılmak '-ll:nınlı Ca telkin olarak kalm, birer birer alarak ;:":ı" î::“g:_" erlerinin giyabını Şırıfındın lkrırd:.:;kmllın dair yalan irtikâbiyle ____': leri ceryan etmiştir. Bir İşa kanunun tevkiflerine asla cevaz Vermediği halde maznunlar tey- edilmişlerdir. Sonra yeni nun meriyete geçmiş, ona da men muhalif olarak mev- :'n"!ln idamesine karar ve- '—ım" Tahliye — taleplerine İAkik esnayi — seyrinde söal şudur : mahkemesi çürüm — tebdili — ihtimaline naen, ret cevabı verilmiştir. Böyle bir sebeple bütün Türkle- rin bir anda tevkifi kabil oldu- ğundan ürkerek Müddei Umu- miye gitmiştim. Tevkif, Tahliye Hakim işidir. Nihayet müstaı- tik işidir. Adliye Vekilinin bun- lara zerre kadar müdaheleye hakkı yoktur. Halbuki Basatın tahliyesine müdahele etti. İtira- zım tahliyeye değildir, çünkü zaten tevkif kanunsuz, haksız- dır. Arkadaşlarından daha az kefaletle tahliyeye de değildir. Çünkü bu takliyede iki mühim sebeple kefalet alınmak da yan- hstır. Benim itirazım Adliye Vekilinin müdahalesindedir. Su- alin bittedkik ona göre terettü- bünü talep ederim. Bir vak'a İki ay evvel tüccardan Efe zade Mahmut bey yazıhanemize geldi, derdini anlattı, giderken yanında buülunan bir zatı göstere- rek tanırmısınız ? dedi. — Ha- yır, dedim. — Canım Kavale eş- rafından Hüsamettin bey dedi. — Amanbir kelime dahi görüş- meyelim. — Belki bir süal vaki olur dedim. Ben böyle hareket ettim. Mahmut Esat Bey Galip Hikmet beyi buldurdu, elinden filan Müddelumumi şahsen dahi taniyim diye bir kâğıt aldı ve geçen gün muhakememizde bu- nu mahkemeye takdim ettirdi. İkt tarafın meslek ve müşvarı a- rasındaki farkı bu hadise tevsika kâfidir. Kendisine teallük eden bir davada mukabll tarafın irae ettiği veya edeceği şahidi çağı- rup konuşması andan kâğıt al- dırması memnudur. Mahmut E- sat bey Adliye vekili olma- saydı veya Mahkemeniz ona Gazetelerede — birer suret ver- medimmi? çok büyük fenalıklar etmiştir demek her fenalık edil- miştir yabut küçücük filan suç da yapılmıştır. demekmidir, Bu bapta irat edilebilecek süal şu olabilir. Mahmut Esat bey vazi- fei memuresini — sul istimal et- mişmidir? Benim —asıl cürüm olarak gösterdiğim mahkemelere müdahelesi, kanunsuz hareketle- ridir. Süalin o suretle tertip buyrulması lâzımdır. Netekim alâkadar mahkemelere evvelce o yolda tebligat yapıldığı halde müahharer gelen varakada ya Nazım beyin maaşına zam varmı gibi en doğrusu muhasebe kale- minin bileceği şeyler. Yahut bu süalde olduğu gibi, alattarikül- hikâye söylenmiş ve hesabına isbatım halinde de cürüm tekvin etmeyecek şeyler sorulmasında tashiha muhtaç bir zeuhul görü- lebilir. (Devamı var) Gümrük tarifesini değiştiriyorlar Vaşington, 20 (AA) — Yeni bir tetkike tabi tutulmuş olan hümrük tarifesi hakkında kon- grede son defa olarak önümüz- deki hafta zarfında reye müra- caat edilmesi muhtemeldir. Birlik selamlanıyor! Berlin 20 (A.A) — —Avrupa ittihadı konferansı bir takrir kabul etmiştir. Bu takrirde M. Briandın avrupa fedarasyonuna Sit olan projesi selâmlanmakta Karyunun Avrupa müttehid hü- Rüyesinin tahakkukuna doğru atilmiş bir hatve teşkil etmekte olduğu beyan & iakı tedir. Lokantacı- (Birinci sahifeden devam | kapandı. Çünkü saat onda kapamak şartile bu günkü vergi ve masrafların altın- dan kalkabilecek kadar — bile iş yapmağa imkân yokltur. En ziyade zarar görenler de: evas itibarile lokanta fakat fer'i olarak içki satanjlardır. Çünkü akşam yemeklerini ona kadar satıp bitiremedikleri için kalan yemekleri dökmek ve yahut dük- kânı kapamak icabediyor. Çalgılı gazinolara” gelince Onların işi esasen dokuzdan son- ra başlar. Dokuzla on arasında müesseseyi idare edecek alış ve- riş yapmak İmkânı yoktur. Esa- sen bu müesseseler hususi suret- te belediye rüsumu ile mükellef oldukları gibi çalgı yüzünden de masrafları fazladır. Son yapılan tasnifte bilbassa Sirkeci muhiti zarar görmüştür. Çünkü iki bir kısım birahane müstesna olmak şartile diger mü- esseseler onda kapamak mecbu- riyetindedirler. Bir şehrin gece zineti lokanta ve gazinolardır. Gece hayatı sönük olan asi ecne- bi sakinleri çok olan bir şehrin iktısadiyatını sarsar talimatna- menin tatbikindan maksut olan gaye daha başka yollarla elde edilebilir. Mesat saatini tahdit degil işin şeklini tasnif daha dog- rudur, Evvelce açılmış ve müsaade olmuş bir müesseseyi kendi suçu olmaksızın işine mani olacak suürette tahdide tabli - tutmak doğru aeğildir.,, » Diğer taraftan aldığımız ma- lümata göre vaki olan şikâyet- ler üzerine Vilâyet Sirkecideki müesseseler bar, birahane ve meyhanelerin geceleri 12 ye kadar açık kal- masına müsaade etmiştir. Diğer kenar yerlerdeki küçük meyha- | neler ve birahaneler saat onda kapanacaktır. Tahliye başladi Paris, 19 (A , A) — Almanya sefiri M. fon Hosch, M. Tar- dieu, 'M. Brliand, lel Ren komisyonu Tirar il; ceneral — Guülllaumat bu sabah bir araya gelerek mü- zakeratta bulunmuşlar ve Ren arazisinin üçüncü mıntakasının tahliyesine ait fer'ı meseleler hakkında anlaşmışlardır. bu mın- taka 80 haziranda Fransız kıtaatı tarafından tahliye edilmiş bulu- nacaktır. — Tahliyenin nihayet bulduğu 30 Haziranda resmen tebliğ edilecektir. Zeplin yolda ! Sevil, 19 (A.A) — Zeplin ba- lonu saat 16,30 da şehir üzerinde görülmüş, biraz sonra tayyare karargâhının üzerine uçmuş, bir saata kadar yere ineceğini bil- dirmiş ve 450 İitre su istemiştir. Balonun yere inmesine ait ha- zırlıklar tamamlanmıştır. Kesif dir halk kütlesi zeplini bekle- mektedir. Siyonistler grevi! Kudüs, 20 (A.A) — Muhtelif şehirlerdeki Yahüdi teşkilâtları hükümetin Filistine gönderm'ş olduğu hususi komiserin raporunun würuduna kadar Yahudilerin Fi- listine muhaceretlerini muvak- katen men etmesi kararına karşı izharı infiâl etmektedir. Siyo- nist teşkilâtı perşembe günü umumi bir gret icrasına teşeb- büs edecektir. reisi M. beynelmi-') - — Çocuk oyuncağı! tA ların vekılı Garbi Trakya türkleri mübadele ko- misyonunun mesaisini böyle tavsif ediyorlar! Muhtetit mübadele komisyo- nu Türk heyeti murahhasası reisi Tevfik kâmil bey İskeçe de mün- | teşir ( yeni adım ) Gazetesi baş- ) muharririne Garbi Trakya Türk- leri hakkında bir beyanatta bu- Junmuştur. Tevfik Kâmil bey Trakya Türkleri hakkında hükü- metimizin neler düşündüğü, bun- ların bu günkü elim vaziyetlerin den haberdar olup olmadığı veem- | lâk alım satım memnuiyetinin ne | zaman ref edileceği kakkındaki suallere hülâsaten şu cevapları vwermiştir. — “Bugünkü vaziyetin eyi- leşmesini bekleyecek kadar se- liniz ekalliyetlere ait hakları bir gün behemehal elde edeceği- mizi bilerek uğraşmaktan ibaret olmalıdır. Yunanistanla müza- keresi esas itibarile bitmiş olan yeni mukavelede Garbi Trakya- hıların menfaati mümkün mer- tebe muhafaza olunmuştur. Garbi Trakyada elyevm hazır bulunan Yunan - tabiiyetindeki bilumum Türkler nerede doğmuş girmez vesika dağıtılması bek- lenmeden her dürlü istisnal ted- birler, haciz ve vaz'ıyetler kal- dırılacaktır. Elyevm işgal altında bulunan den arazi işgal olunmaması Yu- muştur. Yunan hükümetinin tanzimat olarak vereceği yüz elli bin İn- giliz Hrasının avdet hakkından tinin satın alacağını bildirdiği arazi sahiplerine ve sonradan olan yedi bin istramalik erazi sahiplerine tevzi edeceğiz. Muhtelit komisyonun Gü- mülcüneye naklı devam eden müzakerenin — neticesine — talik olunmuştur. Yeni adım gazetesi bu beya- natın altına aynen naklettiğimiz şu acıklı mütalâayı yazmıştır. Tevfik Kâmil beyin beyanatını kayit ettikten sonra vaziyetimiz hakkında az çok fikirler edin- mekteyiz. Anlıyoruzki - itilâfna- Enede hakkımızda şu yokarıda mnkayyet — maddelerden başka şeyler mevcut değildir. Fakat şurası bütün belagatile tezahur ediyorki bu iki üç mad- de burada Türk akalliyetinin hayatını idame ve istiklalini te- min edemez. Vaziyetin bir sudan tedbirlerle islâhını imkân mu- tasavver değildir. Garbi Trakyalı Türkün vazi- yetinin Fecaati s#ekiz on madde ile izah edilmez. Nerede kaldıki memleketimiz ve halimiz' müta- laa edilmeden hakkımızda or- taya — sürülüveren — iki — zaif madde, — bizim dünkü ka- ip ettiklerimizi temin edebilsin, Bundan bir kaç nüsha evel Makidonyada bulunan — GCarbi Tirakyalı Türklerin hükümetten talep ettikleri meblâğ yekünunu kayit etmiştik. Yalnız bunun mik- tarı 300,000 kadar tutuyordu. batla mücehhez olmalısınız. Eme- ! ve Garbi Trakyaya ne vakıt gel- | miş olursa olsun etabli sayılacak- | lardır. Mukavele meriyete girer | yedi bin istremadan fazla yeni- | nan hükümetince taahhüt olun- | mahrum olanlara Makedonyada | erazisi olanlara Yunan hüküme- | Yunan hükümatince işgal edilmiş daha | Bu asgari liatlar ve icar be- delleri üzerinde yapılan bu he- sap bile itilâfnamede Garbi Trak- yah Türkler hakkında kabul | edilen maddenin birincisi hüküm- | söz ve kıymetsiz bırakır. Malımızı satığanın memnuiyeti, etabli vesikası, müsadereler bu güne kadar müsbet bir şekilde bal edilip bitmeli idi. Biz o fikirdeyizki iki hükü- , met kendi aralarında bijumum ; mes'elelerde mutabik kalmıyabi- ' lirlerdi. Fakat garbi Trakyalı Türkler mes'elesi her halde bit- miş ve temizlenmiş olmalı idi. Burada kalmış olan seksen dok- san bin kişilik Türk kitlesi sekiz senedenberi devam eden bu kararsızlığın içinde dalma zinde kalabilecek iktidarı nasıl muha- faza edebilir? Buna imkan bulu- nurmu? *“İşgal altında bulunan yedi bin isteremadan fazla yeniden arazi işgal olunmaması Yunan hüküme- tince taahhüte alınmıştır., Halbuki aldığımız haberler | bize bu yedi bin istiramadan mada hükümetçe bazı kışlaların müsadere edilerek muhacireynin istifadesine tahsis eylediğini bil- diriyor. Bu gibi kışla sahipleri bu güne kadar kışlalarından istifade edemıyorlar. Binaenaleyh bunlarında za- rarları, ziyanları ve kışlalarının kıymetleri 150,000 lira içine gi- rerse (o vakit büsbütün çocuk oyuncağına dönecektir. Şimdi bütün bunları ortaya koyarak, Tevfik Kâmil beyin vaziyetimiz hakkındaki beyanatını vaziyetimizin islâhına kâfi delil- lerle memnun olarak görmediğimizi söylemekten kendimizi alamıya-f cağız. ! ... Kıralın oğluda yolcu | Sevils, 29 (A.A) — Zeplin ba- i lonu saat 7,15 te hareket edecek- tir. Kıralın oğlu Alphonse d'orle- ans ile binbaşı Herrera da yolcu- lar arasında bulunmaktadır. Beyoğlu beşinci icra da- | iresinden : K | Mahcuz ve furuhti mukarrer bir adet Fransız markalı plano ; 29-5-980 tarihine müsadif per- şembe gücü saat 12 de Beyoğ- lunda İmam sokağında papağan gazinosu derununda bil müzaye- de satılacağından talip olanların | yevmi mezkürda mahallinde ha- zır bulunacak memuruna müra- caat eylemeleri ilân olunur, gea — “YARIN,,İN TAK VİMI özimeetm A DAK VEML İ Mayıs ÇARŞAMBA Senel 2i ge |— Namaz vakıtları | hnmaz vakıtları Senei Resmiye ı 1930 Alaturka *” d. | Güneş —9,12 Öyle — 4,46 İkindi 8 44 Akşam 19,25 | Akşam 12,00 IYılıl 21,17 Yatsı 1,58 İmsak 2,29 | İmsak 7,04 ! Zilhicce Ruzi Hızır i PU 203 16 | Alafranga | . M Göneş 4,87 i Öyle — 12,10 | | | İkindi. 16,09