9 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

9 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

S.hıfe 4 Suat t Derviş H. Ben mensup oldugum edebiyat neslinin yüzünü kara çıkarmadım Kendisini iyi bir arkadaş zannettiğim Fikret Âdilin yevmi gazetelerin birinde bir yazısını okudum. İ Mübayaacılar ne istiyor Yılan hikâyesine dönen ihtilâ- fın halli çok elzemdir Uzun zamandan beri | mübayaacılar borsa idare matbuatı işgal eden müba- | heyetine resmen müracaat İzmir lik maçları Bu sene şampiyonu «Göztepe” | takımı mı olacak? Fikret Âdilin bunu bilme- mesinin sebebi belki matbua- atımızın bu şeye lâkayt kal- masi yüzündendir. Fikret Âdil bu yazıda şair Ahmet Haşim beyin bundan bir kaç sene evvel (Mercure de France) mecmu- asında Türk edebiyatı namı altında neşreitiği bir maka- heyi tenkit ediyor. Ahmet Haşim beyin bu yazıyı iğbirar ve tevecühlerinin tesiri al- tnda yazdığını yeni Türk edebiyatından bahsederken şu veya bu İsimleri mes- Çünkü bir mütevazı türk münevver kadınının, değil edebiyatı ile temayüz etmesi kendini bu devrin en iyi edipleri arasında tanıtması gerek Garbonun kaç iskar- kut geçerek ( Suat Dervis) İfpini Anita Pojin kaç piya- demini zikretmiş olmasının şayanı teessüf olduğunu ya- zıyor. Ben burada Ahmet Ha- şim Beyin makalesini mev- zuu bahsetmiyeceğim. Yal- nız kendimi müdafaa cde-' ceğim. Avrupada eserlerimi neş- rederek kazandığım muvaf- fakıyet ve takdirlerin ver- diği — sarhoşlukla — coşkun, memleketime döner dönmez arkadaşım bildiğim bir mes- lekdaşımın kaleminden çık. mış Olan bu sebepsiz hücum karştsında çok 'kuvvetli bir teessür duydum. Eğer bu yazıyı Fikret Âdil yazmasaydı — sene- lerdenberi edebiyat ve mat- buat muhitinden calışmama karşı gördüğüm haksızlıkla- ra nasıl sustumsa yine öy- le suşardım. Türk edebiyatındaki ha- kiki mevküni veren karile- rimin — teveccühünü aley- himde yapılan — neşriytla kaybetmiyeceğimden birçok tecrübeler — neticesi emin olduğum için gene onların alâkasına güvenerek müs rahat çalışmağa deva medecektim. Halbuki ben yaşta av- rupa ediplerini bile bahti- yar edecek beynelmilel bir alakayı yaptığım edebiyata medyun bir vaziyette mem- leketime dönerken ben mes- lekdaşlarımdan bilhassa mensup olduğum edebiyat neslinden büsbütün başka karşılayış bek'eyordum. Ve işte bu sukut hayalin elemile duymakta olduğum acıya artık susamıyorum. Benim ismimin (Mercu- rede France) mecmuasında ya-| zılmış olmasına tesadüfedenler| matem tutsunlar. Çünkü is- mim üç dört senedenberi bir defadan çok daha fazla Av- rupa meçmualarında ve mat- buatında hemde sitayişle zikredildi. Ahmet Haşim bey |Mer- curede France| deki maka- lesinde ismimi gayet ehem- miyetsizce kaydetmiştir. O zemandanberi mükerrer defalar Olcranyada Rusyada Yunanistanda — İngilterede ve — bilhassa — Almanyada edebi şahsiyelim hakkın- da bir çok makaleler ya- zıldı ve hikâyelerim makale- lerim ecnebi lisanlarına ter- cüme edilip neşredildi. Son seyahatimde Alman- yada hakkımda gösterilen alâka bütün dünya ve bilhas- sa Fransız matbuatına aksetti. terih ve yalnız münevverlerin hatta her ferdin takdir ve taklit ettiğimiz Avrupalılar içinde evet bugünün Avrupasının en yüksek kültürlü bir mem-|; leketi —olan Almanyada; nosu olduğuna dair sütun- larla yazı yazan gazeteleri- miz için kâfi derecede me- raklı ve kıymetli bir mev" zu değildi. Bütün Avrupa hatta Mı: sır gazeteleri bile Alman ga- zetelerinden bu şeyleri iktibas ederken bizim matbuatımız bunu meskut geçmişti. Bunlardan malümati ol mamış olan Fikret Âdilin yalnız pek iyi bildiği bir şey vardır ki eğer unuttu ise ha- tırlatmak isterim. Fikret Âdil bana İstan- bula gelmiş olan bir Sloven gâzeteci tanıtmışlı. Bu mu- harrir memleketinde genç Türk edebiyatından nümu- neler vermek üzere bizden yazılar almış ve götürmüş- tü., Vebu muharrir oraya gittikten sonra benim hak- kımda bir makale yazmış ve tercüme edip mecmua ve gazetelere verdiği ya- zılar içinde tercihan be- nim hikâyem neşredilmişti Fikret Âdilin — verdiği yazılar çıkmamışfı. Fikret Âdil bunu unut- tu mu? Peyami Sefa Yesari ve Aka Gündüzü bende yeni Türk edebiyatında üç küdretli isim olarak tanırım Fakat Fikret Âdilin benim fevkimde görmek garabe- tinde bulunduğu diğer ismi ben tanımıyorum. Ve onun benim fevkimde görülmesi- ne değil, hatta müsavi tu- tulmasına bile isyan ederim. Ve işte bunun için ben Fikret Âdilin aleybimde yaz dığı şeyi kendi edebi ka- naati olarak değil yalnız şahsıma karşı duyduğu bir iğbirar neticesi olarak telâ- kki ediyorum. Çünkü ben Fikret Âdili epey zamandanberi tanır ve bir çok kimselerden da- da fazla edebiyattan anla- dığına — itimat ederim. Senelerdenberi yazmış bu- lunduğu ve ancak bir sene neşre muvaffak - olduğu ki- kâyeleri evet en samimi ar- kadaşlarının gıyabında ber- bat diye tavsif ettiği yazıla- rı uzun bir zaman tekbaşı- ma sevmiş ve tek başıma beğenmiştim. Edebiyatı böy- le yazan böyle anlayan bir meslekdaşın başkaları hak- kında bu kadar yanlış hü- kümler vermesine imkân yoktur. Fikret Âdil bunu ancak bence meçhul bir iğbirar neticesi yapmıştır. Ve bu çirkindir. ve Fikrt yaacılar dün Ömer Abit hanında toplanmışlardır. Bu toplantıda baro iş- lerinin işkâli, nizamname- nin hakkiyle tatbiki, baro- nun daha ziyade milli elle- re geçmesi için mukarrerat ittihaz — olunmuştur. Veri- len kararlar mucibince ge- rek İktisat vekâletine ve gerekse baro komiserliğine birer arıza takdim edile- cektir. Bu arizalerde bilhassa üç husus için her iki maka- mında nazarı dikkati ceb- bolunmaktadır. Bu noktalardan biri ta- yin ve tespitdir. İkinci me- selede şudur: Mübayaacılar alıcı satıcı arasında bitaraf olduk- larına nazaran menat hak- kındaki analizlerim müba- İ yaacıların mes'uliyetleri tah- ı tında yapılması ve lâbara- tuvarın vaki ihtilâflarda sa- dece hekamlik yapması. ve Üçücu nokta da ise idare heyetinin bazi mütenakıs kararları, işaret olunmakta ua bu tezatların izalesi iste- nilmektedir. Evvelce de uzun uza- dıya yazdığımız. gibi i ——— —--—0 —- ——— —— ——— — Âdili edebiyatımı bir kelime ile değil — ciddi bir yazı ile tenkide davet - ediyorum. Benim tahsilim benim edebi kültürüm meydanda. Benim eserlerim, benim türk romanında 'yaptığım yenilik meydanda. Fikret Âdil nasıl olurda — bir kaç aşk şüiiri ve — tekniksiz manasız roman yazan bir muharrir dururken Türk — edebiyatı hakkında yazılmış bir ma- kalede ismimin zikrini şa- yanı teessüf bulur ve böy- lece bulduğum — yazarken samimidir. Ben Türk edebiyatı genç nesli içinde bir çok arka- daşlarımın şüphesiz benden çok daha fazla İâyik ol: dukları fakat henüz nail olmadıkları bir muvaffakiyete mazhar oldum. Ben Türk edebiyatına büyük ediplerin tavsiyesile girmedim. Ben kimseden teşvik, himaye ve yardım görmedim. Ben sevgili ka- rilerimi kalemimle kazan- dım. Ben edebiyatıma bey- bir alâkayı kale- mimle celbettim. Ben bir çok - bilinmiş ediplerimizin bile yaptığı gi- bi ecnebi edebiyatından eser çalmadım. Ben mensup edebiyat neslinin çıkarmadım nelmilel olduğum yüzünü kara onların e MAJİK SİMEMASINDA ») )e€ etmedikleri için mes'ele ka- nuni bir safhaya vasıl olma- mıştır, Şimdi ise — hâdise kanuniyet kespetmiş de - mektir. maamafih evvola verilen iza- hatımızdan anlaşılacağı üze- re ilk iki noktai nazar zaten istendiği gibi tatbik edilmek- tedir. İşte şantaj var demek istemiyoruz. Çünkü' biraz da maddi olan bu gibi meseleler etra- fında şantaj yapmak çok fe- ci neticeler verir. Bize ka- hrsa: Bundan bir kaç sene ev- velki idare heyeti bir ticari muamelede ve mübayaacı gibi iki mutavassıtın muva- iki olamıyacağını düşünmüş ve simsarların hıgldırılması üzerine borsa komisyonu tatil etmişti. O vekâlete arzedilen Mesaisini zaman mesele hâlâ intaç edilmemişti. İşte mubayaacılar bu meseleyi takip etmelidirler. Hem bu suüretle aralarında daha çok gayri Türkler bu- lunan simsarlar kaldırılacak değil mubayaacılar arasında hattâ borsada> milli varlık daha ziyade temin edilmiş olur. arasında kendimi gösterdim onları mahcup etmedim. Arkadaşlarımın, meslek- daşlarımın beni tebrik için söyleyecekleri söz yeni Türk bahsedilirken nin şayanı mıdır? ismimin edebiyatından zikredilmesi- teessüf olması Birde şunu söylemek iste- rim, ben Ahmet Haşim bey makalelerini negibi tesirler altında yazdığı bilmeiyorum. Ben Ahmet Haşim bey ile aşağı yukarı on senedenberi konuşurum. Cuma günü Altınordu K. S. K. takımları birinci devrenin son müsabakasını yapacaklardır. Malüm oldu- ğu üzere birinci devrenin ilk haftasında havanın yağ- murlu ve maçı idare ede- cek hakemin de — sahaya gelmemesi yüzünden tehir edilen bu müsabaka, Cuma günü hakem Danyal beyin idaresinde icra edilecek ve bu suretle lik maçlarının birinci devresi hitam bulmuş olacaktır. Bu müsabakada Altın- * ordu galibiyeti temine mu- vaffak olduğu takdirde pu- van itibarile Altayla bera- ber olacaktır. Mağlüp ve yahut — borabere — kalırsa, Altay geçen sene olduğu gibi bu sene de birinci dev- re — şampiyonluğunu ihraz edecektir. K. S. K. Altınordu mü- sabakası hariç olmak üzere takımların yaptıkları müsa- baka ve elde ettikleri neti- celeri gösteren cetvel şudur: Altay 6 maç 4 galibiyet 1 beraberlik, 1 mağlübiyet, 15 attığı gol, 6 yediği gol, 15 puvan. İzmir spor 6 oyun, 4 ga- libiyet, O beraberlik, 2 mağ- lübiyet, 12 attığı gol, 9 yediği göl, 14 puvan. Goztepe 6 oyun, 2 galibi- yet,1 beraberlik, 3 mağlübi- yet 12 attığı gol, 13 vediği göol, 11 puvan. Şarkspor 6 maç 2 gali- biyet 1 beraberlik, 3 mağlü- biye, 12 attığı gol, 13 yedi- ği gol 11 punan. Türkspor 6 oyun, | gali- biyet, 2 beraberlik, 3 mağ- lübiyet, 10 attığı gol, 16 ye- diği gol, 8 puvan. Altınordu 5 oyun 3 gali- biyet, 1 beraberlik, 1 mağ- lübiyet, 8 attığı gol, 4 yedi- Ve muarefemizin en aşağı| &i gol, 12 puvan, yedi senesinde bana darğındı. Bilmiyorum neden her zaman onun iğbirarını celbetmek benin en büyük talihsizlikle- rimden biridir. Gene şimdide Ahmet Haşim Bey bence meç- hul bir sebepten dolayı bana darğındır ve bana selâm bile vermemektedir. Bu makaleyi 'yazmış ol duğu zamanda bana darğın- dı. Bunu herkes bilir. Ve eğer benim #sözüme inanmazsa Fikret Âdil bunu Ahmet Haşim Beyden sorabilir. SUAT DERVİŞ Edirne'de zelzele Edirne, B (A.A) — Dün dörtte devamlı Ha- gece — saat hafif zelzele olmuştur. sar yoktur. 8000 uvaffakıyet' Muvaffakıyet! Muvaffakıyet© RİCHARD in mükemmel 9 TAUBER temsili olan NEŞ’ELER Dİ YARI * filminde «3©€ K.S.K 5 oyun, | galibiyet O beraberlik, 4 mağlubiAet,4 attığı gol, 14 yediği gol, 7 pu van Puvan cetveline nazaran (K.S.K — Altınordu maçı ha- riç olmak üzere) Halihazır- da Altay en önde bulunmak- ta ve onu bir sayı farkla İz- mir spor takip etmektedir. İkinci tahımlar arasındaki Lik maçları Cuma günü Altınordu-K S.K. maçından evvel ve saat 10danitibaren ikinci takım arasındaki Lik müsabakala- rı devam edilecektir. Futbol heyetinin — evelki —günkü içtimaında - kararlaştırıldığı veçhile ilk maç saat 10 da Altay - Göztepe ikincileri yapaçakdır. Bu maçı mü- teakip sıra ile saat 11 de İz- mir spor-Buca, saat 13 te K S. K.-Şark spor ve 14,30'da da Altınordu-Türk spor ikinci takımları karşılaşacaklardır. K. S. K. Altınordu İkinci takımlar maçından sonra ve saat tam 16 da gü- nün en mühim müsabakası K.S.K. Altınordu birinci ta- kımları arasında ve hakem 1 1 E Danyal beyin idaresinde İf? edilecektir. Bu mühim müt” bakaya her iki takı azami surette kuyvetli çık” rak galibiyeti temine caklardır. Altmordunun hafta takımımıza ithal mediği üç oyuncunun hl için temin edeceği ve bü retle en kuvvetli ludt“' çıkacağı şöylenmektedir. K. S.K. takımında dafaaya Lütfü ve for ha na küçük İsmaili almak w retile hem başka bir olacağını ümit — ediyöf” Fikrimize göre takımlarlt tarzda sahada mevki ları kuvvetle "muhtem K.S.K Lütfi İsmail — Lütfi Rıza - Halil Ha İsmail Esat Şevket B Şevki itimordu Atıf Zeki Osman Hakkı Kadri Hü Sait Cemil Cemal Ce Sürayya Takımın tertip tW nazaran Altınordu beğe daha kuvvetli bir 0? cu ikame — ettiği tak” en mükemmel ve müf şeklini bulmuş olacaktif rhattına gelince: Geçet ” ta ki maça iştirak yen Gevdetin sol içte anın da sol açıkta ©! ması İâzımdır. K. S. K fa gelince fi ve İsmail müdafaaf hattın en kuvvetli Yalnız İsmailin bundaf ki maçlarda olduğ? yerini muhafaza etm€! for hattına kadar gitf lâzımdır. Hamdi. SOKAK KOŞU İstanbul atlatzim tinden: 1 — 931-3-13 cumf mütefik kulüplere atletler arasında ( kros şampiyonosu ) caktır. 2 — Müsabakâ tamam sabah 10da taş kulübündenn —P caktır. 3 — Esamisi ııll" zılı zevatı muhkerel' tHmizce bu şamP koşusunun ıı.kg...ııı“' hap edilmiş olduk! tarihi mezkürda saât Beşiktaş kulübünde malarını ehemmiyet ederiz: Milliyet - tahrir © Ethem İzzet Bey- sahibi Talât B, Cuı spormuharriri İhsaf tika spor muharrirl 'J Hamdi B. Yenigün * harriri Sedat Bey raydan besim, AÖİM nasi Beşiktaştan Nuri, Fehmi Beylefi Abrahams Efendi muhasebecisl Mubt