May 26, 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

May 26, 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

Amele Mebus Nediyor? Bu mebusluğa — intihat- edilen deri fabrikası usta- larından Hamdi, kunduracı Hayrullah beyler dün mezu- nen şehrimize gelmişlerdir. Ustabaşı Hamdi Bey An- karadaki faaliyet hakkında şu izahatı vermiştir. — Ankara'da bir az ra: hatsızlandım, geldim, gene gideceği Mecliste hara- retli bir çalışma, bir faa- liyet göze çarpıyor. Encü- menlere !girerek — çalışmak istiyenler çok. İşci mebus- | lardan da encümenlere gi- renler var Eylül devresinde biz de gireceğiz. Her halde memlsket ve- millet için hayırlı olmağa çalışacağız. Şimdi şabrikaya gidiyorum. Rahatsız oldu- ğüm için calışamıyacağım. Maamafih meclisin tatilini mütenkip gelip işimle mep gul olacağım., Dersiamlar 500e AM ininciye kadar (Birinci sahifeden devam) ları Vekâletlerce tekaüde sevkedilecekleri söylenmek- tedir. Bu cihet henüz ma- lüm değildir. Bunların yerlerine tayin edilecekler bir sene müddet- le eskisi kadar maaş alacak- Kadroda — münhal vukuuna kadar elyevm nam- zet bulunanların vazifelerine nihayet verilecektir. Yalnız mecburlihizmeti olan nam- zetler vazifelerinden çıka- rılacaktır. — İleride münhal vukubulupta açıkta memur olmazsa bu defa hizmetle- rine nihayet verilen namzet- lerden terçihen tayin oluna- caktır. Maddelerden biri şöyle- dir. Kadronun — tastikinden sonra açıkta kalanlara açık maaşı verilir ve bunlardan yirmi beş seneyi dolduranlar tekaüte sevk olunurlar. Komisyonlarda — hizmet edenlere hakkı huzur veril- miyecektir. Bu takdirde komisyon- lardaki vazifeleri cümlesin- den addolunacaktır. Ücretli. — memurlardan kadrolarda teklif edilen p leri kabul etmeyenlerin a- çık maaşları kesilecektir. Bu madde calibi dikkat- tir. Bunun şumul ve mabi- yeti tashih edilmiştir. Bu mad- de zaten bu maalde memu- rin kanununda sarih . Bir Vekâletin , memuru © vekâletin her hangi bir şu- besinde ayni maaşla çalışa- bilecek ve lüzumunda ait ol- duğu vekaletin tensibi ile diğer bir vekâlette çalıştırıla- caktır. Vekâlet yapan memur- lar vekâlet maaşı alamazlar. Otuz sene bilfill hizmet görenler memur hakkındaki ahkâma tekaütlük kanununa tâbidir. Binaenaleyh tekaüt olanlar ikramiye alacaklar- dır. Vergi kanunu lâyıhaları ancak haziran ayında Mec Tisten çıkacağı için memur- lardan alınması tekarrür eden yüzde 5 kazanıcn lemmuz maaşlarından kesileceği söy- lenmeketdir. Fakat 931 bütçesi için kabul edilen — 189 milyon liranın kabul edileceği şüp heli görüldüğünden şimdilik her seyin kaydi ihtiyatla telakki edilmesi lâzımdır. Dolu şidetli dolu yağdı Kastomonu,25 (A.A.) — Faydalı yağmurlar - devam etmektedir. Geçen sene ya- | ğan yağmurun miktarı 120 mülmetre idi. Bu sene şinr diden 180 milimetreyi bul- muştur. Yağmurla — birlikte yağan doludan meyvelar müteessir olmuştur. Bilbasta kışlık mahsulâtı arziyede feyzu bereket fovkr- lâdedir. Meclis Perşembeye toplanıyor Ankara 25 ( Husüsi ) — B. M. Meclisi perşembe gü- nü toplanacaktır. İtalya ve Çekoslavakya Roma, 24 (A.A.) — İta- Iya hariciye müsteşari ile Çekoslavakya — sefiri eski Avusturya - Macaristan or- dusuna mensup - olup sülh muahedenamesi mucibince veya harp esnasında diğer bir suretle İtalya veyahut Çekoslokvakya — tâbilyetini halleden — mukavelenameyi imzalamışlardır. Muğlada mücadele Muğla, 24 (A.A.) — Fet- hiyenin Sekipırnaz ve Gir- dev yaylalarında yeniden tarla fareleleri türemiştir. Pirnaz, İbecik ovasındaki bekçiler, Doğanlar, Çaltılar, Çobanisa köyleri ovasında 2000, Girdev yaylasında 500 dönümlük arazi tarla faresile bulaşıktır. Beher metre mu. rabbamda 3 jyeya 4 faal delik — vardır. Mücadeleye baş'anmıştır. İngiliz muhteliti Hakem mahkemesi tatil,edildi Ankara25 (A.A) —muh- telit bakem — mahkemeleri müddei umumiliği ajanlığın- dan: İngiliz muhtelit hakem mahkemesi 1ltemmuz 1931 tarihinden 5 eylül 931 tari- hine kadar yaz tatiline karar vermiştir. Bu müddet zarfında evrakı usuliyenin tevdiine ait müddetler ce- reyan etmiyecektir. Mezkür mahkeme reisinin iş'arı üze- rine tebliğ olunur. Uydurulan haberler Cerrahpaşa hastanesinden hiçbir vatandaş sokağa atılmamıştır. Şefkat müesseselerine sebepsiz hücum etmek hatıra gelmiyen küçüklüktür Dünkü “*Son Posta, ga- zetesinde sokakta — yerde yatarak alınmış iki hasta köylünün — resimleri dere edilmiş ve bu iki vatanda- şin hastaneye kabul - edil!- miyerek sokağa atıldıkları ve ezcümle sokakta ölüm- lerine intizar olunduğu ya- gılmıştı. Bütün memleketin na- zarı dikkatini celbeden ve herkesi pek haklı bir tecs- süre sevkeden bu mühim mes'eleyi tahkik ettik. Neti- cede mevzuubahis — vatan- daşların taşradan — getiril- diklerini öğrendik. Bu vatan- daşlar sıhhiye otomobiliyle Cerrahpaşa — hastahanesine getiriliyor ve otomobil içeri- sinde muayeneleri icra olu- nuyor. Muayeneden sonra bu hastaların birinin her iki ayağınında mefluç olduğu ve tedavi zamanının geçmiş olduğu diğerinin de hayli zamandan beri kemik wereminden muztarip bulundu ğu tedavisinin gayrı kabil oldu- ğu anlaşılıyor. Bunun üzeri- ne her ikisi de babaları nez- dine gönderiliyor. Bu tahkikatımız hakikatı meydana koymuştur. Cerah- Gpaşa hastanesi vatandaşları sokağa atmamış, tedavi im- kânı bulunmadıgğı için her ikisinide aileleri — nezdine göndermiştir. Mahza mesele çıkarmak” ve halki merhamet müesselerine karşı mütenef- fir ettirmek için yapılan mezkür neşriyat cidden çok çirkindir. Binlerce vatandaşım h: yatını ve bu meyanda bir çok gazeteci arkadaşları da muhakkak ölümlerden kur- taran bu kıymet mücrisese- mizin böyle bir harekette bulunacağını esasen zannet- miyorduk. Yalınız elini böyle te- miz müesseselere ve onun kıymetli şahsiyetlerine uza- tarak muhalelet yapmak istiyen “Son Posta, ya bü- tün memleket namına tees- süf ederiz. Memlekette göze bata- cak bir çok siyasi, dahilt, harici ve idari mesail va- tandaşların hayatlarım kür- tarmak için feda eden bir şefkat müessesesine saldır- mak dünyada hatıra gel- miyen küçüklüklerdendir. Sanayi birliği Fevkalâde olarak toplandı Sanayi birliğinde İştan- buül fabrikatörleri fevkalâde bir içtima aktederek mua- mele vergisi hakkında uzun münakaşalarda — bulunmuş- lardır. Neticede izhar olu- nan temennilerin temini için B. M. Meeclisi riyasetine bir telgraf çekmişlerdir. Oda içtimaı Dün Ticavet odası idare heyeti reisi Mithat Beyin riyasetinde mutat haftalık içtimamı aktetmiştir. Izmirde Kastamonuda |Tarla fazeleri ile Spor hareketleri ne halde? İzmir, 25 (A.A) — Çar- şamba günü İzmir vapurü ile — İstanbuldan — gelecek Olimpiyakos takımı ayni gün Karşıyaka spor kulübü ile bir maç yapacak ve o gün akşamı Pireye hareket edeceklerdir. İzmir, (A.A.) —Atinanın Apollon takımı 200 ü müte- caviz |bir seyirci kafilesi ile ve hususi vapurla 3 haziran- da İzmire geleceklerdir. Birinci maç — 5Hazlran cuma günü Altay ile va ikin- €i maç ta 7 haziran pazar günü Göztepe spor kulübü ile yapılacaktır. Manisada birinci intihar Manisada, 25 (A,A.) — Manisa ortamektebinin iktı sat birliğinde veznedar son sınıf talebesinden Somalı Recep efendi 40 lira kadar olan açığımı kapatamadığın- dan mütcessiren, eski mev- levihane mevklinde tabanca ile intihara teşebbüs etmiş tir, Çok ağır yaralı olarak hastanede yatmaktadır. Behçet Bey — Memurlar hakkında ne diyor? Ankafa, 25 (Husust) — Tütün inhisar müdürü Behçet I B. bana sunları söyledi; — Tütün — inhisarında açıkta kalacak memurlar hakkında bana bir emir yok- tur. Küçük memurların terfi etmeleri için fazla çalışmaları lâzımdır. Ofis müdürü bugün geliyor Bugün harici tcaret ©- fisi müdürü Cemal B. şeh- rimize 'gelecektir. Cemal B. Budapeştedeki Macar sergisine iştirak etmek. liğimiz hasehile Türk. paviyo- nuna nezaret maksadile gitmişti.' Sütçüler cemiyeti intihabı Bugün sütçüler cemiyeti idare heyeti intihabı yapıla. caktır, Ticaret odası esnaf mu- rakipliği intihabı tamamen serbest bırakmıştır. Telgraf yanlışlıkları Telgraf koppularındak! yan- Tışlıkların - fazlalığından — gi- kâyetler çoğalmıştır. Bumun için posta idaresinin tedbir aldığını söylemektedir. Mütehassıs geliyor Adalar elektiriği için Üç haftaya kadar mütehassıs gelecektir. Müstahdimin talimatnamesi Belediyece yapılan müs- tahdiminin — talimatnamesi tatbik edilmeğe başlanmıştır. Talimatname, şehrin her ta- rafında tatbiki için bütün Belediye şubelerine tamim edilmiştir. Reis Muammer Raşit Beyin telgrafı Kooperatifçilik cemi- yeti teşekkül etti! Türk koopoeratifçilik ce- miyetinin teşekhülünü ce- miyet reisi bulunan 'Darül- fünun emini Muamıner Ra- yit B. atideki tazim telgra- file Gazi Hz. ne bildirmiştir: Reisicümhur. Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine *Memleketin — iktısadi hayatına esaslı bir istikamet verecek olan - kooperatifçi" liğin ittihadındaki kuvvet sihrini icazkâr sözlerinizle, pek iyi kayvrıyarak başta Darülfünun hocaları olmak üzere milletin bütün mü- nevverlerile — vatanda bu maksadın husulüne hizmet edecek ilmi bir cemiyet teş> kil ettik. Bu memlekete ancak izlerinizde yürümekle müfit olabileceğimize kani ve ancak bu yoldaki mu- vaffakiyetlerimiz derecesile müftehir olduğumuzun arzı ile sonsuz hürmet ve tazim- lerimizi teyit eyleriz efen- dimiz*,, Gazi Hz. de bilmukabele şu cevabi telgrafı yollamış- çemiyeti üni Mu- “Hislerinize teşekkür ve mesainizde muvaffakiyetler temenni ederim. Gaxi Mustafa Kemal Mübadillerin başına dert (Birinci sayfadan dovam külât cidden fecidir. Çünki iskânı adi ile malalan müba- dillerden bazılarına harçsız, bazılarına da harçlı tapu verilmektedir. Bu hal müba- dilerden harç vererek tapu alanları cidden pek haklı teessürlere — sevketmektedir. Diğeri ise Yunanistanaki em- valine mukabil mal tefevvüz eden mübadillerin teffiz et- tikleri malları tapuya rapt etmek için bir de Muhtelit | mübadele komisyonundan müsaade almağa mecbur edilmeleridir. Bu nokta ka- nuni olduğandan itiraza ma- hal yoktur. Ancak — Muhtelit mü- mubadeleye giden bir evrak 3.day gibı pek uzun zaman- lar zarfında intaç edileme- diğinden mübadillerin işleri sürüncemede — kalmaktadır. İşte bu yüzden canları ya- nan bir çok mübadil vatan- daşlar vilâyete/dinletemedi- ği derdini B. M. Meclisine bildirmeğe karar vermiş ve acıklı telgrafı B. M. Mecli- sine göndermiştir: B.M. M. riyaseti aliyesine Evvelce Iskânı adi sure- tile verilmiş ve bilâhare uhdelerimize ashabının ha- beci olmadan teffizi icra kılıman — hanelerden - teffiz muamelesi gördük diye yeni kanundan istifade edemedi- ğimiz gibi — borçlu kald- ğumız mikdar için de ay- rıca taahhüt — senedi talep edilmektedir. Bu hal tse bit- tabi külliyetli masrafa tâbi- dir. Bizler ise memlekette bir raktığımız emvalimizin mu- kabilinde burada nmufının nısfını bile alamadık. Bunun- la beraber bizlere verilen hanelerin balihazır. kıymeti 5.000.300 lira etmez iken varidat üzerinden kıymet- lendirilerek binlerce İira ü- zerinde borçlandırılıyoruz. Bu hale nazaran bizimle be- raber iskânı adi gören bir çok muhacirlerin emval ve istihkakları olmadığı hal de — muüameleleri — teffize kalbedilmediğinden — kati ve harçsız tapu almaktadır- lar.|Bunun doğru olmuyacağı aşikârdır. Her ne kadar bi- zim İskânı adilerimiz teffize kalbedilmiş — ise de bu ka- bahat bizde değildir. Binaen- aleyh biz de harçsik tapu itasını talep ederiz. 2 —Yukarıda yazılı dert- lerimiz — yetmiyormuş — gibi bir malın tapuya raptında Muhtelit bübadele komisyo- nundan müsaade talep edi- liyor. Bu nokta her halde kanunidir. Fakat Muhtelit mübadele ancak Ifilâ bir buçuk ayda cevap vermiyor. Senelerden- beri süründüğümüz yetmi-') yormuş gibi bir de bu derdi başımıza çıkarmak ne de- rece doğrudur? Bütün bu yalnış muamelelerin kaldı- rılmasını istirham ederiz. Trabzonda mütehassis Trabzon,25 (A'A) — Bey- nelmilel şöhreti haiz Viya- nalı bir nebatat mütehassısı şehrimize gelmiştir. Burada- Alman nebatat mütehassısı ile birlikte tetkikatta bulun” Müştur, Hangi maddeler ,Muamele vergisinden muaf? Muamele vergisi kanu- nunun Meclis iktısat encü- meninde aldığı yeni şekle göre;"on beş beygirden fazla makineli fabrikalarla, ecnebi malları ve bilâmum banka muameleleri vergiye tâbLidir. Devlet inhisarındaki mad- deler, metrosu 25 liradan fazla Şark halıları, el ile dokunan halılar, mamul şe- ker, mamul yün, pamuk, üğütülen hububat, gümrük resminden maaf maddeler, Türkiyede mamul ihracat maddeleri, mükerrer sigorta madenler muamele * vergi- sinden istisna edilmiştir. Bir yangın Brüksel, 24 (A.A.) — Brükselin merkezinde büyük bir odun deposunda çıkan yangın, civardaki iki bina- yı da yakmış ve harap etmiş tir. Bir çok evlerin boşal- tılmarına lüzum görülmüştür Bu yangin külliyetli miktarda Karar ve hasara sebep olmuş- uıı.ı ı talyan İstikrazı Roma, 24 (A.A.) — Son haberlere göre 9 senelik ve 4 — milyar| liralık hazine bonolarının hemen hemen hepsi satılmıştır. Bazı eya- letlerdeki satış neticesi hak- kında henüz malümat namamıştır. alı- e ŞĞ £ l