6 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

5 saat devam eden facia Dün Istanbul yine bir yangın afetine (T inci sahifeden devam) bir afet balini almıştır. Dün felâket İstanbulun fbaşından | geçen vak'alardan Yangın Haşım Beyin evinin üst katından çıkmıştır. Henüz polis tahkikatı bit- memiş olmasına rağmen yan- t.ıı:l esbabı zuhuru anlaşılmış- Yangın neden çıktı? Haşım Bey ve #ilesi dün evden çıkmışlar;ve evde yalnız hizmetçiyi- birakmışlardır. Hizmetçi de - işlerini bitir- dikten sonra yapılması icâbe- den ütüyü hazırlamış üst kata çikmıştır. Evde Htü elektrik prizleri ile idare edildiği için hizmetçide bermutat elektriği açmışafakat ne sebeple olduğu anlaşılmadan elektrik kontak yapmıştır. Hzmetçı kontaktan stonra tavanın ateş almasından ürke- rek söndürmek üçin çalışmış fakat muvaffak olamamış ve: — Yangın var! Yangın var! sokağa atabilmiş zira yangın mübilyeye sirayet ederek evin her tarafını istilâ etmiştir. Evin korkunç bir şekilde yanmağa başladığı' görülünce telefönlarla etfaiyeye haber vermişlerdir. İtfaiye — yetişiyor Yangın — başladıktan 20 dakika sonra İtfaiye yelismiş ve derhal tedabir alınarak su sikılmağa başlamıştır. Fakat tam bu sırada veze li derdi elan wu — mese- lesi öne çıkmış we — yine su borularında su kalmamış itfaiye eli kolu bağlı kalmış- tır. 'Yangın saat tam.on birde | başlamış olduğuna göre bir buçukta sular kesilmiştir. Bu susuzluk (15) dakika devam etmiş ve arzözlerle su getirilmiş isede birdenbire isti Tâl bir hal alan yangına ve ahşap evlerin birer çıra gibi Yanğın bu sırada üç kola ayrildı we 'bir taraftan Küâh- tane caddesine diğer taraftan bayır sokağına «sirayet etti İlfarye bu ansız istilâ kar- çısında fevkalâde mesal sar- federek3 yanğının önüne ğeç- mek icin bombalarla bir kaç yerile evleri yiktilar Tekrar «u İgeldikten we teşvikiye camistindeki sahrnıç- lerdeki sulardan da istifade o- lunduktdan sonra biraz yan- gının önüne geçmek kabil ob- abilmiştir. Bir mefer bayıldı Yang nın arasında bulunan bir İfaiye memuru mesainin ve sıcağın tesiri ilebayilmiış ve derhal sedye ile tedaviye alın- mıştır. Elektirik — cereyanı Bu #ızada bir evde faali- yelte bulunan İtfaiye memur lanadan biri de yanlışlıkla elektirik tellerine takılmış ve €treyandar ölüm teklikesi ge- Çirdiklen sonra kurtarilmıştir. Gelenler * Yangının bu vüs'atını ha ber alan Pölis müdürü Ali Riza, müddeiumumi Kenan ve muavini Cemil Beylerle polis merkez memuru, merkez mürettebatı ve bazı memurlar yangın mahalline gelmişlerdir. Müddelumumi — tahkikata v uğradı! başlamış ve hâdisenin şekli vukuunu tamik etmiştir. Yangın çikan ev, bütün eşyası ila bir cöp bile kurtarı- lamadan yanmış, diğer felâ- ketzedeler de ancak zaruri eşyasını kurtarabilmiştir. Bağrışan, ağlıyan, bağ- ran ve bayilanlarla — bir taraftan — meşgül olunürken Mmabşeri kalabalikta 765 nu- maralı bir hususi otomobilde bir cocuğu ezmiştir. Bereket versin çocuğun ya- rası hafiftir. Şoför tevkif edil miş ve bu |hususta da ayrıca tahkikata başlanmıştır. Yangın 'birde başlamış ve saat altıyalkadar devam etmiş- tir. Bu suretle bu facia 5 saat devam etmiştir: Yangının ilk susuzluk - saf- hasına kadar (50) yi müteca- wİZ ev yanmıştır Yanan evlerin arasında kâgir «olanlar da bulunuyordu. Kayalar Yangın esnasında bir nefer pencereye elini vurmuş ve şiryanı kesildiği için çok kan zayi etmişlir,nefer derhal hastaneye makledilmiştir. Yangının esa- sından — yukarıda saydıkları- mızdan başka bir takım / ufak tefek kazalar daha olmuştur. Ancak henüz tespit olunama- Yanan evler Yanan — evlerin — miktarı kat'isi henüz malüm değilsede TÜ sev we 7 dükkân olarak tespit edilmiştir. Zarar ve ziyan miktarı he- nüz malüm değildir. Fakat yine tahmine nazaran bir kaç milyon liraya'baliğ olmaktadır. Fimcı fHaşlın Beyin evi kapalı bir balde tamamen yanmıştır. Yanğın nerede durdu? Yangın (Güzin) apartıma- mana dayanmiş ve burada itfa “olunmuştur. Arka sokaktan gökpınar sokağına #kadar dayanmıştir. Bu akşam tahkikat neticele- necektir. Felâketzedeler Felâketzedelerin bir çoğu- muün eşyası mezaret altında cami içine nakledilmiş ve baş- larına asker ikame edilmiştir. Bu #sırada dört hırsız. ya- kalanmıştır. Eşya içinden ça- larken cürmü meşhut halinde yakslanan bu hırsızlar kara- iköla #evkedilmişlerdir. Felâ. iketzedelerden birçokları — 40- sokaklarda kalmışlardır.. Çocuklarını arayan — ve tuvukları köpekleri arayan birbirini — kaybedenlerin fer- yadı figanı yangın mahallini daha hazin bir hale getirmiş- tir. Yardım Bu “vaziyet 'kargısında ha- | ber aldığımıza göre Hilâliah- | mer ve Belediye *felâketzede lere yardım içia tedabir ittihaz Şetmisler ve çadırlar İvermiş- lerdir. Yang n mahalli kordan altına altamıştır. Tahikikat ve taharri- yat devam etmektedir. Geç vakıt 'Geç vakit nöbetçi polisten aldığımız malümata göre yan gında nülusça bir zayiat yok- tur. Bir askeri tayyare Bourget, 4 (A. A.) — Bir mekeri tayyare burada düp müştür. Plot le makinist kö- mür höline gelmişlerdir. Vehbi B.*| Bir ay müddetle mezun Ticaret odası kâtibi umumisi Vehbi Bey cumartesi gününde itibaren başlamak üzere bir ay müddetle mezuniyet almıştır. Vehbi Beye, mezuniyetinin hitamına kadar oda reportörü Hakkı Nezihi Bey vekâlet edecekiir. Son hafta ihracat İstanbül mıntıkasının - son hafta zarfındaki ihracat şu mıkrarı gösteriyor: İç fındık 452 çuval, kuş yemi 538 çuval, Tiftik, 60 san- dık, yapağı 253 balya, afyon 60 sandik Mısır 1500 çı Amerikalı misa- fir tayyareciler (Birisci sahifeden devam) tır. Geçit resmi çok munta- zam ve parlak olmuştur. Bilâhare denizcilik heyeti Reisi Ekrem Rüştü Bey İnğl- lizce olarak karşı atideki kısa hitabeyi İrat etmiştir ? “İstanbul mıntakası deniz- cilik heyeti relsi sıfatile Ame- rikalı hava kabramanları “Bo- ardman, ve “Polando, yu se- lâmlamakla büyük bir bahti- yarlık duyuyoruz. Türk #spor- cuları, mühteşem — misafirleri- mizi aralarında görmekle ve bü- zaferiniz alkışlamakla —pek mesrürdurlar. Size cümlemiz büyük we güzel taliler ve şe- refli muvaffakıyetler dileriz., Müsamere geç vakte kadar devam etmiştir.. Müsamerede Amerika sefiri we T. . CAL İstanbul mıntakasına mensup azalar ve muhtelif klüplerin) azaları ve daha birçok davetli yevat hazır bulunmuşlardır. Bebek bahçesi Türk ve Amerikan bayraklarile süslen- mıştir. Bebek halkı mamma müsafir- lere bir poket takdim -edilmiş ve ayrıca her #por kulübü birer poket vermiştir. Eğlence sekiz buçuğa kadar devam etmiş ve misafir Amerikaluar bilâhara — Parapalasa avdet etmişlereir. Tayyareciler bundan sonra refakatlerinde kimse bulnnma- dığı halde husüsi bir. gezinti yapmış'ar ve geç vakit olel. lerine çekilmişlerdir. Tayyareci misalirlerimizin bugünkü gezintileri hakkında bir programlarım yoktur. Ancak ikindiye doğru — İstanbulun muhtelif semtlerini —dolaşma- ları muhtemeldir. 'Tnıbzonda fındık mahsulü Trabzon d (AA) — Fım- dık mahsulü toplanmağa baş- landı 15 güne kadar piyasaya arzedilecektir. Bu sene fındık rekolteti moksandır. Aylardan beri yağmura mühtaç olan mahsulat için çok faideli yağ- murlar yağmıştır. Kadınlar, erkeklerden zi: yade erkek olmağa baş- tadilar. Her yerde ve her meslekte kadın erkekle ya- rış etliyor. Fakat son zamanlarda Galata dere beylerini an- dıran, eli silâhlı başı kür lahlı kadınlar da coğaldı. Önçe, —erkek — karısını döverdi, şimdi kadın ev- ZEHİRIHA Bizden söylemek Tütün, sebze, yaş yemişlerde . İhracat azaldı! Mısır gümrüğü arttırınca ihra- catımız da İhracat ofisi 1931 senesinin İlk üç ayı zarfında Mısır'a yap- tığımız ihracatımız hekkında bir istatistik yapmıştır. Va- ziyet şudur: | Misir hükümeti gümrük | istatlstiklarına göre, (1931)in ilküç ayında yaptığımız ihracat istatistik lerine nazaran, 1931 deki ih- .. .. yee düşmüştür racalımız sse 1450558 Misir lirasıdır. (1930 senesinin ilk üç ayında 2301431 Mısır lirasıdır.) İhracetın — azalmasındaki amil, Mısır bükümelinin gü- mrüklerde yaptığı — tadilâttır. Bilhassa, tütün, kereste ve yemiş ve tebze resimleri arttı- rılmıştır. Meselâ her iki senenin tü. tün ihracat rakamları 815,669 ile 534,994 lirayı gösteriyor. Oda azasının hakkı huzuru hakkında bir şey yok Dünkü — Akşam gazetele- rinden biri Ticaret odası içti- malarına iştirak eden heyeti idare ve meclis azasının devlet bütçesindende para aldıkları bak huzurlarından mahrum bırakılacaklarını yazıyordu. Bu hususta Ticaret odası muhafilinde yaptığımız tahki- katise, böyle bir karardan melümattar olmadıkları mer- kezindedir. Bütün Dünyanın dinlediği nutuk (Birinci sayfadan devam) bütün manialara rağmen za- ruri olmaya başlıyan bu mülü- hazalar Paris, Londra — ve Berlin —mülâkatların: — tevlit etmişlerdir. - Yarın akşam İtalyan hükü- metinin davetine icabetle Ha- riciye nazırile birlikte Romaya gideceğim. Pariste başlanılan noktayı nazar teatisine Fransız nazırlarının Berlini — ziyaret: esnasında halisane neticeleri nihayetinde devamlı ve beynel- milel teşriki mesayi elde ermek ümidinde bulunduğumuz yok- üzerinde bittabi ilk adam olacaktır" Bu gibi mülâkatların ilk ne tierleri ile âcil ihtiyaçtan doğan ümitler arasınd da daima acı mesafeler bulunacaktır. fakat ilk İakisarı hayal bizim intihap ettiğimiz ve yegâne şafi ümitle Ti veren yolda Almanyanın a- zimkârane — yürüme kararını felce uğratırsa bu çok şayanı teessüf olur. Başvekil »Londra konferansının neticelerini tzah ederek demiştirki: Bu konferans vasi bir mali müzaherete müncer — olmamış- tır. Büyük bir harici istikraz akti de imkânsızdır. Binaenaleyh Almanya şim- dilik bizzat kendi vesaitile işin içinden çıkmak mecburi- yetindedir. Hükümetin bu va- ziyetile mülrit milliyetçilik arasında “hiç bir münasebet yoktur. Almanyada Çinlileri taklıt edemeyiz çünkü gerek — si- | yasi gerekse ticari «ahalarda Alman Iktısadiyatı hariç ile aikı sikıya teşriki mesaide bu- lunmak mecburiyetindedir. Brining maliyenin islâhız için hükümet tarafından itliha olunan tedbirleri hulâsa ede- rek demiştirki: *Yarından itibaren emtea ve çpara Alman — iktı- j heğe bıçak ve tabanca çekiyor. Bu vaziyet karşısında kar dınlardan korkmayan erkekler günün birinde parmakla — gösterilecek. biz bu kanaattayız sen. İster dinle, İster dinleme | durmalıdır. sadiyatında — normal olarak tokrar tedavüle başlıyacaktır, buna gimdi lüzum vardır. Bu, itimadın tesisi için zaruridir. Ecnebi — memleketler vahim anlarda Almanyanın kendisini topladığını görürlerse beynel- | milel müzakeratın bize beynel- | milel iktisat aleminde munta- zam menbalar temin etmesini bekliyebiliriz. İktisat bubranını atlatmak için bu millete ait bütün kuv- vetlerin müştereken çalışma- # icabeden bu zamanda mem- leket dahilinde —Almanyayı | yıpratacak siyasi mücadeleler Prusya — diyet meclisinin feshi hakkındaki reytama “air ne — düşündü- Hümü soracak olursanız size ancak şunu diyebilirim ki : Be- ni her halde rey sandığının başında görmiyeceksiniz. İktı. sadı ve riyasi islâhat için hütün Terin ittibadını icabettiren bir anda bulunuyoruz, bu. suret- ledirki Almanyı milletler ara- sında layık olduğu mevkil ve müsavatı ve emsalsız. buhra- nınin beşeriyete yüklediği mu- azzam meseleleri yakında hal ve tesviye bütün kuvvetini sar- fedebilir. ee Dava hücumu (Birinci #ahifeden devam) bir yazıdan gazetemiz mes'ul müdürü Süleyman Tevfik baş- muhatrir Arif Oruç B.ler aley- hine açılan dava dün ikinci ceza mahkemesinde intac oluna: caktı. “Heyeti hakime, iddin olunan cürme temas eden mad. dei kanuniyede cezamn mün- tehasıtayin edilmediği için, bu hususta bir karar vermeyi salâhiyet harici görmüş ve da. wa evrakının ağır ceza mahke- mesine — sevkedilmek — üzere müddelemumiliğe verilmesini karalaştırmıştır. ——— Erzincan ipekböceği mektebi Ankara, 5 (ALA) — Etzin. can ziraat mektebi o muhütte dutçulük — ve ipekçilik ehem- miyetine binaen ipek böceği mektebi — olarak bu seneden itibaren faaliyete geçecek ve muhitindeki ipek böceği sana- yilnin inkişafına . çalışacaktır. Mezkür mektebin müdürlüğü. ne Edirne ipek böceği mektebi müdürü Faik Bey tayin edil- müğtir. Siyasi Kız çıkma modası İnegöl — Posta — müvezzil Şevki Efendinin askerlik'şu- besinde muayenesi yapılırken foyası meydana çıkmış, kız olduğu anlaşılmış. Bunda fevkalâdelik yok. Bu güne kadar böyle oğlan ekip kız çıkan epice var. Şevki Efendiye artik Şev- kiye Hanım demek doğru ola- caktır. Postr memurluğu bir kadın için epeyiçeağır olmasa gerek. Kadın zaten aylarca Posta paketi gibi karnını taşımaya alışkın halkedilir. Onun için bir posta çanlası sırtlanmak biltabi ağır olmaz. Bu işte az buz değil epice maâharat var. Erkek rolünü bu kadar mu- vaffak becerebilmek doğrusu her babayiğitin kârı değildir. Şu hâdiseye bugün için âmrendik. Hani gçöyle mat- buatta bir kız olma modası başlasa değme keyfine ! İlk kız çıkacaklar aklımıza geliyor! Falih Rıfkı ismi Rıf kıye olur ve hemen konselitçi Asaf ile evlenirdi. Mec'ut bir çift olurlardı. Peyami Safa kadın çıkarsa Zekeriyyaya evlâtlik olurdu. Hikmet Feridun kız çıkın- ca İskender Fahrettine varır ve güzel bir kına gecesi ya- parlardı. Selâmi İzzet kız olsaydı podra ve allık #sürmekten imanı gevrerdi. Yunus Nadi kadıa çıkarsa moncu kozmadoya gelin olnrda wo yahut yaşı yüz olsun başı bey o'suu diyen birini bekler sevde kalırdı. Abidin Daver kız olsaydı elin! sallasa ellisini bulurdu. Elif Naci, Eleni Naciye is>» mini alır ve dantöz olurdu. Necmettin Sadık Kiz çık. eaydı dünkü başmakalesinde istihdaf ettilği bir Tütk tay- yarecisine âşık o'urdu. Felek Burhanttin kız olsa- ydı Eşref Şefiği findikçılikla mutlaka beştan çıkarırdı. Fikret Adil kız olsaydı Fik- riye Adile olur ve Sadri Etem onu dağa kaldırırdı. Buruusuz Tevfik ikızöleaydı ya devulcuya ya - zurnacıya varırdı. Osman Cemal kız ol- saydı. — Findik Fatmaya kul olurdu. Hele Hakkı Tarik kız olsay di. ne yapar yapar yeni bir nizamname yapar ve Kadınlar Birliği reisi olurdu. Velhasıl Arif Oruç kız al saydı kimse almaz dokuz köy- den koğulurdu: Bunlara mukabil erkek ola cak kadın'a başında da Nezihe Muhbittin, Lâtıfe Bekir, Nakiye | Hanımlar gelirdi. Bir cünbüştür kopardı amma nerede bu zavatla o tali! K DA K Konya liseizicileri İnebolu, (AA) — 'Konya lisesi izicileri bugün buraya gel diler memleket idman yurdu tarafından kargilandılar. İzmir valisi iyileşti İzmir, 4 (AA) — Bir müd- dettenberi Gölcekte tedavide bulunan vali Kâzım Paşa tam bir. sıhhat ile avdet ederek vazifelerini İfava başlamışlardır. İtalyan banker Gua- lino'nun isticvabı Vintimille, 4 (A.A,) — İtal. yan banker Gualino buraya gelmiştir. Yarın — isticvabına başlanacaktır. Sultan Fransa'da Marsilya, 4 (ALA) — Fas sultanı Marsilya'ya gelmiştir. *