10 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

10 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

T Sahife 2 Saat altıyı onsekiz ğe;îeroeda ettiler Amerikalı tayyareciler dün gittler! (Birinci sayfeden devam) namına Şükrü Natli Paşanın yaveri Binbaşı Hüsnü, Tay- yare Cemiyeti namma veis Hasan Fehmi Beyler Yeşik- köyde hazır bulunmuşlardır. ı Ayrıca Tayyare cemiyeti erkânı, spor kulüpleri, Şehir bandosu ve bazı maruf Ameri kalı bulmuş'ardır. Hazırlıklar (M R 76 IW 3001 Bellaca) markası sol kanadının altında bulunan tayyaresi halk tara- fından tetkik olunmuştur. Tayyarenin göğdesi ve ka- natları sarı renkte yalnız üst kısmı siyah renktedir. Ayrıca gövdenin iki tara: fında lâcivert çerçevc içinde Amerika İstanbal hattı bava- #ının güzergâhı yağlı boya ile tesbit edilmiştir. Tekrar mo- törler muayene edilmiştir. Seyahat tariki Seyahat — tariki Selânik Brendizi, Çeneye olarak ter- bit edilmiştir. Bunada sebep İtalyanın şimal cihetlerinin ka- palı ve bir çok yerlerde yağ- mur yağmakta olduğu hakkın- da gelen malümat Bu suret'e Sofya - Belgrat ve şimali İtal yatariki terk olunmuştur. Tayyraeciler Tayyareciler, 4,45 te husu- si bir otomobil Ve gelmişler ve şiddetle alkışlanmışlardır. Kendilerine Vilâyet ve Ko- lordu erkânı ve diğer zevat takdim edildiler. Hava telgrafını gördükten sonra yukarıda yazdığımız gi- bi hava yolunu tebdile karar verdikten sonra tayyareciler tayyareye gittiler. Tayyarecilerle — Amerika sefiri Me. Grov ve ailesi ve Sefaret erkânı da gelmiş bu- lunuyordu. Tayyareciler Pantolon üze- rine yün yelek giymisler ve | boyonlrına da birer ipek men- | dil atmış'ardı. Bir bavul bile getirmemiş- Tayyareciler, İtalyaya ve Amerikaya götürülmek üzere mektuplar verilmiş ve tayyare- ciler tayyareye girerek tanzim işine girişmişlerdir. Hediye Dün Belediye namına Be- lediye Reis muavini Hâmit Bey tarafından Tütün İnhisar idaresinede sureti — hususiyede hazırlatılan ve kutuların üze- rinde Türk ve Amerika bay- rakları bulunan (2) bin sigara tayyarecilere hediye edilmiştir. Tütün İnhisarıda kendi na- mana ayrıca 3 bin sigara he- diye etmiştir. Hareket haritaları önleri- ne konulduktan s#onra Mister Bortman tayyareden tekrar inmiş ve saat beşi yedi geçe pervaneyi eli ile çevirmiştir. Vali muavini Fazlı ve Be- lediye muavini Hâmit Beyle- rin ellerini sıkmışlardır. Mister Bortman bu da demiştir ki : Güzel şehzinizde ikameti- miz esnasında Belediyenin, Tayyare Cemiyetinin ve halkın gösterdiği candan — alâkaya teşekkür edebilmek için keli- me bulmaktan âcizim. Memle- ketime döndüğüm zaman bu samimi ve güzel intibalarımı milletime anlatmayı bir borç saydığmı şimelden vadederim. Vali muavihi Fazlı Bey de bil- mukabele demiştir ki: Memleketimiz — hakkında Bösterdiğiniz büyük teveccüh- lere teşekkür ederim. Buraya gelişiniz bize bir bayram oldu. Buradan uçacağınız bugün de bizim için bir bayramın son gününü batırlatıyor. Tayyareciler Hâmit Beyle de vedalaşırken: — İstanbuldan gayet eyi sıra- hatıralarla ayrılıyoruz. Her ta- raftan gördüğümüz cemilekâ- rane muamelelerden | dolayı pek ziyade müteşekkiriz. de- mişlerdir. Hümit Beyde şu ce- vabı vermiştir: — Vali Bey Yalovada ol- duğu için teşyiinizde buluna- munışür. Bundan pek müte- essif alacaktır. İstanbulda gü- zel hatıralar bıraktınız. İstan- bul şehri namına hayırlı seyya- hatlar temenni ederim. Mavi boncuk Bu sırada Künli Beyin kızları Pervin, Azra Hanımlarla | Bakırköy Belediye sertabibi Fevzi Beyin kızı Etael Hanım ipek bir kordonla bir mavi boncuğu tayyareye bağlamış Tardır. Tayyareciler bunu içe- riye alarak çocukların ellerini sıkmışlar ve bu boncuğu hiç bir zaman çıkarmıyacaklarını söylemişlerdir. Hareket Veda merasimi bitmişti. M. Bordman bir otomobile bine- rek tayyarenin uçacağı yerl dolaştı ve döndükten sonra tayyaresine — yerleşmiştli. Bu sırada neferler tayyarenin te- kerlekleri önündeki destekleri çektiler ve bando muzika Amerikan marşı çalarken tay- yare tam saat altıya onsekiz kala alkışlar arasında yükselmeğe başladı ve havada meydanın üzerinde (3) defa tur yaptık- tan sonra ufuklarda kaybolmuş- tu Tayyare (270) derece üze- rinden uçmuştur, Cineveye 10 - 12 saatte gidecektir. Ora- dan salı günü (Amerikan Eke- porlnayn) vapurana binecekler ve tayyarelerini bozmadan va- pura alarak doğru Nevyorka gideceklerdir. Ayın 26 sında Bözronda bulunacaklardır. Tayyareciler nediyor? | *— Türkiyenin ve bilhasıa İstanbulun güzelliği ve Türk- lerin civanmertlik ve misafir- perverlikleri daha memleketi- mizde iken kalbimize yer et- mişti, Bunu bilerek buraya uçtuk. Fakat İstanbulu ve Türkleri işittiğimizden daha iyi ve daha güzel bulduk. Halkın, resmi devairin ve bilhassa ga. zetelerin nüvazişkârlığı bizi çok | sevindirmiştir. Amerikadan buraya Mister Barstman Ameri- kadan Türkiyeye uçuş hak. kında diyor ki: * — Bahrimuhiti geçmek için en müsait mevsim yaz ay- larıdır. Yani Temmmuz, Ağus- tos, Eylül aylarında Bahrimu- hbitin havası uçmaya çok el verişlidir. Mayıs ta fena değil. dir. Fakat buradan Amerikaya uçmak biraz müşküldür. Çün- kü bütün bava ceryanları Amerikadan bu tarafa doğru akar. Onun için Türk mek lektaşlarıma Amerikadan bu- raya uçmaları tavsiye ederim Amerikaya buyursunlar. Ken- dilerine bizimkinden daha iyi tayyareler temin ederiz ve on- ları kiymetli misafir olarak karşılarız. Türklerde bu Işi mu- vaffakiyetle yapacak kabili- yetler bulunduğunu muhakkak telâkki ederim, yare Cemiyetine teşekkürü | Azizim Fehmi B., Güzel memleketinizi terket- mezden evvel Mr. Pozanda ve size ve Tayyare Cemiyetine hakkımızde gösterdiğiniz ilti- fat ve hüsnü kabulden dolayı çok teşekkürler eder ve iyi muvaffakıyetler temenni eyle- riz. Bu büsnü kabulü, bizi kem- di evimizde addettirecek ka- dar samimi ve muhabetkâr bülduk. Yine İstanbula gelmek Y ZEHİR HABERLERİ İçtima Adil Beyin riya- setinde toplanıldı Defterdar Şefik Bey Ma- liye beyeti tektişiye reisi Adil Beyin nezdinde Maliye mü- fettişleri ile vaki olan içtima da bulunmuştur. İçtimada mali mesall üze- rTinde görüşülmüştür. Ali Riza Bey Polis müdiri Ali Riza Beyin Yalovaya hareketi Bursa me- selesi hakkında olmayıp urf Yalova polislerini teftişten iba- rettir. Kunduracılar intihabı Bugün saat onda kundura- cılar cemiyetinin beyeti idare intihabı yapılacaktir. Talimatname 'e gelmedi (1 inci sahifeden devam) memiştir. Köy beyeti ihtiyart- yelerinin — mesuliyetlerini de ihtiva eden mezkür talimatna. me Ziraat bankalarinın şube. lerine tamim edilir. edilmez faaliyete başlanacaktır. Maamafih, İstanbul vilâyeti dahilinde bu tarzda buğday- ları muamele görecek köylü. lerin miktarı azdır. Bu ttibarla borçlarına mukabil hükümete buğday satışı için vilâyetimiz büyük bir canlılık gösterecek değildir. Ankaraya biriki gün ev. vel giden Ziraat bankasi umum müdürü Şükrü Beyin bu hu- susla meşgul - olacağı söyle- niyı ümidini besliyoruz. Teşekkür- lerimizi tekrar eder, size ve Tâyyare Cemiyetine muvaffaki- yetler temennisile hürmetleri- mizi teyit eyleriz efendim. Russel M. Boardan Amerikalı tayyarecilerin telgrafları Dün sabah saat 4,5de Yeşilköyden Cınovaya hareket eden tayyareciler tarafından muhtelif makamlı kkür telgrafları çekilmişti Başvekil İsmet Paşaya çe- kijen — telgrafta kendilerine karşı gösterilen yüksek mlsa- firperverliğe karşı minnettar kaldıkları kaydedilmekte ken- di seyyahatlerinin Türk-Ame- rikan dostluğunun — izharına sebep veriniş olmasına ve bil- hassa, İsmet Paşanın kendile- rine —tayyare — madalyasını talik eylemelerine karşı da teşekkür edilmektedir. 3 üncü kolordu kumandanı Şükrü * Naili Paşaya çekilen diğer bira telgrafta ise gerek kendileri ve gerek ordu erkâ. ni tarafından görmüş olduk- ları hüsnü kabule — teşekkür edilmektedir. Türk tayyare cemiyeti ri. yazetine gönderilen bir telgraf tada ise, Türk Tayyare Cemi- yetinin Alicenabane misafir. perverliği ile Türkiyede ika- metleri zamanında göstermiş olduğu muamelelerekarşı ebe- di minnettarlıklarının kabulü- nü rica eylemişlerdir. Bizden İşitiyoruz ki çürük ka- vunlardan ispirto çıkarır lacakmış. Bu çürük mnesneden çe kacak çürük ispirtonun Böreceği iş bize lâzım değil... Fakat günde bir buçuk iki okka rakı içen ayya- şinin cesetlerinden ispirto çıkarmak lâzımgelse her- halde, çürük kavundan Rİ Asrileşene müsaade var! Dokuz ahır daha Belediye talimatnamesine muhalif hareketten kapatıldı İstanbuldaki bilümum ahır- ların asri şekle ifrağı İşine belediyece ehemmiyetle de- vam edilmektedir. Şimdiye kadar Belediyenin ahırlar ta- amesine muvafık hare- ket etmiyerek, ahırlarını asri eee ee a LA r AAA AAA gekle sokmiyan, ahır sahibi tecziye olunmuşlar ve ahırları sededilmiştir. Bunlardan, asri tesisatı ya- panlara tekrar müsaade olun- maktadır. ea aa ada şa y an Günün Meselesi Paranın Mağlübiyeti (Birisel sahifeden devam) #enenin varidatı, bu senenin kredilerile elde edilebilir. Bu krediler olmayınca, sanayiin işlemesine de imkân olamaz. Alman buhranının gekli ise, mali iflâs değildi. Satılmıyan malların. ödeme — vadelerini geçirmeleri ve yeni siparişler için mevaddı ibtidalye ve amele ücretlerine karşılık ola- cak kredilerin bulunamaması idi. Aymı zamanda, işliyen işler üzerindeki ecnebi kredi- leri de geri alınıyordu. İagiliz - Amerikan * Alman dtilâfi, bu kredi meselesi hak- kında üç esas yazetli: 1 — Kısa kredilerin alın: mamaları hakkında bir ka- mun yapılamaz. 2 — İngiliz ? Amerikan merkez bankaları, Almanya- nn ibracatını karşılık adde- derek Alman fabrikalarının mevaddı iptidalye ihtiyaçlarına kargı kredi açacaklardır. Bu krediler, İngiliz merkez ban- kaszı namına açılacak, bu ban: ka da New - York ve Londra piyasalarındaki Alasan muba: yaatına karşıhk olmak üzre bu kredileri yerlerinde bıra: | kacaktır. Bu suretle, Londra tasile, Almanyaya kredi açı- lacak ve eski krediler de ga- ranti edilecektir. 3 — Alman hükümeti, Reichsbank — vasıtasile — şahsi ecnebi kredilerini garanti ede- cektir ki, bir nev | “kefaleti müteselsile, demektir. Bu proje, Almanyanın me- vadı iptidaye ihtiyacını temin ediyordu. Halbu ki, Amerika- nn satılmıyan — buğday ve yönleri ve İngilterenin kauçuk pamuk ve sair mevadı da Alman- ya için lâzım olan şeylerdi. Zaten, ddeleri satın alacak vası- Almanya, bu projenlin tat- biki için bir ithalât kanunu neşretti. Bu kanuna nazaran, Fransa gibi memleketlerden Almanyaya hiç bir şey ithal edilmeyecek, Amerika ve İngil- tere, Felemenk gibi hükümet- lerin Metropol ve müstemleke- lerinden ithâlât yapılacaktı. Ayni zamanda, bankaların muamelelerine devam edebil- meleri için de “Carteblanche* şeklide bir devlet kredis de açıldı. Bu kredi, Bâles Mer- kez Bankasının 400 milyon mark, ile mevadı iptidaiye mübayaatındaki İngiliz: Ame- rikan bredisi idi ve bütün söylemek daha ziyade -işpirto istih: sal edilmiş olür. Damarlarında kan ye- rine ispirto cevelân eden Bu kabil insanların sana- yi için müfit birer unsur olacaklarını — söyliyelim de sen İster dinle, İster dinleme mâli ihtiyacı temin ediyordu. Çünkü, yeni mevadı iptidaiye için İngiliz - Amerikan Merkez Bankalar birliği kefaleti olunca, İngiliz - Amerika bankaların- da Almanyaya karşı teminatlı muameleler yapılıyor, demek- U. Bu ise, en kârlı ve et sağ- lam mali bir muamele idi.. Şüphesizki, Almanyadaki eski kısa vadeli kıredilerin ye- nileştrilerek devam etmeleri kadar doğru bir iş olamazdı. Derhal, Amerika ve İngiliz bankalarile Alman bankaları mürahasları arasında müzake- reler başladı. Bu suretle, eski kısa vadeli krediler meselesi de hallediliyordu. Bu vaziyet, Amerika-İngi- liz - Alman sermayelerine müz- tenit bir sermaye enternasyo- aalını ihdas ediyordu. Şüphesiz- ki, bu üç iş ve para memle- ketile alakadar olan orta Avru- pa, Baltık hükümetleri de ay- ni enteraasyonala girecekler- di. İtalya ise, kurtulmak çare- sini bu sistemde görüyordu. Fransa, Fransasız cephenin ameli şeklini sahnaye çıktı. Şimdi, Parli, Londra müzakerelerini — iflâs ettirmiş olan siyasi teminata müstenit uzun vadeli istikraz- dan bahsetmtyordu. Belki, Lon- drada tesis edilen sermaye enternasyonaline girmek - isti- yordu. Evvelki makalelerde de söylemiştik. Fransa köylüleri, paralarını — ecnebi eshamla- rına — yatırırlar. (Loodra ise, Fransızlar için yegâne merkez» dir! Londrada bu sermaye en ternasyonalı tecssüs ederken, Fransız bankasının — hariçte kalması bir felâket olurdu. İm- giltere-Amerika ise, Avrupada Alman-Fransız ihtilâflarına ni- hayet vermek için, Fransız pa- rasının Almanyada bulunmas- ni istiyorlardı. Bunun - için, Fransız bankasının iştirak tale. bini de kabulden başka çare yoktu. 2 Ağustosta üç merkez bankası itilâh aktolundu : A — Bangue de France, İngi'iz. Merkez — bankasına 25,000,000 İngiliz lirası kıy- metindeki Fransız frangı kre- disi, B — A.Reserve Bank Of Nev-York, İngiliz Merkez Banka- sına 25,000,000 - İngiliz lira; kıymetinde dolar kredisi açacaklardı. Bu krediler, 2 ağustos ta- rihinde açılır açılmaz, İngiliz lirasının altın fevkındeki kıy- meti de sermaye enternasyo- nalının mihveri olmuştu. İngiliz merkez bankası Gouvernour'ü Mir. Moutogu Norman da bu bi- rinci sermaye enternasyonalı nın riyasetine getirildi. Bugün, bütün dünyaya bu adam hükmetmektedir! İşte,bu mali sistem saye- sinde Alman bankaları açıldı, bubran bitti. Yalnız, İngiliz görür görmez, | Buğday Meselesi (Başmakaleden devam ) hububat toplayıp ambarlarına depo edcektir, demek oluyor. Halbuki, köylünün bankadan kredi almak ihtiyacı çok şid- detli idi. Asıl tatmin edilmesi zaruret halini alan ihtiyaçta bundan başkası değildi. Köylünün hububat istihsa- linde yaptığı masraf bugünkü piyasa — tutarından herhalde fazla bulanuyordu. Bu itibarla mahsul ne kadar bereketli olursa olsun, değerini bulama- dığı gibi fazla olarak Ziraat ban- kası borcunuda onunla öde- memek mecburiyeti olacaktır. Halbuki, bankadan beklenen şey, köylüden borç karşılığı hububat almaktan - ziyade, borçlarını tecil etmek, aytıca köylüye kredi açmak meselesi idi. Banka pek 4lâ borç. ları tecil edebilir, hemde berç mukabili alınmak - istenen hu- bubatın tutarını, bedelini - ve- rerek köylüyü güldürebilirdi. Köylü büyük şehirleri ve kasabalardaki müstehlik sınıf- lari besliyen yegâne müstah- sildir ki istihsalinin bir kısımını kendi istihlâkine kumı mühi- mini de şehir ve kasabalar istihlâklerine — kargılık — verir. Vergi gibi, her türlü devlet mükıllehyıll_çri gibi, adliye ve mahkeme harçları gibi... Bu itibarla köylünün cemiyet içladeki vazi#eti sarsılmamak için, borç yerine buğday ab maktan ziyade ona para vere- bilecek teminat ve tedbirleri arayıp bulmak lâzımdı. yahlar (Birinci sayfadan devam) acentesine Mensup — Diyana vapurile 48 ve Marına vapu- rile 5012 Ağustos çarşamba günü de Bayron vapurile 80 kişilik bir seyyah — kafilesi şehrimize geliyor. Sayyahların bir kısmı Ame- rikalı diğer bir kısmı da Alman- dir. bu kafileter İstanbulda ikişer gün kalıp avdet ede- ceklerdir. ——— ——— Hramnin altıdan yüksek kıy- metini muhofaza edip ede miyeceği meselesi kaldı. Bu fark, altının nakliye, sigorta ve muhafaza ücretlerinin karşılığı olarak meydana çıkmıştı. Bu- gün ise, paranın bakline ni- hayet verildi. Paris, Nevyork borsalarındaki 25 çşer milyon Togiliz liralık - istoklarla Av- rupa ve Amerika muameleleri idare — edilmeğe — başlandı. Bu hal, İngtliz. kâğıdının altından daha pahalı olması- nın önüne geçmiyecek mı? Bu sistemin inkişaf cephesi ne olacaktır? İki gün evvel neşrettiğimiz “dünyanın dostları ve yeni duşmanları, başmakalede de bu tnkişaf cephesini izah etmişlik. Bu vaziyet karşışında Tür- kiyenin mevkli nedir? Bu meseleyi de başka bir makaleye terkediyoruz. Naci İSMAİL ararer ee sAA AAA Karaköyde M. - Gazi Gişesi birinci keşidede ikt- şer bilet alan muhterem müş- terilerine altı keşide hiç bir şey çikmadığı takdirde gele- cek birinci tertibin birinci ke- şidesinin bir biletini bilâ be- del verecektir.