12 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

(Birinci sahifeden devam) edeceğini bildirmektedir. Naz- mi Nuri Bey bilahara hazıruna gu hitabeyi irat etmiştir. — “Dünya iktisadi bul- ramı içinde yılmadan azimle çalışan Türk müesseseleri ve Sanayi birliği üçüncü yerli mallar — sergisini — açmakla duyduğu haz ve meserreti bil- dirmekle müftehirdir. Yerli mallar sergisi, bu se- me ticaret odası tarafından yar- dım görmeden, ber türlü mü- zaherattan mahrum olarak küşat edilmiştir. Fakat, Lalk- tan gördüğümüz çok kuvvetli alâka verağbet bize üçüncü yerli mallar sergisini açmak cesaretini vermiştir. Yerli mallar sergist efradın- da bazı münakaşatta olmup- tur. Bu münakaşat sergide sa- tış yapılıp yapılmamasına dair- di. Fakat, netice erbabı sana- yiin lehine olarak halledilmiş, satışın yapılması faideli görül- Müştür. Nazmi Nuri B. bundan sonra Trikotaj — sanayli; — tesisat Taymet 240,000 Jira, senevi salış mıktarı 350000 kilo, satış kıymeti iki buçuk milyon lira. Dericilik sanayii: İmâlât mikdarı 4 buçuk — milyon ktlo sevevi satış kıymeti beş milyon lira. Sabunculuk sanayli: senevi dmal mikdarı 4 buçuk milyon kilo, satış bedeli bir buçuk milyon lira.? & Ve ilâh... Nazmi Nuri bey) sözlerine devamla halkın yerli malıma rağbet etmesini teşvik edecek mahiyette sözler söylemişlir, ezcümle: — “Eğer bu feyliz ve ateşin daha fazla inkişafını istiyor- sanız yerli malma zahir slunuz Türk avası, Türk nesline bu hissi zerket. Bu feyizli tuluu daha Fazla parlatmak istiyorsanız, muhi- Saat 16 da resmi küşat oldu Sergi dün açıldı tinize —bufikri telkin ediniz demiştir. Müteakıben, başda — Kâs zım Paşa olmak üÜzere sergi ziyaret edilralştir. Kâzım Paşa sergiyi beğenmişlir ve şu söz- leri söylemiştir: — Sergi hakikaten güzel, muvaftakiyet temenin ederim, gittikçe daha mütekâmil e- serlerin| vücuda getirileceğine 'eminim Vali Mubiddin Bey de, sergideki çini pavyonu ile fazla alâkadar olmuştur. Mamafih, —sergi — Heyet umumiyesi ilibazile fena değildir. Yalnız, ekseriyetle bir mınta: kaya dikkat edildigini gördük: Oda münhasırân arz etmek fikrinin hakim olmasıdır. Halbuki,ticarette vitrincilik ve tetkik tekamüle göre tasnif büyük bir rol oynar Serkideki pavyonların büyük bir kısımı bundan mahrumdur. (Yalnız bomonti fabrikasının pavyonu tetkik güzelliği haizdir. Bo- monti, dün erkek ziyaretcilere rakı, kadın ziyaretcilere şark malet hulâsası dağıtmiştir. Pavyonda şayam dikkat bir istatistik te mevcuttur. Bu e- tatistikte muhtelif memleket- lerin bira satışları miktarı gö teriliyor. En çok bira istihlâk eden bir Almanyadır. Senevi sarfiyat miktarı kırk sekiz mil- yon kilodan fazladır. En az bira satılan memle- ket ive Türkiyedir. Senevi is- :ılllü miktarı kırk bin kile- lur. Bomonti pavyonunda şa- yanı dikkat bir köşede rakının şekli istihsalini bildiren yerdir Bundan manda fabrikanın da- hili menazırı de elektrikle gör- terilmiştir. — Sergide dikkate değer yer- lerden bazıları da şunlardır: Manifatura eşyası vücude getiren fabrikalar, (Bisküvi, Çukulata fabrikaları, Itrıyatçı- hk senayi ile alakadar müce- seseler ve bilhassa Evliyazade Nurettin Bey fabrikası pavyo- nu ilha... Dün saat (18)de sergi umu- ma açılmıştır; Dünlyehir bando- su bâğçede terennümsâz oluyor- du.Bu sene vergi namına bir ga zetede neşredilmektedir, Bu ga: zete, her gün çıkdcaktır. fitatıda beş kuruştur ve dört sahifeden Ybaretlir. “Ticarel odası İ;eıı;ı;esîıî" çalışıyor (Birinci sayfeden devam) moktaları temin edilecek olan başlıca şakiller şunlar olacak- lardır. 1 — Müşterek Banka, &8- » Ticaret odası 3- » — Gümrük tarl- feleri. #— , Posta, telgraf ve telefon 5- » Yollar &- » — İştihsal mad- deleri (bilhassa tütün gibi.) Dün, bu hususta malüma- tına müracaat ettiğimiz Tica- ret odasmı erkânından bir zat Muharririmize atideki fzahatı vermiştir : — Balkan Ticaret fede- rasyonu fikri cidden tesanüt ve samimi alâkaları tevlit ede- cek mahiyettedir. Bu suretle Balkanlılar, da- iml bir dostlak temin etmeğe çok yardım edecek olan bu noktaf nazarı tahakkuk etti- rirlerse, l—quı—.ddh muvaffakryet Böylece Balkanlıların dün- ya piyasalarındaki mevkü da- haçok — tahkim edilmiş ola- saktır. gezilmiyecek Belediyenin yeni bir kara: m mücibince fırmcı, berber gibi esnafların iş esnasındaki elbiselerile hariçte dolaşmaları menedilmiştir. leceklerdir. Hilâliahmer balosu 13 A ğustos perşembe Bü- yükada Yat kulübünde Hersene olduğu gibi bu sene de Hilâliahmer Adalar şabesi yazlık balosunu Yat kulübünün emsalsiz salon ve bahçesinde verecektir. Büyük millet meclisi muhterem reisi Kâzım paşa hazretlerinin hi- mayeleri altında bulunan bu balo için 13 Ağustos Perşembe akşamı kararlaştırılmıştır. Şehrimizin ca kibar zevat dan itibaren içtimalar yap- makta ve balonun her seneki gibi mükemmel olması için yapılan istihzarata nezaret et- mektedir. Mevsimin bu en eğlenceli ve kibar balosu hak- İstanbulda hava Derece 26. açık olacak * Kandilli - rasat merkezin- den verilen malümata naza- ran dün azami derecel hararet 26 asgarl ise 18 olmuştur. Bugün hava açık — olacık ve rüzgâr poyrazdan esecektir. Ziraat Bankası işe başladı! Yozgat, 11, (ALA.) — Zi- raat bankası borcu olan köy- Iülerden aynen mahsul almak üzere tedbirler almağa başla- miş ve köylere tebliğat yapıl- Mıiştir. Poliste tayin Şehrimiz polts müdiriyeti birinci şube müdir. muavini Zıya Beyin yerine — Eskişehir polis müdürünün tayin edildi- dine dair gelen — haberler ta- hakkuk etmektedir. — Ancak henüz daha — şehrimtz polis müdürlüğüne bu hususta bir emir gelmiş değildir. Maaşlar verildi Polis memurlarının maap- ları dün tevzi edilmiştir. Belediye resimleri Şimdiye kadar varidatı gay ri safiye üzerinden alınmakta olan musakkafat vergisi 932 senesinde yeni çıkan kanun mucibince yüzde yirmi tenzilât ile alınacaktır. Belelediye mu- sakkafat vergisi tenvirat ve tanzifat rusumunuda o nisbette tenzil edip alınacaktır, Mezat idaresi Son günlerde vaki olan şi- kâyetlere nazaran Belediye idaresi mezat Idarelerinde bazı esnafın ucuzca mal kapattık- larını anlıyarak tahkikata gi- rişmiştir. Tahkikat yapılmış neticede buna imkân bulunmadığı ve iddiaların varit olmadığı görül- müştür. . Mezat memurlarına e :lııı kontrol edilmesi bildirilmiş ir. Hastalar alınıyor Taşradan gelen — delilerin - bastaneye kabul - edilmediği nit ü Aldığımız habere nazaran hiç bir hasta geri çevrilmiş de- ğildir. Kabul edilmektedir. Harıkzedeler Yardıma başlandı Nişantaşı harikzedeleri için Beşiktaş Hilâlahmer kazâ merkezi teberruat kabulüne başlamıştır. Merkez umumi- den de yardım istemiştir. Şimdiye kadar 39 muhtaç harikzedelerin iaşelerini temi. ne devam etmiştir. Teberrüattan hâsıl olan pa- ra ilede nazaran yardımı bulunacaktır. Yeni bir hastane Belediyenin verdiği kara- ra nazaran Üsküdarda bulu- nan Zeynep Kâümil konağı Be. lediye hastanesi olarak takar. rür etmiştis. Yaz gelince İstanbul so- kakları kavun ve karpuz “kabuğundan geçilmez bir hale aliyor. Hayatta in- sanların ayağına karpuz kabuğa koymak bir. ka- ide haline gelmiştir, fa- kat insanın kendi kendi- sinin — ayağını — kaydır- ması li gülünç veya- hat acı olur. Bu sene seyyahlar her seneden az Niçin gelmiyorlar? Bugünde hava |Amerikalı seyyahların son baharda gelecekleri Son zamanlarda şehrimize, seyyah çok az gelmektedir. Maamafih seyyahin acentala- rtına gelen haberlere nazaran seyyahlar, şehrimizde sonba- harda gelecekleri bildirilmek- tedir. Bundan bir kaç gün mu- kaddem şehrimizde bulunan Amerikalı tayyarecilerden Mr. Boordman ile refikl Mr. Po- lando Amerikaya avdetlerinde Nevyork, Taymis gazeteleri vasıtasile verecekleri konfn- ranslarında watandaşlarına memleketimiz hakkındaki ih- Iş teşkilâtımı? (Başmakaleden devam) tinkilâbı benimsemeeliğini -ileri sürerler. Çünkü, kendilerinin düşündükleri inkilâp faaliyetini halkta göremezler. Ümitsizlik- lere düşerler. Halbuki inkilâbın işsahasıda fikir sahası gibi takilâpçılar tarafından açılma- lıdır. Bunun için ise her sınıf halkın inki'âp fikrint tahakkuk — ettirmek hak ve menfaatlerine sahip olduğunu kabul etmek lâzımdır. Bu hak, menfaatler nelerdir? Cümhuriyet inkılâbi, Türk inkılâp fikrinin en mütekâmil şekli olan bir demokras inkı- Tâbıdır. halk, kendi kendini idare edecektir. Her halde, bu idare şekli de halkın maarif, ticaret, siyaset, sanayi, imar işlerini kendi kepdine görebil- | mesi demektir. Bugünkü Tür- kiyede bu işler varmıdır? Türk maarifi,İstanbulda top- lanmıştır. Anadolunun bütün yaratıcı çocuklarını mintaka merkezlerinden almış, bu.mın. takaları yaratmak kabiliyetin- den makrum bırakmıştır. İstanbul darülfünunu, Van Erzurum, Diyarbekir, Konya, Adana, Kastamonu, Sıvas gibi mıntakalara taksim edilmeli- dir ki, inktlâp maarifi butün halka yakılabilsin. Medrese, en yüksek irfanını memleket merkezine yaydığı için halkı da medreseleştirmiş- t. Amerika, Almanya, İngil- tere inkılâpları da — medrese gibi yaptıkları için memleke- tin muhtelif — merkezlerinde aynı hayatı temin etmişler,bü- tün halkta da ayni seviyeyi hazı:lımışlardı. Halkin Efendiliğini anlaması için, muhtelif mesleklerin mus- takilen idarelerine — müstenit teşkilât lâzımdır. Ameleler, amele sendikaları, köylüler koy kooperatifleri teşekkülle. rile kendi ferdiyetlerini yarat. mak sahasına çıkarmalıdırlar, Hangi demokrat "devlet var- dır ki, bu teşkilâta malik ol- masın? söyleniyor tisaslarını söyliyeceklerini vaat etmişlerdir. Bunlar da nazarı dikkate alınacak olunursa önümüzdeki sene şehrimize daha fazla seyyah geleceği memul edilebilir. Belediye, seyyahlar için bazırlıklarını ikmal ettiği halde sön iktısadi vaziyet dolayısile seyyahların memleketlerinden çıkmadıkları — görülmektedir., Hattâ son Aaylarda — hiçbir Amerikalının Avrupaya bile gitmediği anlaşılmıştır. Şirketi Hayriye jle otobüsler arasında (1 inci sahifeden devam) büs fabrikalarından katalok- lar ile fiyat listesi istemiş ve burada bulunan bazı acente- ler lede temasa başlamıştır. Otobüscülerden biri ile bu hususta görüştük bu zat di- yor kiz *Şirketi hayriye filhakika “10, veya daha fazla otobüs almağa karar verdi. Fakat bu- nunla bir şey temin etmiş ol- miyacaktır. Çünkü mesele otobüslerde değil otobüslerin meyanında- dır. İşin içine rekabet vaziyeti girince bittabi biz de fiyatları kıracağız. Her halde göz göre | ekmeğimizi kaçırmak istemeyiz.,, Henüz şdaha filiyat saha- sına geçmiyen bu rekabet ka- rarı mevkli fille konduktan sonra her halde vaziyet çok meraklı safhalar gösterecektir. işini kendi yapmak ,, teşkilâtı kuralmuştur. Bu teşkilât, in- kılâp fikrini halklaştırmıştır. Türkiye, bu teşkilâtan muh- taçtır. — Bu teşkilât yapılma- dıkça, cumhuriyet inkılâbı da eski inkılâplar gibi bir tarih geçirmek mecburiyetinde ka- lır. Türk gençlerine . Siird'de- ki vazifelerini yaptırmak iste- yenler, Sürd münevverlerk- nin Sürd'de kalmaları esa- buriyetindedirler. Her ideal, bir realiteye is- tinat eder, Bu realite ise, inki- lâbın ameli gayelerinden baş- ka bir şey değildir. Cümhuri- yet inkilâbi, vatan, milliyet, istikbal ideallerini hazmetmiş bir milletin kendi kendi kendini idare ederek ferdi benliğini ya- şatmasından başka birşey de- gildir. Bu benliğin içtimai nevi ise Avrupalaşmaktır. Biz hayat göre elimizdeki Hiç bir memlekette darül- fünün ve İse seviyesi yoktur. kılâp fikri ise, bu seviyenin Bizden söylemek : Sokaklarda her gün ka- yan bir çak insanlar var. Tam tramoay yolunun yanından yürürken aya- gınızın kayıp düşmek teh- likesi olduğunu ihtar ede. limde sen bu karpuz mevsiminde, İster dinle, İster dinleme - konfor fikir, refah ve servet is- tiyoruz. Bunların inkişafi et- medikleri mubitlerde ize inki- şaf işlerine karışmaktan Laşka ne yapılabilir ? Türk gençleri, bu inkişaf işlerile kaynaşan muhitleri be- nimserler, mefküreleşdirirler. Bu işlerin olmadığı muhitler- deki gençlerin Nihilist olacak- larınıda büyük Petro inkilâbı göstermiştir. Biz, İnkilâp — edebiyatına değil, bir iş teşkilâtına muh- tacız! n Nacl İSMAİL ı Siyasi Takvim Rekabet Şirketi Hayriye otobüsçü- lerle rekabet için adamakıllı tedabir almağa başladı; cümle 10 tane otobüs alarak dün tecrübelerini yapmıştır. Rekabete — bilfül — başlanmış oluyor. Fakat bu kifayet etmiye- cektir. Çünkü şimdide ka- yıklar ve arabalar fiat kıra caklar bunlarla da — rekabet lâzım gelecek: Bu sefer de Şirketi hayriye kayık ve araba alacak veka- bete başlıyacaktır. Ve rekabe- n bu tarzı alıp yürüdümü iş eşeklere binecek adalarda ol- duğu gibi eşekle nakliyat baş- hyacak bunda da iş rekabete girince eşeklere de iş çıkacak Pekâlâ her şeyde rekabet olabilecek amma bu rekabeti lerden usanan halk yolculuğu ayakla yapmaya kalkışırsa buna gerek otobüsir gerekse Şirketi Hayriye ne yapacak? Bunun en kestirmesi bizce bir türlü olur: Şirket, vapurlarına hem tekerlek hem de kanat takma- hdır. Hatta Tahtelbahir terti- patı da almalıdır. Bu süretle rakabetten azade kalır. Çünkü karabatak gibi hem denizde yüzer hem karada gezer, hem denize dalar hem har#za uçar Gördünmü reka- beti,, 2 Yoksa karadan vapur yürüt- mek maharetine benzeyen oto- * büs rekabetine artık lüzum yoktur. Bunun derdi çoktur. Her şeyden evel ikide birde Bele- diye çürüktürdiye seyrüseler- den menettimi yapılacak — şey otobüsleri vapurların arkasına bağlayıp çekmektir. Şunu bunu birakin ama şu rekabeti tarife ücretlerini indirmekte tatbik eden yok. Şöyle meselâ sandalcıların bir zamanlar köprüye yaptıkları rekabet gibi: K — Dolmuşa bir adam! Diye bir kuruşa adam ta- pmaya başlasa şirket her kese duman attırır. Yoksa her hoca veli, her veli hoca parası bir olduktan ve vakit itibarile fark olma- dıktan sonra halk içi vapurla etobüs arasında |fark yoktur. Bilmem amma bizeöyle gelir. ki rekabeti nasıl yapacağımızı da bilmiyoruz. Rekabet hesap- tacem ile tarha benzer. Yani nasıl aynı — cinsten adetler cem veya tarh edilirse rekabette ayni cinsten alet ve vesalt ile olur. Kavuncu bak- kalla rekabet edemediği gibi denizcide karacılarla rekabet etmeğe kalkarsa garip olur. Neyse evcamını el! et yine bir muhbirimiz bir gön bildi- recek. Onu bekleyelimi Üç otomobil kazası Dün üç otomobil kazası olmuştur. — Bunlardan — birisi tramvay şirketi amelesinden Hızır, diğeri Fındıklı da - otu- ran Emine Hanım, birisi de İbrahim isminde biridir. Her üçünü de ayrı ayrı. otomobil çarparak hafif surette yara- Tanmalarına — sebebiyöt — ver. Talililer