1 Aralık 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

1 Aralık 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

1 Arahık 1050 YENİ İSTANBUL Sayfa 8 İkincl Dünya / Savasının en umulmadık. neticelerinden biri da, Birleşik Amerika İle S Yet Rusyanın, büyük devletle: rin ön safında ve birbirlerine rakip olarak yer almalarından ziyade, Almanları askerlite a- Teyhi haline ge Yüz yıldan beri “Alman., mi, denilebilir. Ki “asker,, İ mesinin ““müteradifi, — olarak kullanılırd Hohenzollern Hünedanı ordu- yu en büyük bir siyasi koz . larak kullandığı gibi, Hitler de vatandaşlarının, cü - Sellem, askeri — hasletlerinden ve kabiliyetlerinden ne büyük faydalar — sağlıyabileceğini an- Halbuki, simdi, — Almanların büyük bir çağunluğu, askeri ü- Batı Avrupanın savunmasını teskilâtlandırmakla — vazifelen- dirimiş olanlar için he nesi gereken asıl ve düva, Fransızların Almanyanın silâhlanmasına — İtiraz etmeleri keyfiyeti değil, fakat birmat Almanyanın, — silâhlanmayı. fi den reddetmiş olmasıdır. Bir Frankfurt cazetesi cecen gün küçük çapta bir. plebisit fertip ederek bir Avruna ordu- sunün kurülması halinde AL Manyarlın buna iştirak ot gerekip — gerekmiyeceki kında okuyucularının öğrenmek istemiştir. Bu sorüya — mühatap olanla- rın yüzde 67 si, böyle bir me selenin “bahsini dahi duymak istemediklerini bildirmistir. hak- fikrini “Komünist bir rejim. isteml: yoruz. Fakat militarizmden ve Avrupa ordusundan da tevakki ederiz. Saçma sapan masallar Eruna canımızı feda etmek niyetinde dekiliz,. Bir fen adamı da şu cevabi veriyor; “Bize Aftira / ettiler, giddet kullandılar, fabrikalarımızı sök- füler. Vatandaşlarımızı nazilik- fen temizlediler, her birimize ayn ayrı ve bütün milletimize karsı toptan ve topyekün kin beslediler. Şimdi de Avrupa or- Bir dünya vatanda; hâtıra / defterinden ) Anti-militarist Almanya Selim Sabit yerina ev insa ediniz. Memurun biri de: “Asker olmaktansa hapse gir- edecekini - söylü. zere devam edip gidiyor. Diyeceksiniz ki, - Almanlara, milli bir. orduya " sahip olmak İsteyip İstemedikleri / sorulmus Isaydı, alınacak cevap büsbü tün farklı olurdu. Gazete bunu da düşünmüs ve yaptırdıkı plebisit mahiyetinde nkete Böyle bir sual de cevapların an: Buna da İtiraz edebilir ve &- inde sonunda bir tek gazete dan tertip edilen böyle bir plebisitin önemli bir değer olmadığını ileri sür yapılmış olan seçim- ler bu itirazı da cevaplandıra: cak mahiyettedir. En çok ey alan parti, — silâhlanmanın en fazla “aleyhinde olan Sosyal Demokrat Partisidir. Vaziyet İşte bu merkezdedir. ve böyle olduğu içindir ki de. nokrat — Alemin - başındaktleri endişelendirmekten hali — kab- mamaktadır. Almanlara tam İstiklâNlerini vermekle, — Demokratlar, Memleket — halkını — fikrir Saydırabilecek mi? Beynelmi Mmüşahitlerin en — kıymetlileri bunu ümit edemiyorlar. İkinci Cihan Harbinin hemen aka de galipler, uzun zaman Hit lerin İdaresi altında kalan bu millete yeni bir terbiye vermek hakikaten, demokrat ve ver. hale getirmek minde olduklarını kati bir ik sanla bildirmişlerdi. Bucün bu Biyetlerinin tam mânasiyle zer- kleşmiş olduğu söylenebilir. Ne olursa olsun dünya sahi- den değişmiştir. Evvelce, mi farist Almanya dalmi bir tehi: ke teşkii ediyordu. . Şimdi. ise dünya antimilitarist - Almanya- dan korkuyor. Avukatlık staj müddeti hakkında kanun teklifi Meclis Başkanlığına verilmiş olan stajını tamamlamış olanların, sö teklifte, avukatlık lü ve yazılı imtihana tâbi - tutulmaları - isteniyor Ankara, 30 (Husust muhabiri- | nezareti altında sulh — mahkemele miz bildiriyor) — Konya Milletve- | rinde görülen davalaria İcradakı kili Umran Nazif Yiğiter, Avukat- | 1000 liraya kadar olan işlerin ta- lik Kanununun 14, 16, 17, 18, 19, | kibinde vekâlet — alabileceklerdir 20, 21 inci maddelerinin değiştiril. Mesine dair bir kanun teklifi ha- zırlamıştır. Teklif sahibi gerekçesinde 5178 sayılı kanunla avukat stajiyerleri- imtihan mecburiyetinin uğından ve staj müddetinin ye indirildiğinden — şikâyet bu suretle imtihan süzge- pek çok hukuk etmekte, Ççinden geçemiyen Mezununun otomatıkman - avukat Sıfatını kazandığını, böylelikle ka- İitenin - düştüğünü " iddia etmekte ğir Meclis Başkanlığına verilen ka- 'nun teklifinin esasları şöyledir: Mahkemeler nezdindeki staj müd. deti 1 senedir. Bu staj esnasında #eciye ve ahlâkça avukat nezdinde staja başlamasına mâni bir hali görülmemiş olanlar avukat nez dinde de en az bir yıl staj göre ceklerdir. Bu gibileri, yanında ça hştıran avukatlar her üç ayda bir Staj Vazifelerinin sureti ifası — ve staj müddetinin hitamında da sta- fın muvaffakiyetle ikmal edilip e- dilmediği hakkında Baro Başkan hğına müdellel bir rapor yerecek. lerdir. Buna mukabil avukat nez dinde 6 ay staj gören stajiyerler, Avukatın yazılı muvafakatiyle ve Cumhurbaşkanının dünkü kabulleri Ankara, 30 (A.A.) — Cumhurbas- kanı Celâi Bayar, bugün Çankaya- da İçel Milletvekili Hüseyin Fırat, Malatya Valisi Turgut Babaoğluyu kabul etmişlerdir. Eskişehirde yakalanan komünist Eskişehir. 30 (T.HA.) — Anlen Vakfıkebirli olup, Eskişehirde bu. rına Arap harfleriyle ve tebeşirle propagandası yapmak sucu ile t kif edilmiştir. Vali ve kaymakam evlerinin durumu Sağlık Staj belgesi alanlar Adalet Bakan lığınca avukatlık imtihanına kabul olunacaklardır. İmtihanlar — yazılı ve sözlü olmak üzere ikidir. İm tihanda muvaffak olanlara avukat lik ruhsatnamesi verilecektir. Ahşap hükümet daireleri ve okullar, yanmaz boya ile boyanacak Ankara, 30 (TEHLA.) — İçişleri Bakanlığı, valiliklere gönderdiği bir tamimle yangına karşı koruyucu bir madde olan yanmaz boyanın ah şap hükümet ve okul binalarında kullanılmasını bildirmiştir. Bakanlığın vilâyetlere yaptığı bu tâmimde yanmaz boyanın mucldi A. N Sallıkalp' tan sitayişle bahsedil. mekte, icadı olan bu boya ile yanızın gibi büyük bir iktisadi felâketin ön leneceği kaydedilmektedir. İstanbulda Vilâyetle Belediye birbirinden ayrılıyor Ankara, 30 (T.LA.) — Belediye- lerin iştigal mevzularına göre seçi. len komisyonlarda incelenmesi biten yeni belediyeler kanun tasarısı tüm halinde gözden — geçirilmek üzere muhtelit bir komisyona havale edi Miştir. Son tetkik safhasına girmiş bulunan yeni belediyeler kanunu ta. sarısında gehir Ve kasabaların ma. halli şartlara göre bugünkü ihtiyaç larının modern şehircilik ve beledi yecilik esasları ” dahilinde süratle karşılanması ve bilhassa belediyele rin mali kudretleriyle salâhiyetleri. 'nİn genişletilmesi hakkında bir çok yeni hükümler bulunmaktadır. Ta- Sarıda İstanbula dair husust bir ka at bulunmadığına göre — İstanbui Vilayet ve Belediyesinin tek elden idaresinin bu kanunla nihayet buln cağı anlaşılmaktadır. Bazı genel müdürlüklerin durumu Ankara, 30 (T.HA.) — Tarım Bakanlığı teşkilât tasarımının — son yeklini alarak memleketimizde ta tedvir edilecefini evvelce bildirmiz. Bu tasarıda gimdiye kadar 'Tarım Bakanlığına bağlı olarak çalışan ba. telif bakanlıklara mensup sala. hiyetli şahısların belirttiklerine gö- re, Taprak İşleri Genel Müdürlüğü Başkanlığa, Ziraat İşletmeleri, Zirai Müdürlükleri de iştigal mevzuları 1- tbariyle Ekonomi ve Ticaret ve İ alına Bu takdirde çok ge Komisyonunda Ankara 30 (Hususi / muhi Mehmet Özbeyin / vali, kaymakam bu dernek emrine verildiği takairde Atom bombası sulh silâhı Harbin önlenmesine yarayacak en büyük sulh &mili olarak atom bombası ileri sürülmektedir 1945 te Hiroşimaya atılan atom. bombası İkinci Dünya Harbine son vermiştir. Bu itibarla atom bom- basına pekâlâ sulk silâhi ismini vermek mümkündür. “Atom bombasının 1950 de de bir ulh silâhi olmasını temenni — ede- 1945 te, yüz bin Japonyalı — bir atom bombasiyle öldü. Fakat — bu isimsiz fedailer diğer yüz binlerce insanın hayatını kurtardılar, 1950 de de, yine atom bombası sayesinde milyonlarca Insan ha tının vikaye edileceğini Üümit ve temenni edelim. — Bu ümidimiz iki gekilde tahakkuk edebilir: Komünist Çinliler, atom bomba- aının kendilerine karşı kullanılaca- #ından çekinerek Birleşmiş Millet- ler kuvvetleri aleyhine girişecekle Ti korkunç taarruzu durdururlar. Veya aymı komünist Çinliler, Trumanın tüyler ürpertici ihtarına kulak asmazlar ve hücumlarına de- vam ederler. O zaman da ihtarın gerçekleşmesiyle - öylesine ' zayint verirler ki, şeytani teşebbüslerini durdurmak zorunda kalırlar. * Bu yazının kaleme alındığı şu s- rada, atom bombasının, — Birleşik Amerika Cumhurbaşkanının dediği Zibi, “Kore harbine bağlı olarak, kullarılmış olup olmadığını henüz bilmiyoruz. Fakat şunu biliyoruz ki, bu kor- kuünç silâhin kullanılması keyfiye- ti bir anda ihtimaller sahasından katiyetler sahasına — intikal etmiş tir. Aynı zamanda atom bombası Sanayiinin, - Hiroşimadan beri bil: yük terakkiler kaydetmiş olduğunu 'da öğrenmiş bulunuyoruz. Öyle ki, bügün artık atom bombası, tâbiye- vi bir silâh olarak muvaffakıyetle kullanilabilmektedir. Bu şu demek tir ki, atom bombaları bundan böy- le Çin topraklarını bombardıman etmeye lüzüm kalmaksızın, Kuzey Koredeki — sözde gönüllü Çinlilere karşı kullanılabilecektir. Bu suretle, ihtilaf mahalli mahi- yetini muhafaza edebilecek, — Mao Çe Tung, itibarı fazlaca zedelenme” 'N mücadeleden çekilebilecek, bu işde hiç bir dahli olmadığını tddia eden Sovyet Rusya da, en mâsum bitaraflık gösterilerine devam et mek imkânım bulacaktır. Bu neticeler atom bombasının bir sulh silâhi olduğunu bir kere daha meydana koymaktadır. * Demokrat milletler, — kendilerini saydırmak ve gayelerini tahakkuk ettirmek için gerekli kuvvete haki- katen sahip olduklarını nihayet anlamış olacaklarından, atom bom- bası bu bakımdan ve daha fay. dalı bir gekilde, mulh #ilâhi olarak meydana çıkmaktadır. 'Truman'ın Çine verdiği üitima- tom — çünkü Amerikan Cumhur- başkanının sözleri bir. ültimatom Mahiyetini haizdir — Birleşmiş Mil- letlerin otoritesini büyük nispette arttıracaktır. Cumhurbaşkanının sözleri, aynı zamanda batılı müttefiklere de bir ihtardır. Ve bunu anlamış olmala: Ti lâzım gelen demokrat milletlerin, Mmüşterek müdafaalarını — teşkilt: Jandırmak — mevzuunda yaptıkları gülünç münakaşaları kısa kesme- leri, buna bir an evvel son verme- leri ve Atlantik Paktından da ge- niş Bir birlik vücuda getirmeleri icap edecektir. 8. 8. Amerika Savunma Bakanının demeci Marshali : “Amerika, kısm; seferberlik ilâmı zorundadır” diyor New-York, 30 A.A. (Reuter) — Amerika Savunma Bakanı George Marshali, dün gece İsrall Cumhur- başkanı Hayim Weizmann'ın 76n- €t yıldönümü gerefine verilen bir Ziyafetle söz alarak şöyle demiş- tir: “Birleşik Amerika uzun bir ger- ginlik devresi içinde bulunmakta- dır ve kısmi seferberlik ilân etmek zZorunda kalacaktır. Kore hâdiselerini tefsirden çekt- neceğim, zira Birleşmiş Milletler bu hâdiseleri derhal dikkate almış bu- Tunmaktadırlar. Dürüm — naziktir, buhranlıdır. Buna hâkim olmak için de elimizden gelen her şeyi yapmalıyız. Her şeyin yapılacağı- 'na da eminim. Birleşmiş Milletlerin mütalâa ve kararlarını büyük mlâ- ka ile beklemekteyiz. Uzun bir gerginlik devresine gir- miş bulunuyoruz. diyebilirim. Bu, Amerikan efkârının gimdiye kadar Asla maruz birakılmadığı bir. şey- dir. Bugün kanaatimce eskiden hiç düşmediğimiz çok başka bir vazi- yet karşısındayız, Bu duruma kar- Ş1 da hazırlıklı değiliz. Kısmi seferberlikten bahsettim. Kısmi seferberlik o şekilde tat- bik edilmelidir ki gerektiği zaman tam bir seferberlik - haline kendi kendine inkılâp etsin, Benim. . fik- rimce şimdilik tam seferberlik doğ- ru değildir. Birleşiş Milletler kuvvetleri plânlı surette çekiliyorlar 2nci Amerikan Tümeni muhasara edilmiş vaziyette — Komünistlerin ilerleyişi devam ediyor — Kunuri Şehri Kızıllara geçti — Batı kesiminde ise Komünist tazyikı birdenbire kesildi 'Tokyo, 30 (YİRS) — Kuzeybat cephesinde 330 bin kişi ile hücum '€den Komünist Çinliler bugün müt- tefik hatlarını Pyongyangın 25 mil kuzeyine kadar geriletmişlerdir. Kı- ar Songşon Şehri civarında top- lanmış olan Üç tümenlik Kuzey Ko- Te kuvvetleriyle birleşerek ilerleme: lerine devam etmektedirler. Diğer taraftan son raporlar, komünlst Tin külliyetli miktarda takviye al- makta olduklarını bildirmektedir. 8 nci Ordu sözcüsü, Çongcong Nehri hattının terkedildiğini söyle Mişse de müttefik müdafaa hattının Pyongyang'ın - küzeyinde — kurulup kurulmıyacağı hakkında konuşmak- fan çekinmiştir. Bugün Çongçong Nehrinin kuzeydoğu kesiminde çar- pışmakta olan Türk, Amerikan, İn- Biliz ve Güney Kore kuvvetleri ge- Filere çekilmiş olan Müttefik birlik- leriyle birleşmek tzere çekilmekte. dirler. Aynı cephede çarpışan 2 nci ÂAmerikan Tümeni bugün çember 1- çine düşmüstür. 'Tümenle olan İrtibat gayet bo. Zuk olup, gayet ağır. zaylat yerdiği bildirilmektedir. Bir sözcü, 2 'nci Amerikan Tümeninin istikbali- 'nin meçhâl olduğunu belirtmiştir. Batı kesiminde düşman hücumları hafiflemişse de bunun toplanarak yeniden taarruza geçmek maksadiy- le yapıldığı ileri sürülmektedir. Kuzeydoğu cephesinde Çosin elek- trik tesisleri civarında sarılmış olan 1 inci Amerikan Deniz Piyade Tü- meni bugün 88 bin kişilik düşman kuvvetlerine karsı muvaffakıyetle çarpışarak düşmana ağır. zaylat verdirmişlerdir. Kuzeydoğu sahli boyunca flerle- mekte olan Güney Kore kuvvetleri Çongzin'in 12 mil kuzeyine kadar) gelmişlerdir. Hava faaliyeti 'Tokyo, 30 A.A. (Reuter) — Dün gece neşredilen Mac Arthur Genel Karargâhı hava kuvvetleri tebliğin- de 5 inci Hava Kuvvetlerine mensup tepkili av uçaklariyle pervaneli w- gakların bütün gün düşman askerle. Fini, süvari birliklerini, taşıtları ve diğer hedefleri durmadan bombardı- Man ettikleri, Üzerlerine roket bom- baları attıkları bildirilmektedir. Hava kuvvetleri, dün, gece 100 ve gündüz 600 çıkış ile rekora yakın uçuşlar yapmışlardır. Kunurl Şehri düştü Kore Cephesi, 39 A.A. (AFP) — Kunuri Şehri dün gece düşmüştür. Bütün Birleşmiş Milletler unsurları #simdi Çongçong'un güney sahilinde Olup. daha güneyde bir. savunma hattına doğru çekilmektedirler. Komünist uçakların attıkları broşürler Birinci Ordü Karargâhı, 30 A A. (Reüter) — Komünist uçakları Bir. leşmiş Milletler hatlarının arkasına broglürler atmışlardır. Bu brogürler- 'de Amerikan askerlerinin teslim ol. Maları istenmektedir. Bu ingilizce brogürler, komünist lerin mukabil taarruza " geçişinden kısa bir zaman sonra atılmıştır. Korece yazılı broşürlerde de sivli halk çetecilere iltihaka davet olun maktadır. Korede Ameri zaylatı Washington, 30 (YİRS) — Ame- rikan Savunma Bakanlığından bil- dirildiğine göre geçen cuma gününe kadar Amerikanın Koredeki zaylat miktarı 31.028 kişi idi. Son olaylar sırasında ise 5300 kişinin — öldüğü bildirilmektedir. Amerlkan, Türk, İngiliz ve Güney Kore kuvvetleri zeri cekiliyor. Pyongyang, 30 A. A, (United Press) — Küzey Köre ” çetecileri Pyongyang'ın 15 mil kadar kuzey- doğusunda bulunmaktadırlar.. Ger Ççen 24 saat zarfında cephe 10 lla 15 mil gerilemiştir. Yeni Birleşmiş Mülletler hatları kurulabildiği. tak- dirde, Pyongyane, Birleşmiş Millet- ler küvvetlerinin Kuzey Kore ham: lelerine bir aydan fazla “dayanmış oldukları ikinci bir Taegu haline ge- decektir. Sarı Denizden doğuya doğru Ge- 'neral Edward Almond'un — omuncu kolordusu ile temasın çeteciler ta- Tafından kesildiği yere kadar olan bütün cephe boyunca Amerika, Gü- ney Kore, Türk ve İngiliz kuvvetleri geri çekilmektedirler. İsveç güreşğileri dün gece Dünya Güreş Müsabakaları re- vanş maçlarına istirak edecek olan 4 İsveç güreşçisi ile, 1 Finlandiyalı “çi, dün gece saat 21.30 da bir z muh.- . gör. düğünüz altın ve kıy metli — saatlerden de DBD YENİ İSTANBUL'un okuyucularına hayatınız zahmetinde Tunmadan saattir. vaktinizi bildire- cek kıymetli bir Avrupa- nin en tanınmış rasathanelerin - den garanti ve- sikasını haiz bu- lunan bu saatler havanın rütubet, sıcaklık, yağmur, Bu saat, bütün — » müd- detince kurmak bu- kar vesair de- ğişikliklerinden müteessir olarak kendiliğinden kurulmaktadır. —P — SA eai eli , birbirinden zarif ve kıymetli bu saatlerden birine ak isterseniz, 1 Aralık 1950 Cuma — gününden itibaren YENİ İSTANBUL'da çıkacak olan - (1000 Saat) kuponlarını / saklamayı ihmal - etmeyiniz. hediye edeceğimiz santlerden bazıları birinin geldiler Yeşilköy Hava Meydanında Güreş Federasyonu Başkanı ve basın mene supları tarafından karşılanan güreş- çiler, burada yapacakları ” bütün Maçlardan Ümitvar gözüküyorlardı. İsveç takımı Dr. Stronbere'in baş- kanlığında şu - güreşçilerden müte- sekkildir: 67 kilo Frelj, 79 kilo Gronbere, &7 kilo Palm, ağır Antonson. Finlandiyah — güreşçi 73 kiloda Simonen de dün gece İsveç takı- miyle beraber gelmiştir. DÜN GECEKİ BOKS MAÇLARI Muammer, Çakdarisi nakavtla yendi Profesyonel boks / organizatörleri tarafından şehrimize davet edilen profesyonel Yunan boksörleri, dün gece Spor ve Sergi Sa: Gi ve sön karşılaşmaları yirel kütlesi - önünde boksörlerimize karsı yaptı. teknik neticeler şunlardıı S1 kiloda Mesropun yerine döğü- şen Hayri, Panayotidis ile berabere kaldı. 82 kiloda Alp-İstavridis ma- çını Alp sayı ile kazandı. 54 kiloda Halit Ergönül Psaros'a sayı ile gar Jp geldi. 67 kiloda Garbis döğüşmer diği için Papadopulosla Aleko döz #üştü Papadopulos — maçı sayı ile kazandı. profesyonel Alınan Gecenin en son macını 80 kiloda Yunanlı Çaldaris ile Muammer yap- tılar. Muammer İkinci ravundun bar şında vurdüğü güzel ve kuvvetli direkt vürüşiyle rakibi Çaldarisi na- kavtla yenmeğe muvaffak oldu. İsrail Milli Takımı geldi Pazar günü İnönü Stadyomunda Milif Futbol Takımımızla kaz cak olan İsrali Milli Takımı at 1330 da İsrall “ELAL, tayyare: siyle şehrimize gelmiştir. Misafirler Yeşhköy Hava Meydanında — Tarail Elçiliği erkânı, Bölge Müdürü hasın mensupları tarafından kargı İskoç liki; İngiliz likini 1 -0 mağlüp etti Londra, 30 (AP) — Uzun paslar ve sıkı gütlerle” temayüz etmiş ©- fan bir oyun sonunda, dün, Glascow- 'un Tbrox Stadyumunda yapılmış o lan macı, İskoç liki, İngiliz likine karşı 1:0 kazanmıştır. İsrail maçı biletleri de karaborsaya düştü İsrall futbol takımiyi milli ve temaili iki maça ait bi ler, dün İmönü Stadı gişelerinde tişa çıkarılmış, fazla tahacümden #aatlerce gişeler önünde bekleyen halk arasında bayılanlar olmuştur. Bütün biletler — satılmış veğiikşam lzeri Karaborar “tyatı 30 liraya kar dar yükselmiştir.