5 Aralık 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

5 Aralık 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

TİYATRO Bedit FAİK İNKARADAN büyük ümlt ve valtlerle dönen Valinin baya- Nati arasında, tiyatroya dalir bir iz bulamadık. Taksim Meydanının bir köşesinde, beton iskeletiyle çırıl çıplak titriyen © yarım yapı, anlaşılan bir kış daha atlatmak zorunda... Bir kaş, belki de bütün bir ömür!. Sanatın bir cemiyet için, hava kadar, a kadar, ekmek kadar türumla olduğu ne zaman kafalarımıza girebilirse, ti- yatromuzun bakımsız İskeleti 6 vakit kurtuldu. demektir. Ama buzün için, ufukta böyle bir ümlidin belirtileri görülme- AlğL gibi, aksi her zaman kulaklarımızı tırmalıyor: “Tiyatroyu bırakıp, hastahane yapalım,, diye avaz avaz bağıran şehir meelisi Üyeleri görüyoruz. “Tepebaşındaki salaş neyimize yetmiyor, dispanser yapalım,, diye söyleşen, yazan münevver- der farkediyoruz. Ve tiyatronun, operanın, hulâsa topyekün sanatın, bu sadece madde ölçüleri Içinde düşünülüşü karşısın- YENİ .. . ıgğımı Savaş Birl kahramanlıkları İSTANBUL — zin Dünya matbuatı, Tugayımızın kahramanca dövüşmesini anlata anlata bitiremiyorlar Batı Almanyada çıkan “Abend- vam ettikçe Türkiye de dalma mü. post gasetesi Koredeki askerleri- | teyakkız bulunmağa mecburdur. uzin kahramanlıklarını “bir. kere| — Bütün bu gartlar altında Türki. aha belirten gu Tokyo haberini| yenin Koreye 5,000 muharip gön: Heşrediyor. Kuzeybatı dermesi çok büyük ve a: ü bir ha da, yelse düşüyoruz. operasını, tiyatrosunu kurmaya tenkid etsin. "Tiyatronun sırası Yazmıştım ama bir daha tekrarlıyacağım: İkinci Dünya Harbinden perişan çıkan Almanya, silâhr kesinde tek fert gösteremezsiniz ki, bu hareketi birakır birakmaz, Bütün Cermen ül- ayıplasın, mı? Bu muüztarip millet için davrandı. rebelerin “sürprizi” artık Kızıl Çin Mer değil, Türkler oldu. Çinliler Tokşon İstikametinde açtıkları ge- diği genişlettikleri vakit 5000 kI. Şilik Türk Tugayı birdenbire, bütün Birleşmiş Milletler cephesinin za- viye 'noktasında hayret verlel bir tarzda saplanıp durdu: Çinliler ba- Korede dünkü muha- rekettir. Amerika ile Türkiye ara: | sinda mevcut olan mali, iktisadi ve askeri “anlaşmanın bu hâdiseden Sonra büsbütün gelişeceği muhak- kaktır ve bundan daha tabil bir ha. reket tarmı da düşünülemez. Truman-Attlee g Bayfa 8 örüşmesinde ortaya konulacak meseleler Attlee, Uzakdoğu ihtilâfının siyasi yollarla halledilmesini. istiyecek Ürdün Kabinesi istifa etti Yeni Kabineyi Sâmih Rifat Paşa kurdu Amman, 4 (AP) — Ürdün Rabi- hesi dün istifa etmiştir. 'Yeni Kabineyi kurmaya, Samih Rifat Paşa memur edilmiştir. Kıral Abdullah da dün, bulunduğu sayfi- 'ye yerinden Ammana dönmüştür. 'Amman, 4 A A, (Reuter) Parls, 4 (Husust) — Birkaç gün- den beri pek vahim bir gekil alan Milletlerarası vaziyet Pariste pek Büyük bir dikkatle takip edilmek- tedir. Hâdiselerin gelişmesi karşı inda hâsil olan İntibaları şöyle hulâsa edebiliriz: İngilizlerle Fransızlar, kendi ka- buklarına çekilip Amerikanın bu. gün yahut yarın güdeceği askeri Karekâta karşı ilgisizlik gösterme- #i akıldan geçirmemektedirler. Res. hastahane yapalım, aşhane kuralım, hattâ mesken inşa ede- dim,, desin?.. Çünkü onlar biliyorlardı ki, tiyatroları olmadı mı, rahları hasta ve gıdasız kalacaktır. Ve hasta bir ruh için iso, 'ne hastahane yatağı, ne de konforlu mesken kâr eder! İngilterenin, İmparatorluğunu borçlu olduğu donanması. 'ma, Shakespeare'den daha az değer tanıması ncaha nedendir? Bizim bazı belediyecilerimiz için, mutlak bir hamakat sayıla- cağı şüphesiz olan bu hal, İngiltereyi ve İngiliz Milletini, me- deni Alemin baş köşesine yerleştiren âmillerden birincisi sayı- hyor. İngiltere bin harp gemisi, bir milyon harp zemisi yapa- bilir ama, bir ikinei Shakespeare ve onun yarattığı bir ikinel sanat dalgası daha vücuda getiremez! Ve bunu en mütekâ- Mallinden en basitine kadar, fert fert ldrak ettiği içindir. ki, İkisinden birini feda etmesi lâzım gelirse hiç çekinmeden: “Alın donanmamı!,, diyebiliyor. Bizde bu ldrak seviyesine fırlamış münevver bile ne ka- dar az! Lütfi Kırdar ki, mutlak bunlardan biriydi, Taksimde bagüin boynu bükük duran o binaya başladığı zaman az mı Bücama uğradı? Falih Rıfkı Atay, geçen hafta haklı ve güzel yazıyordu: Değli © tiyatronun yarım birakılmasına, Benz olsun diye plânınde tadilât yapılmasına bile razı olma- malıyız! Memleketin endam aynası İstanbul, bir sanat mâ- bedinin onarılmasında takatsiz ise, çi boş bir kalıptan ibaret taya doğru aktıkları sırada karşı. dün Kabinesi — Kurulmuştur. Sald demektir. LAĞ S Ğ LA Un İ Büyük Millet Meclisinde dün sözlü sorular görüşüldü Ankara, 4 (THA) — Meclisin bugünkü gündeminde 14 sözlü soru yardı. Bunlardan 5 1 bugün görü- güldü, diğerleri önümüzdeki oturu. Ma birakılmıştır. Burdur. Milletvekili Mehmet Öz- beyin İi, İlçe ve Bucaklarla köyle- Timizin ' haritaları ve içme suları Bakkındaki sözlü sorusuna cevap 'ren İçişleri Bakanı Rükneddin Nasuhloğlu mevcut 635 belediyeden 316 sının haritalarının — yapıldığı: 138 inin de yapılmakta olduğunu, 189 belediyenin elektrik tesisatının kurulduğunu ve 39 unun yapılmak: ta olduğunu, 66 sının da önümüz. deki sene yapılmak Üzere projeleri 'nin hazırlandığını söylemiş ve köy. Meşhut - suç'ar kanununu tâdil eden br tasarı Kanunun, 6 12 nci maddelerini tâdil eden bir tasarı hazırlandı ve Ankara, 4 (ANKA) — 3005 Nu maralı Meşhut Suçların Muhakeme Usulü Kanununun 6 ve 12 nci mad. delerinin yürürlükten — kaldırılması hususunda — Adalet / Bakanlığınca Mmühim bir kanun — tasarısı hazır: danmıştır. Bu kanun tasarısı Meclir tarafından tasdik ve kabul edildi € Savcıları sanığı derhal tevkif e demiyeceklerdir. — Tevkif, — ancak Cektir. Aynı zamanda mahkeme bir aa. nik hakkındaki suçu — sabit körüp de mahküm ettiği takdirde — dahi, derhal tevkif edemiyecek ve ancal hakkındaki karar Temyiz tarafın dan tasdik olunduktan sonra, mah- küm hapse konulabilecektir. Böylece, şimdiye — kadar olduğu gibi, mahkeme karan verilir veril. mez sanık hapishaneye konulamı: yacaktır. Bu kanun tasarısı, birkaç gün evvel Meclise / sevkedilmiştir. Önümüzdeki günlerde de Adale Misyonunda müzakeresine başla İzmirde meydana çıkarılan sutistimal Bekçi aldatını toplıyan tahsildarların zimmetlerine mühim mikt geçirdikleri anlaşıldı İzmir, 4 (THAJ) — Şehrimiz Bece bekçilerine ait aldatların tah. Çıkarılmıştır. 100 kadar gece bek Şizinin paralarını 18 tahsildar ton İamakta idi. Bunların halka verdik: leri makbuzların dip koçanlarında farklı rakamlar yazarak mühim Miktarda parayı zimmetlerine ge Çirdikleri anlaşılmıstır. Maliye, Özel İdare Teşkilârindan birer memurla te kil Edilen bir heyet tahkikata Tişm atln halktan nidar lanmıştır. Bü yolsuzlüğün eskiden beri devam ettiği ve halen bu va: Zifeden ayrılmış. tahalldarların d Methaldar oldukları/ anlaşılmakta: dir. Emniyet midürlüğü bu hâdl dolayısiyle gece bekçisi teşkilâtın 'yeniden düzenlemefe karar vermis Ür Sullatimaller önlendiği ve tah Ki işlerinde bazı tasarrırlar yapıl: Gf takdirde. gece bekcilerinin ma: Aslarını 60 Hiradan 90 liraya çıkar- dere gelince gimdiye kadar 11 köyfün İler Bankasına bu hususta müra- caat ettiği ve bunlara 100.000 lira tahsis olunduğunu ilâve etmiştir. İçişleri Bakanı, İller Bankasının sermayesini arttırmak için bazı ka- Farların alındığını da bildirmiştir. Ordu Milletvekili Atıf Topaloğ. kunun (C.H.P.) Ordu Valisinin mer. keze çağırılması Vilâyet makamı 'nin ikiaydır boş olduğuna müteda ir sözlü sorusuna yine İçişleri Ba kanı Rükneddin Nasuhloğlu cevap vermiş, Ordu Valisi Rebii Karatı Kin'in kaymetli bir idare aaamı ol duğunu, Sivas, Valiliğinden Orduya nakledildiğini, fakat sıhhi durumu. DU İleri sürerek merkeze geldiğin ve senelik izin alarak İstanbula git tiğini, gimdi dönmüş bulundı ve fik fırsatta kendisiyle gör Şini bildirmiştir. Soru sahibi verilen izahatla hâ. diseler arasında mhbayenet bulun duğunu, Orduda Belediye seçimle Fini Halk Partisinin kazanması U zerine bunun vuku bulduğunu söy lemiş ve DP. İi Başkanının ” bir arkadaşına yazdığı bir mektubu © kumuştur. Ten mükayeseli bir ihsal mulümat hından 1950 yılı 14 mayısına kadar Jandarma komutanı de A soru sahibi oturdu!u İstanbul Otomatik Telefon santrallarına 1800 Tak mümkün olacaktır. zikredildiği Türkler darın hepsini püskürttüler. bir kendi. feklerine- sarıldılar. liler cepheye 3 tümen getirmiş 'bu. Tunuyorlardı. ye ettiler. Türkiye ve Kore Harbi San Francisco Chronlle'den Korede, Birleşmiş Milletler fında çarpışan, mühtelif milletlere mensup 14,000' kişilik bir kuvvet vardır. Amerikan ve Güney Kore kuvvetleri bunun haricindedir. Bu kuvvetlerin üçte birinden fazlasını Türkiyenin gönderdiği 5,000 kişilik tugay teşkil etmektedir. Türkiye her bakımdan Kore har. bine uzak bulunuyordu. Fakat bu hareketiyle, — Birleşmiş — Milletler mefhumunün ifade ettiği “mânayı anlayışı bakımından güzel bir ör- 'nek teşkil etmiştir. İkinci Dünya Harbinin sonundan beri Türkiye dalmi bir Rus tehli. kesine mâruz bulunmaktadır. Fakat bütün tazyiklara mukavemet etmiş ve silâhlanmayı biran elden bırak- Mamıştır. Ruslar son defa da Bul: garıstanda yaşayan Türk ekalliyet- lerini Türkiyeye — göndermişlerdir. Mevcut bütün anlaşmaları çiğniye- rek her şeyleri musadere edilen bu insanları hudut harici etmek yeni bir Rus taktiğidir ve Türkiyedeki iktisadi zorlukları daha arttırmak Rayesini gütmektedir. Bu vaziyet karşısında Türkiye Birleşmiş Milletlere başvurarak mü- dahale talep etmiştir. Rus tazyikının hafifliyeceğine da. ir en ufak bir emare mevcut olma: soğukkanlılıkla birbirini velyeden hücum- Nihayet topçu — cephaneleri tü. Fakat Türkler bu sefer tü: O sırada Çin. Türkler haylı hirpa- dandıkları halde yerlerinden kımıl: damadılar ve güneye doğru çekilen #ilâh arkadaşlarının ricatini hima- diği gibi doğu, batı gerginliği de. Elirneye Kalrari ü slan İçişleci: Dakani, Irkdaşlarımızın — hepsi verdiği izahatın hakikate — tama Müyle üygün. olduğunu. söyledikten Sanra, cski hükümetle yeni hükü | — Edirne, 4 (Husust muhabirimiz SaLUR Yaliler Ve Idare âmirleri a| - bildiriyor) — Bugün aaat 18 ü 6 Tasında yaptıkları nakilleri gönte. | Kece İkinci tren geldi ve 195 göç men arkdaşımızı. getirdi. Gelenler dün bildirdiğim gibi trenden iner inmez Türk toprağına yüzlerini CHF Hükümeti 21 çal, 31 kay | Sürdüler ve Tanrıya — şükrettiler MKESL Şt SÜĞü vükbesinde | dan len Irkdaşlarımız — Ruscuk — ve darma komutanı, 367 yüzbaşı rüt | Sivarı kaza ve köylerindendir. Bu besinde Jandarma komutanı naktet | Egücmenler de yine Kirkor Serkin. miştir. Halbuki, 14 mayıstar, şim | Yyandan çok şikâyetçidirler - Çün- Giye Kadar yeni iktidar © vali, 108 | Kü iki Türk Bir araya geldiği za. kaymakam, ' 17 albay — rütbesinde | man hemen bir çingene araya so. arma komutanı, 10 da yüzbaşı | — kularak yalan yanlış anladığı her hangi bir özl tefsir ederek Kirkor Serkisyana haber veriyor. Solyanın salâhiyetli. Kirkor. Serkisyanı yerden: "Bü #özler Sorumun ceva- | da hemen o irkdaşımızı bir. daha bi değildir” diye bağırmışı. İçişleri an yanına dönmemek üzere Bakanı da buna: “Maruzatım' sa İ / ortadan kaybediyor. Bir gün evvel. runuza cevap değii de hususi mek- | Ki haberimde belirttiğim gbi mu. Kupları okumak mi- sorunüzün. ce- | hacirlerden bundan sonra gelecekli Yahıdır” mükabelesinde bulunmüş. | trenin Yunan arazisinden geçecek tar, kısmının bilet Ücretlerini vermek. Yine Ordu. Milletvekili Atıf To- | — ten Acizdirler. Çünkü paraları yak- Paloflunun. belediye — gelirlerinden | tur. Bunun için bir çare bulunma. Maada liman işgaliye resmi hakkın- | sini candan İstemekte oldukların daki sözlü sorusuna cevap veren U- | belirtmektedirler. Bu sabah ayrıca laştırma Bakanı Seyfi Kurtbek ka- | Amerikanın Sesi Radyosu Mücsse nunün İlgili maddesini izah ederek | —Si sesli film çekmek Üzere bir eki. bu resmin ne süretle alındığını bi | pini Edirneye göndermiştir. Buna dirmiştir. Hâveten Matbuat Umüm Müdürlü. Diyarbakır Milletvekili Nâzım ©-| - Bünün de aynı gaye Üzerinde ça. nen, sön nüfüs sayımında Doğuzü: | — İşmak için bir ekipi gelmiştir ney ve Dofu bölgelerinde mecbur Valilikçe — kendilerine —— değerli Tahsile tâbi kac cocuk bulunduğu Ve bu bölgelerde Kat İlkokul meveut olduğuna dair verdiği sözlü soruya Torbalıda tren kazası Mi Eğitim Bakanı Tevfik — İeri Cevap vererek, Doğugüney bölgele | — “Torbalı, 4 (İzmir Ajansıy — İz Findeki vilayet merkezlerinde ve ka. | —mir, Aydın, Ankara seferini yapan Zalarında BTGASI köylerinde — de | ekspres treni Develiköyden hareket 100218 okuma çağında cocuk hu | Je Değirmenönü geçidine — geldiği Tanduğunu bunlardan 167206 sının | sırada traktörle hattın — üzerinden okumakta olduğunu, mektep sayı: 'mekte Colan Selim — Kovacan. 'a gelince 2929 mektep ve cem üleyman Demir ve Mehmet adia. 7800 öğretmen bulunduğunu söyle | rinda Üç kişiye çarpmış, bunlardan ağır mürette yarmanarak hantaha- neye kaldırılmışlardır. Sağlık Bakanının İzmir abonelik ilâve yapıldı seyahati Ankara, 4 (TLA) — İstanbul| — Ankara, 4 (İzmir Ajanmı) — Sağ. şehri otomatik telefon santralların- | lık ve Sosyal Yardım Bakanı Dr. dan üçüne yeniden 1800 abonelik | Ekrem Hayri Üstündağ © aralık ilâve yapılmıştır. günü Ankaradan uçakla İzmire gi Bu “santrallardan 1200 abonelik | Gecek ve 10 aralıkta İzmir beledi. irallari bu ay içinde fanliyete geçe. | kanlığına — devrettiği 150 yataklı Cektir. 600 "abonelik Tahtakaledeki | Verem Tecrithanesinin açılış töre tomatik santral da şubat ayı -| nini yapacaktır. Bakan, ayrıca İz. ginde çalışmaya. başlayacaktır. mir Verem Savaş Derneğinin Buca Yapılan' bu Üvelerle ihtiyaçlar | sanatoryumunda temeli atılan eli Karşılanmış. değildir. İstanbul Te: | yataklı pavyonunu da görecek, İz- lefon İdaresinden iki sene zarfında | “mirde mühtelif sağlık “mücssesele, 15 bla telefon talebi yapılmışlır. " | rinde incelemeler. yapacaktır. Sofyanın — tam Hudut Komiseri Kirkor Serkisyandan şikâyelçi: Memurin Muhakemat Ha Bönd ae ve İ Bamar, Sözmen e — Künununun İâğvı T AT Z İsişleri Komlayonu, tasanyı Hükümetin mütalâasına tâlikan geri bırakta Ankara, 4 (Hususf muhabirimiz bildiriyor) — İçişleri Komisyonu bugün toplanarak — Memurin Mu- hakemat Kanununun — kaldırılması hakkında Zonguldak — Milletvekili Abdurrahman Boyacıgiller tarafın. dan yapılan kanun teklifini müza: kere etmiş ve Hükümetin bu hu. sustaki mütalâasını almak — üzere ftoplantıyı başka bir güne talik et- miştir. Paşa Müfti Kabinesinin 3 üyesi ve- ni hükümette vazife almış. bulun- Mmaktadır. “Amman, 4 A-A. (AFP) — Samih Paşa Refal tarafından teşkli edilen 've beş Ürdünlü üye ile beş Filistin- H yeden müteşekkil yeni ”/ kabine bugün öğleden sonra and içmiştir. 1951 Goncourt mükâfatı Paris, 4 (AP) — -80 yaşındaki Fransız muharriri Paul Colin'in “Les Jeux Sauvages” (Vahşi Oyun- lar) adlı romanı, Fransanın en yüksek edebiyat mükâfatı olan Prix Goncourt'u ihraz etmiştir. Bu eser Paul Colin'in ilk romanıdır. Dünya savaşı ihtimaline karşı alınacak tedbirler Zonguldak Milletveki Abdürrahman Boyacıgiller, bu mevzuda D. P. Meclis Grupuna sözlü soru önergesi verdi Ankara, 4 (Humust muhabirimiz| bildiriyor) — Şehrimiz siyast — ve askeri mahafili, dünya politikasın- daki gerginliği dikkat ve teenni takip etmektedir. Kore harbinin üçüncü dünya harbine müncer ola- bileceği ihtimalini gözden uzak bu- Jundurmiyan - bu. çevrelerde hum- malı bir faaliyet dikkati çekmek- tedir. Türkiyenin dış politikasına isti- kamet verenlerle millt savunma Mesuliyetini yüklenmiş bulunanla- ın yani bir kelime ile Hükümetin 'bu fanliyetine mülvazi 'olarak Mec- Ti mahafilinde de elle tutulur bir hareket görülmektedir. Bu cümle- den olarak Zonguldak Milletvekili Abdurrahman Boyacıgillerin D. P. Meclis Grupu Başkanlığına sundu- Ru sözlü soru önergesi dikkatleri dün 195 göçmen daha geldi salâhiyetli yardımlar yapılmıştır. Ayrıca göç- Menler için bugün Kızılayca gön: derilen 2000 battaniye Edirne Kızı: Jay Derneği adına. Yönetim Kurulu Azasından Necmi İye / tarafından elim alınarak Takân Müdürlüğüne verilmiştir. Kok kömürü tevziatı Gelecek sene — geniş bir vatandaş kitlesi tevziattan istifade edecek Ankara, £ (T.HLA.) — Kok kö- müründen daha geniş bir vatandaş kütlesinin İstifade edebilmesi — ve aynı zamanda da halkın beklemeden kömürünü alabilmesi için alâkadar. Jarca geniş tetkikler yapılmaktadır. Bu arada, İstanbulda 19421643 yı- lında 45 bin ton tevzintla işe bağ, dandığı halde, bu miktarın her se- 'ne arta arta 130 bin tona yüksel. diği anlaşılmıştır. Halbüki ayni müddet içinde — şehirden ayrılmak Veya diğer herhangi bir sebeple ol- sün tek kişi dahi ordinosunu — geri vermemiştir. Hattâ İstanbulu ter- keden 30.40 bin kişilik Musevi ai lesinden bir tekinden ordinosu ah namamıştır. Bazı alâkadarlar, halka dağıtıla- cak kömür miktarına Azami — bir had. kanmasını, meselâ bir tondan fazla hiç kimseye kömlür verilmiye- rek kümür alacak vatandaş adedi. nin arttırılmasını düşünmektedir. ler. Bu husüs bü seneki tevzint bit tiklen sonra görüşülecek ve karar laşırsa gelecek sene tatbik oluna, caktır. Suların tesiriyle - Çoruh Nehrinden Rusyaya geçen bir kayık iade edildi Borçka, 4 (Hususl muhabirimiz bildiriyor) — Rusyaya hudüt na- hiyemiz olan Maraditte Çoruh Neh. Ti kıyısında bağlı bulunan bir ka: Yık rüzgârın tesiriyle ipini kopar. Mi ve suların akıntısiyle Rusyaya Beçmiştir. Batüm Hudüt Komiserliğine bu kayıfın İadesi için hudut makam. darın müracant edilmiş — ve Ruslar bu mürmeaat Üzerine kayı iade etmişlerdir. teksif edecek mahiyettedir. Abdur- rahman Boyacıgillerin; Başbakan, Dişişleri ve Milli Savunma Bakan- ları tarafından / cevaplandırılacağı zannedilen bu takriri, muhtemel ü- çüncü dünya savaşı karşısında ha- Zırlıklı bulunmamız icap ettiği yo- lundadır. Boyacıgiller, Hükümetten bu ihtimalin tahakkuku karşısında 'e gibi tedbirler alındığını sormak- tadır. Grupun gelecek salı günkü toplantısında görüşüleceği zanne- dilen bu takririn hararetli müza- kerelere sebebiyet vereceği anlaşıl. maktadır. İstanbul Sağlık Müdür Muavini Amerika veya İngiltereye gönderilecek Ankara, 4 (THLA.) — Sağlık Ba: kanlığı, “İstanbul — Sağlık Müdür Muavini Dr. KâmlI Öneri, — Birler miş milletlerce verilecek bir bursl bir yıl müddetle etüdlerde bulun” mak üzere Amerika ve İngiltereye göndermiye karar vermiştir. ERL k DRITILIŞ Yeni İstanbul'un Bu Saat 3500 lira değer'ndedir İsviçrede, Cenevrede meşhur Solvil Saat Fahrikasının mamulâtından olan bu kıy- metli saat 18 ayar altından, zümrüt ve gökyakut taşlarla müzeyyendir. İSTANBUL'un talihli bi Avrupada saatçi mağazalarında satış fiyatı 3500 lira olan bu saati kazanacaktır. Tal çevreler bu hususta pek kati bir Tisan kullanıyor. Şimdi, endişeli Avrupanın sözcü- #ü olmuş olan Bay Attlee salı gü. 'nü (bugün) Washington'da Başkan Trumanla birlikte, dünyamın içinde bulunduğu çıkmazdan kurtulma ça- relerini görüşecek ve belki de U- zakdoğu İhtilâfının siyasl yollarla hal gekilleri hakkında teklifte bu. Tunacaktır. Görülüyor ki “Avrupanın taraf- uzlığı” diye bir gey yoktur. Zaten Avrupa tarafsız olmağı istemediği gibi olmak da elinde değildir. Fa- Kat muhakkak olan şey gşudür: İn- Eiltere ile Fransa, Ihtilâfın süratle Zenişlemesi ve Amerikan kuvvetle. Fi Çin bataklıklarında çabalarken, Şunün veya bunun kabahati yüzür den silâhsız kalmış Avrupanın Ki Z0 istilâsına uğraması ihtimalini düşünerek korku içinde bulunuyor. dar, Cumartesi günü alelâcele Londra. 'ya giden M. Pleven ve M. Sehuman Mr. Attle ve Mr. Bevin'le uzun u- Tun görüştüler ve bundan başka her partiye mensup İngiliz şahsiyetle- Tiyle temas ettiler. 'Tarafsız bir vaziyet alıp Ameri- kayı yalnız başına bırakmaları ba- his mevzuu olmayan İngiltere ile Fransada hâkim olan kanaate gö- re Birleşmiş Milletlerle Çin ara- sında çıkacak bir harp, tehlikeli su. Tette tehdit altında kalacak olan serbest dünyanın — menfaatlerine hizmet edemiyecektir. O sebepledir. İn istemektedirler. Bu noktada tam bir mutabakat var. Fakat müzake. rat hangi esaslar üzerine, hangi şe- kilde yapılacak? Daha ' şimdiden, Pariste pek yakında toplanacak 0: lan Üçler Konferansının bir dörtler toplantısına vesile - teşkil etmesi Fransız başşehrinde teklif edilmek. tedir. Böyle bir toplantının barış/ dehinde kati neticeler vermesi — de isteniyor. Fakat bunun da bir Şartı var. Pek esaslı sayılan o şarta göre, tutunu- Jacağı ümit edilen ve 39 uncu pa- ralele yakın bulunan 'dar bir hat üzerinde Kore cephesinin — İstikrar Peyda etmesidir. Franmz çevreleri gu kanaattedir. ler Ki Köre meselesini tasfiye et mek arzusu ne kadar şiddetli olur. aa olsun Birleşik / Devletler Çinle Mağlüp bir memleket - vaziyetinde görüşmeği kabul edemezler. Askeri dürüm İstikrar kesbede- okuyucularına hedi oleri YENİ okuyucusu, bilir mi? Atacak olânları, hedef . Jlacak bulunanlardan çok daha en- dişeye düşüren o müthiş atom bom. basını kullanmak değil de Çin top: raklarında gayet giddetli Bombar- diman harekâtına girişmesi husu- Sunda General Mac Arthür'e müsa- âde Verildiği takdirde durumun dü. zZelebileceğini aynı çevreler beyan etmektedirler. Fakat burada bir fa. Sit daireye düşmek ihtimali — var Zira böyle bir bombardıman hare- ketine başvurulacak olurga müza- kerata başlangıç değil de Çinle mu. Harebeye başlangıç olmaz 'mı? 'Mac Arthür ise ne diyor? Ame- rikan generaline göre Çinliler, hiç kimsenin tecavüz etmediği bir hu- düdün. arkasında emniyetle hazır. lanmışlardır; Birleşmiş Milletler ta. Tihte misli olmayan ve aklın, man: tığın kabul etmiyeceği şartlar için 'de döğüşüyorlar; nihayet, Avrupa. Ga barışr sağlamak için Uzakşarkta Mmücadeleden vazgeçmek muazzama bir hata olur, zira hüçriyet ve ba- Tış dâvası umuml ve âfemşümul bir Mmeseledir. Burada sorulan sual de şudur: Bu şartlar içinde İngiliz Hükümetinin VWashington'da salı günü ileri sü. receği barış programının muvaffa kayet ihtimali ne olabilir? Paris Hükümetinin de kuvvetle destekle. diği programı / göyle hulâsa edebi. diriz: 1 — Kore cephesinde kararlı bir vaziyet ihdas edip gayri askerf bir. Bölge kurmak. Atom bombası yahut. başka vasıtalarla Mançurya — top- raklarını bombardıman — etmek Bahis mevzuu olmıyacak. ? — Mahdut ve muayyen bir program fzerinde çalışmak maksa- diyle hemen bir dörtler konferanr S hazırlamak, 3 — Atom bombası Korede ancak Birleşmiş Milletler muvafakat et- tikleri takdirde kullanılacak. İsrail Başbakanı İngilterede Londra, 4 (AP) — İsrafi Başbar kanı David Ben Gurlon'un Büyük Britanyaya geldiği, bugün Londra daki İsrall elçiliğinden bildirilmiş- Tir. Elçilik sözcüsü, kısa sürecek o lan ziyaretin husust mahiyette ol duğunu ve üç yıldan beri milleti Ve memleketi için en ağır gartlar altında — famlasız olarak — çalışan Başbakanın istirahat edeceğini söye lemiştir. Şimdiki halde Ben Gurlon, İngiliz devlet adamlariyle görüşmer ler yapmak için herhangi bir plân tesbit etmiş değildiy. Rusyaya atom bombası atılması isteniyor Washington, 4 (United Press) — Ayan üyesi Wayne Morse, pazar günü, “Şayet, birkaç gün içinde Rusya 'e bir anlaşmaya varılmaze sa, Amerikalılar Rusyaya ve peyle- derine atom bombası atmalıdırlar ve Rusya ile harbe hazır olmalyız. demiş ve şunları Nâve / etmiştir. “Evvelâ anlaşmak için Ruslara dostça tavsiyelerde — bulunmalıyız, Birleşmiş. Milletlerde — onları sak dırganlıkla itham etmeliyiz ve kenr dilerinden birkac gün içinde bir kar Tar vermelerini istemeliyiz. Şayet Birleşmiş. Milletler Rusyanın sal- dırgan olduğunü — kabül ederse, Ruslar o zaman ya bu hareketler rinden vazgeçerler veya Birleşi Miletleri karşılarında bulurlar. Mülkiyenin 94 üncü yıldönümü kutlandı Ankara, & (AA) — Siyasal Bilgiler mücssesesinin kuruluşunun 94 “üncü yildönümü münasebetiyle bugtün aat 1780 da Siyasal Bilgi- ler Fakültesinde bir tören yapıl- mıştır. Genelkurmay Başkanı, milletve- killeri, CHP. Genel Başkamı ile Genel Sekreteri, Bakanlıklar ileri gelenleri, — Vali, Belediye Başkamı, fakülteler profesörleri ve seçkin bir çok düvetli İle eski ve yeni Mülkiyelilerin katıldığı törene, hep bir ağızdan söylenen İstiklâl Mar- giyle başlandı. 'Bundan sonra, Cumhurbaşkanlığı Genel Kâtipliği tarafından Fakülte Dekanlığına gönderilen telgraf o- kundu. Büyük bir alkış tezahüiratına ve- gile olan bu telgmafın okunmasını Müteakıp kürsüye Üniversite Rek- törü Hikmet Birand gelerek — kısa Ve veciz bir konuşma ile açış yap- Mış ve sözü Pakülte Dekanına bır rakmıştır. Dekanın konuşmasını müteakın, €n yaşlı Mülkiyeli sıfatiyle Tamali Hakkı Göreli kürsüye gelmiş, Müb kiyenin tarihçesini kısımlara' bölee rek izah etmiş ve son olarak omu eski gayelerine bağlı bir. fakülte halinde görmekten duyduğu meme nüniyeti zhar etmiş Ve aynı Za manda fakülte oluşunun sağlıyacar # faydaları belirterek - sözlerine Son vermiştir. Bunlara cevaben de faktilte öğ- rencilerinden Sahir Armaoğlu bir konuşma yapmış ve arkadaşları a- dina teşekkürde bulunmuştur. “Törene, hep bir ağızdan söylenem Mülkiye Marşı İle #on verilmiş ve misafirler hazırlanan büfede ağıre lanmıştır. Emekliye ayrılacak banka memurları Ankara, 4 (ANKA) — Haber ab dığımıza göre, Zirant Bankamı me- Murlarından GH.P. N olanlarla D.P. lerin görüşlerine uygun — hareket etmiyen memurlar, tesbit edilmeke fedir. Bu Hatenin hayli kabarık ol düğü ve yakında emekliye ayırma ve nakil suretiyle bir kısım memur. larn Ranka İle sMeslarının kost leceği söylenmektedir.