23 Temmuz 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

23 Temmuz 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

23 Temmuz 19 40ncü Yıl - No. ti Anğıb- sakson 'dünyasında Amerika'da Alman tehlike- sine iman gittikçe kuvvet- leniyor ve bunu kuvvetlen- dirmek için her şey yapılı- yor. Amerikanın harb ha- zırlığı cidden dehşet vere- cek bir nisbet almıştır. o ngilizler harbe şiddetle devam etmek niyetinde gözüküyorlar ve Ameri- kalılar hazırlanmakta devam e- diyorlar. Bir kaç gün evvel “Churehill,, Almanlar tarafından yapılması | muhtemel bir sulh teklifinin ka- | bul edilmek ihtimali olmadığını kat'i surette ilân etmişti. Şimdi ayni teminatı hariciye nazırı E- den'in ağzından da - işidiyoruz. İngiliz ve Amerikalıların şu dakikada melhuz sulh teklifleri | üzerinde bu kadar ısrar ile dur- maları acaba gizli gizli ve gayri resmi surette bir sulh tavassu-| tu vukua gelmesinden dolayı mıdır? Yoksa İngiliz ve Ame- | rikan devlet adamları sırf na- zari bir ihtimalden mi bahsedi- yorlar? Burasını şimdilik - doğ- | ruca bilmeğe imkân yoksa da her halde bukadar ısrarın mâ- ıı_vhnlyuugı akla geliyor. “Eden” in - Belçikalılara tâben vukubulan - son:beyanatı | sadece harbe sonuna kadar de- vam edileceği kararını bildir- mekle kalmıyor. Zaferden son- ra Almanyaya ne gibi suıh şartları tahmil edılecegım az çok anlatıyor. Çünkü İn; liz Hariciye Nâzırı Mister B den,, müttefiklerin geçen harp- te, harbi kazanmışlarsa da sul- | hu kaybetmiş oldukları kanaa- | tindedir. — Bugün tecrübenin dereslerinden istifade etmiş bir devlet adamı sıfatiyle Belçikalı- lara tekrar hürriyet ve istiklâl- Jerine kavuşacaklarını müjde - lerken: “Fakat bu sefer sulhu kaybetmiyeceğiz.. Onu daha e- min ve sağlam temeller üzerine kuracağız.,, meuwm de- ilâve ediyor. Bu sözleri iki mânaya anla- mak belki kabildir. Mağlüp e- dilecek Almanyaya intikam his- lerine yer vermiyecek surette sulh şartları teklif edileceği mânası da çıkabilir. Fakat “E- den,, in —beyanatınm Alman- ları bir daha dünyayı tehdid e- demiyecek bir hale sokmak ni- | yetini ifade ettiğine hükmetmek | daha doğru olacağını zannede- | riz. Dikkate şayandır ki İngiliz- ler eksiklerini tamamladıkça ve kendilerini daha — kuvvetli hissettikçe şartlarını ağırlaş - tırmış değildirler. Onlar bu har- be bir kere başlayınca en zayıf dakikalarında bile sulha yanaş- madılar ve Avrupanın — taham- mül edilmez vaziyetine cezri bir hal çaresi bulunmadan eylediler. İki azmin — hiç senedenberi sarsılmadığını bu ve gittikçe vuzuh ve sarahat pey-| da ettiğini görüyoruz. İngilterenin harp başlangıcın- denberi hiç değişmemesine mu- kabil Amerikan efkârı umumi- yesinde büyük bir değişiklik yardır. Birleşik devletlerin teş- kilâtı esasiyelerini, Şimali Ame- Çarşamba silâh -| larını bırakmamak azmini izhar | 41 56 MAN-RUS lî HARBİ Berlin bildiriyor: Moskova ya hava hücumu Şehrin sanayi mıntakalarıtah- rip edildi Sovyetlerin mer- | kez cephesi tam bir inhilâl halinde Berlin, 22 (a.a.) — Alman or- duları başkumandanlığının teb- liği: Alman ve müttefik kuvvetle- | rin yarma harekâtı sayesinde Sovyet müdafaa cephesi inhi - lâle uğramış, düşman grupla - rının aralarındaki irtibat kesil- miştir. Şiddetli bir mahalli mu- hucumlara rağmen, — düşmân kuvyetlerinin, merkezi kuman - danlığından eser kalmamış gibi Bi Bütün - şark cephesi boyunca | muhtelif düşman gruph.nnı ım- | ha etmek gayesini takip edi | harekât durmadan devam bt mektedir. Müttefiklerin — merkezlerine | yani Bükreş ve Helsinkiye ya- pılan Sovyet - hava taarruzları- na mukabelei bilmisil olmak ü- zere Alman hava kuvvetleri dün gece ilk defa olarak -Mos - | kovaya bücu metmişlerdir. İyi rüyet şeraiti altında mu- azzam savaş tayyare teşekkül- (Sonu sayfa b sütün 3 de) kavemete ve anudane mukabil | *” GUNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ İlk hava hücumuna uğrayan Moskovadan bir manzara Sevyet Ordusunda *Kızılordu zırhlı ve motörlü bir- liklerinin yetiştirme esasları Bu ordu, yetiştirme metodla- rı bakımından da tamamen asri 'Uzun müddettenberi tatbik olunmakta olan tek ve çift nu- maralı taksilerin birer gün fası- la ile çalışmaları usulünün uzun mülâhaza ve tedkiklerden sonra | kaldırılmasına karar - verildiği malümdur. Büyük bir isabetle ilga edilen | bu usülün tatbikinden itibaren | ne netice verdiğini öğrenmek üzere bir arkadaşımız bazı - ş0- förlerle ve halkla konuşmalar yapmıştır. Şoförlerin sözleri 2446 numaralı otomobilin şo- förü Muzaffer Pekuzun diyor- haberlere göre büyük bir çelik| fabrikasına yer açmak için bir şehrin yarısını yıkmak kararını vermişlerdir. Bu gibi hareket- ler ne blöftür, ne geçici bir keyif ve heves eseridir. Amerika dün- Taksilerde Numara usulü kaldırılırken Bir gün tek, bir gün çift numaralı tak- silerin işletilmesi usulünden vaz geçil- mesi herkesi memnun edecek — ———————-. ki: “— Bu gift - tek usulünün ortaya konulmasından beri bir çok arkadaşımız zarar görmüş ve işsiz. kalmıştır. Bu usulün gayesi bildiğiniz gibi benzinden tasarruf temin etmekti. Fakat beklenilen tasarruf yapılama - mamıştır. Çünkü çalışan otomo- bil istediği kadar benzin alabil-| mektedir. Eskiden yani bütün| taksiler işlerken bir otomobil 3 şişe benzin sarfederdi. Şimdi ise 8 şişe benzin sar- fetmektedir. (Sonu sayfa 6 sütun 7 de) ettiği ve Cenubi Amerika yoliyle | istilâya — hazırlandığı sözleri| böyle tekerrür ettikçe bu bab-| r bir kanaat tees- i imkân haricinde- YAZAN : Emekli General Kemal Koçer ve günün ihtiyaçlarınâ göre mü- cehhezdir. Zirhli ve motörlü smıflara ; mahsus talimatnamenin , başın- da, müdafaa — komiseri, ta- limatname — maddelerinin, bas- ma kalıp tatbik ediliveren LMAN-RUS HARBİ Moskova bildiriyor Moskova taarruzu muvaffaki - yetsiz oldu resi düşürüldü bütün cephelerde | zayıfladı rikayı terkip eden muhtelif ırk- yanın en büyük bir askeri dev-| — Amerikada en son tedavüle | lar arasındaki nisbeti ve son İeti olmak yolunu tutmuştur.| çıkarılan bir havadise — göre devirde cenubi, şarki ve orta Ve bunu da Amerikalılara has Almanya Avrupada müstakil Avrupadan vukua gelmiş bir. bir büyüklük gösterişi içinde | kalmış bir iki memleketi de kaç büyük muhaceret dalga- yapmağa başlamıştır | stilâ için hazırlık yapı- sının Amerikan dölünde husu-| — Amerikanın — kuvvetlenmesi | Yormuş. —Avrupada müstakil le getirdiği ademi tecanüsü bil-| demek İngilterenin kuvvetlen-| Kalmış devletler bugün par- | miyenler Amerikan efkârı u-| mesi mânasını ifade eder. Son/ Makla bilir: | mumiyesinin Avrupa demok -| günlerde Şimali Amerika efkâ-| İsveç, İsv Portekiz, İs- rasileri davasını iltizamda gös* rı umumiyesini helecana düşü -| panya. Bizi saymıyoruz. Çünkü | terdiği tereddütten ve yavaş - recek ve harbe müdahale leh in- | politikanın icaplı e lıktan hayretler içinde kalıyor-| deki cereyanı kuvvetlendirecek | zi Avrupalı, Asyalı, y rı Av:- dar. Fakat harp başladığı zaman bazı hâdiseler de vukua g; “'W li gibi göster- | Avrupa gürültülerine karşı A- Bunların arasında Bolivyad | merikalıların besledikleri fikir keşfedilen komplonun büyük | hdi söylediğimiz gibi bu ile bugünkü kanaatleri muka- aksülâmelleri olacak gibi görü- |* havadislerin doğru olup olmadık | yese edilirse kat'edilen mesa - fenin büyüklüğü ve husule ge- len tahavvüilün derinliğine şas- mak daha doğru olacağı teslim edilir. Bir kere Amerika İngiltereye asker ve donanma yollamak is- tisna edilirse elinden gelen her yardımı yapıyor. Amerikadaki askeri hazırlıklar ise bütün dünyanın şimdiye kadar bu sa- hada ” şahit olmuş olduğu nis-! ,ketlerin en muazzamıdır. - Son nüyor. Almanyanın bir hükümet darbesi Bolivyada ve bu . hazırlık doğruya oradaki Alman. sef retinin ön ayak olduğu haberi şiddetli bir heyecan doğurmuş- tur. Bunun doğrü olup olmadı- ğını düşünmiyoruz — bile. Çün- kü içinde yaşadığımız ahval ve şerait arasında en asılsız haber- ler bile güzelce istismar edilmek şartiyle büyük tesir yapar. Al-| | Zanyanın — Amerikayı — tehdit| larından ziyade ortaya çıkmaları dikkate şayandır. Görülüyor ki Amerikada Alman tehlikesine iman gittikçe kuvvetleniyor ve bunu gittikçe kuvvetlendirmek için her şey yapılıyor. Amerika- | nın harp hazırlığı cidden deh- şet verecek bir nisbet almıştır, | Avrupadaki İngiliz azim ve kuv- | vetinin de bu müsaid zemin ü rinde gittikçe artması pek tabil- dir. Hüseyin Cahid YALÇIN Londra, 22 (asa.) — Sovyet mukavemeti devam etmektedir, bazı ahvalde Almanlar bir iki gün evvel zikrettikleri şehir - | lerden daha gerideki şehirleri zikretmektedirler. Rusların da- ha gimdiden bütün ihtiyatlarını muhareb vke mecbur kal mış oldukları hakkındaki Al -| — Halbuki Suriyenin İng man iddialarına — gelince, Rus| tarafından kontrolü bir C' ordusunun tam seferberliğinin| men muhasarasının tehdidine evvelden de derpiş edildiği veç- kalmış olan Türkiyenin hile bir aya mutevakkıf sı bu iddiaları tekzib etmektedii Almanyanın olma- kendiliğinden yyetler — Bir- liğine taarruz ettiği gündenberi bir ay geçmiştir. Bu suretle Rus ak şimdi tam sefer - serliği vazifesini - deruhte Miştir. et- (Sonu sayfa 5 sütun 2 de) 17 Alman tayya Âlman taarruzları| Yeni Sabah Sayfa : 3 — Nuruosmaniye, No. 84 İstanbal Tugraf: YENİ SABAH İstanbul TELEFON: 20795 Ll'leı' yerde 5 Kuruş H atayın Anavatana ebedi iltihak günü Bugün, senelerce ana yurd- dan uzak yaşayan Hatay kurtu- luşunun yıldönümüdür. Tarihin en büyük haksızlıklarından bi- rini teşkil eden uzun bir ayrı- lıktan sonra ana yurda kavu- şan Hataylı kardeşlerimizin bu büyük bayramlarını hem ken - dilerine, hem de bütün vatan » daşlara tebrik ederiz. Bu mes'ut gün için şehrimiz- deki Halkevleri büyük — mera- sim programları hazırlamışlar -« dır. Her Halkevi kendi mın - takası dahilinde halkım büyük bir heyecanla tes'it edeceği bu bayramın organizasyonunu — ü- zerine alacaktır. Halkevlerinde bugün öğleden sonra ve gece konferanslar, konserler ve tiyatro eserleri ha- zarlamışlardır. Japonya | Hindiçiniye mi saldıracak ? Japon gazeteleri Hindiçiniye hücu-: ma başladılar Lohdra, 22 (4.a.) — Times gazçtesinin diplomatik —muhar- riri Japonyanın vaziyeti hak - kırida yazdığı bir makalede ez- cümle demektedir: Japon gazeteleri yeni hükü- metin iapon siyasetinde hiç bir değişiklik yapmıyacağını zarken hakikati ifade etmiş olu - yorlar. Geçen hafta Prens Ko- noye henüz istifa etmeden ev- vel buraya gelen haberler ja- ponyanm Hindiçinideki hava (Sonu sayfa 5 dütun 5 Londra bildiriyor Alman propagandası Tür- kiye ile Sovyet Rusya ve İngilterenin arasını açmak istiyormuş Londra, 22 (a.a.) — Alman- lar (V) harfini Alman zaferinin alâmeti olarak telâkki etmekle büyük bir zaaf itirafında bulu- nuyorlar, Bir kere (V) müca- delesi en az üç aydanberi baş- lamış — olduğu halde bundan bahsetmek Almanların şimdi a- kıllarına gelmiştir. Sonra da za- fer demek olan Vietoria kelim | Almanca değildir. Almanca za- fer mukabili “Sieg,, dir. Bu hal Almanlar tarafından neşredilen bazı arın ve vtebliğler mündi inin — ne öyle ki tebliğlerde birkaç gün-| kadar yalan olduğunu da isbat -| dür ismi geçen şehirler hemen etmektedir. Bu şayiaların hede- | hemen ayni şehirlerdir. Hattâ | fi mütemadiyen Türkiye ile Sov | yetler Birliğinin aralarını — boz- | Mak olmuştur. Şimdi de Suriyede İngiliz kı-| taatı — mevcudiyetinin Türkiy için bir tehdid ve tehlike teşkil ettiğini ima ediyorlar. alâde düzeltm sen — Atatürkün İngiliz atlarına vâkıf olan varis- de tamamen asılsız olan bu şayiaların hiçbir kıymeti ola- maz, Hakita şudur ki, Göbbel- r halde olacaktır. Stalin | sin ima ve iddiaları hilâfına o- başvekâlet vazifesine muadil o-/| larak İngiliz kıtaları ile Türk |'lan Mmevküni — muhafaza et-| askerlerinin hududdaki devri - mekle beraber müdafaa komi- birbirleriyle karşılaştık- | ları yetle selâmlaşmakta — ve çok dostça görüşmektedirler . zaman büyük bir samimi- ya-| Bu mutlu yıl dönümü bugün ve bilhassa Hatayda törenle kutlanacak | bütün yurtta MÜYi y | leb| Yeni Odun Narhı üksek bulunuyor - Çeki başına zam edilen 130 kuruş pek fazladır. Yeni ödün narhını oduncula-| rin bile hoşnutsuzlukla karşı - ladıkları gittikçe bir hakikat şeklinde tebarüz etmeğe başla- mıştır. Gerek doğrudan doğruya, ge- rekse bilvasıta caatlardan anladığımıza yeni odun narhı, dut sermayeli şündürmektedir. diği izahata göre, odun fiyat larının perakende çekisinin 560 göre bilhassa mah- oduncuları dü- Bunların ver- kuruşa çıkarılması, odun istih- lâkini azaltacaktır. Nitekim, her , sene bu mevsimde kışlık mahru- katını temin etmeğe alışmış va- tandaşlar, son narh üzerine mü- bayaatını kesmişlerdir. — Filha- kika son hafta içinde odun mü- bayaatının hemen hemen dur- duğu görülmüştür. Kaldı ki vatandaşların ekserisi peraken- de alış veriş etmektedirler. Baş- ka bir ifade ile evlerine- kışlık (Sonu sayfa 5 sülun T de) BALKANLARDA | : SON SEYAHAT Yazan : Aka GÜNDÜZ Tefrika No. 11 Türk Üsküpten Turçin Bosnaya ——— —— Sofuların çarşısı mühim eser — latin kızanları ba Dürüst ve gi nik Boğaziy ne yapıyorlar * — Ah hain ve sahte ba- — Türk dostu bir yahudi ailesi, tel Sırp dilberi Firzovik G Medeni ddi — İsa Bo- rın sol kenarı larda islâm bölgesidir. Yirmi iki sene önce nasıl le. Hayır! Asla! Öyle değil! 22| sene öncesinden en az, elli se- Bir makaleye sığdırabilmek ne daha gerilemiş!, için kısa, panorama gibi geçe-| On arşın salaşpur daima ceğim faydalı bir bezdir. Fakat bu bez Köprünün ötesi, yani Varda- muhtelif unsur- cahil medreselinin kafa tasına sarık olup geçerse tehlike peyda eder. Üskübü yetmiş iki scne daha geriye götürca de budur. Bu yakadaki carşı bir sofular (Sonu sayfa 3 sütun 1 de) bıraktıksa / Öy-