1 Ocak 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

1 Ocak 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

WASIL YAZAN: Eeski bir politikacı: ALİKEMAL? MEZOALLELDNN ) KAÇIRILDI No: 9 Ali Kemal, çoluk çocuğun ar zusile müderris, kür süyü ter ketmez dedi Talebenin teşebbils ve ısrarı Üze rine, idare, salonda — toplanan- lardan hüviyet ı-m::lın':un sor muş ve fakülte ilp bir münaso- betleri olmadığı anlaşılınca, dı- garı çıkarılarak derahane boşul- tılmıştı. Nihayet dera saatinde Ali Kemal bey geldi. Kapıdaki koca İlevhayı görmemezlikton gelerek içeri girdi. Salon bom- boştu, kürslüye geçip beklemeğe başladı. Dersinde en çok muvaf fak olduğu için sevdiği talebe- lerden biri içeri girdi, müderri- #in yanma kadar giderek tale- benin kararını şifahen de teb- Hğ etti ve: eİstifanızı bekliyo- ruz!» dedi. Ali Kemal: <«Çoluk Çocuğun arzusile bir müderris kürsüsünü terketmez!» cevabı- ni verdikten sonra: — «Beni, bu karara muhalif olan talebe dâ- yet etmişti, onlar nerede?> ye sordu. Sualine bir cevab a- Tamayınca, boş dershanede on dakika bekledi ve çantasını a- larak çıkıp. gitti. Vaziyet böyle nâzik bir safha yya girince, müderrisler meclisi, ertesi gün, 5 Nisan tarihinde toplandı. Talebe mümessilleri istenmiyen hocaları ne için iste medikleri hakkında uzun bir â- rize kgleme Aalmışlar ve bunu Meclise sunmuşlardı. O günkü gazetelerde de bu ârize aynen neşredilmek suretile meclise ve efkârı umumiye Üzerine tesir edilmeğe çalışıldı. «Peyamı Sa- bah» müstesna, bütün gazetele rin baş sahifelerini tamamen kaplıyan bu izahname dili, eda- Bı, ve ihtiva etti; ikirler itiba- Tile o devrin ruhi ve fikri hale- tini gösteren çok mühim v& dilr kate şayan bir vesikadır. Yer, yer sansür tarafından makaslan dığı için beyaz bırakılan bu İ- zahnamenin bazı parçalarını hep birlikte okuyalım: €Takdiri ezeli, İstanbul Türk Darülfünununun edebiyat med- Tesesi tâlebi ve talebesini, gü: zergâhi tahsillerinde en kat'i ve zaruri bir takım mukarreratın fttihazına mechur eden hâdisât ve kayyi'i elime müvacehesind> Biraktı. Türk örf ve âdâtının icabatı na tevkifen validelerinin kendi lerine telkin edeceği ilk umdei ahlâkiyeyi yakın ve kabul ede- bilecekleri bir tarihten itibaren, her Türk çocuğu, mukaddes ad- detliği mefhumlar arasında ho- caya da peder ve validesi yanın da bir mevkü mutena tefrik e- der ve madâmülhayat hocasının kendi üzerindeki hak ve emeği ni tahassüslerinin en minnettar şeklile yâd ve ifade eder... «Binaenaleyh eğer talebe vic danında pek kat'i ve zarüri bir takım mukarreratın ittihazı mec buriyetini duymuşsa hükmet - mek lâzım gelir ki bu, her tür- lü seri ve ve gcele hükümlerden beri, aklın ve ahlâkın rehberli- Bile verilmiş bir karar olmak lâzım gelir... «Bu zevat kendilerinin ve ta- lebenin mensub oldukları cemi- “yetin din ve milliyet gibi en ce- İf mefhumlarına karşı mübalât- Bsızlıkta bulundular. Talebe, bu zevat tarafından, pek çok defa- lar milliyetlerinin tezlile çaba- landığını gördü. Bu zevatın Türk milletini her türlü, istidad ve kabiliyetten mahrum ve her türlü feyizden yetim göstermek için vaki acayib gayretlerine şa “hid oldu... Binaenaleyh, ey zevil'ihtiram hocalarımız; sizlere arzederiz ki bu andan itibaren talebe, mil letinden feyzi ve feyze kabillye- ti inkâr eden bu adamlardan artık feyz dilenmiyecektir. «Talebe, vicdanından gelen bir nidai âmiriyetle vazifei ahlâ- kiyesinin veçhesini tayin ediyor ve bu adamlarla her türlü nlâ- kayı katediyor ve bu suretle de üzerine terettüb eden ahlâki fa- Tizelerin binde birini ifa et- miş olduğuna kani bulunuyor..> Beyanname bandan sonra boykot edilen müderrisler hak- kındaki ithamları sıralamakta- dır. Buraya Ali Kemal bey hak- kında ileri sürülen delilleri ve fikirleri aynen alıyorun «Ârizamızda — hicranlarımızın ve acılarımızın en şedidine bel- ki yeni başlıyoruz. Edebiyat medresesi talebesi bedbaht ve müteellimdir ki tarihi hayatları nin bir safhasında Ali Kemal beyin feyiz vermek mevkünde bulunduğu bir Darülfünunda ta libi feyiz mevkiinde bulundu ve bu sıfatile de Ali Kemal beyin ismini işittiği zaman nefret ve istikrah ile titriyen Türk mille- tinin okuyan - gençliğini temsil etti... Türk milleti, ırza geçen, Bervetleri yağma eden, yakıp yıkan bir düşmana karşı isti bal ve istiklâlini müdafaaya ça- lışırken, Ali Kemal bey, bu müf- teris düşman karşısında, mu- kaddesatını muhafaza için merd cesine kanını akıtan kendi mil- letinin her mağlübiyetinde ve şeni düşmanın pâyi istilâsı altı- 'na düşmesinde etathir olundu!» diye haykırdı. Bursa sukut edip de bu şehirin mukaddes ve mü- barek camileri birer Yunan «la- yının ahıri olunta, AlI 1.cmal bey, bir Türkce gazetede, bir Türk muallim ve mürebbisi sı- fatile böyle yazıyordu... (Bura- da sansür büyük bir parçayı çı karmıştır). «Tarih, milletin prestiş ettiği bir mevkü muallâya - çıktıktan Sonra bu kadar şeni cinayetler yapan ilk adam olarak Ali Ke- mal beyi kaydediyor. Kulağına ezanı Muhammedi İle isim ko- nan hiç bir Türk genci, Darüilfti nunun büyük kapısından içeri feyiz almağa girerken ayni ka- pıdan ırkına Ve milletine en bü- yük fenalıkları yapan bu ada- mın da bir muallim ve mürebbi sıfatile girmekte - olduğunu bir an unutmadı. «Ey büyük ve mütefekkir ho calarımız! Milletimize türlü ve- sile ve vasıtalarla en sefil bir düşman kadar zulüm ve hıyanet yapan bir adamdan gelecek ilim yiz biz bir Türk olarak kal ve dıkca nâbedid olsun ve bizden irak olsun! (Devamı var) Suriyede neler oluyor. —..— İstanbul'daki bazı Suriyeli'ler son hâdise için ne diyorlar? Son günlerde Suriyenin muü- telif vilâyetlerinde sık sık nü- mayişler yapılmakta ve bu nü- mayişlerde de Türkiyenin de a- dı geçmektedir. Bu nümayişlerin şehrimizdeki tefsiri türlü şekilde olmakta ve Suriyenin Türkiyeye ilhakı içim bir kaynaşma olduğu İleri sü zülmektedir. Dün bu - hususta - kendisiy'e görüşen muharririmize Suriye Teshfillerinden — salâhiyetli bir 16t gunları söylemiştir — Suriyedeki —nümi mahiyeti itibariyle T Büükalı değildir. - Bilindiği gibi| Buriye bayli zamandanbı kabine buhranı içindedir ni kabine ancak dün akşam ku- | rulabilmiştir. Bu bakımdan hal-| kın nümayişler yapması ancak kübinesizlikten ileri gelmekte- dir. Maamafih gunu da ilâve et- Mmek lâzımdır ki yapılan bu nü- mayişlerde esas olan — Filistin mezelesinin en kısa yollardan holli davasıdır. Zira Suriyeliler Arab memleketlerinin - Filistin iğinde daha zecri ve pratik ka- rarlar almasını ve hükümetin bu İği daha sıki tutmasını is- | temektedirler. Diğer taraftan Suriyede bir Ermeni davası bu- gün için yoktur ve Ermeniler Buriyede Türkiyede olduğu gi- cevab al bi tam bir eşit vatandaş mua- melesi görerek — yaşamaktadır- tar. Suriye başkonsolosu Semuhi Bcy, El Favkal'al de bu mı etrafında şunları söylemiştir: — Görevinin siyasi olmaktan ziyade ticari olduğu malümdur. Bu bakımdan siyasi hâdiselerin tefsiri salâhiyetimin haricinde- dır. Yalnız bu arada şunu söy- lemek isterim ki; Türkiye ile Suriye gerek din, gerek örf ve Bdât ve gerekse tarihleri bakı- ıcından birbirlerine sıkı bağlar- la bağlı iki kardeş — millettir. Bizim bütün — gayemiz bu iki Millet arasındaki — kültürel ve ticari temasları arttırmak ve| sıklaştırmak olmalıdır. Son za-| tenlarda Türkiye - Suriye ti- H4 ehemmiyetli gekilde İn- kiçaflar göstermektedir. Yakın | Zamanda esaslı çalışmalarımızın Bemeresini size müjdeliyeceğimi #öyliyebilirim | Bize verilen malümata göre, Sur bazı #por — kulüpleri Türkiyeye gelmek İstemektedir ler. Suriyenin en meşhur klübü olan Nadi Barada klübünün fut- | bol takımı bilhassa — İstanbula | gelmek ve spor temasları yap- mak için bir senedenberi talib V Sivas (Hususi) — Demokrat Mi B N rın düzenli -olmadığını ileri Böke (Hususi) — Söke D.P. flçe| kongresi kalabalık delege ve din- leyiciler huzurunda — yapılmıştır. İdare kurulünün çalışma raporu okunmuştur. Raporun müzakere- #inde eski Idare — kurulunü öven- ler ve tenkid edenler olmuştur. Bir delege çalışmaların kâfi ve Güzenli olmadığını, ocak ve bucak ların dprumuna raporda temas e- dilmediğini belirterek tenkitte bu- lunmüş ve bu mevzuda — sorulan #uallere (dare kurulu cevap vermişi tir. Bunu mütcakip yeni Idare kuru- ku seçimi yapılmış ve - fabrikatör Hasan Tantaş, Dr. Baki Ökdem, Avukat Ahmet Güçsav, tüccar Ah met Özmen, Nurettin 'Tuna ve çift çi Ahmed Azbazdar ile çiftçi Sab- Ti Ergüder seçilmişlerdir. Diğer bir delege seçim kanunu- 'nu tenkit etmiş ve hayvan hırsız- Iıklarından sikâyet etmiştir. Asl- 'tepeden İsa Kafaber toprak kanu- 'nu Ve tapu işlerinde gördüğü ih- mallerden sert bir lisanla bahset- miştir. Lütfi Tanık toprak kanununun uyutucu ve avatucu bir zihniyetle! gebilir» flkri Parti İl kongresi lerden ge- len D. P. delegelerinin iştirâki ile yapıldı. ; Parti başkanı Demokrasi dâ- vasının nasıl başarılabileceği ve D. P.>kanuni çerçeveler dahilin- de olan çalışmaları Üzerinde du rarak, seçim kanununu tenkid etmiş, bu zihniyet içerisinde milif iradenin tecelli edemiyeci ğini belirtmiş ve iktisadi temde takib edilen usullerin şi detle aleyhinde - bulunmuştur. Ayrıca partinin faaliyet raporu- Nu okumuş ve rapor ittifakla kabul edilmiştir. Gündeme göre dilekler bahsl- ne geçildi. Delegeler birbiri ar- kasına dileklerde bulundular. Bu dilekler memleketin yaka- cak ve mekteb ihtiyacı, ve bil- hassa vergiler üzerindedir. Delegelerden Muzaffer Ko - çak Yildizeli İlçesinde olan mü- essif hâdiseden bahsetmiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: Köylü ağır vergileri ödi- yebilmek için her şeyini satıyor. Aç geziyor. Çıplak kalıyor. Verdiğimiz bu vergiler yetmi yormuş gibi bir de Tüks vergisi Şıkarıldı, Hayat şartlarının art- Osmaneli D.P. Köylü delegeler ekseriyetle: «M vazifesi vergi vermek Osmaneli (Hususi) İlçe D. P. kongresi Ocak ve bucak- lardan gelen delegelerle kalaba- lık bir dinleyici kitlesi önünde açıldı. Faaliyet raporu okundu. Bunu müteakib köy delegeleri tarafından mahalli dertler ve dilekler belirtildi. Bu arada mi! letin efendisi rolünde köylünün vazifesi yalnız tahsildara vergi vermekten ibaret olduğu açık- landıktan gonra, orman kanunu nun köylüye bir türlü faide sağ layamadığından acı acı şikâyet edildi. 215 sayılı Tarım Kredi Kooperati.; bu aynen Gazetemizin 28 Aralık 1948 tarihli sayısında — Adapazarı mahreçli bir haber çıkmıştı, Bu haberde, ismi geçen Ahmed Ko yuncuoğlu'dan dün bir mektub #ldık. Koyuncuoğlu, bu mekta: bunda, haberin hakikf mahiye- tisl anlatmakta ve koyfiyetin tavzihini istemektedir. Bir ha- kikatin açıklanmasına yarıyacak olan bu mektubu memnuniyetle sütunlarımıza dercederken, mü eekif yanlışlıktan dolayı Ahmed Koyuncuoğlu'dan da özür dile riz Yeni Sabah Gazetesi Yazı İşle- vi Müdürlüğüne İstanbul 28 Aralık 1948 tarihli gazö- tenizin B inci sahifesinin Yurd Akyazıdaki hâdisenin içyüzü YEN( SBABAR Söke D. P. ilçe kongresi yapıldı D. P. nin tartışmalı geçen kougresinde deleyeler çalışmala- sürerek şikâyette bulundular ele alınarak yerinde saydığını göz- termiş, Güllübahçeden Sabit Cidi arazi vergisl — adaletsizliklerinden ve din işlerine kargı gösterilen ilgi Bizlikten gikâyette bülunarak de- miştir ki: Ali Eröz Söke panayırında ku- mar oynatıldığı saf ve temizi köylü çocuklarının kumara ve iç- kiye alıştırıldığını teessüfle kay- detmiştir. Cemal Yaman orman kanununu bir çok bakımdan ten- dt etmiş, avukat Ahmet Gürçay| köngrenin olgunluğunu — istikbal| için iyi bir işaret diye takdir et-i miştir. Sökenin Kara Efesi Eyüp Men- deres Halk partisinden niçin ay-, rıldığıni ve müstakil — adaylığını koyduğu ara seçimdeki Zati Sun- gür marifetlerini anlatmıştır. Sıra Aydın İi fdare kurulü Baş- kanı Ethem Menderese — gelmişti Güzel bir hitabede bulunan Ethem, Menderes sik mk alkışlanan söz- leriyle umumun hissiyatını belirt- miştir. Dört saatlik — samimi bir tartışmadan sonra Söke Demakrat Jarının köngresi sona ermiştir. Sivas Dîaongresi çok hararetli oldu Delegeler en ziyade «Demokrasi dâvası nasıl muvaffakiyete eri- üzerinde durdular. tığı bugünlerde yeni vergilerin çıkarılması ile kimin ezileceği meydandadır.» Delege Doğu Anadolunun kal kınmasına temas etmiş: «— Sızır şelâlesi boşuna çağ lamaktadır. Hükümetin burada kuracağı bir elektrik santralı bir çok şehir ve ilçelerin ihtiya- cını karşılıyabilir.» demiştir. Son o'arak söz alan Kangal ilçesi D. P, başkanı dedi ki: «— Demokrat Partinin gaye- #i, şimdiye kadar vükü bülân hâdiselerin tekrarını önlemek- tir. Biz Demokratlar zayıf deği- liz, Yükümüz ne kadar ağır o- lursa olsun kendi yükümüzdür. ve son nefesimize kadar bu yü- kü taşıyacağız. Dertlerimiz bü- yüktür. Bu dertlerin devası da verdiğimiz sözden dönmemek- tir.> Delegelerin konuşması bitmiş ti. İdare kurulu seçimine geçil- di. Seçim gizli oyla yapıldı. Bu seçimde asıl Üyeliklere Rifat Öçten, Ercümeni Damalı, Şev- ki Ecevit, Osman Güvenal, Ab- di Tandoğan, Nuri Firuz, Ah- med Göze, Atıf Okatan ve Mus- tafa Koçer seçilmişlerdir. İsmet Güngör .ilçe kongresi İlletin efendisi rolünde köylünün ten İbarettir» dediler, Osmaneli ile civar ilçeler ara- sında irtibat temin edecek yol bulunmadığından memleketin ik tisadi durumunun her gün fena laştığı belirtildi. Yeni ilçe idare kuruluna Ah- hed Tarhan, Ahmed Turumtay, Ali Durmaz, Mehmed Aydın, Ali Semerci, 'Naşit Burçlu, Ha- san Azap seçilmişlerdir. İl kongresine delege olarak Mehmed Aydın, Ali Durmaz, med Tarhan, Ahmed Turumtay, tay, Ahmed Özer — seçilmişler- dir. fi muhasibinden aldığımız mektu- neşrediyoruz zı Tarım Kredi kooperatifi, ka- #asından 1000 Jira - çalındığını ve çalınan bu paranın ikrazat Bünü bir iş için âni olarak dı- garıya çıktığımda açık bıraktı- ğım kasadan alındığı şeklinde Tauhabiriniz Şevket Yılmaza ba- yanatta bulunduğum gekli ta- Tinmen hilâfı hakikattir, Bsa- sen bir para çalınması mevzuu bahla değildir. Kayınpederim tarafından tarla satılması esa- gen mevcud olmiyan açık ve ça- lmma şayiasile alâkası yoktur. Hilâfı hakikat havadis yazan muhabiriniz hakkında Adapaza- ri Cumhuriyet savcılığına mü- Tacaat edeceğim gibi bu yazı- Lım da gazetenizin ayni sahife- &İnin ayni sütununda ayni pun- bulunmakta ise de müsbet bir haberleri sütununda intişar e- deu Adapazarı mahreçli ve gah Bımı alâkadar eden yazıyı esel- > okudum, Muhasibi bulunduğum Akya- D HABERLERİ.. W to harflerle neşrini matbuat ka, Punu gereğince dilerim, Akyazı 270 sayılı Tarım Kredi Kooporatif Muhasibi Ahmed Koyunonoğlu N Bandırma Geçen bir yıl İçinde dünyada neler oldu ? #000CAALCCCA yolunda oto- ||Bir senenin bilânçosu büs kazası - şeklelna Kazada, Balıkesirin mâruf zahire tüccarı Emin Öztan öldü. 13 kişi de yaralı!... Bandırma: (Hususl) — Bandır-) madan Manyasa gitmekte olan Ku daklı göför Kola'ya ait otobüs dev. rilmiş, içindeki 26 yolcudan 13 ü hafif ve ağır olmak Üzere yaralan| Ayni otobüste bulunan larından Kahveci Tahir oğlu Emin Öztan ölmüştür. Balıkselr Gen gelmekte olan bir otoblse yol. vermek için şoförün — direksiyonul sağ yana çevirmesile otobüs dev rilmiştir. Vak'ayı duyan C, Bavcı # derhal kâdise mahalline gide- rek tahkikata başlamıştır. Yaralı lar Bandırma memleket hastaha- 'nesine getirilmişlerdir. Dikiliden yapılan ihracat Dikili (Hususi) — Bergama ilçesinin ihraç iskelesi olan ka- sabamızdan Kasım ayında mü- him mikdarda canlı hayvan ih- rac edilmiştir. Bunların cinsleri ve tutarları göyle gözükmekte- dir. 21736 liralık keçi, 22110 lira- lik manda, 93338 İiralık sığır, bundan başka ayni iskeleden Rumanyaya da 32898 lira tuta- rınd a168700 gift palamut ihraç edilmiştir. Lüleburgaz telefon şubesi tamire muhtaç Lüleburgaz. (Husust) Bir hafta kadan evvel vazife icabı Lü leburgaz'ın Bllyükkarıştıran buca gına bağlı göylerin telefon hatla- rının bozukluğu yüzünden köyler arasında telefon muhaberesinin ya pilamadığıne bizzat şahid oldum. Halbuki bu işlerde istihdam edil- mek Üzere ilçemizir bir telefon fen Memuru vardır. Bu memurun mâ &ğı bütün köyler büdcesinden mun tazaman verildiği haide bir. çok köylere bir senedenberi uğramadı &ı söylenmektedir. Bilhassa bu kış) Mevsiminde iatiyacına daha fazla Tüzütn Tüssodflen tolefoü Tüuhabe-) re şebekesinin biran evvel düzens) Konulmasını ilgili makamlardan bekliyoruz. Adapazarında sirkat vak'aları - arlıyor!. Adapazarı (Hususi) — — Şehzi mizde hırsızlık vakaları gittikçe artmaktadır. Bunların — amelelik yapmak Üzere gelmiş bulunan kim zeler tarafından yapıldığı zanne- dilmektedir. Karın uzun — müddet yerde kalmaşile ameleinin işine gi dememiş olmasından bu gibi nal © sebebiyet verildiği anlaşıl - maktadı Geçen akşam ilçemiz Noteri Eş| ret Tanakol'un evine de bir hırsız| girmiştir. Kıymetli eşyadan ele ge| çiremeyince boş çıkmış olmamak için meydanda bulduğu ayak ka-i bi, lâştik, ceket, kazak ve sajre gi Bi bazı küçlk eşyadan çalarak sı- vışmıştır. Kilim üzerine bastığı a yak izi karakola teslim edilmiş ise de hırsız henüiz bulunamamıştır. Kilidbahirdeki okul aile birl i müsameresi Müsamereden — temin edilen hasılatla kimsesiz çocuklar giydirilecek Çanakkale (Hususi) — Eecabat ilçesinin Kilitbahir Pöyünde tutum haftası münasebetile okul alle bir- Ji adına hir müsümere verilmiş- tir. Okul alle birlik relal başkanlığı altında okul başöğretmeni Zeliha Oğuz ile öğretmen —arkadaşları Nüzhet Bener ve Melâhat Özbiten in düzenli çalışmaları ile organize edilen bu musamerede 80 lira safi gelir temin edilmiştir. Fakir öğrencilerin — giyimlerine sarf olunmak Üzere okul deralerini aksatmadan — büyük bir titizlikle meydana — getirilen bu müsamere Kilitbahir halkına sevinçli ve ne- yecanlı bir geoş yaşatmıştır. e- Tek müsamere ve gerekse okulda başarıları dolayısile halkın tak- dirini kazanan genç öğretmenleri tebrik ederiz. Konya elektriki takviye ediliyor. Konya (Husust) — Şehrimizin büyük elektrik ihtiyacını sağlı gak olan ikinci elektrik santral bi nasının İnşası bitmiş ve ilk parti gelen Gizel motorları tetasyonda teslim alınmıştır. Diğer motorlar 18e bu ay başına kadar şehrimize gelecek ve montai isine baslana- Gaktır. İçerde Ocak 1948 Verem haftası münasebetlle Tatanbulda 48 vilâyet delegeleri toplandı. Millt Eğitim binasının yanması münasebetile — Fahri Kurtuluş Meclise bir takrir ver di. Kenan Öner, Emin Sazak ve Enia Akaygen D.P. den istifa et tiler, Ankara Üniversite sena- tosu sölcu profesörlerin — ihra- cına karar verdi. Hamdullah Subhi Tanrıöver Halk Partisin- den istifa etti. Şevket Aziz Kan su rektörlükten istifa etti. Kıb- rıslı Türkler Parkotelde topla- narak Kıbrısın anavatana ka- vuşacağını — belirttiler, Meclis Reisi Kâzım Varabekir öldü. Şubat Celâl Bayar D. P. Grupu baş kanlığından istifa etti. Malte- peye bir Rumen uçağı indi, pl- lot kızılların zulmünden kaçtığı ni söyledi. Abdülhalik Renda Devlet Bakanlığından istifa et- ti. Çukurova sel felâketine uğ- radı, Bulgarlar bir tayyare düşürdüler, şehid pilotumuz Ke mal Menderesin nâşı - getirildi, polis salâhiyeti kanununun 18 inci maddesi değiştirildi. Hüse- yin Avni Ulaş vefat etti. Mart Hükümeti devirmek için giz- li bir komünist partisi kuran 56 kişinin duruşmasına 2 inci ağır ceza mahkemesinde başlandı. Ramanda petrol bulundu, Sel felâketi üzerine İnönü Tarsusa gitti. bazı Demokrat milletve- killeri partiden çıkarıldılar. 16 lar konferansına iştirâk etmek üzere Dışişleri Bakanımız Pari- i. Bulgaristan ataşemili- lâğvettik. Maliye Baka- nı Halid Nazmi Kişmir vefat et- ti. Şevket Adalan Maliye Baka- ni oldu. Nisan Güzel Sanatlar — Akademisi yandı. Kontes Bernadot şehvimi- ze geldi. Rendova uçak gemisi limanımıza geldi. Bulgarlar bir Türk zabitini tevkif ettiler. Mayıs 1948 İsveç Hammamizade etti. — Birleşik — Amerikadan gelen — denizaltılar — donanma- miza — katıldı. — Şeker — satışı tevzie tâbi tutuldu. Amerika u- çak gemisi Siboney geldi, De- mokrat Parti İstanbulda bir mi- ting yaptı. Tarihi Kırkpınar gü reşleri başladı. Babaeskili Mus- tafa baş pehlivan oldu. Amerika yardım heyeti başkanı general Brid Türkiyeye geldi. Demok- ratfar Ankarada miting yaptı- lar, güreşçileri — geldi. İhsan — vefat Haziran Atıf İnan hakkında meclls tahkikatı açıldı. Amasya ve Ço- rum sel felâketine uğra . Hü- gene Hasan Saka kurdu, dokuz ba- Temmuz Demokrat ve diğer partiler kısmi seçimlere iştirâk etmedi, Millet Partisi resmen faaliyete geçti. Mareşal halka bir beyan- Dame neşretti. - Demokratlar Hürriyet âbidesinde bir tören yaptılar. Millet Partisi bir be- yanname neşretti. Ağustos Yusuf Kemal Millet Partisine girdi. Boğazı geçen bir Bulgar Motöründe isyan çıktı, tayfa'ar hükümetimize teslim — oldular. Amerikamın yeni Büyük Elçisi Wadsworth geldi. Amerika Ha- va Bakanı Sgmington ile Ame- rika Hava kuvvetleri Genelkur- may Başkanı General Vanden- berg memleketimize — geldiler. Harb Akademisinin 102 nel yılı kutlandı. Güreşcilerimiz büyük zater kazandılar, Nasuh, Gazan fer, Celâl Atik, Yaşar Doğu gampiyon oldular. Eylâl Şeker satışları serbest bira- kıldı. İnönü Trakya gezisine çık tı. Amerikan senatörleri Anka: Taya geldiler. Pakistan Dış Ba- kanı gehrimize geldi. Şekere zam yapıldı Ekim Ceyhanda büyük “bir yangın oldu. Kara, hava ve deniz kuv- vetlerinin Iştirâki ile büyük mg nevra başladı. Buad Hayri Ür- Bgüplü yüce divanda beraet etti. Karagözof bize iltica etti ve A- merikaya gitti. 18 vilâyette ara Beçimleri yapıldı ve Halk Parti- Hler kazandı. Maksimos istifa etti. Dil kongresi toplandı. Fran sız porlâmanto heyeti sehrimiza zeldi Dışarda Ocak 1948 Yunanistanda çete muharebe- leri giddetlendi. Başkan — Tru- man, Marşal plânının derhal tat bik edilmesini kongreden iste- di. Sabık Rumen Kralı Mişel İsviçreye gitti, Irak — Dışişleri Bakanı, Türk, Irak münaseba- tı hakkında Londrada bir de- meç verdi. Amerikanın Akdeniz| filosu komutanı amiral Bieri değiştirildi.. Eski Japon Bay- bakanı Tojo'nun muhakemesine) başlandı. Başkan Truman, kon- greye bir mesaj vererek tecavüz karşısında Türkiyeye yardım e-| dileceğini / bildirdi. — Birleşmiş Milletler ilk genel kongresi top| landı. İcabında Balkan memle- ketlerini bombalıyabileceği şe- kilde Mellaha Üssünün Ihyasına karar verildi. Yemen Kralı İ-) mam Yalıya öldürüldü. Marşal beyanatında Amerikanın Avru- padan ayrılmıyacağını bildirdi. Amerika filosu Maltaya geldi. Londrada muharrirler grev yap tıklarından bir gün sabah ga- zeteleri çıkmadı. Kıbrıs Türkle- ri. Yunanlıların ilhak — isteğini protesto etti. Irak kabinest isti- fa etti. Rusya, Mellaha üssün- den dolayı Amerika ve İngilte- reyi protesto etti. Gandi- öldü- TüÜldÜ. Şubat Amerika ile İtalya arasında| bir dostlük anlaşması imzalan- d. Amiral T. H. V. Settle An- karada bir basın toplantısında Amerikanın Türkiyeye yapaca- ği deniz yardımı hakkında iza- hat verdi. Nazi generallerinden Bivekonitz Nürenberg hapisha- nesinden atlıyarak intihar etti. Gandinin külleri Ganja atıldı. Rusya Türklere kargı Kürdleri tahrike başladı. Başkan Truman seçim propagandası için seya- hate başladı. Zencilerin yüzün- cü bürriyet yıldönümü kutlan- di. Sovyetlerin Ankara Büyük SAYFA: 5 Çan-Kay-Şek çekilmedikçe — — İktisadi yardım için Kongreden tahsisat istenmiyecek Harünttce Vaşington, 31 (a.a.) — (up), Yüksek bir devlet memuru, ge- çev akşam yaptığı bir demeçte, Çan Kay Şek milli hükümetia, başından ayrılıncaya kadar A- merikan hükümetinin Çin'e Wk- tısadi yardımda bulunulması i» *tin kongreden tahsisat istemi- yeçeğini bildirmiştir. Bu demeç Çan Kay Şek, Narkinde, Çin — hükümetinin müstakbel siyasetini kararlaş- tırmak üzere askeri şahsiyetler. le toplantı halinde iken yapıl- miç bulunmaktadır. ÇAN KAY ŞEK'İN NEŞRE- DİLMİYEN BEYANNAMESİ- NE DAİR TAHMİNLER Nanking, 31 (ap.) — Yetkili bir kaynaktan öğrenildiğine gö re, yılbaşı münasebetile bu ak- gam bir beyanname yayınlama» B beklenilen Cumhurbaşkanı Çar Kay Şek, «Şayed komünist ler hakikaten samimi iselez> Çin hükümetinin barışı müzake Teye hazır olduğunu - söylemiş- tir. Ayni kaynağa göre, Çan Kay Şek'in 3 sahifelik beyannamesl gimdiye kadar defaatle tashih edilmiş ve yeniden yazılmış 0- lup, hâlâ da Mareşalin ileri ge- len müşavirleri tarafından ted- kik edilmektedir. Beyannamenin bu akşam geç vakit yayınlanması beklenilmek tedir. Tahmin edildiğine göre beyan namede şu yolda bir cümle bu- lunacaktır: «Komünistler haki- katen ve samimi olarak barışı erzuluyorlarsa, hükümet kendi- lerile müzakereye hazırdır. An« cak komünlstlerin silâhlı isyas 'na devam etmeleri halinde, ni« hayete kadar savaşmaktan baş- ka yapılacak birşey yoktur.> Kaynağa göre, Çin milletine hitab eden beyannamede gu ka- yıd da mevcuddur: «Barış veya harb meselesile ıztırab çekmek- 'te olan milletimizin saadetl a- mshtarı hükümetin elinde değil- dir, Bu mesele komünistler ta- rafından — halledilebilir. Barış elçisi Vinegrudof değişti, yeri- ne Lavrischev tâyin edildi. Ye- mende iç harb başladı. Mart Marşal, Türkiyeye daha faz- la yardım yapılmasını Ameri- kan kongresine hatırlattı. Lon- gradaki Bulgar sefiri istifa et- ti. Amerikan yardımına dahil hafif uçaklar Türkiyeye teslime başlandı. Dimitrof Moskovaya gitti. Paris konferansı başladı. Dört büyükler Filistin işi için görüşüp anlaşamadılar. Başkan Truman Rusyayı itlham eden nutkunu söyledi. Batı Avrupa bleku teşekkül etti. Beynelmilel basın hürriyeti konferansı top- landı. Fin heyeti Moskovaya git ti. Bulgar - Sovyet dostluk pak- ti imzalandı. Nisan Dışişleri Bakanımız Yunan Kralile görüştü. Berlinde du- rum gerginleşti. Almanyada dört müttefik hükümet devri sona erdi. Kolombiyada bir ih- tila! oldu. İtalya seçimi yapıl- dı, komünistler kaybettiler, A- rab orduları Filistine girdi. Ba- tı Avrupa Savunma Bakanları toplandı. Mayıs Yunanistanda toplu idamlar başladı. Filistinde İngiliz man- dası sona erdi. Amerikada Ba- gota'da isyan oldu. Şimal deni- zinde büyük manevralar başla- dı. Amerika ve Rusya yeni İse rai) devletini tanıdılar. Akdeniz de büyük Amerikan manevrals- rı başladı. - Nevyorkta grevlar başladı. Güvenlik konseyi Fille- tin işini tedkike başladı. Cenus bi Afrika Başkanı — general Smuta seçimi kaybetti. Harriran Yugoslav hükümeti Ankara« daki elçisini geri çağırttı. Ame- ——— —— Kasım Ankaraya Amerikan askerf heyeti geldi. İktisad kongresi toplandı. Unesko heyeti beledi- yemizde toplandı. Bir Amerikan uçak filosu Ankaraya geldi. Aralık Sinob şilebi battı. Türkiye, Filistin uzlaşma — komisyonuna üye seçildi. Uçakta işlenen ci- nayet dâvası sona erdi, sanıklar beraet ettiler. Meclis D. P. mil- letvekili Kemal Özçobana ceza verdi. 33 vatandaşın kurşuna dizilmesi meclise aksetti. Ame- rika ordu başkanı - Amerikaya geldi. Macar elçisi bize iltica et- ti. Ankarada Vasfi Raşidin tev kifi hâdisesi oldu ve hukuk ta- lebeleri tezahlrat yaptılar. Ku- düs için Ankarada miting yapıl- dı. Meclisle tokat hâdisesl vu- kua geldi. sağlanabilecek olursa, kendi Öz durumumuzu nazarı itibara al- ıcamaktayım. Bu konuda yalnız milletin arzusunu takib edeca- ğimr Einstein ameliyat oldu Nevyork, 31 (a.a.) — (afp), Profesör Einstein'in karnındaki ur, bu sabah Brokiyn Yahudi hastahanesinde Viyanalı opera- tör Nissen tarafından yapılan ameliyatla çıkarılmıştır. rike âyan meclisi Türkiye ve Yunanistana yapılacak yardım tasarısını kabul etti. Molotof Varşovaya gitti. Ruslar, Berlin- deki müttefik kumandanlığının kaldırıldığını bildirdiler. Doğu Almanya hükümeti kuruldu. Ağustos Bulgaristan hükümetimizi pro testo etti. Uçaktaki cinayet sa- nıklarının iadesini istedi. Mosko vada batı devlet temsilcileri mü zakerelere başladılar. Stalin ba- tılı mümessilleri kabul etti. Nevyorktaki Rusya konsolosu Amerikadan ayrıldı. Kosankina pencereden kendini attı. Arab- lar Filistin için mukaddes cihad ilân ettiler. Temmuz Marshal yardım paktı Anka- rada imzalandı. Telaviv ve Kus düs bombalandı. Londra olimple yadları açıldı. İtalya komünist partisi başkanını tabanca ile ya raladılar. Eylâl Eski Tunus beyi Munsil Fran- gada öldü. Eski Çek Cumhurre- isi Beneş öldü. Eski Bulgar çarı Ferdinand. öldü. Dünya parlâ- mento kongresi sona erdi. Pakis tan bânisi Cinah öldü. Hayda- rabad işgal edildi. Bernadothe öldürüldü. Ekim Mareşal Tito ile Moskovanın arası açıldı. Necmeddin Sadak, Pariste Marshal ile görüştü. İngiliz imparatorluk konferansı açıldı. Mareşal Ankaraya gitti. Necmeddin Sadak - Çaldaris ile görüştü. Kasım Çan - Kay - Şek Amerikaya gitti. Amerika yeni Yahudi hü- kümetine müzahir olduğunu bil dirdi. Mısır kralı ve İran Şahi zevcelerinden boşandılar. İngile tere vellahdı prenses - Elizabet ana oldu. Truman tekrar başkan seçlldi. Aralık Belkıs Temel Birleşmiş Millet ler kraliçesi ilân edildi. Sovyete ler Seylânın Birleşmiş Milletler kabulü münasebeti ile 29 uncu vetosunu kullandı. Eski Japoa başbakanı Tojo Idam edildi.