2 Nisan 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

2 Nisan 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

' Suri yedğ ki * darbe uriye'deki darba bütün dünya radyolarını meş- Kgul etmekte devam ediyor. V8 gington'un tepkisi çok sarih de- Şildir ama bu hareketin Lübnan üÜzerinde en ufak bir tesir yap- masına müsamaha edilmeyeceği açıklanıyor. Amerikalılara göre Lübnan Ortaşarkta tam bir em niyet ve istikrar elemanıdır. Fransız matbuntı, Suriye hâ- diselerine geniş ilgi gösteriyor - lar. Düşen — Suriye — hükümeti Fransızlarla bir para anlaşması yapmış ve onu tasdik ve İmza etmek Üzere imiş. Ekonomik bir istikrar yaratacak bu hâdisenin gecikmesi Pariste hoş katşılan- mamıştır. Diğer taraftan yine Suriye hükümeti ile onun top- raklarından geçecek bir petrol borusu için anlaşma yapılmış, onun da kabulü bir gün mes'e- lesi imiş., Yine Parise göre bu tebeddül İsrail hükümeti ile 5 pılmakta olan mütareke konuş - malarını da savsaklayacaktır. Diğer Arab memleketlerindeki akisler de daha ziyade hayret ifadesi taşımaktadır. Ankara mahfilleri Suriyenin sırf dah'li bir mes'elesi ile şu veya bu şe- kilde meşgul olmağa pek lüzum görmemektedirler. — Maamafih ki Türk sefiri dün iki de- ikümet darbesi kahramanı Albay Hüsnü ile görüşmek fır - satını bulmuştur. Suriye halkı bu oldu bittiyi karşılamış, Üniversite gencl'ği ve halk kütleleri Şam sokaklarında yeni adamlara sa- mimiyet ve teveccüh gösterileri yapmıştır. Bazı mahfillerde gu nokta te- barüz ettiriliyor ki, Suriye or- dusu, İsrail hükümeti ile, yapı- Jan savaşta Mısır ordusu göbi n olmamıştır, bir hezime- te uğramamıştır. Binaenaleyh aşağı yukarı Mısirin - şartlarile veyahut ona benzer şartlarla bir mütareke yapmağa —mecbur ve mahküm değildir. Bu şayia doğ- ru ise Sam inkilâbının hayli u- zun akisleri olacak demektir.. Esasen İsrail ile mütareke ya - pan Mısırlılar da görünürde mü- tarekeyi kabul etmekle — bera- ber için için bu askeri anlaşma- dan memnun — değillerd'r. He le Mısırdaki halk - kütlele- ri, Misir. ordusunun ağır ma; Iühiyetinden hâlâ haberdar de- ğildir. Binaenaleyh - bu cihetler ordunun terhisinden sonra halk- ca anlaşılınca hoşnutsuzluk ve mağlübiyet'n intikamı alınmas: istekleri yapılacaktır. Bu itibar- la İsrail devleti ile bir sulh ya: pilsa da Arab devletlerin'n bilâ- hare bu muahedeyi yırtmak irin #mkân ve fırrat aramaları ihti - mali çoktur. Böylece Ortaşark. ta sükün ve emniyet kolay kolay geri gelmeyecektir. İngiliz-Mısır anlaşması Mısır hükümeti İngiltere ile alacaklı olduğu külliyetli sterlin hususunda bir anlaşmaya var- mıştır. Bilindiği gibi Mısır hükü meti harb esnasında İngilizlere mal ve iptidat madde satmış ve bu yüzden cok alacaklı bir der let olmuştur. İngiltere stertin tasarrufu için Mısır'a olan bor- cunu ödemek istememiş ve pa - raları bloke etmiştir. Şimdi bunlardan bir kısmımı (18) mi yön İng'liz tcalık kadarını s: best bırakmıştır. Biraz sonra bir miktar daha (12) milyon daha serbest bırakı- Jacaktır ki, bu suretle Mısır hü- Kkümeti sterlin sıkıntısı çekmek- ten kurtulacaktır. Kahire hükü- meti alacaklı olduğu mebaliğ karşılığında kend'sine para de- Bil fakat Süveyg kanalı hissele- rinden bir kısmının satılmasını da istemiş idi. İngiliz hükümeti- «HAZI Yazan: KADIRCAN Dediler. Hazreti Ömer halife- ye gidip bu teklifin kabulünü ri Ca etti. Ebu Bekir bir an bile te- reddüd etmeden cevap verı — İmkânı yoktur; Müslüman lığın hükümlerini biz koymadık, Allah koydu; Allahın koyduğu nu kaldırmak olmaz. — Vermezlerse ne yapılır? — Kılıç çekilir. —.L ilâhe illallah Muham- meden resulüllah diyenlere na- sıl kılıç çekeriz? Hazreti Pey- gamberimiz — buyurmuştur. ki «Ben Allahın birliğini ve Allah- tan başka tapacak olmadığını tasdik ve ikrar ettirinceye ka- dar halk ile savaşmak emrini aldım; Bi bunu diyenler kanlarını mallarını kurtarırlar ve he- arı Allah Üzerinedir.» Ebu Bekir cevap verdi: - Hazreti Peygamberimiz göyle buyurmuştur: — «Lâilâh illâllah, diyenler mallarını ben- den kurtarırlar, lâkin Allahın haki ni vermelidirler; zekât Al- lahın hakkındandır.> -| (Kudret) gazetesine verdiği de- Tito şikâyete bcîıîd' Kominformun iktisadi baskı yaptığıni söylüyor Belgrad, 1 (A.P.) — Dün ilk defa olmak üzere Yugoslavya, Rusyayı giddetli ve haşin bir şe- kilde mareşal Tito hükümetini de virmek için kominform'un giriş- miş bulunduğu teşebbüslerin bir kısmını teşkil etmek üzere ikti- sadi bir baskı fcra etmekle itham | etmiştir. Borba gazetesinin neşretmiş ol duğu bir baş yazıda şu hususlar belirtilmektedir: Yugoslavya, müsavat — kaidesi üzerinde diğer Doğu Avrupa mem leketleriyle ticaret yapmak iste- mektedir. Yugoslavya, iktisaden| batıya meyledildiği hakkında Ko | minform iddialarını şiddetle red, eder. Doğu Avrupa memleketle- ri Yugoslavyadan çok daha faz- la Batı Avrupa ile ticari münase- betlerde bulunmaktadırlar. İZMiT | Halkevi Alkoll, içki satışından vazgeçildi İzmit 1 (Telefonla) — İda- re kurulunun kararile içkili bir gazino haline getirildiğini evvel ce bildirdiğimiz şehrimiz Halke vi gazino ve büfesindeki hafif alkollü içkilerin satışı vali tara- fından kat'i surette menedilmiş ve büfe raflarında bulunan içki sişeleri alınarak yerine şurup şi geleri konulmuştur. Hikmet Bayurun Vaşington elçisi olacağı haberi doğru değil Ankara, 1 (Telefonla) — Bu- gün bir İstanbul gazetesi baş- kentte dolaşan şayialara istina-| den bazı haberler vermekte ve bu arada Millet Partisi genel baş-| kanı Hikmet Bayur'un Vaşington | büyük elçiliğine tayin edileceğini | yazmaktadır. Bugün kendisile görüştüğüm Hikmet Bayur bana, bu haberin | çıktığı gazetenin tarihine bakma- mı hatırlattı ve ancak bunun (1 nisan) aldatması — olabileceğini söyledi. elinde kanalın aksiyonların- dan (176,000) tane vardır. Bun- lardan bir kısmını bugünkü piya sa fiatına Mısır - hükümetine | borcuna mukabil devretse Kal re, çok memnun olur. Çünkü böylece kanal üzerinde mali ba- kımdan da bir hâkimiyet te eder, fakat Londra bu tesviye şekline hiç yanaşmıyacaktır. Atlantik paktına dair Necmeddin Sadak pakta dair meçte çok mütereddit ve çekin- gen davranmıştır. Pakta — niçin alınmadığımlızı izah — edememiş ve İtalya'nın ithal edilmesini de tefsir edememiştir. Rusya — ile münasebetlerimizde herhangi bir değişiklik olmadığı da anlaşıl - mıştır. Meşhür. Ulus'un fıkrası Frank ..? on lg mı “Yend Madrid, 1 (A.A.) «Afp> — Za- feri kazanıp iktidara geçmesinin 10 uncu yıldönümü münasebetile İspanyol halkına hitaben radyo ile yayınladığı mesajında general Franco, ezcümle demiştir ki: Bir çok hâdiseler cereyan eden son 10 sene içinde kazandığımız zaferin önemi büsbütün artmış- tır. Yaptığımız mücadele esnasın da yendiğimiz düşman, bugün bl tün Avrupa kıtasını tehdid etmek tedir. Marshall plânına temas Franco, Şöyle demiştir: Eğer Marshall plânı, sınıf mü- Benelüks devletlerinin deniz manevrası Londra, 1 (AP) Brüksel Paktına dahil deniz devletli 30 hazirandan 8 temmuza kadar karma deniz manevraları — yapa- cakları bugün İngiliz Amirallik Dairesinden tebliğ edilmiştir. Bu manevralara İngiltere, Fran sa, Hollanda ve Belçika hava kuv, vetlerinin de iştirak etmeleri bek- lenilmektedir. Derinceye yardım malzemesi geldi İzmit (Telefonla) — Alla ad- h bir Amerikan vapuru Derin- ceye yardım malzemesi getirmiş tir. Kamyon ve yedek parçalar - dan ibaret olan malzemenin tah- liyesine bugün başlanmıştır. Üç Milletyek seçim mazbalası eden in inin komisyonda incelendi Ankara 1 (Telefonla) — Mil- letvekilleri mazbatalarını incele- yen komisyon Giresun Milletve- ili Tevfik Eke, Ordu Milletve- kili Anif Onat ve Erzincan Mil- letvekili Rauf Bayöne hakkında yapılan gikâyetleri incelemiş ve |adı geçen Milletvekilleri mazba- taları için yapılan şikâyetleni va rid görmüştür. Rapor, Pazarte- si umumi heyete arzedilecektir. nbul balıkçılarının müracaatı Ankara 1 (Husust) — İstan- bul balıkçıları Ticaret Bakanlığı- na bir telgraf çekerek Yunanis- tanla yapılacak olan yeni tica - ret anlaşmasına — tuzlu balıkla girgzun da döviz mukab'li ihraç edilebilmesi kaydının ilâvesini is temektedirler. Devlet Operası bu akşam temsillere başlıyor Ankara 1 (Hususi) — Dev- let tiyatrosunun cumartesi akşa- mi Rossini'nin Sevil Berberi ope rasile perdesini açması kesinleş- miştir. Holivud'un en güzel kadını ve WALTER PİDGEO! gibi sinemanın üç büyük cağı zannettiği da imza sahibine mal edilerek kapatılmak istenilmiştir. DIPLOMAT RETİ ÖMER KAFLI Hazreti Ömer cevap bulama- di ve Ebu Bekir ilâve etti: — Allahın resulüne verdikle- 'n bir devenin dizi bağın bi le eksik verseler bu eksik uğru na savaşırım, Elçiler gittiler, Bununla bera ber halife ve İslâm devletinin ileri gelenleri, vakit kazanmak Üzere, türlü kabile reislerile mektuplaşmıya karar verdiler, : Uıılwr.uâ.; yAğar bin Âs, Bah- reyn'den Medineye gelirken Ber Âmir kabilesinin şeyhine misa. fir olmuş; ikram görmüştü. Fa kat şeyh gizlice ona demişti kl; — Eğer Öğür ve zekât almak tan vazgeçmezseniz Arap kav mi size itaat etmez, Amr bin Âs eesur ve büyük bir komutan olmakla beraber vaziyeti fazla tehlikeli sanıyor- du. Kendisine Arabistan yarım adasının ne halde olduğunu sor dukları zaman; — Ummanda Deba kasaba- sından Medineye kadar hep or- dular kurulmuş! bir film, EN Tefrika No. 40 Dedi. Halk beşer onar kişilik gruplar halinde toplanmış, me- rak ve heyecanla konuşuyorlar« dı. Hazretl Ali, Osman, Abdu: rahman bin Avf, Zübeyr ve Sa- ad bin Ebi Vakkas da bir yerde toplanmışken Hazreti Ömer o- radan geçiyordu; onu görünce susmaları lzerine Ömer sordu: — No konuşuyordunuz? Kimse cevap' vermedi ve sus- makta devam ettiler, Ömer de- di kir Y Kureyg Uluları, kork- mayınız! Vallahi siz bir deliğe girseniz Arap sizin arkanızdan geliri Çünkü asırlardan beri Arap kabileleri üzerinde Kureyg kabi- lesinin sarsılmaz bir nüfuzu var dı; Allahın, Peygamberini bu kabileden seçmesi de belki bu yüzdendi. Hazretl Muhammed öldükten sonra Kureyg kabilesi İslâmlıktan dönmüş olsaydı fe- lâket pek büyük olurdu. Yer yer kadınlı erkekli türe- yen sahte Peygamiberler, Arabis düşmanlar bugün Avrupayı tehdid ediyor, SARAY Sinemasında Tehlikeli Yolklar TÜRKÇE SÖZLÜ BÜYÜK FİLM BAŞLIYOR Bir kadın sebebinden küreğe mahküm olan ve geno kurtara- ve fakat ihanette bulunduğu bir kadın yüzünden kürekten kaçarken ölen bir erkeğin hayatını tasvir eden emsalsiz I un nutk cadelelerinden doğan grev ve Be- botaj hareketlerine son vermesey dt Avrupa'nın akibeti bambaşka olacaktı. Son olarak rejimde istikrarın temin edilmiş olduğunu bildiren Franco, sözlerini şöyle nihayet- lendirmiştir. Avurap'yı tehdit tehli- eden keler karşısında memleketin bir- lik olması zaruretini her gün bi- raz daha fazla hissetmekteyiz ve ne komutanlık — vazifesinden, ne ebeden kaçmıyacağıma Atinada gazeteciler | grev yapıyor | Atina, 1 (A.A.) «Afp> — Gaze te muharrirleri yarından itibaren |24 saatlik bir greve başlayacak- larını bildirmişlerdir. Muharrirler asgari olarak ayda bir milyon drahmi Ücret ve mz aşlarının şimdi aldıklarına nis- betle yüzde yirmi — arttırılmasını istemektedirler. Çin mütareke müzake- releri başlıyor Nanking 1 (AP) — Çin hükü- metini temsilen komünistlerle ba rışı müzakere edecek olan he- yet bugün uçakla Pekin'e varmış tır. Orme Londra, 1 Nisan (AP) — Os- manlı İmparatorluğunun eski Hu kuk müşavirlerinden Sir Orme Bigland Clarke bugün ölmüştür. Sir Orme 68 yaşında idi. Eşi Lady Clarke, New - Yorklu Alfred Ro- osevelt'in kızıdır. Nevyork şoförleri . grev yaptı New - York, 1 (A.A.) <«Afp> Taksi goförlerinin grev yapması yüzünden çıkabilecek herhangi bir hâdiseyi önlemek üzere ma- halli saatle perşembe günü gece yarısından itibaren New - York şehri sokaklarına 3000 polis me- muru dağıtılacaktır. Bir cenebi Albayın savcılığa müracaatı Ankara 1 (Telefonla) — Dün akşam bir ecnebi Albay, savcılı- ğa müracaat ederek evindeki hizmetçi kadının ölü olarak bu- lunduğunu söylemiştir. Zabıta memurları eve girdikleri zaman kapıyı mühürlenmiş olarak bul- muşlardır. Kapı kırılıp da içeriye girilin ce kadının uyanmağa başladığı görülmüş, hastahaneye kaldırıl- mıştır. Kadının — yanlış bir ilâç içtiği anlaşılmaktadır. u JOAN BENETT 'N — GEORGES RAFT yıldızı tarafından yaratılan kalkınma için Bir ayda 600 bin dolar yardım yapıldı Paris, 1 (A.A.) <Usis> — İkti- sadi işbirliği İdaresinden — bugün bildirildiğine göre, gubat ayı zar- fında Türkiye'nin 600,000 — dolar tutarında traktör ve tarım maki- naları satın alması için ödenek verilmiş ve bu suretle umum? ye- kün 100,000 doları bulmuştur. Ta rim malzemesi satın almak İçin bu ay zarfında bütün memleketle- re tahsis edilen meblâğ 7,500,000 dolardır. Balıkesir'de tarla yüzün- den cinayet İki kardeş pusuya di öldürüldü Balıkesir 1 (Telefonla) — Sın- dırgı Yaylacık köyünde bir cina- yet işlenmiş iki delikanlı amcala- Ti ve onun oğlu tarafından pusu- ya düşürülerek çifte ile öldürül- müştür Haber verildiğine göre Yayla- cık köyünden Süleyman ile oğlu Ali Yılmaz Süleymanın kardeşi Musanın oğulları olan Şerif ve Hüseyine köy civarındaki çimen Mevkiinde pusu kurmuşlar ve av tüfeği ile vurarak öldürmüşler- dir. Maktüllerden ikisi evli ve ço cuk sahibidir. Şerif askerden ye- ni dönmüş, Hüseyin ise henüz as- kerlik çağında idi. Cinayete bir tarla sınırı meselesinin sebebiyet verdiği anlaşılmaktadır. Yakala- 'nan sanık baba oğul adalete tes- lim edilerek tevkif edilmişlerdir. Bucakta, ekili arazi sular altında kaldı Bucak, 1 (Hususi) — Bugün- lerde yağmurların fazla yağma- sile Kestel gölü kabararak tah- minen yüz bin dönüm ekili ara- zi su altında kalmığtır, 'Tohumdan mütevğllit zarar iki yüz bin Era kadardır. Sular hâ- İâ kabarmaktadır. lerek Bu yıl iştirak edece- ğimiz sergiler Ankara, 1 (Hususi) Nİ- san ayı içinde Milano, Brüksol ve Liyon sergilerine katılmak I- çin ikişer kişikk heyetler seçil- miştir. Bu sergilerde tütün, in- cir, Üzüm ve derilerimiz - teşhir edilecektir. Daha şimdiden mal- larımızın değerini dikkate alan birçok yabancı memleketler mü- racaatta bulunmuşlardır. Bu ser gilerde alınacak neticelere göre sonbaharda Viyanada açılacak sergiye de katılmak için hazır- lıklara başlanmıştır. Mevlidi Şerif Merhum Halif Beyin — mahidu- mu Mustafa Seri 10,2.49 tarihinde | Tahmeti rahmana ” kavuşmuştur. Karkınci” gününe — tesadüt. eden 344,949 pazar günü öğle namı dan sonra Süleymaniye camisinde mevlldi geriti - Karaat . edilecektir. 'Yakından ve uzaktan tanıyan — ep, dost ve akrabaların, ayrıca — arzu eden bilümüm vatandaşların —ayni| aatte hazır bulunmaları rica olur | bütün konuşmalari — Biz, bucaklarca seçilen de- legelere kanunt tebliğleri — yap: tık. Bir gün evvel eski ilçe bağ- kanı Nazif Kanbay Süruri oca- ğında bir toplantı olacağını ilân etti.. Biz 12 aralık tarihinde İl merkezinin alt salonunda kon- gremizi yapmak için toplandık. 20 delegemizden ancak fiçü yok tu. 17 f hazırdı. Bu sırada kon- gre başkanının geçirdiği asabi bir krizden dolayı kongreyi ben 8ç- mak zorunda kaldım. Bu sira- da bir bucak hakkında itiraz olduğu bildirildi. Bu bucağa da- hil 5 delege de neticeyi bekliye- ceklerini — söylediler. — Bunlar Kumkapı bucağının delegeleri 1- diler, Bu sırada bir gürültü duy duk. Bazı arkadaşların da üstü- müzdeki salonda toplandıklarını öğrendik. Beraberce toplanma- mız hakkında tavassutta bulun- duk. Reddettiler. — İçimizde bu- lunan 2 delege de yukarıda bu- lunan 2 delegeye iltihak ettiler. Böylece 4 kişi ile bir kongre ak detmeğe kalkıştılar. Müthiş bir gürültü yapıyorlardı. Bu arada bir takım demirbaşları da tah- rip ettiler. Ancak gösterdiğimiz soğukkanlılık sayesinde bir ta- kım nâhoş hâdiselerin vukuunu önledik. Biz hakkımızdan tamn- mile emin bulunuyoruz. Yaptığı miz kongre tam mânasile meşru bir kongredir . (Bu sırada ha- riçten gürültüler ve müdahale- ler oluyordu.) Başkar — Hâşim Pekcan imzasile bir takrir var. Bu takrirde samlinin müdahale ve tezahüratına mi ni olunması rica ediliyor. Benım elimde bunu önliyecek bir çare ve vasıta yoktur. Bütün samiin den, kongremizin selâmeti na- mına sükünetlerini muhafaza et melerini rica eder Veysel Güven: — Ben Eminönü kongresi meş- ru mu, değil mi hususunda söz, söyliyecek değilim. Şu dakikada yapmakta olduğumuz kongrede dahi bir gruplanma ve taraf tut- ma hâdisesi mevcuttur. Dâva e- dilen dinleniyor, dâva eden din- lenmiyor. Ben hukukçu değilim. Fakat idam mahkümlarının bile son sözlerinin dinlendiğini biliyo-. rum. Âdil bir kongre yapmak id- dinsında bulunan bizler, nasıl o- lür da yalnız bir tarafı dinleriz? (Dışarıdan alkışlar... Brova ses leri) Bir tarafın kalbini kazan- mak için verdiğimiz kararla kar- Şi tarafı kırıyoruz. Evet, içimiz- de iki grup vardır. arkadaşlar. Birinci grup hakikatte karşı tara fın malı oldukları halde bizi bal- talamak ve yıkmak için içimizde bulunanlar ve çalışanlardır. Diğer Egrup da kendisine tarafdar topla- mak için çalışanlardır. (Bir çok delegelerin protesto- ları) Demokras de imtiyaz yok - tur arkadaşlar. Hiç bir imtiyaz | kabul edemeyiz. Bazı arkadaşlar için mutlaka seçilmek için sade- ce arkadaş toplamak için çabalı- yorlar? Kendi şahısları için çalı- şıiyorlarç (Protestolar) Bu, de- mokrasi dâvasına ihahettir arka- daşlar! (Şiddetli protestolar). Bu sırada Celâl Bayar gelerek locasına oturdu: Kemal Şanha (Eminönü): — Muhterem kongre - âzaları! Bugün burada bir dâvanın muha kemesini yapıyoruz. Veysel beyin kongreyi kundaklamak gayretleri boşa gidecektir. Kongre hakkın- da itiraz edenler itirazlarını tah- riren yapmışlardır. Bu müdafaa da meşrudur. Ben de burada bu- | tanın kabilelerini kendi tarafla- rına topluyorlar; onların beğen medikleri hükümleri kaldırıyor lardı. Hemen hemen Mekke ile Medineden başka yerde Müslü- man kalmamıştı. Müslümanlar korkuya düştüler; halifeyi ten- kido başladılar: — İşte kimse zekât vermiyor; Ebu Bekir zekâttan vazgeçse i- di ve Arapları hoğ tutsa İdi no kaybederdik? Dediler. Ebu Bekir bir an bi- 1o ümitsiz! müyor, göyle diyordu — Allahın resulü Hazreti Mu hammed: «Benden sonra Şam ve Acem ülkeleri, doğuda Türk batıda Cezayir hududuna kadar fetholunacaktır.» demişti, Medinenin üç kapısı vardı ve Üçü de açılıyordu. Halife bu ka- pılardan birine Hazreti Aliyi, 1- kincisine Zübeyr bin Avvamı, Ü- çüncüsüne de Talha bin Abdul- lahı birer miktar askerle koy- du; gece gündüz bekletti. İki ka bile baskına geldiler; Medineli- ler gehirden çıkıp - savaştıl. iğe ve korkuya düş- lar; Asiler onların develerini Ürküt- tüler ve hepsl gehire döndüler. Âsiler Hazreti Aliyi görünce hü cumdan vazgeçtiler; kendi kabl lelerinden imdat İstediler, Hali- fo gece bütün Müslüm lâhlandırdı; — sabah ranlıkta bir çıkış ya nları si- alaca ka- tılar; Haz- Bfradı allesi reti Ali ve Hazreti Ömer başta olduğu halde arslanlar gibi dö- vüştüler; mürtedlerden bir ço- ğunu öldürdüler. Diğerleri kaç- tılar, bu zafer Üzerine civar ka- bilelerin bazılarından — zekâtlar ve itaat haberleri gelmiye baş- ladı Üsame Suriyeden zaferle dön- dü; Ebu Bekir onu Medinede bı- rakarak kendisi askerle gehir- den çıktı; etraftaki âsileri dağıt tı; Zülfidda denilen yere kadar gitti. Oradan Arabistanın her tarafına birer miktar askerle komutanlar tâyin etti; her biri ne sancak — vererek — gönderdi. Kendisi de Beni Esed şeyhi 0- lup Peygamberlik dâvasına kal kışan ve — Bana Dünlün adında bir melek vahiy getiriyor! Diyen Tuleyha Üüzerine git - mek istedi; o zaman Hazreti A- M halifenin devesinin yularını tutti — Ey Allahın resulünün hali- fesi, nereye? Sana Peygamberi mizin Uhud savaşında söyledi- ğinl söylerim: — eKılıcını kınına sok, nefsinle bizi kederlendir « me!> Sana bir hal olursa va hi Müslümanlık bir daha düzel. mez, Dedi; diğer bir çok ileri g- len Müslümanlar da Aliyi tas- dik edince halife geri döndü, Nu yapacağım, Tuleyha üzerine Halid bin Veli- di gönderdi. Diğer yalancı Pey gamberleri ve zekât vermiyen kabileleri itaate almak için de Akreme bin Ebu Cehil, Amr bin Âs gibi komutanları yolladı. Halld, civardaki kabilelerden bazılarını siyasetle yola getirdi; onlarla beraber Tuleyha üzeri- ne yürüdü; Tuleyhaya — yardım eden Arap kabilelerinin başında Ubeyne adında bir bahadır var- dı, Harb başladığı zaman Tuk ha, Nevvar adındaki karısı ile beraber bir kenarda oturmuş, başına kilim örtmüştü, devesi yanı başında eğerlenmiş olduğu halde duruyordu. Ubeyneye: — Ben Cebraili bekliyorum; meleklerle gelip yardım edecek- tir, Dedi, Harb kazamlırsa: «Ceb- rail geldi!» diyecek; kazanıl - mazsa devesine binip kaçacak- tı Savaş son derece şiddetli idi; kılıç ve kalkan gakırtıları, kâ- firlerin nârâları, Müslümanla- rın tekbir sesleri çölün bu kıs- mıanı inletiyordu. Halid hem mü- kemmel dövüşüyordu; hem de durmadan yardımcı ku' lyordu. Ubeyne: D. Parti Istanbul Kongresi İ Bu yazı serisinde şimdiye kadar neşredilmemiş veriyoruz Em_iııünü kongresinin meşru olup olmadığı hakkındaki müzakere devam ediyor 1946 yılından beri Eminönün- de daima ihtilâflı kongreler ol- muştur. Bunun hedefi de aşikâr dır, Eminönü kongresine gelince, bu kongre tüzüğe tamamile uy- gun olarak cereyan etmiştir. Halbuki- Eminönü kongreleri her yıl ve bilhassa bu yıl yine muallel gösterilmak istenmiştir. Nitekim yalnız 4 delege ikinel bir kongre yapmıya teşebbüs et- mişlerdir. Eğer bu gibi usulsüz hareketlere imkân verirsek, açı- lan bu kötü çığrın önü alınmaz. Şimdi içimizden beş on delege ar kadaş buradan ayrılıp Beşiktaşta bir gazinoda başka bir kongre açmıya teşebbüs etseler bu kon- gre meşru sayılır mı? Böyle şey olur mu? Ortada bir tüzük var. Biz kanun için mücadele eden bir partinin evlâtlarıyız. Bu yolda gidersek her yıl bu şekilde hâdi- seler olabilir. Bu gibi ihtilâfların biricik sebebi istediklerini zorla seçtirmöktir. Demokraside böyle gey yoktur. Tekrar ediyorum, E- minönü kongresi, tüzüğe '*tam ri- ayet edilerek yapılmış bir kon- gredir. Partimizde ikilik çıkar - mak istiyenlere kongremiz lâzım gelen cevabı verecektir. Kenan Tunçer (Çatalca): — Her yıl kongre için İstran- j "ei Dahkeviç ve Şki. VAPUR İLANLARI VENSON LiNE 8/8 Charles Paddock 7/Nisan/949 Pire, Triyeste ve Nev - York için mal ve yolcu kabul eder. Tramsmarin İaveç vapur Kumpanyası s/sS SİWA 18/Nisan/949 Hamburg, Anvers, Roterdam ve Bremen için aktarmasız mal kabul eder. Staubo Line Şimali Amerika muntazam hattı HAV dimanımızda Beyrut İakenderiye Nevw - York için mal ve yolcu kabul eder. Yugolinya Adriyatik limanlarına Yu- goslav muntazam hattı 5/8 SOLİN Limanımızda Rijeka, Triyeste için mal ve cadan kalkıp İstanbula geldiği - miz vakit bu gibi oyunlarla kar- gılaşıyoruz. Yok Beyoğlu şunu is tiyor. Yok Kadıköy şurlu istiyor. Elimize hazır listeler, isimler ve- riliyor. Bu sırada ince penbe bir kâğı- da daktilo ile yazılmış bir takım isimler ihtiva eden bir liste gös-, terdi. Halk arasından takdir ve protesto sesleri yükseldi. Bir se: — Millet Partisinden... Millet Partisindendir. Kenan Tunçer: — İN idare kuruluna iki zabıt veriliyor. Orası bunlardan yalnız birini kabul ediyor. Niçin? Dışarıdan alkışlar. Kenan Tunçer: — Zabıtlar okundu. Dinledik. Onlara bakarsak onlar haklıdır. Ben dün iki tarafa mensup arka daşları dinledim. Kabahati gelin etmişler, kimse almamış. Öbür ta! rafa mensup arkadaşlar da bura- da bulunuyorlar. Onları da dinli-| yelim, Onların zaptını da okuya- hım. Bakalım ne olacak, İki tara, fın da hak dâvasını kabul etmek lâzımdır. İki tarafı da dinleme- den nasıl âdil olacağını kabul ede bileceğimiz bir karara varabili- riz? (Devamı var) Menkul Satış İlâni Kadıköy İera Memurluğundan: 948/502 Bir borçtan dolayı ” haciz olunup satılmasına karar veriten 500 Jira kiymeli Frigidaire markalı buz do Jabı birinci açık arttırma ile 84.040 tarihine rastlayan cuma günü sa - at 16 dan itibaren Kadıköy Moda Bahariye caddesi Bademaltı sokak No/A1 de satılacaktır. Bu arttırma da arttırma bedelinin mala konu- lan kiymetin 9675 şini — bulmadığı ikinci hazır bulunmaları lüzumu ilan olu: nür. kapalı zarf usüliyle eksiltmeyo leminde parasız verilir. Ankarada 2 ci. caktır. edinmiş kimseler olduklarına dat meleri veya muayyen vakitten tarzda iade — Cebrall gelecek! (Devamı var) derile birlikte en geç 11,4,10949 daki Genel Müdürlük merkezine I D. Demiryolları ilânları 4 — Eksiltme 20 nisan 949 çarşamba günü —saat İşletme binasında toplancak komisyonda yapıla- İsteklilerin ötedenberi bu işi Jeli teahhütlü olarak posta ile göndermeleri. Malzeme Kontrol Şeti Alınaca Devlet Hava Yolları Genel Müdürlüğünden yolcu kabul eder. Fazla tafsilât almak için: Galata eski Yolcu Salonu karşısında Frank han $ üncü kata müracaat. Tel: 44707/8 American Export Lines İncorporated, New-York Limanımızda bulunan EXECUTOR. Vapıru NEW-YORK için eşyayi ticariye yüklemektedir. Fazla tafsilât için - Galatada 'Tahir Hanında 2, ci katta Hayri Araboğlu ve Şsı. na müracaat. Tel: 44093-2-1. e Zegluga Polska S. A. GDYNILA 2 nisanda Ilmanımızda beklenen LECHİSTAN vapuru 5 nisanda eşyayi ti- cariye alarak BEYRUT - İS- KENDERİYE ve GDYNİA'ya haröket edecekti Fazla tafsilât için Galatada 'Tahir Hanında 3. cü katta Sçandinavıan Near East Agency l 1 acentalığına müracaat, Tel: 44993 ZAYI takdirde aynı yer ve saatte 114.549| — E.T,T. işletmelerinden 944 — yılı tarihine rastlayan pazartesi günü| aldığım hüviyet varakamı kaybeta artlırma ile satılacağından | tim. Bu defa yenisini alacağımdam taliplerin satış günü satış yerinde| eskisinin hükmü yoktur, Ticaret D, Lv, servisi 3 sicil Ne, Bedri Ergüm Çamaşır Yıkattırılacak Devlet Demiryoltarı Anaara 2 .ci işletlme homisyouunaan 1, — Ankara idaremiz servislerine ait takriben (48003) para gadan ibaret muhtelif cins çamaşırın $1.12.949 tarihino kadar ih. tiyaç hasıl oldukça dışarıda yıkattırılması ve Ütülettirilmesi işl Konulmuştur. 2, — Muhammen bedel tutarı (24689,80) yirmi dört bin beş yüz seksen dokuz Jira seksen kuruş ve geçlci inancası 1844,23 bin Bekiz yüz Jark dört lira yirmlüç kuruştur. 8. — Bu işe ait şartname ve sözleşme tasarısı komisyon kas 16,00 da kendilerine meslek ve —san'at ir ticaret veya esnaf odalariyle di« ğer resmi teşekküllerden her hangi birisinden verilmiş belgelere do eksiltme gününden en az yedi gün evvel Tüğüne yazı Ne müracaatla alacakları ehliyet vesikası ve — diger Kanuni vesikaları ile geçlel inancalarını ve tekliflerini havi zarf« Tarını eksiltme saatinden bir saat evveline kadar komlayona vere el işletme müdüre evvel komisyonun eline — geçecelt — 4149 — —i 656 sayılı kanunun 19. uncu maddesi dahilindeki (D) — cek veline bağlı açık (475) lira aylık Ücretli malzeme kontrol — gefli. ğine yüksek okul mozunlarından ve İngilizce lisan bilen bir mee mür alınacaktir. Memurin kanununun 8. inci maddesindeki evsafı halz — olan ve askerlik ödevini Xa etmiş bulunan isteklilerin ellerindeki belge- günü akşamına kadar Ankara, Üracaatları, — d182 a