5 Mayıs 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

5 Mayıs 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

a | | | b 5 MAYIS 1940 YENİ SABAH F. Kurtuluş - Cumhuriyet dâvası devam ediyor Dünkü duruşmada Fahri Kurtuluş da bulundu Rize Milletvekili doktor Fahri Kurtuluş tarafından matbuat ka Bunu hükümlerine göre neşredil- Şaesi icap eden tekziplerin neşre- dilmemesinden dolayı Cumhuri- yet gazetesi sahibi Nadir Nadi İle bu gazetenin yazı işleri müdü- rü Cevat Fehmi aleyhlerine açıl- mış bulunan dâvaya, dün asliye 10 uncu cza mahkemesinde de- Vam edilmiştir. Dünkü celsede de dinleyici ola rak kalabalık bir Üniversiteli grupu ve meraklı kitlesi salonu hınçahınç doldurmuş bulunuyor- lar ve dâvacı yerini; (mildahil e- larak duruşmaya alınan) doktor Fahri Kurtuluş ile vekili, avu- kat Halük Uluğ, dâvalı yerini de Yalnız sanıklar vekili; avukat Mahmut Even işgal ediyorlardı. Evvelâ gazete sahibi Nadir Na dinin Avrupaya gidiş ve dönüş tarihlerini bildiren tezkere okun- muş, müteakiben sanıkların sa- bıkası olup olmadığına dair alâ- kalı makamlara yazılan tezkere- ye hentiz cevap gelmediği tahkik edilmiştir. Bu sırada sanıklar ve- kili Mahmut Even —mahkemeye bir nüsha Meclis zaptı ibraz miştir. Doktor Fahri Kurtuluş; buna vaben, dâvanın bir matbuat 1 olduğunu, bu zabıtların usul bakımından mahkeme ile bir. İlgisi olmadığını, bunların ancak İleride ikame edilecek hakaret Gdüvasında mevzuubahis edilebile teğini söylemiştir. Bundan sonra yargıcın bir sor Busü üzerine dâvacı vekili Ha- Jük Uluğ da; geçen celsede sa- hıklar vekili tarafından ibraz e- dilmliş olan Bursa asliye ceza Mahkemesi ilâmının da bu hâdi- Be'ile bir ilgisi olmadığını söylei Miş ve cevabın (tekzibin) neşre- Gilmemesi suretile İka olunan Buçta sanığın Avrupada veya A- merikada bulunması — hakkında dahi yine kendisinin mes'ul tutu- lacağıhı ve bütün salâhiyetlerin Üzeriüde mündemiç bülunduğunu beyan etmiştir. Misal vererek de; kemesinde buna benzer bir hâdi- senin vukubulduğunu o — sırada Vatan gazetesi baş muhaffiri Ahmet Eminin Avrupada seya- hatte bulunması sebebile mahke- menin beraat kararı verdiğini, ancak yargıtay üçüncü ceza dai- resinin bu kararı bozduğunu ve bunun üÜzerine — muhakemenin mahkümiyetle neticelendiğini söy lemiştir. Bundan sonra Cumhuriyet ga- zetesinde çıkan yazılara Fahri Kurtulüş tarafından verilen ce - vapların yazıların iki mislini ge- çip geçmediğinin önümüzdeki cu martesi günü saat 11.30 da bir. ehlivakuf tarafından tetkik etti- rilmesine ve duruşmanın 11 ma- yıs çarşamba günü saat 10 da de- vam olunmasına karar verilmiş- tir. Sadak tekzib ediyor — Baş tarafı 1 incide — dışarıya çıkmamaktadır. Sadak, bu sebeple, Ankaraya avdetini bir kaç gün tehir etmiş bulun -« maktadır. Kendisinin cuma günü uçakla Londradan Türkiyeye ha- reket edeceği anlaşılmıştır. Türkiye Dışişleri Bakanı, sıh- hati dolayısile -istifa edeceğine dair Ankaradan buraya gelen ha- berleri bugün yalanlamıştır. İsrail'in Birleşmiş Milletlere alınması - teklifi Londra, 4 (B.B.C.) — Birleş: miş Milletler siyaset komitesi, bugün, İsrail hükümetinin Birleş miş Milletlere üye olarak alınma sı teklifini müzakere etmiştir. Mı sır delegesi teklife itiraz etmiş- tir. Cenubi Amerika delegeleri ise İsrailin Birleşmiş Milletlere alınmasından evvel Kudüsün bey nelmilelleştirilmesini teklif etmiş lerdir. Müzakereler devam etmek İstanbul 8 üncü asliye ceza mah | P. Parti Istanbul Kongresi tedir. Bu yazı serisinde şimdiye kadar neşredilmemiş bütün konuşmaları veriyoruz Ş —Rapor baştan başa yersiz öğünme gayretlerile doludur Fâyii,?““"”' ni Muzaffer Şahinoğlundan sonra, Belâmi Helvacı oğlu, Misbah U- Tas ve daha sotirfa da Ali İhsan Babis söz aldılar, İl idare heyeti Taporumu mühtelif noktalarından #iddetle tenkid ettiler. - Bilhassa| (Ali İhsan Şabis yaptığı uzun ten kidlerde il idare heyetini becerik-) izlikle itham etti. Bir ara şu söz, leri söyledi: » «— İlidare heyeti raporu baş tan başa yersiz öğünmeler ve baş kalarının başarılarını kendilerine maletme: gayretleri ile doludur. Manmafih bu raporun 6 ıncı say- faşında il idare heyeti kendi ku- Burunu itiraf ediyor. İstanbul gi- bi bir gehrin il idare raporunut daha zengin olması temenni, p liyor. Bundan daha büyük ,bir i- tiraf'olur mu? Şu halde sandal- ye hırsı neden gösteriliyor? Ni den başkalarına imkân verilm istenmiyor da bir takım listeler hazırlatılıp dağıtılıyor? Çekili - niz! Yerinizden ayrılmamak için uğraşmayınız. Yeniden seçilirse- fiz bile bunu kabul etmeyiniz.| Biz yeni zekâ ve gayretler bekli- yoruz, Ankaraya gikâyetler ol -| muş. Raporda bu noktalar hak- kında hiç bir bilgi yok. Sonra il idare kurulu Ankaraya çağrılmış. Hepsi toptan haysiyet divânına verilmişler. Böyle kimselerin va- zife başında kalmalarına imkân yoktür. — Böylelerine itimadımız. yoktur. Hattâ ayni şehsiyetler yeniden seçilseler bile bunu kabul stmemelidirler.; | Ali İhsan Sabisten sonra Vey-| Bel Güven söz alarak il idare he yeti raporunu © da şiddetle ten. kid etti. Bilhassa idare heyeti- nin bir çocuk yuvasına yardım e- dişi üzerinde durdu. Bu çocuk yu yasının açılış resmini valinin yap Ması üzerinde durdu ve öğle ta- tili verildi. Öğleden sonra kongre açıldı. Yoklama yapıldı. di B — Kongremize senbolik bir tel graf gelmiştir. Okuyorum «Demokrat Parti kongre riyase tine,.. Kongrenize başarılar dile- riz> imza «Hasso ile Memo: Bu telgraf alkışlarla kar d Bunu müteakip rapor hakkın. da' Alâeddin Nasuhioğlu, avukat Hayri Caman, Hasan Gülçür, Kâ Rükneddin, Âvif Hanoğlu, Ertuğ- rul Adalı, Cevdet Özgür, Fikret Karakoyunlu, Ali Çekiç konuştu- İar. Her biri idare heyeti raporu nu muhtelif noktalardan tenkid ettiler. Tavsiyelerde bulundular. Daha sonra beşer dakikalık ko- nuşma zamanı kabul edildi. Bu Befer de Enver Safder, Muzaffer Erer, Ekrem Yalçında; Kenan Tunçer ve Muammer 'akı Doktor Mükerrem Sarol, Misbah Uraz, Haydar Berkman, konuş - tüktan sonra yapılaf tenkidlere Abdurrahman Münip' cevap ver- di. Abdurrahman Münip sözleri- ni göyle tamamladı: — Tİş başına geldiğimiz zaman ortada sert bir hava vardı. Biz e- sas itibarile bütün kuvvetimizi bu bert havayı yatıştırmak ve bir birlik tesis etmek yolunda harca dık. Bu iş muvaffak olmuştur ar kadaşlar. Bizi yıkmak isteyenler muvaffak olamamışlardır. Muh- telif kongrelerde ileri sürülen di- leklerle de elimizden geldiği ka- dar meşgul olduk. Mümkün olan şeyler yapılmıştır. Hemen şunu da itiraf edeyim ki her şeye rağ- men bu işler çok daha mükem- mel bir şekilde yapılabilirdi. Se- çimlerde iş başına bunu yapabile cek olanları getirmenizi rica ede rim arkadaşlar! Başkan bundan sonra raporu reye koydu. 66 reyle rapor kabul edildi. Abdurrahman Münip — Bir demokrat için en büyük ikâfat bu şekilde karşılanmak- tadır. Bütün arkadaşlara teşek - kür ederim Bunu müteakip Salâhaddin Gü vendiren mali raporu okudu. Bu- nun hakkında da V Güven, Alâeddin Nasuhioğlu, Salâhaddin Kafkasdağ, Orhan Berksoy, Fah | reddin Sayımer, Kâzım Yurda - kül, Arif Hanoğlu, Seyfullah ko- nuşarak tenkidlerini yaptılar. Ni- hayet mali rapor da reye konarak kseriyetle kabul edildi. Bundan sonra seçimlere sıra ldi. Neticede Abdurrahman Mü nip 64, Emin Nihat Sözeri 61, Sa haddin Güvendiren 64, Sait amil 58, Esat Çağa 54, Zeki Ri- örel 48, Kâzım Yurdakul 40, A İh man 38 rı Sabis 39 ve Hayri Ya- idare heyeti Fen işleri müdürlügün- de bir kavga — Baş tarafı | incide — lundukları bir sırada Karaköyde Bmek handa üçüncü kat 1 - 2 numarada yazıhanesi - bulunan müteahhit Tarık Turkan ile mü- teahhit Reşat Gönülün kardeşi Ferit Gönül arasında cereyan et miştir. Müteahhit Tarık Turkan dayak yediğini ve bu dayağın fen 'işleri alâkalı müdürleri tarafından mü rettep olduğunu iddia etmekte ve bunun Erenköyde inşasını ta- ahhüt ettiği 3608 liralık bir yol inşaatından ileri geldiğini söyle- mektedir. Müteahhit Tarık 'Turkanın ver diği izahata göre, kendisi geçen yıl bu inşaatı almış ve tamamla- mıştır. İnşaat — bittikten — sonra) fen işleri müdürlüğü ortaya bir münakasa meselesi çıkarmış ve müteahhit Reşat Gönülü de bu i- eş dahil etmek İstemiştir. Bu yüzden arada bir ihtilâf çıkmış ve başta fen işleri müdürü Nuri olduğu halde kontrol mühendisi Baki ve mühendis Arif ve müte- ahhit Reşat Gönül ile bir olup Tarık Turkana bir daha fen işle rine uğramamasını uğrarsa da- yak ataçaklarını söylemişlerdir. Evvelki gün yollar müdürü Sa- di kendisine telefon etmiş ve: <— Saat üçte gel de senin pa- ranı vereceğiz!> demiştir. Tarık o Baatte fen işleri mü- dürlüğüne gitmiş, müdürün oda- sında oturup yanında bulunan fen işleri müdürü, yollar müdü- rü, kontrol mühendisi Baki ile konuşmakta iken mühendis Re- şat Gönül kardeşi Ferit arkasın- dan yavaşça gelmiş ve yumruk- lamaya başlamıştır. Ferit, Tarıkı bir hayli yumruk ladıktan sonra sıvışıp kaçmış, Ta Tık da polise haber vermek için dışarıya çıktığı zaman müdürler mesai saatinden evvel makamla rını terkedip gitmişler ve dün öğleye kadar da makamlarına dönmemişlerdir. Alâkalılar ne diyorlar? Bu hususta kendisile konuştu- ğumuz belediye rels muavini S: it Koçak şunları söylemiştir. — Böyle bir hâdise oldu, Fa- kat bu iki müteahhit arasında 0- lan bir kavgadan başka bir şey de ğildir. Bize de bu hususta müra- caat edildi. Ne yapabiliriz? Biz de geğer bir şikâyetiniz varsa a- lâkalı makamlara müracaat edin diye cevap verdik.» Belediye fen işleri müdürü Nu ri de bu kavga hâdisesi etrafında bir arkadaşımıza telefonla verdi ği cevapta, kendisinin hâdise es- sunda, odada bulunmadığını hâ Hind Bale köy'eti dün uçakla geldi (Baştarafi 1 incide) <— İstanbula gelmek bizim için bir rüya idi, Her zaman — bunun tahakkukunu beçliyorduk. — Daha mektep sıralarında iken Atatür - kün inkilâplarını yakinen takip edi yor ve ona mukaddes Mahstama Gandi nazarı ile bakıyorduk... 1947 den beri dolaştığımız Avru- PA, klâsik danslarımızı çok iyi kar Şiladı. Bizim dansımız daha ziya - de filozofik fikirleri hareketlerle ifa de etmektir ve Avrupa dans anla- yışından bambaşka, derin bir ifade Si yardır, Ecdadımızın - yadigârı olan — bu raks da vücüdün bütün adeleleri faaliyettedir ve her el harexeti bir mânâ taşır,i Ran Gopal önümüzdeki hafta 1 çinde “Şehir Dram - tiyatrosunda (Hindistanda 'Tiyatro) mevzulu bir! Konferans verecektir., TAKVİMDEN BİR YAPRAK: Zarf ile mazruf — Baştcrafı 1 incide — bi diğer tiyatrolar, tiyatro hareke- tinin kuvvetli tezahürüne sahne o- lurlar, Buna mukabil biz burada — d Marals trupunu, (Atlas) sinomasın- da seyrettik. Öyle bir bina kI iyen tiyatroya müsalt değil... rümdo bu kadar sağır bir sahne gör memişimdir. Beşinci koltuk. sırasın da sahneden birşey anlamıya imkân yok. Acaba birdenbire bana bir sa- Kırlık mi ârız oldu? Korkusile ya- nımdakilere sordum. İçlerinden bi- riz «Eğer piyesi okumamış olsay- dim, eserin movzuunu bile anlaya- mayacaktım!> dedi. Ya koltukla- rin rahatsızlığı?! Yemek üstüne buraya — gidenler, oturdukları za- man mideleri çenelerine kadar yük- Beldiği için oynanan piyesten ziya- de midelerinin — hazım — faaliyetini dinleyebilirler. Burası bir tiyatro — binası değli, alabildiğine seyirci doldurmak ve © nisbette kâr temin etmek için bir ticarethane, (Atlas) sinomasında Fransız tru- bunun vordiği piyesleri — seyretme- dik; sadece heyecanlı artistler ta- canavarının Adapazar muhakemesi — Baş tarafı 1 incide — Basri: — Ben Asımı öldürmedim, onu tanımam ve Beynevit köyüne de hiç gitmedim, dedi. Başkan, Senin hapishaneden firar ettiğin senelerde Beynevitte ya- şadığın söyleniyor. — Ben kaçakken dağlarda, or- manlarda yaşadım, Beynevite hiç gitmedim — Amma sen çentilmen bir gençsin, dağlarda ve ormanlarda nasıl senelerce yaşarsın. — Ben Insanlardan - kaçıyor- dum. Onun için dağ ve ormanlar da yaşadım. Ancak yiyecek teda- riki için köylere Iniyordum, de- di. Asım Kıyıcıyı öldürdükten son ra cesedi üzerine bıraktığı mek- tubu ve diğer kimselere gönder- dAiği tehdit mektuplarını başkan, Basriye gösterdi. Basri bunları da inkâr etti. Bundan sonra salona alınan ta mık Mustafa Özkap: — Asım bana birkaç defa ge- lip, Basri Ersoy beni öldürecek diye dert yandı! Asımın ölümünü müteakip jan- darmalar Basriyi köy içinde a- raştırırken muhtar sıfatile ben de hazır bulundum. Bundan kuş- kulanan Basri, iki gün sonra ba- 'na bir tehdit mektubu gönderdi. Bundan sonra saat 12 olduğu İçin celseye ara verildi. Öğleden sonra açılan celsede, llk olarak tanık Saip Kök dinle- nildi. Bunu müteakip salona alı- nan diğer tanık Mehdi Kap: «— Kardeşim Münif Kapa, A- Bım Kıyıcı bir gün gelerek Basri Geyve yolunda bir otobüs vura- cak. Yardımcı arıyor, sen de gel. İyi hisse var, demiş. Kardeşim bunu kabul etmemiş, Geyve yo- lunda meşhur soygunculuk aka- binde kardeşim bu hâdisenin fa- ilerinin Basri ve arkadaşları ol- duğunu zabıtaya ihbar etti. Bu- nun Üzerine Basri, kardeşimi öldürmeği kararlaştırıyor. - Bu- gün tarif edilen eşkâl tipinde, genç bir adam evimiz civarında rastlayınca bunu kardeşimi ö dürmek istiyen meşhur Basri ol- duğunu anladım. Takip ettim: Köyle berber Kâmilin evine gir- di. Jandarmaya haber verdik. Ge len jandarmalar evi “sardılar, Basri bu muhasarayı yarmağa te gebbüs etti. Atılan kurşunlara rağmen salimen kurtuldu. Bu sırada Basri hiddetle yerin- den fırlayıp şahidin üzerine doğ ru yürüyerek: l — Böyle bir cahil adamın söz lerine inanarak bana hüküm ve- recekseniz hiç uğraşmayın, İda- mumal istiyorum Iİdamımı. Hem de Idam sehpasında Ipi kendim boy numa geçirmek şartile, diye hay Kirdı. Başkân Basriye Teskin ediel birkaç kelime söyledi. Basri tek- rar yerine oturmuştu ki gene da yanamıyarak ayağa kalktı; gar hide: — Allahsız herif, diye bağır- di. Başkan, bu defa Basriye ne- zaketini muhafaza etmesi — için ihtar etmesi üzerine: — Sayın başkanım, bu adamın konuşması yoksa işinize 'mi geli- r. Cinayetlerin — bulunamıyan faillerini hep bana yüklüyorlar, Basri çok hiddetli görünüyı du. Başkanın müdahalesine rağ- men susmiyan Basri — Ben haydut, katil değilim, asıl Kap — sülâlesi haydutlufu prensip edinmiştir. Bu haydut- luklarında da benim ismimi is- tismar etmişlerdir. Başkanın müdahalesine rağ- men gene susmıyan Basri, sanık Mehdi Kapın dinlenmemesini ve mahkemeden dışarı çıkarılmasını 1srarla istiyordu. Mahkeme baş- kanının çok sert bir ihtarı Basri- yi susturdu. Bunu müteakip Baarinin avu- katı Faslh, sanık Mehdiyi yalan- cilıkla itham edip tevkifini iste- di. Mahkeme heyeti bunu reddet- tL Bundan sonra dinlenen sanık- lar yukarıdaki ifadeye yakın şa- hadetlerde bulundular. Vaktin çok geç olması dolayısile duruş- ma 8 haziran çarşambaya talik edildi. Basri Ersoy hakkında açılan dâva adedi gün geçtikçe çoğal- maktadır. Belâmi Savaş Hendek civarında feci otobüs kazası — Baş tarafı 1 incide — maralı otobüs, saat 11,30 da Sa- rıbayır yokuşundan inerken hid- rolik freni patlamış ve otobüs virajdan uçuruma takla atarak yuvarlanmıştır, 'Tamamen parça lanan otobüsün yolcularından se kizi hemen ölmüş, diğer 28 yolcu- 'nun hepsi do ağır surette yara- lanmıştır Adapazarı Memleket hastahane uşacak durumda değildir tım Yurdakul, Orhan Berksoy, | Balâhaddin Kafkasdağ, doktor Mamıştır. - Millet Partisinin <Devamı Sa, 6 Sü. & de) Bina seçildiler. Kongi bu Suretle son verilmiş oldu. SON ve| Dün Beykoz rafından oynanan bir film seyre tikg hem de sossiz filmi ULUNAY Yaraları kısmen hafif olanlar Hendekte tedavi altındadır. Şo för de ağır yaralı olup Adapaza- € hastah sindedir. takımı Atinadan gekdi, resmimiz Beykozluları karşı Tıyanlarla Beraber gösteriyor. (Yazısı 5 inci Sahifede) Ağır yaralılardan 19 u | ne kaldırılmıştır. Yaralılar ko- | Bakanlar daha sakin olmalı (Başmakaleden devam) mecbur ve mahkümdurlar. Yok- sa her Bakan, Meclisteki sözle- rinden mes'ul olmayan milletve- kiline karşı feverau ederse işin sonu nereyo varır? Meclis riyasetinin de rece ihtiyatı İstilzam ettiğini kay detmeği zalt buluyoruz. Aynl celsede Feridun Fikri Düşünselin «heyecanlır müdahalelerde bulun ması ve hatibe behemehal şahsı- na dair olan sözünü geri aldır - makta ısrar eylemesi zaruri de- Şildi denebilir. Reşat Aydınlı şüp hesiz, sözlü soru behaneslle şuna buna çamur fırlatamaz, — Meclis riyasetindeki zata da «Galiba ken disi de bu işte alâkadar» diyemez amma onun bu ifadesi kendisine, tüzüğe uygun da olsa, söz hakkı verilmediğinden şekva yolile de elddi bir İsnad olmadığı zaten müzakerenin akış tarzından apa- çık anlaşılmaktadır. YENİ SABAH Yunan asileri sull_ı_ııgş_iııde Hükümet, tekli fi iyi karşılamadı Londra; 4 (B.B.C.) — Bu ak- gam Çekoslovakyanın hükümet merkezi Prağda konuşan Yunan, Asilerinin bir sözcüsü, Yunan s vil harbine son vermek için Bir- leşmiş Milletler nezdinde tegeb- büste bulunduklarını söylemiş - miştir. Bu teşebbüs, Çek Dış Ba- kanı vasıtasile Birleşmiş Millet- ler genel kurul başkanı Dr. E- watt'a gönderilen bir. telgrafla yapılmıştır. Âsiler sözcüsü: «Berlinde ba- rış yapılacaksa Avrupanın diğer taraflarında da barış yapılmama sına sebep yoktur» demiştir. Bu akşam Atinada konuşan bir hükümet sözcüsü, âsilerin de teklifini iyl karşılamamıştır. İranda Âyan Meclisi Londra, 4 (B,B.C.) — İran mil I meclisi, bir senato İhdasına ait tasarıyı bugün tasdik efmiştir, ni de- Asya Ensi e mensup 18 Amerikali şehrimize geldi Amerikanın meşhur <A'sia İns titute> mektebinin tertip ettiği seyahate iştirâk eden 18 kişilik bir grup dün hususl Amerikan uçağı ile şehrimize gelmiştir. Enstitünün müdürü olan kafile başkanı Mr, Arthur Upham Pope gazetemize şu beyanatta bulun - müuştur. «— Asya Enstitüsü 32 muhte- lif lisanda öğretimde bulunan ve Amerikalılara Asya hakkında malümat verip onlara Asya sa- natlarını öğreten bir enstitüdür. Talebeleri arasında Amerikanın tanınmış profesörleri, iş ve dev- let adamları vardır. Türkçe lisan öğretimine bilhassa Türk sanatı dersine çok önem vermekteyiz. Enstitünün oldukça- zengin - bir 'Türk sanatı müzesi vardır. Bu seyahatimiz çok acele ola- rak tertip edildiğinden bir çok İş adamları gelemediler. Kafilemiz 12 kadın ve 6 erkekten mütegek. kildir. Aramızda meşhur İngiliz şair ve romancısı Mr, Robert Payne, büyük bir Türk halı kol- leksiyonuna malik olan Mr, Mo. Mullan ve Amerikanın en yüksek allelerine mensup kadınlar var- dır. Sayahatimiz İran için tertip olunduğundan gehrinizde ancak bir gün kalıp Ayasofyayı ve Ev- kaf müzesini gezeceğiz. Yarın Bağdata hareket odiyoruz. Feci bir uçak kazası (Baştarafı 1 incide) dır, Uçağın parçalanması netice- sinde 27 yolcu ve 4 kişilik müret- tebatın hepsi ölmüştür. Kaza, İtal yan sivil havacılığının en büyük felâketlerinden birini, belki de en büyüğünü teşkil etmektedir. Yağmur ve fırtına altında al çaktan uçan uçak, Superga kilise sinin kulesine çarpmış ve derhal kilisenin avlusuna düzerek par- çalanmıştır. Milâno'dan Associated — Press ajansının bildirdiğine göre, ölüle rin listesi henliz resmen açıklan mamıştır. Torino kulübünün ida- recilerinden biri, Lizbondan uça: İğa binen oyuncuların İsimlerini almak için telefon beklediğini söy lemiştir. Matem nişanesi olmak — Üzere, İtalyan futbol şampiyona maçla larının durdurulması bahis mev zuu olmaktadır. getirilmiştir. Türkiyenin Avrupa konseyine alınması Konse, e kabul edilmemiz için prensip kararı verildi. Fakat karar daha sonra meriyete girecek Londra, 4 (AP) — 10 Avrupa devleti bugün Avrupa konseyi a- nayasası hakkında bir karara var mış bulunmaktadır. Görünüşe göre, henüz halledi lemiyen meseleler arasında Tür- kiye ile Yunanistanın, konseye ithâl edilmesi, teşkilâtının mâli durumu ve gene sekreterin seçi- mi yardır. TÜRKİYENİN DURUMU Londra, 4 (A.A.) «afp> — Ya- fı resmi kaynaktan bildirildiği- ne göre, Türkiye ile Yunanistan, prensip itibariyle Avrupa konı yine kabul edilmişlerdir. Fakat bu kabul daha sonra yürürlüğe girecektir. Londra, 4 (A.A.) <afp> Türkiye ile Yunanistan'in Av- rupa birliğine kabulleri hakkın- da (afp) muhabiri tarafından so rulan suale Sehuman gu cevabi vermiştir: eŞimdilik bu hususta size bir sey söyleyemem, Bu mesele he- nüz hazır olmayan bir tebliğe konu teşkil etmektedir. Bu met- nin kati şeklini tesbit için öğle- den sonra tekrar toplanacağız.» Dünkü Mecliste (Baştarafı 1 incide) maddenin kaldırılmasının doğru ola cağı mütaleasımı ileri sürdüler, Mu ammer Alakant iktisat tarihinden misal vererek hiç bir verginin yük sek nisbetle başlayıp azaltılmadı - Bını bilâkis yüksex nisbetin İnkişaf nisbetine göre azaltıldığını ileri sür, dü, Söz alan Maliye Bakari Ak- sal; bu meselenin gerek Meclisde ve gerek matbuatta esaslı bir mü- nakaşa konus yapıldığını ve ver - ginin ilk tatbik yılında 9025 zam. la alınmasının psikolojit fena te - sirlerinden bahsedildiğini kaydettik 'ten sonra göyle devam etti: Filhakika bu tefsir pek de hak. #sız addedilmez. Ancak biz bugün - künden tamamen farklı bir siste. me gidiyoruz. Bir vergi islahatı ya pıyoruz, Bunun ne kadar nazic bir iş olduğu meydandadır, Gelir ver; gisinin ne netice vereceği kati ola- rak malüm değildir. Bugün tatbik edilen Kazanç buhran — muvazene ve hava kuvvetlerine yardım ver. Bilerk gibi manzumenin yerine ko- nulan bu yep yeni sistemle vergi sisteminden kati bir adalet temin etmek hedefimizdir. Bu şekilde mü) kellefler daha tahfif edilmiş — bir vergiye tabi olacaidlardır. Bundan sonra Maliye Bakanı mütahassis -| larin verdiği rakamlara göre ge - lir vergisinin tatbik edildiği —anda 120 - 180 enllyonluk bir gelir ek - siltmesiyle karşılanacağımızı bunul kapatmanın güç olacağıı *zah et- ti dedi ki: Bunun bir zam olarak telâkki e- dilmeyeret kanunun kademeleri bir hafifletme geklinde tatbik edilmesi | geklinde telâkiti edilmesidir. 'Ko -| misyonla bu noktada Birleşeme <| diğime esef ederim, Büdçede beli- recek bu gedik karşısında onu 9625| bir kademe olarak trabul etmek rundayız, Asıl psikolojik aksi te - sir 9625 in bugün kabul edilmesi| değil tatbikata geçildikten —sönra tesls edilmesidir. dedi, Bakan #öz- lerini göyle tamamladı, Eğer ileri-i de bu zammı yeniden tesis etmek Zorunda kalırsaik bu mükellefe ye- ni bir külfet gibi gelir ve asıl - bu külfet onun ruhunda esaslı bir Infi ale sebep olur. Vehbi Sarıdalın Bakana itirazları Bakanın bu izahatına karşı ilk 1. tiraz eden Vehbi Sarıdal oldu Sarı- dal ben de Aadetleri konuşturaca Bim diye söze başladı. Dığ iç tica. retin inkişafı ile beyannameli mü- kelleflerin artacağını ve Maliyenin muhtemel açığı hesap ederken S. Rusya le Batılılar nihayet anlaştılar — Baş tarafı 1 incide — 12 de varılan anlaşcnaya dair - bir tebliğ neşredileceği de bildiriliyor, Vaşingtön 4 (AP) — İngiltere, Amerika, Fransa ve Rusya bugün Berlin ablukasının kaldırılması için bir anlaşmaya> varmışlardır. Amerika dişişleri bakanlığı tara fından bir beyanatla bildirilen bu Karar, abluka ve mukabil abluka 'nan kaldırılma tarihlerini ihtiva et memektedir. Neşredilen tebliğde şöyle denli - mektedir: «Bu güne kadar Berline konulan tahditlerin kaldırılması — hakkında bir anlaşmaya varıldığı söylenebi - lir, Abluka ve mukabil ablukanın kaldırılmasından kısa bir. müddet sonra, dört devlet dışişleri bakan - ları toplancaktır, Bu toplantıda ba kanlar, Almanyayı ilgilendiren me seftelerle, Berlinde ve - Almanyada xullanılacak para meselesini ince- leyecekterdir,> Şimdiye kadar varılan anlaşma, bütün ana meselelerini ihtiva eden prensip kararlarma aittir. Detaylar ilerde kararlaştırılacaktır Tebliğde şunlar ilâve edilmek - tedir Dört Büyük Devletin gayeleri, bu detayları bir. karara bağlamak ve perşembe günü Greenwhich aya riyle saat 12 de neşredilecek res- mi bir tebliğde bunları belirtmek lacaktır GENERAL CLAY'İN İSTİFASI sati 9620 vergi hosap ettiğini hal- buki bunu 9680 olarak. hesaplan ması takdirinde bu korkunun zall olacağını izah ederek dedi ki: Maliyeciler bir doktor ve bir a- vukatın vergi matrahini senede 4 bin lira olarak hesap ediyor Bir küçük şehirde bile bir avukat için yılda 4 bin lira gelir onu koru maz bir tabibe gelince günde 10 hasta enunyen etse ve beherinden 10 Ura vizite alsa günde 100 lira ay da 3 ve yılda 36 bin lira eder, Vehbi Sarıdalın bu Izahları Mec: ilede müsalt ve tasvipkâr karşı - fanıyordu, Bundan sonra söz alan hatibler maddenin kaldırılması lehinde ko - nuştular ve neticede maddenin itti fakla kaldırılmasına icarar verll - di. a Bundan sonra kurumlar vergi- sinin komisyona fade edilen ve vergiden istisnaları sayan 7 nci maddesinin müzakeresine geçil- di. Söz alan Muammer Alakant, bir hayır cemiyeti tarafından kurulmuş dahi olsa ecnebi kül- tür müesseselerinden de vergi alınmasını, aksl takdirde bunun kapitülâsyon sistemine doğru bir gidiş olduğunu söyledi. Kürsüye gelen Maliye Bakanı, bu meseleyi politik mahiyette mütalea etmenin doğru olmadığı- ni söyledi. Tekrar söz alan Ala- kant: «— Uşakta hususi bir serma- ye ile yaşatılan bir Türk lisesi- hin vergiye tâbi tutulması yanın da, bir hayır cemiyeti tarafından kuruldu diye bir ecnebi okulun vergiden muaf tutulması milli hisleri rencide eder, dedi. Kürsüye tekrar gelen Bakan, J0 | Alakantla anlaşma imkânı yok- tur, dedi. Bundan #onra madde — olduğu gibi kabül edildi. Ve tasarının 19 we geçici 3 üncü maddeleri ka- bul edildikten sonra kurumlar vergisinin birinci müzakeresi bitti. Ve bundan sonra 13 dakika a- ra verildi. İKİNCİ OTURUM İkinci oturumda, gezginci işler vergisi tasarısının komisyondan gelen maddeleri kabul edilerek ta sarının birinci görüşülmesi bitti. Bundan sonra vergi usul kanu nu tasarısının görüşülmesine baş landı. Bazı ufak tadiller yapıla- rak 13 üncü maddeye kadar ka- bul edildi ve saat 20 olduğundan oturuma son verildi. Hayat pahahlığı ve ihtikârla mücadele (Baştarafı 1 incide) nunundaki müeyyideleri kâfi gi müyorduk, Esnafa âzami 50 li- raya kadar para cezasile iki haf- tayı geçmemek üzere de dükkân kapama kararı verebiliyorduk. Şimdi ise Bakanlar — Kurulu Belediyemize milli korunma mev- zuatı hudutları içinde salâhiyet vermiştir. Bu husustaki Bakan- lar Kurulu kararnamesi hazırlan mış ve Cumhurbaşkanının tasdi- kine arzolunmuştur. Bir hafta içinde bu kararnamenin - tasdik- ten çıkarak Belediyemize tebliğ edileceğini ummaktayım. Bittabi bundan sonra derhal geçilecektir. Yeni kararnameye göre Bele- ye Daimi Encüm: ka zaruri gıda maddelerine narh koyabilecektir. Bu narha riayet etmiyen esnaf, cezasile beraber 3 aydan başlamak Üzere gittikçe artan hapis cezasile cezalandırı- lacaktır. Gıda maddelerine konulacak 0- lan narha esnafın riayet etme ni kat'i şekilde temin için kontrol teşkilâtımızı genişlet ğiz. Bundan başka, Ankarayı ziya retim esnasında, Hükümet ve Bütçe komisyonu tarafından bir cemile yapılarak Maçkadaki İtal yan sefarethanesi binası Beledi- yemize devredilmiştir. Bü binayı Vaşington, 4 (AP.) — Dün ge ce demeçte bulunan Başkan Tru- man Birleşik Amerikanın —Al- manyadaki askeri valişi General Clay'in vazifesinden istifasını ka bul ettiğini bildirmiştir. Berlin, & (Nafen) .. Amerl kan kuvvetlerinin Berlindeki ko- mutanı General Clay'in 15 ma- Tarelinden Istanbul 'Tıbbı Adlisine (Devamı Sa, 6 Sü. 4 do) yısta tekaüt olacağı bildirilmek tedir, wWwezmann, israne, — masış İsrail arasını la bir sulh anlaşma “Nevamı Sa: 5 Sü: 2 de) Konservatuvar yapmak tasavvı rundayız.> ali Cuma günü vilâyette bir basın - toplantısı yaparak, An- SAYFA : B Ameril kan tarımı BR, v yardımı vığ Tarım Bakamı Cavid Oral dünkü merasimde nutuk söylüyor (Baş tarafı | incıle) 'Törene saat 16 da Türk ve Ame- rikan Müli marşlarının çalnmnasile başlanmıştır, Bu arada Türk ve A. merikan bayrakları meydandaki geref direklerine çekilmiştir, Bunu mütcakip Tarım Bakanı Cavit Oral rat<rofon başına gele « rek bir konuşma yapmıştır. Bakan Cavit Oral, İkine$ Cihan harbindan Perişan çıkan Avrupa — milletlerini ekonomlk sahada kalkındırmak ve dünyada sosyal düzeni kurmak yo. Çında sarfettiği gayretlerden dola yı Amerikan milletine teşelkeclir et- miş; Türk çiftçi ve köylüsünün zme deni vasıtalarla teçhizine matuf Marshall plânı sayesinde istihsa - lin arttırılacağını kaydettikten son ra demiştir ki: <— Arkadaşlar, biliyorsunuz ki bugün (lk partisini karşılamakta olduğumuz birinci tranş'ın: tutarı 10.575,000 dolardır. Bu tranş için- Ge 1839 tarktör ve 477 biçerdöğer ve buna benzer bir çok ziraat mal zemesi vardır, Emin — olabilirsiniz kei, üç ay içinde tamamının ger « çekleşeceğini, beklediğimiz bu bi Tinci tranş'tan temin edilecek ve « Salt ve malzeme yeniliğe çok mül- satt olan ve Işini iyi bilen Türbe müstahsili tarafından çok güzel ve faldeli bir şekilde kullanılacaktır. Bu münasebetle, Türkiyenin zi. ral yapısında ve Millet Ekonomisin 'de büyük faydalar temin edeceğle ne Inandığımız bu Marshall plânım dan dolayı Hükümetim adına büyük Amerktan Milletine ve onun kud. retli Başkanma teşekkür etmeyi bir vazife sayar ve bu yardımı bü .yük bir memnuniyet ve - gükranla karşıladığımızı belirtmeyi arzı ee derim.> 'Tarım Bakanına Amerika adına Mr, Dorr mükabelede — bulunmuş, yapılan yardımın gayesini anlat « fıktan sonra, demiştir ki; <— Marshall Planı mucibince bu makinaları kabul etmekle Türxi« ye, gerek kendi kalkınma, ve ge « rekse Garbi Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri halklarına kar« g büyük bir emanet ve Mes'uliyet deruhte etmektedir, Faxat bu mes' üliyetli Işi de Jâyıkile başaracağıu 'na kati bulunmaktayım.» Müteakiben mikrofon başına gee len 'Amerikan elçisi ekselâns Wadea “worth, Tarım Bakanının, Türk « Amerikan dostluğunu anlatan ko « 1nuşmasından mütehassis olduğunu belirtmiş ve demiştir. ki: &— Türkiye ve Amerkca Birle « şik Devletleri, itimada, — dayanan bir dostluk bağı e yekdiğerine bağlıdırlar, Bu bugün için değil, daima böyle olacaktır. Trumanı dok trininin gayesi, dünyada pulluk ye rine kılıç değil; kılıç yerine pul « Tuğuh kullanılmasını temindir.> Bundan sonra, Norveç gemisin « Gen çıkarılan traktörlerle gösteri « ler yapılmış ve törene son verilmiş tir, VALİNİN DÜNKÜ KOKTEYL'İ Dün a«şam saat 18 de Park Otel de Vali ve Belediye Başkanı Lüt- fi Kırdar ve Bayan Kırdar tara . fından Tarım Bakanı Cavid Oral Marşal plânın Türkiyedeki idarecl si Mr, Russuel Dorr Ve garete baş Mmuharrirleri şerefine bir — kokteyi parti verilmiştir. Milli Piyango 23 Nisan keşidesi talihlileri Mülli Piyangonun 23,Nisan, çe « kilişinde büyük Ikramiye kazanan talihlilerden bugüne kadar Zirant Bankası Şubelerins veya Mülll Pi yyango bürolarına müracaatla pare larını alanlar şunlardır: 200.000 lira: — Nazilli'de Tarını Satış Kooperatifinde — müstahdem Şükrü Bayer. 50,000 Hira: İzmir Kemeraltı Kaş mir han 20 numarada — fotoğrafçt İsmail Halit Gökberk, 20.000 lira: Taşova Belediye mu hasebecisi Sırrı Petli, — Ayvalık'i Dere boyunda berber İbrahim İâle 10.000 lira: Ödemiş'te — tütüneü Galip Kaya ve Osman Yörük, An- kara'da Toprac Mahsülleri ” Otisl muhasebesinde —memür — Mehme Aktulyahıoğlu, 5000 Jira: Van'da bakkal Mu « hittin Diklci, Karahallı, Yeni Mas hallede dokumacı Abdullah - Oğuzi Samsun'un 19 Mayıs mahallesin de All Özay, Eskişehir — Elektrik Fabrikasında memur Osman Ko « Ankara'da Milif Savun. Müsteşarlı « cadoğan, ma Bakanlığı Hava gında çalışan ve fakat isminin yal yınlanmasını istemeyen bir. talih. Ü, Gölere'de Kuyumcu — Mehmed Uçar, İstanbul'da Heybelladada oturan ve fakat isminin — neşrini istemeyen bir öğretmen, —Anscara la Necati Bey caddesi — Gürakan apartımanında Mehmed Zekâi Gü rakan, İstanbul da Taksım Cumhu riyet caddesinde oturan ve fakat isiminin yayınlanmasını İstemoyen emekli Korgeneral, İstanbul Çen « hati hakkında daha et raflı izahat verecektir dur. Çünkü kompartımanlar, d birinci mevkilerde ne porda berlitaş Mahmudiye otelinde ia « gaat ustası Mustafa Yücel. amalı ve Tekelidir; Daş | (Devamı Sa, 5 hem varı