16 Mayıs 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

16 Mayıs 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ 16 Sahibi İdarer 1 Safa Kılıçlıoğlu Nuruosmaniye Nor 17 Tel adreslı «YENİ SABAHA MAYIS ' 1949 Sadakın A seyahatini tenkid Sadak,Bayara cevab veriyor. — * BTANBUL Telefoni 20705 11 inci Yıl, eni Sabah 83644 HÜRRİYET VE HAKKIN YILMAZ MÜDAFİİYIZ merika “C. Bayar, C. H. P. nin iç politikasını daha kuvvetle tenkid edebilmek için dış siyasetimizi de tenkide çalışmıştır,, İki Partinin | Görüşü % aşbakan, cuma günü, vi- lâyette seçim hakkında- ki düşüncelerini açıkla- mış İdi. Ertesi gün de Celâl Ba- yar ayni bahiste, Demokrat Par- tinin görüşünü Kayseride ifade etmiştir. Demokrat Parti başkanı man demeci, Şemseddin Günaltaya bir cevap sayılmak kabil değildir. Çünkü henüz İstanbuldaki beya- Natın metni Erciyeş dağının etek lerine kadar yetişememiş bulunu- yyordu. Maamafih bir cevap olsun yeya olmasın ara seçimleri ve u- mumi seçim hakkında muhalefet) partilerinden birinin fikri anlaşıl muştır. Bayar ara seçimlerine iştirâk etmek tarafdarı değildir. Bu dü- günce yeni değildir. Eldeki kanun emniyet verlci bir kalıba sokul- mayınca demokratlar her hangi bir seçime ve tabiatile bu arada ara seçimlere İştirâk etmiyecek- lerdir. Yalnız Başbakanın tadilât için muhalif partilerin fikrini sor duğunu ve neler istediklerini anla, mak arzu ettiğini Celâl Bayar da, teyit etmiştir. Yalnız Bayar, hiç de haksız olmıyarak, Halk Partili devlet adamlarını bu bahiste çok yavaş hareket etmekle itham et- Miştir. Hakikaten o kadar ince eleyip sik dokamağa niçin İhti- yaç olsun? Muhalefet partilerinin Müşinceleri ne olabilir? Hattâ her Türkün endişesi ne olabilir? Beçimi emin bir hale sokmak, mahut 1946 temmuz hâdiselerinin tekrarlanmasına meydan verme- mek... Bu İş için de o derece tah- kikata ve dünyanın dört köşe- sinden kanunlar tercümesine ih- Hiyaç yoktur. Başbakan İstanbulda — diyordu ki evvelâ ara seçimleri için elzem ve acele tâdilleri yapalım. Bir de- nemede bulunalım. Sonra, yüni Eylülden sonra da, daha —gümullü ve esas- ları tekrar elden geçirilmiş bir seçim kanunu hazırlıyalım. Ba- yar, bütün bu ameliyeyi boş ve beyhude saymaktadır. Halk Par- tisi yapmak İstediği şeyleri sür'- | atle tahakkuk ettirmekte çok us- fadır. Binaenaleyh bu derece ih-| tiyatlı harekete ihtiyaç yoktur. Önümüzdeki günlerde seçim em- niyeti için zaruri tâdiller yapılır | ve yazın kısmi değil tam ve umu- mi seçimlere — girilebilir. Çünkü memleket esasen geçen seçimler- den hiç memnun kalmadığını her | vesile ile açıklamıştı. Demokrat parti başkanının bu İsteği, bu ga- zetede, ötedenberi müdafaa etti- Kimiz görüşe, çok uygundur. İç Ve dış ahvalde az zamanda o ka- dar çok değişiklik olmuştur ki halkın reyine tekrar ve samimi bir surette müracaat etmek ve bu İşİ en kısa bir zamanda yapmak, gok yerinde olur. Yeni kanunu a. Ta seçimlerinde tecrübe etmek | Zaruri değildir. İntihabat tarihi- | ni ileri almak da, Cevdet Keri İncedayının bir aralık göstermek Istediği gibi, bir nevi emniyetsizlik | havası yaratmak sayılmaz. Çünkü bütün büyük Millet Meclisleri da- Ima müddetlerini doldurmadan kendilerini feshetmişler ve yeni seçim tarafdarı olmuşlardır. Halk Partisinin devamlı geleneği bu. haldir. — Binaenaleyh — seçimler bu yaz yenilenirse bunda an'ane- sine aykırı hiç bir gey yoktur. Maamafih şimdiki halde Halk Partisinin böyle bir harekete te- VesSÜl edeceğine İnanmak - çok CDevamı: 8a, 2 - sü. 5 ce) tanbul Cumhuriyet ; vcılığı Bâşyardımcılığına Hicabi Dinç tâyin edildi | Ankara, 14 (Hususi) — İstan- bul Cumhuriyet gavcılığı bag yar dımcılığına terfian Hicabi Dincin | tâyinine ait kararname tasdika iktiran etmiştir. Bu değerli ve tecrübeli adliye- €imizin yeni vazifesinde de başa- Yyüksek Necmettin Badak Celâl Bayar Bayar, Kayseri'den Samsun'a gitti Kayseri D. P. İl kongresi dün yapildı, Bayar, “Milletin iktidarı ele almasına kimse mâni olamıyacaktır, dedi Kayseri; 15 (Hususi gönderdiğimiz arkadaşımız Zihni Kanmaz bildiriyor) — Demokrat Parti Kayseri il kongresi, bütün partililerin iştirâkile bu sabah sa at 10 da Erciyaş kıraathanesin- de yapılmıştır. Kongre başkanlığına Kayseri milletvekili Fikri Apaydın seçil- dikten sonra yıllık faaliyet rapo- ru okunmuştur. Raporda, bilhas- sa idare âmirlerinin yaptıkları baskılardan, son zamanlarda ve- rilen türlü vâidlere rağmen iki ay evvel Tomgraza bucağı beledi ye seçimlerinde yapılan fazyik ve tehditlerden acı acı bahsedilmek- te idi. Raporun okunmasından sonra söz alan hatipler, il idare kurulu nu gerektiği gibi çalışmadığından dolayı tenkid etmişlerdir. Yapılan tenkidlere il başkanı Ali Riza cevap vererek; normal bir parti mücadelesi yapmıyoruz, Halk Partisi idareyi elinde tutu- yor, reylerimizi çalıyorlar, bu ka- nunsuzlukları irtikâp edenler çok yakın zamanda Türk milletine he Bap vereceklerdir; demiştir. Bundan sonra söz alan Kayse- ri milletvekili Kâmil Gündeş; 946 seçimlerinin acı hatıraları henüz unutulmadan — yeniden yapılan VDevamı: Sa. 3 - sü. 3 de) Selçuk Kız San'at Enstitüsünün Defilesi Dün Çapadaki Selçuk Kı rılar göstermesini temenni eder, ikendisine basarılar dileriz, di el emeklerile yapmış olduklı belerin bu muvaffakiyetik ve çeş itlk surette —— Dünkü hava şehitleri ihti falinden bir görünüş. . (Foto: Burhan — Yeni Sabah) Hava Şehitleri, merasimle anıldı Hava Banat Enstitüsünde eserleri gehitleri ihtil at 11 de Fatihteki (Kırık K: lar) Abidesi önünde bir dâvetliler dün defile nat- | yapmıştır. Demokrat Parti genel başkamı Celâl Bayar, evvelki gün Kayse- rideki mitingde verdiği nutukta, Dişişleri Bakanı Necmeddin Sa- dak'ın Meclisteki son nutkunun kendisini tatmin etmediğini söyle mişti. Şehrimizde bulunan Sadak, bu münasebetle malümatına mü- racaat eden gazetecilere şu deme ci vermiştir — Celâl Bayarın Kayseride mi- tingde dış politikamız hakkında söylediği sözleri gördüm. Millet Meclisinde geçen çarşamba günü dış politikamızı izah ettiğim S- rada muhterem Celâl Bayar Mec liste hazır idi. Çok arzu ederdim (Devamı: Sa. 3 - SÜ, & de) PASİFİK PAKTI Atlantik Paktına benzer bir anlaşma akdi için çalışmalara başlandı Londra, 15 (B.B.C.) — Avus- tralya Başbakanı Çifli, bugün, Atlantik paktına benzer bir (Pa sifik paktı) akdetmek için Bri- tanya, Avllstralya ve Yeni Ze- landa arasında çalışmalara baş. Tândığını “açıklamıştır. Amörika- nan, bu paktı da destekleyip des teklemiyeceği henüiz malüm de- ğildir. Merasime borazanın çaltığı ti i- #aretile başlanmı » aziz şehitleri- & Sayısı : 10 Kuruş BASUR MEMELERİNE KARŞI HEMORRA Dahilen de: (ELİKSİR ŞAHAP) Kullanınız. Atinada ikinci zaferini kazanan Türk Milli takımının santrh afı Bülend, Türkiye - Mısır maça nda bir Masır hilctümunu önlerken Türkiye: 2 - Yunanistan: 1 - Maç çok sert oldu, oyuncularımıza yumrukla tecavüzlerde bulundular Maçın tam tafsilâtını 6 ncı Spor sayfamızda bulacaksını I Nihayet açı Londra, 15 (A.A.) — (afp): Çinden alınan ve Çin komünist- lerile Kremlin komünistleri ara- sında sıkı İşbirliği gösteren ha- berler gitgide artmaktadır. Çin komünistlerinin ajansı o- lan <Yeni Çin Haberler ajansır bir harp halinde bütün memleket lerdeki komlnistlerin Rus kıta- larını kolları açık karşılıyacak- ları hususunda Thorez Togliatti ve diğer Avrupa komünist lider leri tarafından yapılan demeçleri tekrar etmektedir. Diğer taraftan, Çin komünist leri lideri Mac-Tse-Tung ve en yakın arkadaşları tarafından y yınlanan yeni bir demeçte de Çin halkı Atlantik paktı bloku- | na karşı mücadele etmek - için | | büyük müttefiki Rusya ile el ele | yürüyecektir» denilmektedir. ŞANGHAY SAVAŞI Londra, 15 (B.B.C.) — Şang: hay etrafındaki komünist çenbe- (Devamı Sa, 3 - SÜ, 6 de) S ilem, yapılmıştır. — Enstitü talebeleri bütün bir sene içerisinde ken- ları elbiseleri defilede bulunan seçk in bir dâvetli kitlesine kendi üs erlerinde göstermişlerdir. Tale- taraf vidan takdirle kargılanmıştır. — (Foto: ri gittikçe daralmaktadır. Milli- ,|da malümat vermiştir. ga vuruldu yetçi müdafiler, şehir hududun- dan 8 kilometre içeriye çekilmiş lerdir. Top sesleri gehirden İşi- tilmektedir. Şanghayın merkezi, mültecilerle kaynaşmaktadır. Ko münistler, yeniden savaşa 200 uçak sokmuşlardır. Bundan 25 gün evvel komünistler Yangçe Nehrini geçmişti. O zamandanbe- ri cereyan eden savaşların en şid detlisi, şimdi başlamış bulunmak tadır. Şanghayın 300 kilometre batısındaki Hang-Kong şehrinde ki milliyetçiler, bu şehri de tah- liye etmişlerdir. Başbakanın dünkü —| tedkikleri Şehrimizde bulunan Başbakan Şemseddin Günaltay, dün öğle - den evvel profesör Fahreddin Ke rim ile beraber Erenköy sanator- yomunu ziyaret etmiştir. Sana- toryomda Verem Mücadele reisi profesör Tevfik Sağlam, Başba- kana cemiyetin faaliyeti hakkın- Başbakan aldığı malümattan memnun olmuş, verem mücadele derneğini ve" #anatoryom doktor learını mesailerinden dolayı teb- rik etmiştli General Clay Almanyadan dün ayrıldı Londra: 15 (B,B.C.) — General Clay, refakatinde eşi, kâtibesi — ve yaveri bulunduğu halde bu akşam Saat 18.15 de Berlinden kat'i ola- rak ayrılmıştır. Almanyada dört buçuk sene va, zife gören general, bir müddet Pa rise tevekkuf edec Macaristanda seçim başladı Londra: 15 (BB.C) — Bu Bün Macaristanda seçimlere baş lanmıştır. Seçimlerde her hangi ktir, Burhan , Yeni Sabah), bir hâdise olduğuna dair haber gelmemiştir, Türk - Macar ticaret anlaşması Ankarada imzalanmıştır. Yukarıdar ki resimde bu imza merasimi görülmektedir. (Foto: Yeni Sabah — Anmkara) —— Patoloji kongresi delegeleri müzeleri ve camileri gezdiler Pazar olması dolayısile şehri- mizde toplanan milletlerarası be- şinci mukayeseli patoloji kongre- si delegeleri dün kendilerine tah- sis edilen otomobil ve otobi le öğleden evvel müzeleri, den sonra da camilerle şehrimk zin görülecek yerlerini gezmiş. lerdir. Delegeler gördükleri sa- nat eserleri karşısında büyük bir hayranlık duyduklarını belirtmiş, lerdir. (Devamır Sa. 3 - Sü. 2 de) gamaAAAARARTARAARAAAAARARANMUNAU TAKVİMDEN BİR YAPRAI Birleşik milletler ve kadınlık ir gazetenin Ankaradan dığı habore — göre, genelev denen umuümhaneler — kapatılacak- mış. Göno bu gazetenin verdiği taf- silâta nazaran Amorika, İnglitere Bgibi İleri memleketlerde böyle evles rin faaliyette bulunması kanun d $ sayılmakta İmiş. Bu İşl ticaret haline sokanlarla, şiddetli mücade- 1o edilmesi ve bunların kaldırılma- 81 İçin bütün Birleşmiş Milletler Janları İmza vermişler ve kararın tatbikino geçmişler. Kararı vermek başka, tatbik oy- Tomek başkadır. Bu kararın da ” verilen Imzalara rağmen tatbik edileceğine pek Ihti- mal veremeyiz. Amorikayı bilmem; fakat İngilte- rede Yuhuş hayatına atılan bir ka- dına hükümet tarafından asla vesi- ka verilmemiştir. Bunun sıhhat ba- kımından mahzurları olacağı İtira- zi karşısında İngilizler: «— İngiltere hükümeti bir İngi- Jiz kadınının fahişeliğini resmen ka- bul ve tasdik odemoz.» deyip Beçi- yorlar. Eskiden bizde de öyle Idi. Türk kadınının fahişeliği kabul edilmez- di. Amma bizim kadınlarımızda bu yola dökülen yok mu Idi? Elbette vardış vardı amma biz prensip İti- barlle mevoudiyetinden — haberimiz yok gibi görünüyorduk ; hele paten- talı umumhanelerde Türk — ha ULUNAY asla sermayolik #demezdi. Bu görüşe karşı: <Fahişeler hükümetin - kontroldi altında — bulunmazsa — memleketta zührevi hastalıklar yayılır» denlik yor. Fuhüş — hayatındaki — kadınların vesika ile muayeneyo tâbi tutulmat darı, bu İlletlerin yayılmasına mânl oluyor mu? Vosika vi hane var; fal var. İyisi mi hiç olmazsa bu süretle kadınlığın şerefl kurtulur. Eğer bu karar hakikaten tatbit edilecekse, Içtimal hayatta — büyük bir İnkilâb olacak demektir. Öyle memleketler var ki, yehirlerinde ayrıca bir. «fuhuş şehri> kurmuş” lardır. Maselâ Kahirede — <Vasa'» namt Te anılan bir. mahalle- vardır kİŞ görülmeğe sozadır; Bombayda öyü de bir fuhuş pazarı kurulmuştur kİş dil ile tarif edilemez. Bunların y kılması bir kere düşünülsün... B reaksiyon ne müthiş sarsıntılar yâr pacaktır. Bundan dolayı kararı” vermekleş tatbik eylemek arasında fark oldük Bunu yazdım. İnsanlar, Elbet sefil olursa kadın alçaa lır beğetf Sözünün bir hakikat — olduğunu. Baliba şimdi anlıyorlar muayene var, umum t gene de hastalık