24 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

24 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

muhtaç bulundukları bir hakikattir. Hükümetimiz, daha meşhur Kore ka- rarını alırken bu ciheti hatırdan uzak tutmuyordu; hâdiselerin Kore kararın- dan sonra geliştiği de hatırlardadır u rağmen Türkiye — O dört sene içinde sadece dış politika sa- hasında değil, mali sahada da Ameri- kayı kayıtsız, şartsız desteklemiş — ol- masına rağmen — Amerikan yardımı- nın en ziyade bol aktığı memleketlerin başında gelmemektedir. Hattâ bu ba- kımden ortalarda bile değildir. Halbu- ki kalkınma için elimizdeki imkânla- rın sonuncusu da tükenmiştir ve dış finansmanlara acil ihtiyaç vardır. Ak. si halde memleket, bir krizin eşiğin- dedir. İşte Menderes'in Amerikayı ziyare- ti bu mânada vuku bulmuş ve iktisadi cihetten olmasa da siyasi sahada mü- him kararlar alınmıştır. Bunların ba- şunda şu gelmektedir: Türkiye kendı bölgesin Ameri- kanın düny oyn adıgı bırleştırıcı rolün esini oynayacaktır Türkiye . Pakistan paktı, - Balkan askeri ittifakı — hattâ bunun gecikti- rilmesi —, Arap memleketlerini topla- ma gayretı Libyayla yakınlaşma hep orada varılan prensip kararlarının tat- bikatıdır. Şimdi Floryada, aynı gayeye mü- teveccih yenı bir politik kampanyanın esasları tesbit edilmektedir. İstişare- ler hep onun içindir. Ancak iş politik sahada kaldığı müddetçe Türkiyenin 1st1fadesı — bü- leri noktai Trazarından istifadesinden fazla olmamaktadır. Amerika, kendisini bu derece sami- miyetle destekleyerı muttefîkıne ikti- sadi yardım el i de ne zaman uzata- çaktır" Bir defa, atacak mıdır? Birleşik Devletlerın en büyük yar- ımı meselâ Fransa gibi kaypak — ve kararsız memleketlere yaptıgı hatırla— nırsa, böyle bir sualin lüzumu aşikâr hale gelmektedı Elbette ki maksat ne şantajdır, ne pazarlık Fakat dostların yalnız kendi menfaatlerini dostlarının da ini dü ekmez mi? ürkiyenin Yakın Doguda bır istik- rar unsuru olarak kalmakta devam et- mesi istenilirse Amerıkanin kalkin— mamızın anında bızı daha kuvvetle desteklemeleri icap eder. Radyo Cengizhana veda R adyolarda ıslahat teşebbüsüne giri- ted sildiği zaman, hatıra ilk gelen bir, "dınleyıcılere sempatik olmayan kimselerin — mikrofondan uzaklaştırıl- malara oldu. "Dinley: icilere sempatik olmayan" kimseler seslerinden dolayı değil, hat- tâ programlarından dolayı da değil, en ziyade şahsiyetlerinden dolayı — AKİS, 24 TEMMUZ 1954 haklı veya haksız — dinleyiciyi - düğ- meyi çevirmeye icbar ediyorlardı. Yeni Devlet Vekili bunlar üzerinde Ilk istettiği dosylardan biri, gizhanın dosyasıydı. Gazeteler bu isim den çok bahsediyorlar, zaman zaman kampanyalar — açılıyordu. Her halde, radyo dinleyicilerinin Cen- gizhandan memnun olmadığı muhak- kaktı. Devlet Vekili, işi ve yaşı icabı "Isssteyin Çalalım" programının öyle devamlı — ne de devamsız — bir din- leyicisi olmaktan uzaktı. Ama, mesele tetkiki gerektiriyordu. Ankara Radyosunun Müdürü Mü- nir Müeyyet genç Koraltanın — Cen- gizhanın soyadı Koraltan'dır — müda- faasını uzerıne aldı Aynı meseleden dolayı bir urlar vazifele- rınden uzaklaştırılmışlar bir kısmı da vekalet emrine alınmıştı Tehlıkelı an- Cengizhan Koraltan Hollywood'a gider iken... lar geçiriliyordu. Bir direğe tutunmak ıhtıyatkarlık sayılırdı Münir Müeyyet, âmirine bır tomar mektup österdi. inleyiciler- den gelmiş mektuplardı ve istisnasız heps' Issteyın Çalalim programını göklere çıkarıyı Radyoların halkla temas kapısı olanı böyle bir programı, adıyla takdim e- den, hem de her nevi kolaylığı gören, istediğini yapabilen bir kimsenin to- maral mektup almasından daha tabii bir şey olamazdı. Tabit olmayan, bu mektupların — ve Radyo Idaresıne ge- leri, ithamları, hatta küfürleri ihtiva ediyordu. Memnu olanl da va dı, olmayanlar da. F kat nun - rünenler ise, ısteyecek şarkıları bu— YURTTA OLUP BİTENLER lundugundan öyle görünmeyi tercih e- diyorları Devlet Vekılı radikal hareket ser- bestisine — malikti. Hattâ Koraltan'a karşi bile:.. oğlunun ve dolayisiyle kendisinin ismi etrafında koparılan gürültüden mem- nun değildi. Cengizhanın Amerikaya gitmesini istiyordu. Zemin ve zamanı münaisti. Radyoyla alâkası kesildi. Fakat ona da bir "horoz şekeri" lâ- zımdı. Zafer gazetesi, Cengizhanın resmiyle beraber şu yazıyı neşretti: Öğrendiğimize — göre, Holly ood studyolarmdan birinin davı Cengizhan Ame, rıkaya gide cektır Cen- gizhan Hollywo 'a film sanayii ve televizyon mevzuunda tetkiklerde — bu- lunacaktır. Bu munasebetle Ankara Radyosun. da birbuçuk senedenberi Erdoğan Çap- li ile birlikte yaptığı (İsteyin Çalalım), (Eğlence Yerlerinde) ve (Daldan — Da- la) gibi halk farafında?, çok tutulan orijinal programlarına deviı edemi- yecektir. - Radyo 1darecılerı ve alâkalı- ların ısrarlarma rağmen Cengizhan, A- rikadan ”kı daveti kabul ettiğı' ıç bu larma devam edemi- veceğini bıldırmı Radyo dın/eyıcılerı arasında bilhas- sa genç neslin, zevkle takip ettiği bu programlardan ( ldan Dala) yi Er- doğan Çaplı devam ettirecektir. Rad- yo idaresi diğer saatleri yine orjinal bir şekilde doldurmak için hazırlıkla- ra başlamıştır Allah, yolunu açık kılsın! Bu, Devlet radyolarında programlar ve yayınlarla ilgili olarak girişilen bir hareketin ilk adımıdır. Şikâyetlere- son vermek, samimi olarak arzulanıl- maktadır. Tabii, gene programlar ve yayınlar bakımından... Siyasi taraftan değil! Dinleyici, söz ve müzik yayınla- rından memnun bırakılmak istenili- yor. Bunun parti bakımından faydala- rı gözden uzak tutulmuyor, bazı kim- selerin mikrofon başına gelmeleri yü- zünden halkın Demokrat Partiye kar- şr memnunsuzluk duyduğu unutulmu- Bir çok konuşmanın, hurdan böyle spikerler tarafından 'okun nması- na dair verilen karar da, böyle bir zaruretin ıcab dır. elki de ela sesleri, sonra ken dileri Cengizhanı takip edeceklerdir Tââ Hollywood'a kadar. AKİS Hoşunuza gittiyse hemen Abone olunuz