11 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

11 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

ASKERLİK Ordu Personel dâvası O rdu personel işlerini yeniden tan- zim edecek olan bir kanunun Büyük — Millet Maeclisine — sevkedilecek iken geri alınarak yeniden üzerinde ça- Tışıldığı. malümdur Ordunun en mühim meselelerinden biri, hattâ birincisi olan personel dâva- sının bu defa esaslı ve kati olarak hal- ledileceğini ümit ediyoruz. Orduda peısonel tabırı yuksek ku- manda bayları, mur, teknisiyen, ve sivil memurları ve ast subayları da ihtiva eden bir mâna taşır. PPersonel meselesinin ehemmiyeti cidden büyüktür. Çünkü ordu de- vamlı kadrolarını bu personel teşkil eder ve bütün., vazife, idare v uman- a bakımından bunlar , arası taksim edilmiştir. Personel meselesini iyi halle- den ordularda diğer bütün işler de ko- laylıkla görülür. Personelde aranılan vasıflar, ehli- yet, miktar, devamlılıktır. Ehlıyet ahlâk, sag]ık ve mesleki bakım- dan vazifenin talep ettiği kalitelere ma- lik olmak demektir. Personel miktarca, pürüzsüz olarak görülmesini temin edecek ölçüde olmalıdır. Moral, personelin eslek ve vazifeye hevesi, bağlılığı — ve sevgısı olması — ve çalışma zevk ve heyecanını duymasıdır. mlılık ise, personelin, orduya bütün kabiliyet — ve imkânlariyle — kâfi derecede hizmet edebilmeleri için mümkün olduğu kadar uzun müddet vazife görebilmeleri, orduda kalmaları demektir. Devamlılık, personelin mesleğe rağbet ve sevgisinin devamına, hizme- de verim vardır. İşte personel dâvasının gayesi personele bu vasıflan azami de- recede kazandırmaktır. aksada erişmek için, — evvelâ Bu m orduya kifayetli bir rağbet ve mevcut personelden Aazami randıman alınmasını temin edecek bir personel politikası tes- bit etmek ve bunun bütün esaslarım icra sahasına konularak leştırılmesı kalır. gerçek- Ordu personeli, gerek menşe itiba- riyle, gerek vazife, hizmet ve külfet ba- kımından çok çeşitlidir. DDenebilir ki büyük müesseseler içinde, en çok sayı- da ve en çok çeşitte personel kullanan en büyük müessese ordudur. Bu sebep- le, personel statüsünde büyük bir çeşit- liik meydana gelmesi zaruridir. Vazife ve hizmetler, gerek talep ettikleri va- sıflar ve kabiliyetler bakımından, ge- 20 rekse yükledikleri külfet, fedakârlık ve yıpranma mecburiyetleri dolayısiyle, ve hususiyle ihtiva ettikleri risklerin çeşitli oluşu sebebiyle gerçekten birbirinden pek farklıdır. Böyle olunca personel he- yetinin kategorileri elbette çeşitli statü- lere mâlik olacaklardır. İşte bütün bu hususların etüdleri ilmi bir — mahiyet gösterir." Bunlar, tecrübe ve prejüjelerle asla halledılemezler Personel meselele- rinin yanlış hal tarzlarına ve bunların ahzur ve zararlarına dair askerlik ta- rihimizde çok misal vardır. Bu zarar- lar yalnız ordu bünyesinde — kalmaz, memleketin yüksek — menfaatlerine de dokunur Personel mevzuunda alınacak ted- birlerin neticeleri senelerce sonra belli olur ve hatalar yapılmış ise o vakit ve geç olarak meydana çıkar. Mukabil ted- bir alınıp müessir oluncaya kadar hayli zaman geçer ve o nisbette de zararlı olur. rsonel dâvasının her şeyden ev vel hukuki sonra mesleki, idari, sosyal ve psikolojik cepheleri vardır. Boye ol- duğu içindir ki bu dâvanın etüdü ve halledilmesi, sistemli bir çalışma talep eder. Çeşitli sahalardaki çalışmalar sıkı bir koordinasyona tâbi tutulmalıdır; a k - si takdirde, hal tarzları arasında tena- kuzlar olur. Meselenin hallinde, taklit ve kopyacılıktan kati surette içtinap et- mek lâzımdır.Çeşitli orduların metod ve prensiplerini uzun zamandır sadece kop- ye etmekle iktifa ettiğimiz için bugün personel dâvasını yeni baştan ele almak zorunda kalmış bulunuyoruz. Yaptığımız taklitlerin hiç birisi bu orduda kök tut- mamış ve daima bunların mahzurlarını gidermek ve eksiklerini tamamlamak için uğraşıp durmuşuzdur. İşte bu esas- lara göre yapılacak çalışmalardan s o n - ra tesbit edilecek politikanın tatbik ve icrasını programlamak ve ondan sonra da icraya geçerek gerçekleştirmek kalır. Personel dâvasını - böylece hallet- mek Zarureti — karşısındayız. Böyle ol- mazsa, yapılanlar şahsi olur, devamsız mevcut kıfayetsızhk ve haksızlık- dursun yeniden bir sürü pürüz ve mahzur meydana ge- daha kısa tâbirle faydasından çok zararı olur. E dâvalar hiç bir zaman palya tif tedbirlerle haledılemez Denebilir kı böyle radikal bir personel reformu uzun sürer. Elbette! Her esash leşebbus uzun vâdelidir, fakat köklüdür, temel- lidir; kısa zaman soma iden ayarla- ve inkişafı mümkün olur. lir ki bazı haksızlıkların izalesi 1çın ace- le etmemiz İlâzımdır. evcut nizamın eksik ve haksızlıklara sebep olduğu bir hakikattir. —Fakat büyük bir işi, acele faktörlerin icabına uydurmak için eksik ve kifayetsiz bir halde hallediver- se, en bariz haksızlıkları tedbirlerle izale edi karıda işaret ettıgimiz şekilde halle de- vam etmek daha doğru olur. İki asırdır yazıp bozuyoruz; bu defa esaslı ve mü kemmel yapalım Havacılık Avrupa'da Rus Bombardıman Üsleri Berlin'in şimalinde — Grossdölln ve Vogelsang mahallerinde — büyük tayyare meydanları inşa edilmektedir. Bu üsler atom bombası atacak tayyare- lerin kullanılması için yapılmaktadır. anya - Polonya hududunda Gö- litz'de de av tayyare meydanı yapılıyor. Mikrop harbi Biyolojik harp, bakteriyolojik harp gibi — isimler ala Ş ikrop ve zehir saçmak, zararlı ve dağıtmak sure rınd uzun Zzamandanberi İ Bu maks fabrıkalarda ettikçe mühim meselelerle karşılaşıyor- lar. Bırıncı mesele tehlikeli istihsalle- rin çoğalm Amerıkalıların Bakteriyolojik harp Tayyareden atılan kurtarma botu Gökten gelen yardım AKİS. 11 EYLÜL 1954