17 Ağustos 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

17 Ağustos 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Birdi. Bilindiği gibi, Grotewohl'un ge- çen Federal Almanya — parlâmento sefimlerinin arifesinde ileri sürdüğü bu plân, iki Almanya'nın bir konfe- derasyon kadrosu içinde birleşmesi- ni derpiş ediyordu. tçef'in yaptığı bu konuşma- dan birkaç gün sonra Rostock'ta söz &lan Mikoyan da aşağı yukarı aynı şeyleri tekrarlıyordu. Sovyet Rusya- nın birinci Başbakan — yardımcısına göre, Sovyet Rusya Batı Almanya ile dostluk münasebetleri kurmaya lışmış, fakıt bu memleketin görüşmeler yapmakta manya heyetinin takındığı tavrı gös- teriyordu. Bu heyet meseleleri taraf- Sız bir şekilde inceleyeceğine esirle- rin iadesi gibi sun'i bir mesele yara- tarak bunu görüşmelerin mihveri ha- line getirmeye çalışıyordu. Mikoyan'ın söylediğine göre, Rusya- da tek biır Alman vatandaşı bile kal- mamıştı. Eğer kalsaydı Sovyet Rus- yada bulunan herkesin istediği yere gitmek hürriyetinden faydalanarak zaten şimdiye kadar çoktan memle- ketine dönmüş olurdu. manya'yı — ziyaret eden Sovyet idarecilerinin bütün konuş- malarında Almanya devlet a- damları ile uğraşmaları Batı an- ya seçimlerinin arifesinde yıpılan bu yolculuğun asıl gayesinin ne olduğu- nu bütün açıklığıyla ortaya koyuyor- du. Öyle anlaşılmıştı ki Krutçef ile yanındakilerin bütün hedefi Doğu Almanyayı ziyaret etmek değil, fa- kat bu ziyaret sırasında yapılacak ropaganda ile Dr. Adenauer ve par- tisini iktidardan düşürmekti. Halbu- ki Batı Almanyadan alınan haberler- den anlaşıldığına göre, Sovyet idare- cilerinin k işlerine burunlarını sokmaları Almanları sinirlendiriyor, Adenaver'in durumunu zayıflatacağı- na büsbütün kuvvetlendiriyordu. Pa- tavatsız misafırler, bu noktayı önce- den dikkate almak zorundaydılar. A- ma gösterilen gayretlerin istikameti ne olursa olsun Almanyanın birleşti- rilmesi meselesi de tıpkı dünya sulhü gibi iki büyük kuvvetin, A.B.D. ve Sovyet Rusyanın, anlaşmasına bağ- h bulunuyordu. AAR 2, Bir casus yakalandı B undan dokuz yıl kndır önce, 1948 arına doğru, New York'a Ru- ıibnda, Brookliyn'de, Federal . AMBİS, 11 AĞUSTOB 1957 Mahkeme binasının tam karşısına gelen apartmanın alt katında ufak bir fotoğraf stüdyosu açmaya mu- vaffak olmuştu. Fakat İvanaviç Abel'in başlangıçta iyi gittiği anlaşılan işleri, bu Haziran içinde birden bozuluverdi. Amerika- nın meşhur Muhaceret Dairesi me- murları Rus asıllı fotoğrafçının vesi- kalarının tamam olmadığını tesbit etmişler ve kendisini, Birleşik Dev- letler topraklarında kapyunsuz ika- met etmek mınmı altında Texas'takf 'e olduğunu ispat etmek için gerekli makamlara başvuracağı yolunda teh- ditler sallamaktan geri kalmıyordu. Muhaceret Dairesi memurları biraz daha dikkatli bir tahkikat yaptıkla- rı takdirde, İvanoviç Abel'in bir yan- lışlığa kurban gittiği gün gibi mey- dana çıkacaktı! Ali Bin Galip Postu kaptırmıyor Ancak bu İvanoviç Abel denilen fotoğrafçı, biraz akıllı bir adam ol- saydı, derinleştirilmesini ıstedıgt tah- ikatın sonunda sadece hürriyetini değil, aynı zama pışmı da kaybe- deceğini kolayca ınlsyıbilındı Nite- kim, İvanoviç hakkındaki tahkikat de- rinleştikçe Muhaceret Dairesi memur« ları hayretler içinde kalıyorlardı. Rus asıllı fotoğrafçının New York'ta bir stüdyosundan başka iki tane de evi var diı. Bu evlerden birinde oturduğu za- man Emil Goldfus, diğerinde otur- uğu zaman ise Martin Collins ismini kullanıyordu. Hele İvanoviç Abel is- mi altmdı çalıştırdığı fotograf stüd- rası normal bir stüdyodan çok ulık bir laboratuvarı andırıyor- du. Bir kenarda en modern mikrofilm DÜNYADA OLUP BİTENLER makinelerinden düzinelercesi durur- ken, diğer yandan stüdyonun arka- sındaki karanlık odada da Rus yapısı n yeni bir alıcı - Verici telsiz ma- kinesi bulunuyordu. Meselenin böyle bir mesinden gonra Muhacı tahkikatı Amerikanın şhu kikat Bürosuna Jevretmışu Bu bu- ronun çalışmaları sonunda elde edilen netice ise büsbütün hayret di. Zira Tahkikat Bürosunun ça- Jışmaları sonunda İvanoviç Abel'in bütün Birleşik Amerikadaki Rus ca- sus şebekesini idare eden adam oldu- ğu anlaşılmıştı. Bu bakımdan, Abel, şimdiye kadar merika toprakları üÜzerinde yakalanan en mühim ca- susların başında geliyordu. Birleşik Devletlerdeki Rus ajanlarından ge- len bütün malümat Abel'in stüdyo- sunda toplanıyor ve dışarıya oradan gönderiliyordu. Bunun gibi, Ameri- kanın en gizli yerlerinden çekilen fo- toğrafların mikrofilmi de bu stüdyo- da yapılıyor, ondan sonra da madenit kurşun ve dolma kalem gibi n içine yerleştirilerek Sovyet Rusya'ya kaçırılıyordu. yola dökül- et Daır s Tahkikat Bürosu çalışmaları 80- nunda Abel'in bir kaç suç ortağını teabit etmeye de muvaffak olmuştu. Bunların başında, 1952'den 1956'ya kadar Birleşmiş Milletlerdeki heyetinde vazife gören Mıkhail Svirin o Hay- yıtlara göre Birleşik Devletlere hiç gelmemişti. k ki, Korotkof Amerikan top- raklarına ya gizlice, yahut da başka bir isim altında girmiş bulunuyordu. Amerikadaki er büyük Rus ca- susluk şebekesinin meydana çıkarıldı- ğı haberi Üzerine Sovyet Büyükelçi- liğine başvuran gazeteciler, buradan yapmaktan kaçınmışlardı. Doğrusıu, bu, Üzerinde Ruaların öyle kolay ko- Jay konuşabileceği cinsten bir mesele de değildi AÂrabistan İsyan devam ediyor ir ara bastırılır gıbi olan Maskat Umman isya geçen hafta mam Ali Bin Galib İngiliz müdaha- L ZI