23 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

23 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

tasında memur değil, profesyonel tu- rizm acentası anlayışıyla çalışacak bir kaç Turizm Bürosu açmak, on- ları geniş imkânlar ve zengin mal- zemeyle takviye etmek artık bir gartt. ır, Tamamiyle kaldırılacak Basın A- taşelerinin yanında, bilhassa Ticaret ve Maliye Bakanlıkları kendi dış memurlarını en geniş nisbette buda" malıdırlar. Milli Eğitim ve Milli Savunma Bakanlıkları daha dikkat- li davranmalıdırlar. Bunlar, ilk par- tide yapılacak işlerdir. İkinci iş, elçilikleri çalıştırabil- mex ve hariciyecileri, “kalıp insan” olmaktan çıkarmak, bilhassa, ken dilerine verilen tahsisatın alış veri- $e veya istikbal teminine değil, bu- lundukları yerlerde görevlerini &ö- rebilme imkânına ayrılmasını sâğ- lamak lâzımdır.. Sarf yeri kontrol edilmek suretiyle, bilhassa küçük memurlarda bir âyârlama bahis yo- nusu olabilir. Bir çok memleket, Dışişleri OBakanlığı müfettişleriyle memurlarının dışardaki yaşayışları- nı ölçtürmektedirler, Bunlar, iyi ni- yetle yapılmayacak işler değildir, Bu memurların merkeze dönüşlerin de getirebileceklari eşya listesini de yeniden tanzim etmek ve dışarıya giden memurların içerde kalanlar ü zerindeki avantajını kaldırmak lâ- zımdır. Bedelsia ithelâtın açtığı ka pılar bu halde kaldıkça her dış me- mur ufak -hattâ büyük- çapta it halâtçı hüviyetinden kurtulamaya* cak ve “gidilen yerde peynir ekmek yiyip, merkeze bir kaç kuruşla dön mek” modası askerinden de, $ivilin- den de kalkmayacaktır. Bu moda, görgüsü ve bilgisi, dün ya görüşü artmış olarak döndükleri takdirde kendilerine hu sıkışık Za" manda cömertçe verilen dövizi haket- miş sayılacak dış memur zilmfesi- nin büyük kısmının, birer patates çuvalı gibi gidip gelmesinde başlı- ca sebebi teşkil etmektedir. Yeni Hükümetin yeni Bakanları bu eski derdi radikal tedbirler ve modem usullerle halledebilrlerse ina” nılmayacak derecede büyük hizmet görmüş olacaklardır. Yirminci Asır, Atom Asrı olduğu kadar Propagarr- da Asrıdır da ve bunu unutmamız bize pek pahalıya malolmaktadır. İMECE 15. Sayısı çıktı Okuyunuz - Okutunuz P.K.373.- ANKARA AKİS — 408 ÜNİVERSİTE 147? ler Bağdattan dönen hesap Bitirdiğimiz haftanın ortalarında, çarşamba günü İstanbulda, orta boylu, orta yaşlı ve şişmanlamaya yüz tutmuş sempatik bir adam Gure- ba Hastahanesinin büyük cümle ka- pısından içeri girdi ve alışkın adım- larla küçük bahçeyi geçtikten sonra kliniklerden birine yöneldi. Adamın adı Halit Ziya Konuralpti ve altı gün- denberi Tıp Fakültesi Dekanı sıfatı- nı taşımaktaydı. Konuralp, genç doktorlarla hem- şirelerin içten ve saygilı selâmlarına babacân tavırlarla mukabele ettik- ten sonra odasına girdi. Ö sırada Gu- teba Hastahanesinin saati tam 9'u göstermekteydi. Sempatik yüzlü ba- bacan Profesör, keyifle bir sigâra yaktı ve cebinden bir kâğıt çıkara- rak okumaya basiadı. Okudukça gü- iümsüyor ve başını hafifçe sallıyor- du, Yüzünde rahat ve inançlı insan- lara has bir memnuniyet ifadesi sez- memek mümkün değildi. Tıp Fakültesi Profesörü Halit Zi. va Konuralpin sigarâsının dumanla” ını keyifle üfürerek okuduğu kâğıt, aslında resmi bir evraktı ve 'T.C. Da- uştay Sekizinci Daire Başkanlığının antetini taşıyordu. Mektupta, İstan- bul Üniversitesi Rektörü Ord, Prof. Sıddık Sami Onar tarafından “işten el çektirilen” 'Tıp. Fakültesi Dekanı Prof. Halit Ziya Konuralp hakkın» da verilen isten el çektirme kararı nin “selâhiyetsizhkle malül” olduğu belirtikyor ve Danıştayı,, “Türk U- lusu adına" bu tasarrufu iptal ettiği ifade ediliyordu. Danıştay Sekizinci Dairesinin bu kararında İstanbul Ü- niversitesi. Rektörü tarafından vazi- “eden uzaklaştırılan Halit Ziya Ko- nuralpin derhal Dekanlık görevine başlaması gerektiği bildiriliyordu. Halit Ziya Konuralpin Dekanlık tan uzaklaştırılması için İstanbul Ü. niversitesi içindeki mahut Klikçi gru pun suyun âltında sinsice çevirdiği oyunlar AKİS okuyucuları için hiç de yabancı bir konu değildir. AKİS oku” yucularının çok iyi hatırlayacakları gibi, 147'lerin yeniden kürsülerine dönmeleri üzerine ilk anlaşmazlık başgöstermiş ve Prof. Halit Ziya Ko- nutralpin önderlik ettiği Onbirler Gru- pu 147'lerden Tıp Fakültesine dönen- lerin Kürsü Profesörü ve Klinik Di- rektörü olmalarına muhalefet etmiş, 147'lerin yeniden eski görevleri- ne dönmeleri konusunda Rektörlüğün verdiği karara karşılık, Danıştaydan tehiri icra kararı almaya muvaffak olmuştur, Halit Ziya Konuralp Hak yerini bıduınca Konuralpin bu çıkışı tabiatıyla 147'lerin bütün yıldırımlarını üzerine çekmiş ve Onarın gayretleriyle Halit Ziya Konuralpe işten el çektirilmiştir. İstanbul Üniversitesi Rektörü (Ord. Prof. Sıddık Sami Onar tarafından 30 Mayış 1962 günü, “görevini kötü. ye kullandığı” iddiası ile işten el çek- tirilen Konuralp boş durmamış ve Onarın verdiği bu kararın iptali için Danıştaya müracaat etmiştir, Niha- yet Danıştay toplanarak Konuralpın şikâyetini incelemiş ve Onarm işten el çektirme selâhiyeti olmadığına ka- rar vermiştir. Sarsılan imparatorluk Ör. Prof. Sıddık Sami Onarın *ki İstanbul Hukuk Fakültesinde İda* re Hukuk okutmaktadır- bu yenilgisi, İstanbul Üniversitesinde derhal du- yuldu ve günün konusu haline gel- AKİS, 28 TEMMUZ 1968