8 Ocak 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Ocak 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam 8 Kânunusani 1929 Sanayi ve ;maadin bankası Sanayi ve maadin bankasının adı “Devlet fabrikaları müdüriye- ti. olacağı şayi olmuştur, Banka- mın ismi tebdil edildiği taktirde banka işlerile uğraşmıyacak yal- nız elde mevcut fahrikaların islab ve takviyesile meşğul - ola- caktır; Ba rivayetler hakkında bankaya Mmüracaat ettik, salâhiyattar bir zat şu sözleri söyledi — Müdür vekili Yusuf Ziya B. Ankarada - bulunuyor. — Dankaya Bu ait mühim işlerle meşge'dur. arada bankanın da bir müdüri, haline getirilmesi belki görü; lüyor. Esas itibarile hankanın ismininin tebdili bir kanun mese- lesidir. Bu haberin bir şayia ol- ması muhtemeldir. İtalya arazi kazanıyor İtalya bükümeti fazla nülusu çin yeni yeni arazi temin ediyor. Yenl arazi hariçte değil mefsi İtal- yada tedarik ediliyor. Yeni arazi bataklıklar kuratul- gak suretiyle temin ediltyor. İtal- yada bataklık çok olduğundan bir Çok arazi ziraat İçin kahili isti- fade — olmadıktan başka hastalık gmenbat teşkil ediyordu. İtalya bükümeti geniş bataklık- Jati kurutmak için büyük fedakâr- fıklar yaparak / zanazzam - tesisat yücude getiriyor. Bu cümleden olmak üzere Reggioda 15000 beygir kuvvetinde yeni bir hidro- elektrik tesisatt yapıvor. Elektrik istihsal olunacak suları toplamak üzere muazram bir set inşa ediliyor. Bir çok payende- dezle takviye olunan bu tesisatin geddi 540 kadın uzunlugunda ve 120 kadem — irtifamdadır. Bu tesisatla istihsal edilecek kuveti Reggio Emila havalisindeki vasi bataklıkların kurutulmasında küllanılacaktır. Şimdiye — kadar gazdan baska bir şey yetiştirmeyen bu bataklıklarda, — kürütalduktan “sonra, hubuhat ye Tecektir. Alplarda oto- mobil seyahatı Otomobiller nihayet Alp dağla- zına da / çıkiyor. Defğin karlarda we bürlü yamaçlarda yürüyemiyen otomobilleri Alp dağlarında yürüt- mek için terlibat yapılmıştır. Alp dağlarının karlı ve buzlu tepelerine çıkabilen bu otomobille- yak kızaklariy P4 gibi arka tekerlek İarın - zencirleriyle Bu otomobiller ile 'alplern yül gek yamaslarında rühat rahat ger- inek kabildir. — | mücehhezdir. Ş Devlet matbaası için yeni bir bina yapılacak Devlet matbaasının ” tevsüne karar verildiğini yazmıştık. Matbaa vaktile kanunları, nizamnameleri ve resmi mecmuayı ve sair resmi evrak ve muharreratı basıyordu . Son senelerde Devlet matbaası, başta Maarif vekâleti olduğu hal- da diğer bütün vekâletlerin kitap- darını tabetmeğe başladı Matbaanın işleri gönden güne tevessli ettiği için son senelerde teşkilât ve kadrosunun levsii lâ- zım gelmiştir. diğer taraftan şimdiki binanın arkasındaki arsaya yeni bir bina inşası düşünülüyor . binanın projesi bazırlanmıştır. bu binadada matbaacılıktan baş- ka, mürettiplik, musahhihlik ve çinkografi — şubelerini — muhtevi matbaacılık mektebi de açılacak- tır. Mektebin kadrosu binanın inşasından sonra tespit edilecektir. Cenaze otomobilleri 'Tarabyada maruf bir kariimiz- den şu şikâyetnameyi aldık: “ bir kaç gün evel vefat eden validemin cenazesini Merkez efen- diye götürmek üzere Şehremaneti ölü nakliyat garajından bir oto- mobil istemiştim. Otomobil Tarabyaya geldiği za- man taksimetrosu 11 lira 28 kur ruş yazıyordü. Merkez Efendiye gidinceye ka- dar 23 Hira 43 kuruş yazdı. Alelümum taksi ” ötomobilleri Tarabyaya azami 4 lira 50 kuruşa geldiği halde halka hizmetle mü- kellef olan ve halkı asrileştirmeğe çalısması lâzım gelen bir mücsse- senin üç misli ücret talep eyle- mesi şayanı hayret değil midir? Azasından birinin vefatiyle za- ten felâkete uğramış olan ailenin bir de cenaze nakline mahsus otomobillerin hadden fazla yük- sek ücuratiyle müteessir edilme- mesi için ait olduğu makamın ehemmiyetle nazarı dikkatini celb- ederiz. Kış ve kar Son günlerde Avrupada, bilhassa İtalya, Almanya, ve Balkanlarda şiddetli bir soğuk dalgası — bulün- maktadır. İtalya ve Sırbistanda karların iztifar (5) metroya baliğ olduğundan dün akşam da ekispres iki Saat teahhurla gelebilmiştir. Rosathane bu soğuk - dalgasinın yakında şehrimize gelmesini muh” 1 görmektedir. zz M EE Balıkçılık Avrııpal; Mmutahassıs celbedilecek Maarif vekâletinin bir balıkçılık mektebi açacağını yazmıştık . bu hususta tetkikat yapan heyet buradan bandırmaya - gitmiştir . Heyet bandırma, Gemlik ve civa- rında bulunan limanlarda tetkikat yabiyor. verilen malümata göre balıkçı- lhık mektebi bandırmada açılacak- tır. Heyet balıkçılığa bu havaliyi müsait görüyor. Mektebin proğ- ramı de tanzim edilmiştir. bu mek- tebe ilk tahsilini ikmal edenler alınacaktır. Mektepten çıkan balıkçılara hü- kümet sayd. aletleri vercektir, ni alacaktır. tahassıslar celbedilecektir. iran sefiri Dün goldi, yakında Ankaraya gidiyor Tran sefirr Furugi han Cemiyeti Akvamın içtimamna iştirak etmek üzere isviçreye git- miş olan iran sefiri Furugi hazret- leri dün akşam brendizi tarikile şehrimize gelmiştir. Sefir hazret- leri bir kaç gün sonra Ankaraya giderek evelce başlamış olan mü- zakerata devam edecektir. Yemek fiatları iktisat vekâleti şehrimizde bu- hınan iokantaların yemek fiatla- ını soruyor. Ticaret müdüriyeti lokantaları üç sınıfa taksim etmiş, yemek fiatlarını tespit etmiştir. bir inhidam Karaisalıda yağan şiddetli yağ- murlardan - bir evin altında bi sekiz, diğeri altı yaşlarında iki çocuk kalarak vefat etmişlerdir. | GK A ERWE EE M NC NK B i—| Fok balığı bir mesele oldu İdirımda halka teşhir edilen fok balığına era ve eziyet edildiği için Himayeyi hayvanat Cemiyetinin Balık sahibi aleyhine Sultun Ahmet Sulh ceza mahkemesinde dava ettiği malüm- | dur. Sullı ceza mahkemesi, bir karar vermeden davaya ait Evrak dosya- sını dogrudan doğruya Şehremanetine göndermiştir. - Mahkeme bu davâ hakkında maznün aleyhinde bir karar verilmeyi doğru bulmamıştır. Kantınn cezanın 544 inci mad. desinin tatbikini Belediyelere terk ediyor. Ancak, kanuna cezanın tatbikine dair henüz bir kanun çıkmamıştır. 577nci madde hayvanlara era ve eviyet edenler aleyhindeki ce- zalardan bahistir. Mahkeme, ehli hibreye müraca. at etmiş, ehli hibre bu hususta bir karar vermek dogru olmadı- iğından bahis bir rapor vermiştir. Mahkemenin bu davaya ait dos- yası kalın bir cilt teşkil ediyor. Dosyada bir de maznanun bir itiraznamesi vardır. Dosyayi encümeni Emanet tet. kik çdecek ve muvafık gördüğü daktirde maznuma bir ceza yerile- cektir. Zeytin yağları Ayvalıkta çıkan Ayvalık gaze- tesi yazıyor: Bu sene Ayvalık yağları çok nefistir, çünki zeytin taneleri sağlam ve hastalıksızdır. kânunu sani geldiği halde daha ağaçlar Üzerinde nısıf derecesindeki tane- der henüz yeşildir. Fabrikalar nefis yağ çıkarmak için yekdige- rine karşı rekabette bulunuyorlar. Ayvalıkta bu sene 25 milyon okka tane toplandıgı hale ancak 4,5 milyon okka zeytin yağı çıkabile- cegi söyleniyor. kadar olan yaş lar ittifak etmi Yeni borsa nizamnamesi yapılıyor Ticaret ve zahire borsasının si teptil edilecektir iş için bir komisyon teşkil edilmiş, dün ilk içtimamı aktetmiştir. Yeni nizamname — yapılırken Avrupa borsaları nizamnameleri de tetkik ediliyor. Borsa işleri gün- den güne inkişaf ettiği için günün ihtiyaçlarına uyğun bir nizamna- imeye lüzum vardır. Bu ARADA SIRADA —a A miüttin! | Geçen akşam, sinemaya giltim: 've, edebiyatın ilâhi ve samada- V nt ve lâhutt ve semavi tecelli- U yatı karşısında vecdüistiğraka düştüm; mestoldum — mest; — gaş- yoldum, gaşıy... Egoist degilim! Duyduğum | ezvakı binahayeyi kari'lerime de tattırmak isterim. Binaberin, ak perde üstünde - okuduğum — beliğ 've pürşür satışları buraya geçi riyorum: Klemantin, baharı hayatının avanı lâtifesini idrak ediyor idi. Yanımda oturan bir kadıu, ko- casına sordu. — Ne düiyor, ne ne diyor? — Vallahi karıcığım! Yeni har/ Terle yazılmış olduğu için sonuna kadar okuyamadım. Adam, yalan söylüyordu. Ya- ziyı pek âlü, sonuna kadar, mıril miril okuduğunü — işitmiş- tim. Fakat, şu kadarı var ki, biçarecik, okuduğunu anlama- mıştı. Sabık üdebadan biri, asla “ka- ba türkçe, konuşmaz; İisanı 20. rafetbeyanı osmani tekellüm ey- lermiş Bir güu, bahçeye çıkmış; çiçek: derin sulanılması hakkında, bah- çıvana şu — yolda — tenbihatta | Bulunmuş : — Ey hâris ve hamii hayat nebatat! Demledir ki,ebirler emtar rizan etmemekte olduğundan ve afitabı cihantap şüküfelerin veri- kalarını suzan eylemekte bulun- | duğundan bilumum ezhar ve | evraka ma isale eylel Bahçıvancağız, bu sözleri dua | sanmış; ellerini havaya kaldırarak: — Amitüin'-demiş . Bereket versin ki sinemadaydık da yanlışlığa mahal kalmadı; yoksa, * baharı hayatının avanı lâtifesini, sözlerini okuyan halkın, | sanki camideymişler gibi, hep | bir ağızdan: | zadmiinl. demeleri pek muhtemeldi!. (Vâ-Nü) aaaAAANN AAA adat Bir Yugoslav takımı istanbula gelmek istiyor Yogoslavyanın en meşhur takı- imlarından - Gradenski şehrimizde üç maç yapmak için-Sefarethane- ye müracaat etmiştir. Kânunasani — sonunda yapıla olan bu maçlar in 1200 lira iştemişlerdir. Bu günlerde cevap verilecektir. » Tehika nümeresu: Bü Müuharriri: K ( İspanyanın fatihi, Dahili muharebelerin olan Antuan, kadının önünde şaşırdı. b F Genç serdar, Klepatranın gemi- sinde fena halde şaşırdı. Soğuktan sıçak bir odaya gir- miş gibi vücudunda tatlı rahavet duydu, Sonra, kalbinden gırtlağına doğ- ru bir yükseliş oldu. )- bir şey geldi; buğazına tıkandı; lerinde kıvılcımlar. çaktırdı, Yüzü kıpkırmızı oldu. bir müddet, ne yapacağımı bile gı lü) galibi, Romanın sahibi miyerek, etrafına bakındı. Buraya, evvelâ sitem sonra, nazikâne bir tedip ve tec- iyede bulunmak maksadile gel- mişti. Ziyareti resmidi; fevkalâde resmi... Lâkin bu vaziyette res- miyetten eser kalmış mıydı! yaziyette tedip, tecziye dü lir miyet?.. Antuan, etrafına, şaşkın şaşkın bakındı: bu zaif cenup kadınla- etmek, 'rının, bş toplu Anadolu cariye- lerinin, bu körpe kölelerin balleri ne haldi, aman ey Romalı ilâhlar.. Aman ey Romalı ilâhlar! bu, ipekler içinde, vücudünün yarı çıplaklığını teşhir eden kadı ne baş döndürücü idi... Ne baş döndürücü, Kleopatra, Antuanın içeriye girmesi Üüzerine, yanı başında li duran flüte uzanmış; onu almış; ve yatığı yerde Hlütünün ahengine bedeninin kıvranış ve kıvnlışlarını uydurarak, bem çal- | mağa hem de pek orijinal bir şehvet raksı yapmağa başlamıştı. Şimdiye kadar. Mısır Melikesi- nin Hüt çalmaktaki maharetinden | bahsetmemiştik. Kleopatraya, mu- sikişinaslık, babası Ptolemeden mevrustu. firavuna flütçü Ptoleme derlerdi. Fakat, kızı, sanatkârlıkta babasını bile geçmişti. bilhassa, | musikiye raksı de ilâve edi- yordu.. Hem de. böyle, orijinal bir raks... Yatakta, yatlığı yerde, şehvet raksı. Doğrasu ya, Antuat kuştüyü minderlerde ikişer sarmaş dolaşan çıplak vücutlara bakmaktan ziyade, gözleri Kleo- patranın tek başına yaptığı raksa kaçıyordu. Etrafta olup bitenler, onun dekoru gibiydi. Şehvet ve ihtirasın merkezi, yarı giyimli ol- masına rağmen Melikeydi. Ne hikmettir. bilinmez, yarı yarıya ipek — örtülerle — örtülü olan bir vücut, çırıl çıplak olan- lardan ziyade bir erkeği tahrik eyliyor. bilhassa, -Kleopatranınki gibi mükemmel, çalâk, ve raks balinde olursa... Antuan, durduğu yerde, kala- kalmıştı... Ne yapacağını Bilemiyordu... | ©. Antuan, İspanyanın fatihi, Dahili muharebatın galibi, Roma arazisinin yarısının sahibi Antuan, afından , Kleopatraya i bildirmeye memur edilen Antua llk önce, kaşlatını çatmak, Ro- malı serdarlara has bir tavırla kollarını göğsünde çapraslamak, ve, başını dimdik dikerek Kleo- patraya doğru biddetli hiddetli bakmak istedi Ve baktı da. Lâkin, gözleri, Kleopatranın davetkâr gözleriyle temasa gelince, başı döndü, kaşlarının hiddet düyümü çüzüldü. Genç ve çizgisiz yanakları, bir tebessüm kırışığıyla buruştu; ve, Antuan, sesini mümkün olduğu derecede tatlılaştırmağa, yamuştamağa uğraşarak : | — —Mısırın büyük Melikesit Setana sevgilisil Sefa geldiniz! dedi . (onabadi. var )