19 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Üç sarhoş dün gece Karagümrüğü alt üst ettiler Karagümrükte oturan sabıkalı Arap Hakkı, Arabacı Mustafa ve Hasan dün fena...
 Edebiyat tedrisatı değişiyor Tanzimattan evelki edebi vaziyet pek ; kısa bir surette gösterilecek Maarif vekâleti, bu seneden
 Cenevre 5 (Hususi) — “İsviçrenin en büyük şehri Zürih , en zengini Bal ve en güzeli de Cenevredir,, derler. Fakat Cenevrenin
 f Yunanistana cevabımız - Tahütlerine riayet etmelerini istiyoruz Türk emlâki iade edlimezse yunan emlakine yaz'ıyet edilecek
 Ankarada sebze inşasından bir manzara Ankarada büyük bir sebze hali | — Hal yangın yerinde ve Anka| ranın merkezinde inşa...

Günün Haberleri AKŞAM Her gün 8 sahife Sene I1 — No : 3928 PERŞEMBE — 19 Eylül 1929 Fiatı 5 kuruş Alman yada yenıden tevkifat Yunanistana cevabımız Tahütlerine riayet etmelerini istiyoruz Türk emlâki iade edlimezse yunan emlâkine yaz'ıyet edilecek Yunanistana ve- rilecek olan cevabi notamız tamamen hazırlanmıştır. No- ta nihayet yarın hususi #ir küriye vasıtasiyle — Atina Mmaslahatgüzarımıza gönderilecek — ve maslahatgüzar ta- rafından Cumartesi günü yunan bükü- mel tevdi € lecektir. Notada — başlıca 2 nokta — vardır: 1 —Osmanlı pasa- Portu ile giden rumlar avdet ede- mez, 2—Garbi Trak- yada vaziyet ıslah edilmeli, iadesi lâ- zım gelen türk emlâki iade olun- malıdır. Muhtel Yunanistan ile müzakere net cesiz kaldığı için şimdi mübadele işlerinin merkezi sıkleti mübadele komisyonundadır. Baş murahhası- mız Tevfik Kâmil beye bu hususta| lâzım gelen talimat verilmişti Yunanistan, muahedeler muci- bince teslimini kabul ettiği türk emlâkini iade etmezse İstanbul- daki yunan edilecektir. emlâkine — vaz'ıyet mübadele komisyonu binası Komisyonda içtima Müuhtelit mübadele komisyonu heyeti ümümiyesi — yarın umun bir içtimada geçenlerde verdi notayı müzakere ediccektir. Notanın garbi Trakyadaki Türk- lerin vaziyeti hakkındaki madde- leri, bilhassa komsiyonu meşgul edecektir. Murahhaslarımız komi yönun Trakya ahvalile yakından alâkadar olmasını talep edecek- lerdir. Edebiyat tedrisatı değişiyor Tanzimattan evelki edebi vaziyet pek kısa bir surette gösterilecek Maarif vekili Cemal Hüsnü B. — Maarif vekâleti, bu seneden ilibaren liselerdeki edebiyat ted- risatını tadile karar vermiştir . Bu tadilâta göre liselerin onuncu sınıflarında tanzimata kadar olan edebiyat tarihi kısaca okutula- caktır. | Edebiyatımızda ikinci ve üçi derecede bulunan edebi şahsi lerden bahsedilmiyecektir. Bundan başka, bu sınıfta haftada iki saat edebi kıraat yapılacak ve sanat hakkında talebeye malümat ve- rilecektir. On birinci/ sınıfta tanzimattan sonraki edebi — devrimiz, edebiyati, — edebiyatımızda cereyanlar esaslı surette okutula- caktır. Bu sınıflarda yeni türkçe gramer esaslarına göre sade ya- | zılmış yazılar tedris edilecektir. * Eyipte oluran Şerif ile arkadaşı Fuat dün Edirlekapı - tarikile evlerine giderken yolda birbirle- rile kavgaya tutuşmuşlardır. Kav- ganın sebebi bir kadın mesele- arkadaşını üç yerinden yaraladık- 'tan sonra firar — etmiştir. Şerf biraz sonra yakalanmış, hakkında tahkikata başlanmıştır. Üç sarhöş dün gece Kara- gümrüğü alt üst ettiler Karagümrükte oturan sabıkalı Arap Hakkı, Arabacı Mustafa ve Hasan dün fena halde sarhoş olduğu halde kavuncu Mahmudun dükkânma gitmişlerdir. Üç arka- daş Mahmudu ortalarına alarak dövmüşlerdir. Mahmut bunusn üzerine taban- casıni — çıkararak — bir el ateş etmiştir. Silâh sesini işiterek vaka mahalline gelen zabıta memurlarını Mustafa tahkir - etmiş Arap Hakkı da bekçiyi döv Sabıkalılar yakalanmışlardı Hem zevcesini, hem kaynanasını dövmüş Kumkapıda oturan Leon efendi dün ayrı oturduğu — zevcesinin evine gitmiştir. Karı koca bir aralık kavgaya — tutuşmuşlardır. Leon hem zevcesini hem kayna- fena halde dövmüştür. nası M “Ridö gel öönmük oli? Bir aralık bıçağını çıkaran Şerif | Cemiyeti Hlvemla FN müzakere Lotus meselesi ve türk - fransız müzakeratı M. Briand mecburi hakemden bahsederken bu meseleye temas eti Cenevrede cemiyeti akvam binasının bulunduğu Reis Vilson caddesi Cenevre 5 (Hususi) — “İsviç- renin en büyük şehri Zürih , en zengini Bal ve en güzeli de Cenev- redir, derler. Fakat Cenevrenin her gün çoğalan kalabalığma ve ekserisi yüksek tabakaya men- sup olan bu kalabalığın bıraktığı dolgun paraya bakılırsa bu inci gibi şehrin güzel unvanına yakın zenginlik sıfatını da ilâve edeceği anlaşılır. Milletler meelisinin içtimar do- layısile şehirde başka bir hayat hüküm sürüyor. Sokaklar ve bi- nalar kırkı mütecaviz - devletin muhtelif “renkteki — bayraklarile üslü... Oteller gelen murahhas- larla dolu... , Her adımda — resmi kıyafetli kimselerle karşılaşırsınız. İşte - bunlardan biri: - söylediği sözlerle az zaman zarfında nazarı dikkati celbeden ve -sevimli bir tesir bırakan Çin murahhası.. İki gün zarfında şehrin adeta tanıdık bir siması olmuştur. İşte, sinsi sinsi geçen bir oto- mobil ki yunanlıların Giritli baş vekilini taşıyor. Buraya sulhu tak-- viye edecek meselelerin halledildi- gini görmek maksadile geldiğini söyliyen fakat mübadele işlerinin halline bir türlü yanaşmak iste- miyen maruf politikacı Venizelos ki arabanın sol köşesine yaslan- mış, elindeki beyaz ipek mendi- lile gözlüğünün camlarını parla- tıyor ve mustehzi nazarlarile etra- fa bakınıyor... Bütün bu murahhas- lar bugünkü içtimaa gidiyorlar. Saat 10 ... Halk salonu doldur- mağa başladı, yarım saat sonra boş hiç bir yer kalmadı. Yavaş yavaş murahhaslar içeriye gi yorlar. İşte M. Briand,.. Yanındaki nazır Saşörle beraber ağır ağır Öteki taraftan -Alman yürüyor. hariciye nazırı M. Ştrezeman ... iki hükümet adamı / karşılaştı, (Devamı ikinci sahifede ) Ankarada sebze hali Ankara sebze halinin Ankarada büyük bir sebze hali inşa edileceğini yazmıştık. Ankara şehremaneti bu hususta faaliyete geçmiş ve halin inşasını / ihale etmiştir. Bir kaç günden beri inşaata başlanmıştır. inşasından bir manzara Hal yangın yerinde ve Anka- ranın merkezinde inşa edilmektedir. Satıcılar — istediklerini - buradan kolayca tedarik — edebilecekleri gibi halk ta buradan ucuzça sebze ve meyva alacaktır.