24 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Sabife 5. Yeni mahsul Buğday fiati düşecek mi? Dünya piyasasında. mal çok Bu sene dünyada fazla buğday yetişmiştir. Diğer taraftan, ingiltere Ottova konferansının kararı muci- bince, yalız kendi müstemleke- lerinden buğday slacaktır. Ame- rika, Sovyet Rusya, Romanya buğdayları İngütere imparatorlur nun alâkadar olduğu memleket lerde yüksek tarifeye tabi tutula” caktır. Bu vaziyet karşısında, büyük buğday memleketleri mahreçlerin- den bir kısmını kaybedeceklerdir. Yapılan hesaplara göre, bu sene dünya buğday fiatleri düşecektir. Düvya buğday vaziyeti karşı” sında, Türk buğdayının mevki ne olacaktır? Ticaret borsası umumi kâtibi Nizameddin Âli bey bu meseleye dair yazdığı bir maka- lede, bu sualin cevabını şu suretle yermektedir : Bu umumi | Kırışmadan Türk buğdayı mütecssir olacaktır. No kadar? Bunu ancak mesul istatis #ik merkezlerimizin bu seneki Türk buğday rekoltesini rakamla ilân edecekleri gün anlamak kabil olacaktır. Şimdilik Türk buğda- yının kaş fiati hakkında yapıla” bilecek tahmin şu olabilir: Bu kış, beynelmilel | buğday Türl buğday fiatini indirmeğe çalışa- caktır. Borsada faaliyet Ünifiye ve Şark demir yolları tahvilâtı fırlıyor Kambiya borsasında ünifiye Üzerine hararetli muameleler de- vam etmektedir. Evvelki gün bor- sada ünifiye 59 olmuştur. Halbuki ii hafta evvej, fiati 55 di. Rumeli demiryolllar tahvilâtanın imha edileceğine dair şayialar henüz durmamıştır. Bu yüzden bu tahvilüt fatleri geçen haftadan beri yarım lira artmıştır. Son muameleler 4,95 lira üzerinden cereyan etmiştir. Anadolu demir yolları tahvilar tında yükseliş vardır. Son gün lerde, bir banka, bu tabvilâttan mühim miktarda satın almıştır. Fiati artan kâğıtlar arasında, değirmencilik cahamı da bulun maktadır. Tktikat Şirketinin tahvilâte 25 şark değin menlerinin ise, 2,80 lirayı bul muştur . Tramvay 55 terkos 53 telefon | © 15'liradir. Bunlar üzerinde ehem- miyetli muamele yoktur. Zeytin yağı Italyadan ihracat ehemmiyetli surette azaldı Kalya zeytin yağı piyasası hak- kında ticaret adasına şu malâmat gelmiştir: Muhtehif memleketlerde tatbik edilmekte olan döviz kararnameleri ve gümrük resimlerinin tevzyidi ve yahut ithalâtin kontenjana tahi tutulması gibi bertibat dolayısile Italyadan o zeytinyağı o ihracatı ehemmiyetli suretle azalmaktadır. Ibracatın azalınasındaki mühim sebeplerden birisi de fazla mü tarda zeytinyağı sarfeden Cenubi Amerika | devletlerindeki siyasi karışıklıklar. gibi yeni rekoltenin pek memnuniyete şayan okazma- Sına rağmen fiatler tezayüt ede- memektedir. En son fiatler şudur Ekstra mal 665, halis mal 615 lirettir. Çamaltı memlehası Memlehada bazı ıslahat yapılacak Ankara 23 (Telefon) — Güm- rük ve inbisarlar AN Rana beyle (Istanbula hare- ketinden evel görüştüm. Rana bey İzmirde Çamaltı memlehasında yapılan tefyiz hakkında şu beya matta bulundu: “ — Bumemlekanın idaresi bir hendise verilecektir. Burada şimdiye kadar küçük maaşlı bir müdür bulunuyordu. Halbuki memlehada mühim tesisat vardır. goğu burada istihsal edilir. Böyle bir müessesenin başında mütefemnin, her gün icap eden tedbirleri almağa salâhiyettar bir zatın bulunması lâzımdır. Memlehanın esaslı noksanları vardır. Iptida içinde suyu yoktur. Sonra memlehayı bağlıyan yolun sol lasmı bozuktur. Bundan başka memleha telefonla İzmire bağlı değildir. Bu noksanları tamam- lamak için vilâyetle birlikte çalı şılacaktır. Diğer mühim bir işte tuzum memlehada değil, Foça ambarlar rında satılması keyfiyetidir. Satışın Foça am barlarından yapılmasında hem idare, bem nakliyat yüzünden | müşteriler ve Foça ahalisi için menfaat vardır. Ancak Foçaya yapılacak nakliyat tahliye Satışın derhal Foçadan yapılma- sına mamidir. Tenzilât yapılması için teşebbüste bulunulmşutur.. Iki prenses i ingiliz asilza- desile evlenecekleri rivayet ediliyor. 60 saatten beri Gandi yemek yemediğin- den zayıf düştü Bombay, 22 — Gandi açlık grevine devam ediyor. Bu grevden vaz geçmesini rica etmek için Hindistanın muhtelif cemaat men- suplarından mürekkep bir heyet kendisini ziyaret etmiştir. Gandi kararında ısrar etmektedir. 60 saaiten beri aç durduğu için vücuda bir parça zayıflamıştır. Heyet Hint hükümetinin, Gan- diyi kararından vazgeşmeğe sev. kedecek bir anlaşmaya yanaşır cağını ümit ediyor. Berline taarruz Alman ordusunun manevrası bitti Berlin şehrinin müdafaa tertibatı kâfi değil Berlin 22 — Alman ordusu tarafından şark havalisinde yapı- lan manevralar nihayet bulmuştur. Manevralarda bir düşman ordu- sunun Berlin üzerine yürümek teşebbüsüne karşı Berlini müda- faa esası takip ediliyordu. Iki taraf da yapma tanklar, ağır top- lar vesair bu gibi levazım ile teçhiz. edilmişti. Muharebeyi şarktan gelen ordu kazanmıştır. Berlin şebri muhasa- ra edilmek tehlikesi karşısında iken güç bal ile bunun önü al na bilmiştir. Manevra, Berlini mü. dafaa tertibatının kâfi olmadığını göstermiştir. Şekere mukabil findik Çekoslavakyada bir şeker fab- rikası, Türkiyeden findile alı yerine şeker vermeği kabul etmi tir. Bu fabrika, şehrimizdeki bir kaç ücarethaneyle anlaşmıştır. Fakat hükümet, Çekoslovakya ile bir. takas mukavelesi yapma dığı için, hususü müesseseler ara- adak, anlaşmaların pek kiymet almıyor. Tacirlerimiz, e Çekoslovakya ile hükümetin bu tarzda mukaveleler yapmasını arzu etmektedi Netekim Yunanistan hükümeti, Çekoslovakya ile bu tarzda bir mukavele imzalamıştı Palamut bolluğu Dün de 45 kayık palamut geldi Palamut bolluğu devam etmek- tedir. Boğaz içinin muhtelif yerlerinden Balıkhaneye 45 den fazla kayık gelmiştir. Bunlarm içinde geceleyin tutulan balıklar pek ucuza gitmektedir. Bilhassa Kilyos gibi Balıkhaneye uzak olan yerlerde, geceleri tutulan balıklar, Balıkhameye beş altı saat sonra varmaktadır. Bu kayık bir iki saatten fazla Balıkhame önünde beklemektedir. Bu müddet zarfinda gece tutulan balıkların bozuk diye denize dökülmekte ve yahut tanesi 40 paraya satılmaktadır. Gündüz tutulan ve motorla balıkhaneye sevkedilen taze balık: Balıkçılar, bahle Fiyatlarını ar- tarmake için, az balik tutmağa karar vermişlerdir. Fakat bir iki günden beri bu kararın tatbiki” ne imkân basil olamamışlır. Balıkçılar cemiyeti, balıkçıları araya loplayarak, balık istihsalâ- tanı tahdit için yeniden bir karar alacaktır, Tahdidi tslihat Riyaset divanı Cenevrede içtima etti Cenevre, ZI TAA) — Tahdidi teslihat konferansı riyaset divanı sir Eric Drummond'da hazır bu- lunduğu halde umumi bir. içtima aktetmiştir. Konferans reisi M. Henderson, bu toplantıda vaki beyanatında konferans mesaisinin bir neticeye erdirilmesi közumundan bahsetmiş ve Almanyanın konferansa işti- rakten imtina hakkında büronun herbangi bir müzakereye girişme- Filhakika M. Henderson, 18 eylül tarihli mektubuna cevap vermek hususunda Almanyayı serbest Bırakmak arzusunda bu- lunmaktadır. Bu beyanattan sonra büro, ruz- Bamesinin teknik kısmının müza- keresine başlamıştır. i ların. tanesi 3 kuruşa satılmaktadır. 24 Eyldi Harp zengininin Gelini Büyük milli roman 95Z Boy beraber evlâtlar var hal... Cari kabakağıt Madam, buram buram ter dö- küyordu. Vücudu, sır sıklam, vıcık Birden yerinden fırladı. Kolonya şişesini alırken hayretle gördü. Çantası altüst... o Muhakkak Biri karıştırmış; münkün değil, bir yabancının eli dokunmü Bir de baksın ki ne görsün?. Orta gözdeki paketin yerinde yeller esmiyor mu? O anda kurşunla” vurulmuşa dönmüştü. Bu halt kimin marifeti? Başına kan hücum etmiş, kıp- Kirmızı kesilmişti. Çarpıntıdan boğulur gibi, çan- tayı baş aşağı etti; içinde ne var ne yak, hepsini ortaya döktü. O aradığı esrarlı paket yok mu yok(. Hem, bu gecede belki Tâzum olacak 1. Heyecandan tıkan- mak bir şey değil Kendi ana Hsanı olan Jargonca dan tutturarak Almanca, Fransızca küfürleri ardarda savuruyor, arada Türkçe karıştırıyordu: — Yaban manda arap |.. Oran- gotan arapl... Hırsız arapl, Arap Hacı dayı, madam aklini mı oynaktı, sara illetimi çekiyor, yoksa karasevdaya mı uğradı?.. diye eli ayağı gevşeyip korku sundan perdenin arkasına büzü- lürken bir otomobil sesi Otomobil sokağa sapıp evin önünde durunca haydi madam kapı dişarır ver elini alt kattaki taşlık. Çok şükür ki Hacı dayı kenara çömelmiş olduğundan, ikinci sa- demeden kurtulmuştu. Madamla Cevdet efendi kar sılaşkılar. » Şimdiki Cevdet efendi, o bizim imiz Cevdet efendi değildi. gözü şaşı. Adam akıllı yalpalıyor. Ne zamandır. geviş getirdiği içkiye siftahı çekmiş, Kandilza- denin ısrarlarına dayanamıyarak hatırım etmiş. KANSIZLIK kanl ilya eden İl untan Gül tarladan erip elimişr Sermet Mahtar Mâç niyetine ve mide bastırır diye konyaktan başlayarak gemi azıya vermiş, pupa yelken yol tatmmuştu. İçmediği ne kalmıştı ki?... Konyak; konyaktan sonra şarap; şaraptan sonra şampanya; şam panyadan sonra likör. Otomobilden inip | karşısında mı görür görmez, ilk söyle- söz şu oldu — Sen misin amam babam. Sen misin iki gözümün elifi?. Sen misin ciğer köşem? Artık arkası sıvırya: — Yoluma kul, köle olayım elmasim. Senin o kaz göğsüne, © asmakabağı kollarına, o dalyan vücuduna bu Cevdet denilen esir olsun.. Bu sakalı gırtlağına dolanası kerata, yani ben, yanlış anlama ha, senin uğruna canım versin. O kadar mı yaf. Malın versin, mülkünü versin; versin oğlu versin! Madam, Cevdet efendinin ko- humu yakalamış, sırmaşık sırmaşık: — Yavaş ol Cevdet, yukarıki terbiyesizler duyacak, bir skandal çıkacak! diye kendine çekiyor, berifeeğez hiç oralı almıyordu: — Alayının. anaş gelmişini, geleceğini. Kocamustafa paşalı Cev- det derler. Allahtan gayrı kim- seden pervam yok; | babam mezardan çıksa ona metelik vermem, nerede kaldı ki yuka- ndaki mezar kaçlanlarına.. Almı- pan terile para kazanıyorum; allem ediyorum, kallem ediyorucı, çuvallarla papelleri çekiyorum... Madam Viyolet, koluna girerek göğsüne abanmışt — Mon Dien!.. Bu kompliman- lara çok ziyade teşekkür ediyorum amma rica ederim yavaş konuş. Yalnız olalım, o zaman ne yapar- San yapl diye asıldıkça Cevdet efendi alevleniyor, ateş saçağı Nörasteni, zaliyet ve Chlorose SIROP. DESCHHENS, PARIS