19 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye Mehmet Efehdi Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor Mahtumları Kahvesini içiyor A İst. Mısırçarşısı kapısı karşısında AKŞAM — İst. Mısırçarşısı kapısı karşısında — a —— ——— mem — Sene 16 — No: 5605 — Fiatı her yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 19 Mayıs 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Cenevre mahafilinde gün geçtikçe ümitler azalıyor Dünyanın bugünkü vaziyetinde kimsenin silâhları bırakmağa yanaşmıyacağı tahmin ediliyor Cenevre 18 (Hususi) — Silâh- ları bırakma konferansının top- lanma tarihine on gün kalmıştır. Bu münasebetle Cenevrede siyasi faaliyet artmıştır. Bazı devletle “rin murahhasları şimdiden Ce- nevreye gelmişlerdir. Diğer mu- rahhaslar da önümüzdeki bafta içinde geleceklerdir. Burada umumiyetle bedbinlik vardır. konferansın bir anlaşma ile neticelenmesi ümit edilmiyor. Maamafih konferansın hiç bir karar vermeden dağılması her ta- rafta çok fena tesir yapacağın- dan bazı ehemmiyetsiz meseleler üzerinde anlaşma teminine, bu suretle bir iş görülmüş fikri uyan- dırılmasma çalışılacaktır. Konferansın dağılmamasını te- min için en ziyade uğraşan İngil , teredir. İngiltere konferanstan ha-| va silâhları hakkında bazı ka- rarlar almak istiyor. Bu suretle hem zahiri vaziyet kurtarılmış, hem de İngilterenin hava taar- wuzlarına karşi az çok emniyeti temin edilmiş miş olacaktır. , İtalya ve bazı İskan- | dinav devletlerile bu hususta an- | laşmıştır. Belçikayı da kendi fik- rine temayül ettirmeğe çalışmak- tadır. Diğer taraftan Fransa ya- | rım tedbirlerin hiç bir faydası ol-| miyacağı kanaatindedir, Bu hü- kümet ya esaslı bir anlaşma ya- Pilması, yahut herkesin serbesti- Cenevreden bir manzara : Yeni yapılmakta olan Milletler cemiyeti binası sini muhafaza etmesi fikrindedir. Başta küçük itilâf olmak üzere bir kısım devletler de Fransanın fikrine iştirak ediyor, Konferans- ta bu iki fikir çarpışmaktadır. Konferansın neticesiz kalması | ihtimali İngilizleri çok endişeye düşürmektedir. Canterburg baş- peskoposu ve kilise erkânı bir be-| yanname neşrederek silâhları bi- | İ takma meselesinde her halde bir anlaşma yapılmasını ve Versayda Almanyaya edilen vadin tutul- masını istemişlerdir. Bir takım kadın cemiyetleri de silâhların tahdidi hakkında beyannameler Şehrin imarı işine ne zaman başlanacak? Belediye, yeni varidat bulunmadıkça buna imkân görmüyor Ması için bükümet bir taraftan Yeni bir belediye vergi ve resim- leri kanunu lâyihası hazırlarken diğer taraftan İstanbul belediye- Nİ de lir vlar ez örlümik üzere hükümete bazı tekliflerde bulunduğunu yazmıştık. Bü tek- liflerden bir kısmının hükümetçe Mazarı dikkate alınarak kanuniyet kesbetmesi için bir kanun lâyihası şeklinde Millet Meclisine verilece- ğine dair şehrimize malümat gel- Miştir, Belediye, vergi ve resimlerden başka varidat membaları da bul mağa çalışıyor. Temin edildiğine &öre yeni meyva ve sebze hâlin- | den, belediyenin şimdi almakta uğu varidatın dört beş misli , Vâridat temin edilecektir. Beledi. | Ye, hem şehrin imarı, hem de şe- | T varidatının artırılması için bu kabil. gelir getiren müesseseleri Soğaltmak istiyor. ç İstanbul belediyesi, son beş alti . Belediye varidatının o çoğaltıl i muştur. Bügün belediyenin eski senelerden kalmış ve bir tesviye suretine bağlanmamış hiç bir bor- cu kalmamıştır. Belediye, borç ödemek suretile katlandığı feda- kârlıklardan da bir iki sene sonra tamamile kurtulacaktır. Belediye- nin en ziyade mali müşkülâtını mucip olan eski istimlâk borçları- | dir ki bunlar mühim miktarda it- fa edilmiştir. Binaenaleyh bir kaç sene sonra belediye bir taraftan eski borçlarından tamamile kurtu- lacağı gibi, diğer taraftan yeni membalarla varidatını çoğaltacak- tır. Bu suretle şehrin imarına ça- İışılacaktır. Bugünkü varidat şehrin alelâde işlerini ve hizmetlerini bile tama- mile ifa etmeğe kâfi gelmediğin- den yeni varidat membaları temin edilmeden geniş mikyasta imar faaliyetine girişmek imkânsız gö- rünüyor. Lehislanda yahudi sanat sergisi! neşretmişlerdi:. M, Hendersonun ümitsiz va- | ziyet hasebile konferansın reisli- ğinden istifa ettiği rivayet edik miştir, Fakat M, Henderson bu rivayetin doğru olmadığını bik dirmiştir, | Burada hâkim olan kanaat şu- dur: Konferans hararetli müza- kerelerden” sonra ehemmiyetsiz bazı kararlar vererek di çak- tır. Fakat bunu her tapafta yeni bir silâhlanma faaliyeti takip ede- cektir, Dünyanın bugünkü vazi- yetinde silâhların bırakilmasına imkân görülmüyor. | Yunan balıkçıları | Gümrük muhafaza motö- İ rüne ateş etmişlerse de yakâlanmışlardır Çeşme kara sularımızda balık avlıyan beş Yunanlı balıkçı güm- rük muhafaza kuvvetlerimiz tara- bir motörle balık-avlarlarken mu- bunları görmüş ve takibe başla- fından yakalanmıştır. Balıkçılar, | hafaza o motörlerimizden birisi; | mıştır. Gümrük motörünün çok seri hareket etmesi sayesinde ya- kalanacaklarını gören Yunanlı ba- lıkçılar motöre karşı silâh istima- line başlamışlar, neticede yaka- lanmışlardır. Çeşmeye götürülen Yunanlı ba- lıkçılar Mihal oğlu Atanas ile Ya- ni, Nikola, İstrati, Aleksandr is- mindedir, Çeşme sulh hâkimliği ta- rafından gümrük muhafaza me- murlarının emrine itâat etmiyerek silâh istimal etmek suçundan tev- kiflerine karar verilmiş ve kendi- leri İzmire getirilmişlerdir. Birinci müstantiklikte, maznunların istic- vabına başlanmıştır. izmirde geçinme endeksi İzmir ticaret odası tarafından İz- mirde nisan 934 ayı hayat pahalı- lığı cetveli hazırlanmıştır. Bu cet | vele göre nisan ayında üç çocuklu | Rüşvet meselesi Metr Salem ile Faracinin ifadelerinde biribirini tutmıyan noktalar var is cuma olmasına rağmen tahkikata devam edilmiştir. ön İZ A Telefon şirketi binası Ankara 18 — Bugün cuma ol- masına rağmen rüşvet meselesi hakkında tahkikata devam edil miştir, Metr Salem ile Leon Faraci efendinin ifadeleri arasında biri- birini tutmıyan bir çok noktalar vardır, Bu noktaların tamamile aydınlatılmasına çahşılmaktadır. Mett Selem ”“?""Ksinin bu işte İ hiç bir'alâkası olnalığını iddia ediyor. Leon Faraci efendi ise Rüştü beye borç olarak parayı verdiği noktasında ısrar etmekte- dir. Halbuki ortadaki taahhüt mektubu bu iddianın doğru olma- dığını gösteriyor. “ Diğer taraftan cürmü meşhut 6snasında gizli mahallerde bulunan ve odada konuşulan şeyleri işiten polis memurlari da ortada borç para verilmesi değil, rüşvet teklifi mevcut olduğunu söylemişler, ko- nuşulan şeyleri birer birer anlat- ! muşlardır. aram Cumartesi karikatürleri: e ar m Söylendiğine göre bu rüşvet teklifi meselesi epeyce eskidir. Leon Faraci bundan iki ay evvel bu hususta Rüştü beyle görüşmüş- tür, Rüştü bey daha o zaman me- seleyi âmirlerine haber vermiştir. Cürmü meşhut yapılması için vas | ziyet son güne kadar idare edik i. miştir. Leon Faraci efendi iptida taah- büt mektubu yerine üç bin lira Fakat Rüştü beyin ısrarı üzerine mektu- bu vermiştir. Metr Salem tevkifhanede çok müteessir bir haldedir, iki akşam uyumamış, düşünceli bir halde vakit geçirmiştir. iki mevkuf Ankarapalastan ya- tak getirtmişlerdir. Yemeklerini | de Ankarapalastan getirtiyorlar. Maamafih ihilâttan memnudurlar, avans vermek istemiştir. ye karı kocadan ibaret beş kişilik bir ailenin sikinti çekmeden geçi- “İl mebilmesi için 9932 kuruş lâzımdır. ". dil ». İn lk — Seni her zaman otobüste, vapurda, trende görüyorum Salamon, , mühim | bir iş mi var?.. > , — Evet, on bin liraya hayat sigortasına yazıldıml... . t vi i sene içinde sehelerdenberi ihmale ka, ağrıyan ve belediyeyi izaç eden e shell atak ilk yahudi sanat sergisi Liwow 18(A.A.) — Lehistanda bugün - Liwovda açılmıştır, -