27 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Franco hükümeti Fransa ile anlaşmayâ dair bir teblig neşretti Polonya Hariciye Nazırı Londra'yı ziyaret etmeğe davet edildi. AKŞAM Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür. 20497 | Sene 21 — No, 7314 — Piati ber yerde 5 kuruş PAZARTESİ 27 Şubat 1939 Hariciye Vekilimiz Selânik ve Atinada li tezahüratla karşılandı | milletine hitabesi Yunan Başvekilile Hariciye Vekilimiz Selânikten | | Asil ruhlu Birleşik Amerika devletlerine samimi dostluğun Kuvvetli rabıtalarile bağlıyız “Milletlerin birbirini tanıyıp takdir etmeleri için bütün vasıtaları, yorulmadan kullanmakta sebat edelim Reisicümhur İnönünün Ankara radyosundan çok fasih bir ingilizce Minaya kadar beraber seyahat ettiler “Dostluğumuz o kadar sıkıdır ki, iyi gün olsun, kötü il gün olsun, kalblerimiz bir arada çarparak yürüyeceğiz, ile söylediği hitabe yurdurauzda da alâka ile dinlendi Devlet vazifesinde yalnız ehliyet ve liyakat esastır İsmet İnönü Reisicümhur seçildi. gi gün Millet Meclisinde söylediği nu- tukta şöyle demişti: «Millet hizmetin- de vazifelerin iyi ifa olunmasını emel edinmek başlıca kaygımızdır.» Başvekil Refik Saydam, hükümetin. programını Meclise anlatırken Şu cümleyi söylemişti: «İdare makinesi- nin muntazam ve bilgili işlemesini te- min için pazifelerin ehillerine tevdiins ye memurların terfi ve terfihlerinde âdalet ve liyakatlerin esas tutulması- na dikkat edeceğiz.» Türkiye tarihinin o mühim dönüm noktasında, en büyük vazife ve mesü- liyeti üzerine alan Şefin, millete ilk hitabında evazifelerin iyi ifa olünma- sı başlıca kaygısı: olduğunu söyleme- si; bu meseleye verdiği göstermeğe kâfidir. Başvekil, program nutkunda «vâzl- ehemmiyeti Ankara 26 (Telefonla) — Reisicüm- hur İsmet İnönü bu akşam saat 20,15 de beraberlerinde Başvekil B. ?” Refik Saydam ve Dahiliye Vekili B, Faik Öztrak olduğu halde Ankara | Radyoevine gelmişler, Radyoevinde Hariciye Vekil vekili B, Rana Tarhan, Nafia Vekili B, Ali Çetinkaya, Ameri- kanın Ankara elçisi turafından 50- lamlanmışlardır. Relsicümhurun Amerikan milletine yapacağı hitap münasebelile radye idaresi tarafından hazırlanan hususi program mucibince saat tam 20,30 da * kısa dalga 19,74 üzerinden Ametikya İrigilizeg anons yapilmiş; bunu müte- akib Riyaseticümhur dilarmonik ör. kestrası tarafından evvelâ Amerikan, sonrâ Türk İstiklâl matşları çalın. mıştır, Saat tam 2040da Reisicümhur İsmet İnönü pek fasih bir ingilizce ile Amerikan milletine şu hitabode bulunmuştur: İnönünün Amerikan milletine hitabesi Birleşik Amerika devletleri valan. felerin ehillerine tevdi edileceğini, ilân) daşlarınn yeni bir eseri olan cihan etmesi, Şefin prensip olarak üstünde durduğu bu mühim noktanın hükü- sergisi, binbir faydanın üstünde ola. Tak, milletleri dostça bir araya getir. met lcraatında datma göz önünde tu- | meğe fırsat verdi. Bu hareket, asil oj. tulacağına işarettir. Milet hizmetin- | de vazifelerin iyi ife olunması için, bu vazifelerin ehillerine tevdii, liyakatin ©sas tutulması şarttır. Bu kalde umumidir. Her yerde, her zaman mevcud olmuştur. Devlet, hü- kümet, cemiyet, şirket... En büyü- günden en ufağına kadar hiçbir te- şekkül tâsavvur edilemez ki «vazife. leri ehillerine tevdi etmemeyi, iktidar ve liyakali esas tutmamayı» umde di- ye almiş olsun, Bilhassa Devlet mües- sesesi, en iptidai devirlerindenberi iş- lerin ehline verilmesini başta gelen basit bir düstür olarak kabul etmiş- tir, Şu halde, her devletin bu normal hareket kâidesini; yeni tatbike başla- nacak bir esas telâkki etmesi fayda- 8ız gibi görünür, Nazari düşünce böyle olmakla be- raber, hakikat tabii ve normal ol maktan uzaktır. Tarihin bütün de- virlerinde, hemen hemen her memle- kette, iş başına geçenler bu en es- ki ve en basit prensipi kendilerine devamlı surette hareket kaidesi yap- mamışlardır, Türlü ahval ve şartlar, beşeri zaaflar, şahsi endişeler, parti menfaatleri, hususi nefret ve mu- hâbbetler, mili ölçü yerine göçen hissi kıymetler, devlet vaizfelerinde dâima hakiki ehliyet ve liyakat aran- masına engel olmuştur. Siyasi veya şahsi bâzı mülâhaza ve menfaatler, bir n& geçirilen ferdlerde, | Mm ek . İ leri Eminönü meydanından Süleyma- Amme efkârı bakımından ehliyet ve liyakat denilen evsafa, tamamen Şahsi bakımdan bir takım vasıflar teteih ettirmiştir. Hatır gönül, arka Düfuz, şahsi his, ferdi menfaat gibi Amillerin hakiki ehliyet seçimine ga- A Necmeddin Sadak v (Devamı 4 üncü sabifede) duğu kadar zamanın âcil ihtiyaçlarına da uygun bir iş.olmuştur. Kanaatimce, sergi, Türkiyeyi Ame. rikaya daha iyi tartmak ve iki millet Reisicümhur İnönü Yİ arasındaki mevcud dostluk o münase. betlerini kuvvetlendirmek için güzel (Devamı 7 nel sahifede) İnönü'nün Amerikan B. Prostun plânında mah- zurlu görülen noktalar Viyadüklü yollar, Eminönü - Topkapı sarayı güzergâhı Şehircilik mütehassısı B. Prostun hazırladığı İstanbul ve Beyoğlu semt- lerine ait nâzım plân, tasdik edilmek üzere Nafia Vekâletine gönderilmiş, fakat Vekâlet plânın muhtelif yerle. rine itiraz etmiştir, Vekületin itirazı bilhassa şehirde açılacak meydan ve caddelere ta- alük ediyor. B, Prost iniğleri kal dırmak üzere, şehrin bir çok yerle. rinde viyadüklü, yani köprülü yollar Açılmasını muvafık görüyordu. Nafla Vekâleti bunu muvafık bulmamıştır. Viyadüklü yolların büyük masrafı iş. ilzam etmesi bu hususta başlıca âmil olmuştur, B. Prost şehirde açılacak belli başlı yollar için birkaç başlangıç noktası tesbit etmiştir. Bunlardan en mühim- niyeye, Topkapı sarayına doğru açıla- lacak yollar ve Haliç sahil yoludur. B. Prost Eminönü meydanından Topkapı sârayının görülmesi için si- mltçi fırını ile yanındaki binaların bulunduğu noktadan ve Dördüncü (Devamı 7 nel sahifede) EBbikkatler: İnönü'nün verdiği yeni ders Cümhurreisimiz, Amerikaya Tür- kiyenin sesini radoymuzla duyurdu. Bu mesajın mâna ve ehewmiyedi yalnız siyasi oluşunda, yalnız dünya- nan öte tarafına hitap edişinde değil. dir, Bir de bizim için, hepimiz için, Dir ders teşkil etmesi var: İsmet İnönü, ingilizceyi en müşkül memleket hizmetlerini omuzlarına aldığı ve muvaffakıyelle başardığı, yaşı da yarım asra yaklaştığı bir sı. rada öğrenmiş; radoyoyla nutuk söğ- Hyecek mükemmeliyete getirmiştir. Bu misalden kuvvet, cesaret alına» mak, bunu dünyaya karşı ırki kabil. yetimizin yeni bir tezahürü telâkki edip-gururlanmamak kabil mi? İşle gencimizin, ihtiyarımızın kendi sa» haımzda ve cirmimizce. taklit etme. miz icab eden bir azm ve trade nü- / münesi! i Atinanın ümümi görünüşü ve Hariciye Vekilimiz B. Şükrü Saraçoğlu Selânik 26 (A.A.) — Anadolu ajan. sının hususi muhabirinden: - Dün gece saat 10,45 de Hariciye Ve- kili Saraçoğlu Tefikası ve beraberinde- ki zevat İle birlikte Belgraddan Selâ- niğe gelmiştir. Hariciye Vekilimizi hududda Selâ- hik konsolosu İle Metaksasın hususi kalem müdürü ve Selânik garında da Başvekil B. Metaksas, Selânik vali 'umumisi, Atina sefirimiz B. Ruşen Eşref Ünaydın, üniversite rektörü, Türk - Yunan dostluk cemiyeti erkâ- nı, Türk kolonisi ve Balkan antantı konsolosları selimlamışlardır Tren saat 11,25 de Atinayea hareket elti, B. Metaksas'ile B. Ruşen Eşref Unaydın ayni trenle gitmişlerdir. Tezahürat, son derecede canlı ol- muş, alkışlar ve yaşasın Türkiye ses- leri ile Hariciye Vekilimiz uğurlan- Hariciye Vekilimiz Atinada Atina 26 (A.A.) — Başvekil Metak- sas İle Türkiye Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu ve refikalarını hâmil olan hususi tren bugün saat 1130'da Ati- naya gelmiştir. Yunan Başvekili #le “Türkiye Hori- ciye Vekili istasyonda hükümet aza» ları, Yugoslavya elçisi, Romanya mas- labatgüzarı, bütün sivil ve askeri ri- cal, muhtelif teşekküller mümessilleri ve çok kalabalık bir halk kütlesi ta- rafından selimlanmışlardır. Bayan Metaksas ile bayan Saraçoğluna bu- ketler verilmiştir. İstasyondan otele kadar bütüri gü- zergâhta halk Türkiyeyi ve Yunanis- tanı ve onların devlet adamlarını şid- detle alkışlamıştır. Tezahürler otelin önünde de devam ettiğinden Metak- sas ve Saraçoğlu Balkona çıkarak mıştır. İstasyon tenvir edilmiş ve Türk! halka teşekkür etmişlerdir. ve Yunan bayraklarile donatılmştı. Yeni vapurları, tedkik heyeti,,, (Devamı ? nci sahifede) EEBEABELASSA0888 BAAEEEEM