30 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

30 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl No, 7344 Cumartesi Ikteştin 937 Yeni kabine Dört gündenberi Celül Bayar ka- binesi filen ve resmea iş başında bulunuyor. Bu suretle banlarında müb hem gibi görünen muvakkat şekil ortadan kalkmış, her şey tabil cere yanma girmiştir. Celâl Bayar kabinesinde — esaslı değişikliklere intizer edenler nasıl aldandıklarını — gördülerse ayni kabi. nenin programında — selefine nazaran büyük görüş farkları bekliyenler de ayni şekilde ve pek yakında aldan- dıklarını anlıyacaklardır. Her şeyden evel bepimiz biliriz ki Türkiye cümhuriyetinde, cümhu. riyetin ilânındanberi, tam bir istikrar mevcuddun Türkiye bötün mevcadi. yetini bu — istikrarın filen tahassül etmesine —hasretmiştr. Bu istikrar yalmız bir noktada, siyasetimizin bir cebhesinde değil, her tarafında, her moktasında —mevcuddur. Hükümetin şeklinde istikrar, milletin hayatında istikrar, imar programımızda istikrar, dış politikamızda istikrar ve iç poli. dkamızda İstikrar?.. Takılâbı ve onun — tabif bir neti vesl olan cümhuriyeti meydana geti- renler biliyorlardı, iman etmişlerdi ki memleketin bugünkü kavvetini, kudretini meydana getirmek için ona ber şeyden evel hayatının her çeşid tecellilerinde tam bir istikrar vermek Tüzımdır. — İşte milli hayatımızın do Bişmiyen, değişmiyecek olan esaslı bir umdesil. Bu hakikati bildikten sonra Ce lâl Bayar kabinesinin faaliyet prog- ramında selef ine nazaran derin, esaklı bir değişikliğe intizar edenler ancak icabaz bir hayale kapılmış olurlar. Bütün endeliği ile hakikat şodur: fakılâbın birinci günündenberi Büyük Şefin yanından ayrılmamış, — istiklâl mücadelelerinin — bütün saf halarına enerjisi, yüksek sevk ve idaresi ve | müstema liyakati ile iştirak etmiş, daha sonra gene Ulu Önderin işaret ve ilhamı ile cümhuriyetin ilânmdan- beri hemen hemen — fasılasız denecek bit şekilde Başvekâlet gibi bu mem- leketin en yüksek, en yoracu ve ea çetin bir vazifesini muvaf fakıyetle yapmış ve başarmış olan — mühterem İsmet İnöaü hepimizin şükranma lâ- yık sayısız eserlerden sonra tabif bir istirahat ihtiyacı daymuş ve son bü: kümet tebeddülü işte arf bundan do- dayı vaki olmuştur. İsmet İnönü kabinesinde iki üç senedir İktaad Vekületini ender gö rülmüş bir muvaf fakiyetle idare et miş olan yeni Başvekilimiz Celâl Ba. yarı İzmirde tanımıyan kimse var mıdır?. Celâl Bayar yalmız İzmirin mebusu değil, ayni zamanda İzmirin şocuğudur da... Biz onu meşrutiyet devrindenberi içimizde görmiye ve içimizden biri Bibi telâkki etmiye alıştık. Onun, mütevazı, berdem mütebesim ve mül: tefit sevimli yüzünü içimizde bir be. nimseme histi besliyerek daima ha- urlarız. Hiç şüpbe yok ki Celâl Bayar 'Türk vatanında, gerisinde belli başlı cesim bir eser sürükliyen nadir, ha- yır ender - simalardan biridir. O da fıpkı mühterem selefi gibi istiklâl Savaşının ilk günündenberi Büyük Önderin yanında yer almış, canlı hamleleri, yüksek eserlerile milli ha. Yatımızın her aaf hasına muvaf (akı Yyetle karışmıştır. Bogün memleketin bütün iktısa» diyatına el koymuş, milli iktısadiya» famızı ecnebi. bankalarının — esaretin- den kurtarmış olan Türk — bankacılı. Pinin hakikf mücesisi Celâl Bayar ol- duğunu hepimiz şükranla anıyoruz. Gene iki senedenberi memleket diyatında beliren foyizli ve ha- kiki kalkınmayı dünkü İktısad Vekili «lâl Bayara ve onun cidden yüksek bir Hiyakat ve sonsuz bir irade ile Yarattığı beş senelik plân tatbikatına Tedyon olduğumuzu — bangimiz bil- Meyizf, Hakikatte dünkü kabinenin en Muvaffakıyetli Vekili hükümetin ba: :"' Beçmiş ve bütün tebeddül işte ı.-::lıı ibaret kalmıştır. Mahterem y ıı:ı İnönü bütün muvaffakıyot he li ıı Banıl ilhamlarımı Büyük Şef lı—ı- aşsa mühterem Celâl Buyar da SN #ooraki muvat fakıyetlerinde B Fasta Kanlı arbed. ler oluyor çıkar, Hergün sabahları gazetedir c DNSN TETEEZEER Z Cumhuriyet bayratr;ı, ;ur-m iğ'aşistler: dun her tarafında kutlulandı Negüs hakkında yalan- Ankara geçid resminde, Atatürk kızı Bayan Sabiha Gökçen, ıar uyduruyorlarmış Liva Komutanı olarak bir filoyu idare etti Imparatorun kâtibi, Niste, ANADOLU KaT muhabirine mühim beyanat verdi; harp devamdadır, dedi. Habeşistan imparatoru Haile Se- lüşiyenin son vaziyeti hakkında biri birini tutmıyan bir çok haberler in: tişar etmektodir. Bu haberlere göre, Haile Selâsiye, halen feci bir halde ve fakirlik içinde imiş. Halbuki, ha- kikat hiç te öyle değildir. Niste bulunan arkadaşımız B. Ragıb, Habeşistan imparatorunun hu- susf şekreteri ile (ANADOLU) namn: ma bir. mülükat yapmıya muvaf fak olmuştar. Arkadaşımızın, çok meraklı olan bu mektubunu aynen aşağıya yazıyoruz: Konsolosların vilâyeti ziyaretleri intibalarından Cumhuriyet bayramına aid ya diğer resim yeninci sahifemizdi Ankara, 28 (AA.) — — Başvekil B. Celâl Bayar bu akşam Romanya Başvekili Ekselâns Tataresko şerefine verdiği ziyafette aşağıdaki mutku söy* Temiştir: Bay Başvekil; Dost ve müttefik Romanyama mümtaz hükümet reisini Ankarıda kabal etmekle duyduğum sevinci Ekselânsınıza beyan etmukle bilhasea bahtiyarım. Bu sevinç Ektelâasınızın memleketimizde bulunuşunun kıymet ve manasını derin bir tarzda hivse. den bütün Türkleria de sevincidir. Romanyadan — hareketiniz. Altes Roaayal Albajulia büyük Viovodunun subaylığa torfii şerefine tertib olunan genliklerin arifesine tesadüf etmiştir. Comhuriyet hükümeti bu bu mesud bidiseye olan alâka ve sempatisini hususi bir heyeti murahbasa ile ken- disini temsil ettirmekle göstermiş ol- dağundan dolayı bahtiyardır. ——— ilhamını gene ayni Öcderden alacak, ayni muvaf fakıyet yolunda — yürüye- cektir. Hükümetin mustakbel faaliye- tinde ulak bir tebeddül olacaksa bu da mülehasıs bir ikusadçı ve mali- yeci olan Başvekilimizin -himmetile iktisad Ve maliye işlerinde bir a gaha bariz bir tekâmül görülmesin- den ibaret kalacaktır. Her Türk Ce Vâl Bayarın muvaf fakıyetine duu et meyi ve ona elinden geldikçe zahir olmayı vazifelerinin bizincisi telâkki edecektir ve etmelidir. #Hamdi Nüzhet Çançar millet münasebatının Ankarada siyasi temaslar: Şefimiz, Rumen Başvekili ile uzun müddet konuştu Başbakanımız ziyafette bir nutuk vererek, iki yüksek derecesini anlattı mizi akdettikten sonra dostluk tekâ: mülünün icabatimı bütün vüsatiniu verdik. Ve bu gün tahminlerimizin döğrü çıktığımı ve Balkan ittifakımı zan da istihdaf ettiğimiz sulh dava- tında feyizli olduğunu görmekle mem- nun olabiliriz. Yelmız — müttef ikler arasında değil ayni zamanda beynel. milel sahada mükemmel bir teşriki mesai vasıtam olarak tebeyyün eden dört memleket antantımız umumi sü. kün davasına olan tesir ve feyizli hizmetini ber gün daha fazla göse termektedir. ( Sonu 10 uncu sahifede ) Başvekilimiz B. Celât Bayar || Balkan G. Kur- ük Ekselânsımızın da bizim ha milli bayramımızda bulunuşu müşter reken duyulan sevincin bir nevi de. yamıdır. Çünkü ber birimiz için me. sud olan bir hâdise diğerimiz için de bir sandet kaynağıdır. Bay Başvekil, Türkler ve Rumenler tarihin bü. tün arızalarını biribirlerini seymekten asla fariğ olmakszın — yaşamışlardır. Binsenaleyh — münasebatımızın — tekâ. mülü tabil olmuştur. Ve iki memle. ketimiz arasında kurduğumuz doswluk duygularımıza olduğu kadar menfaat. lerimize de her noktadan uygundur. 1938 de a zamandanberi daha ziyade sklaşan münasebatın — esasımı teşkil otmiş olan — dostlük — muahede- may Başkanları Ankarada Dün bir içtima yaptılar Ankara, 28 (ALA.) — Şohrimiz: de bulunan — Yunanistan, Romanya ve Yagoslarya Erkâmıharbiye — Pela- leri bugün Genel Kurmayda süreti inabsusada bazırlanmış olan salcoda öğleden evel ve soara iki defa içti. ma etmişler ve Balkan antantımı alâkadar eden memil üzerinde — gö- erdir. Tücen! Tütün mıntakasında nü piyasa açılacaktır. Demirciköy, te tütün yetiştirmişle: ANADOLU Gazetemiz, dün 24 sahife olarak ve diğer arkadaşlarından çok zeniğin bir gekilde intişar etmiştir. Makinenin yeni İşlemesi yüzünden bazı hatas larda olmuştur. Kailerimizin bizi mazur göreceklerine eminiz. Yazı ailemize iltihak ettiğini haber verdiğigiz değerli tarihçimiz Mi. tatın ilk hasbıbali bugünkü nüshamızdadır. bize yazı yazacak çok Onu da sıksık ANADOLU sütuularında okuyacaksınız.. Yeni tefrikalarımıza dün başladık. Bugün hulâsaları ile beraber bulacaksınız. Fasta kanlı arbe- Tütün piyasası Salı veya çarşam- baya açılıyor yüzde 98 3â denk haline getirilmiş- tir. Pazartesi sabahı her yerde tünlerin balyalama ameliyesi bitmiş olacak ve salı, yabud çarşamba gü- Kırkağaç, Karaca. kuya, Çapak, Devril müstahsilleri, on senedenberi görülmemiş nelaset. tötünlerin tü. kiymetli - ve deler Fransız jandarmaları, arbedeciler tarafın: dan taş yağmuruna tutulmuştur Paris, 29 (Radyo) — Fasta korkunç arbedeler olmuştur. Zabıta arbede çıkaranları takib etmek istemiş ve bu mrada geleyan fazlalaşmıştır. Arbedeciler, taşlarla Fransız — jandarmala: mukabelede bulunmaş ve vukubulan çarpışma rette yaralanmıştır. Hidise Fransada derin akisler uyandırısıştır. Rlabeş imparatoru Nis, 24 (Hususi muhabirimizden) AdisAbabadaki muhtoşem sarayında, Habeşistamın bol güneşi altında yaşa. mağa, Afrikanın uçsuz, bucaksız sah- ralarından kopup gelen hürriyet ha. vasını tenef füse alışmış bulunan ime paratorlar imparatoru Necaşi, — Lond. ( Sonu 10 uncu sahifede ) Ayni saçı (*) imzasile kudretli bir arkadâş daha Kazandık _(_)ldu mna hürum etmişlerdir. — Zabıta, eticesinde otuz kişi ağır sa