1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

da belirli bir “*Kral Samson''un ev- rendeki tüm şeylerin hakimi olduğu- nu bildiren bir uyarı çıkmakta. Son zamanlarda iki yeni virüs ken- dilerinden sıkça söz ettiriyor. Bunlar- dan biri SCA virüsünün bir türevi. Yayılması ve saklanma yeri aynı, Fa- kat hastalık etkisi kıyaslanamayacak kadar ağır. Yalnızca bootblock'a yazmak yerine, bu proğram 4Ü. izi de formatlıyor. Dolayısıyla disketin tüm directory'si siliniyor. Belki de tüm sistemin bozulması- na yolaçan bir başka virüsle de tanış- mışsınızdır. Bu durumda yoğun bir Teset etme çabası sizi kurtaramaya- caktır. AMIĞA/'nızı kapatmak ve ye- niden açmaktan başka hiçbir şansınız yak. Virüşlerin etkileri çoğu kez felakete yolaçtığından, bunlara karşı herhatıgi bir korunma olüup olmadığı sorusu şiddeile gündeme geliyor. Bugüne kadar tanınan türlerinden kendinizi korumanız mümkün. SCA ve benzeri, yani bootblock'a yerleşen yirüslere karşı İNSTALL komutunu kullanabilirsiniz. Fakat bu komutun yalmnızca enfekte olmuş dişketlere kar- şı kullanılması gerekiyor. Enfeksiyon tesbit etmenin yolu ise bir disket mo- nitörü kullanmaktan geçiyor. Diske- 28 tin ilk iki sektöründeki bilgileri, en- fekte olmamış bir workbench diske- tininkilerle veya INSTALL komutu- nun yeni uygulanmış olduğu bir dis- ketinkilerle karşılaştırın. Çoğunluk- la enfekte olmuş disketin bootblock'- unda programcıyı virüs hakkında uyaran bir ifade bulunacakur. Örne- ğin SCA virüsünde birinci blokta şöy- le bir ifadeyle karşılaşırsınız: *“So- medhing wonderful has happened. Your AMIĞA is alive”. Virüsün varlığını teşbit edebilmek için, disketlerinizi önce "Boaotboy'' ya da benzeri bir programdan geçi- rebilirsiniz. Bu programlar da aynı şekilde booiblock'u kullanırlar. Programın başlangıcında daha önce- den alışmış olduğunuz görüntüyle karşılaşmazsanız, bilin ki, AMIĞA”- nızda bir virüş yayılmaktadır. AMIGA 1000 şahipleri kendileri- ni “Anti-Virüs Kickstart'” disketleriy- le koruyabilirler. Bu prağramlar AMIĞGA'nızda bir SCA'nın ya da tü- revi olan bir virüsün bulunduğunu hemen gösterirler ve bunun etkinliği- ni derhal yökederler. Aşlında SCA vi- rüsünün etkisini yoketmenin çok da- ha kolay bir yolu daha vardır. Bunu sağlayacak trick'i programcıların kendilerinden aldık: H erne kadar “paniğe ka- pılmayın!' deniyorsa da bu vahim duruma düştüğünü anlayan hangi kişi soğuk- kanlı olabilirdi ki? Progra- minız, programlarınız, hat- tâ sisteminiz sizin muhatap bile almayacağınız ufak ya- ratıklar taralından mahve- dilecekti ve siz hiçbir şey yapamıyordunuz!.. * Ekran bir an yeşil bir renk alır. * Bu durumda virüs iptal olur ve ye- ni enfeksiyonlara yolaçmaz. Virüsle mücadele her zaman bu ka- dar kolay değil, Her dumumda diskei- lerinizi korumalı olarak kullanın. Böylece herhangi bir virüsün diske- tinize kaydolmasını engellemiş olur- sunuz. Eğer diskete bir şeyler yazmak istiyorsanız, önceden AMEĞA'nızın virüssüz olduğundan emin olmalısı- nız. Virüsler genellikle yasal olmayan kopyalardan veya Public Domain dişketlerden bulaşır. Çünkü bunların dolaşımı oldukça hızlıdır. Özellikle şüpheli disketlerin kopyalanmasında, son derece dikkarli olmanız gereki- yor. Bilgisayar programçılarının ve kullanıcılarının karkulu rüyası hali- ne gelen virüsler, kesin çözüm bulu- nana kadar gündemi hayli meşgul edeceğe benziyor. Bile isteye üretilen bu virüslerin tehdit unsuru olarak kendi üreticilerine dönmeleri de pek uzun sürmediğinden, bu olay tehlikeli boyutlara varmadanı herkesin elbirli- Biyle virüs değil çözüm üreteceği gün- ler de pek uzak gözükmüyor. Bu ara- da ocurup beklemekten öte bizim ya- pabileceğimiz en sağlıklı iş, belirtilen önlemleri alıp virüse bulaşmaktan &l- den geldiğince kaçınmamız olacak.