27 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

MABER — Akesm postasr 7! Donanmamız yarın i sabah Yunanistanda Sovyet Rusyaya karşı Japonya - Almanya ittifakı Sovyetleri vâsi bir kıt'ayı müdafaa için ikiye bölmeye mecbur oldukları 20 milyon kuvvet karşısında şarkta yedi milyonluk bir Japon ordusu kğ garptaon milyonluk bir Alman kütle- si vardır. “.. İmzalandığı ajanslar tarafından ha- ber verilen Alman - Japon misakı ci- han sulhü taraftarlarını derin bir en- dişeye düşüren ve Avrupa ile Asya milletlerinin mukadderati üzerinde mü- him bir rol oynıyacak bağlanışlarden biridir. Her nekadar gerek Almanya, gerek Japonya bu ittifakm Sovyet Rusyaya karşi değil, komünizme karşı aktedil- miş olduğunu şimdiye kadar birçok Görüşler : Beden terbiyesini umumileş- tirelim Bugün gazetemizin diğer bir sayfa- sında göyle bir havadise raslıyacakst- niz: “Istanbul Halkevinin yanıbaşındaki arsa satınalınmış, keşfi yaptırılmış ve oraya iki katlı bir bina çıkılması İsa rarlaştırılmıştır. Bu binanın bir batin- da konferans, diğer katında spor sa Tonu bulunacaktır.,, Bu havadisin ehemmiyetine bütün yurddaşlarm dikkatini Çünkü bu bina, herkesin anladığı ma- nada klüp nev'inden bir müessese ol- muyaçak, gençliğin sıhhat ve canlılığı. nı arttırmağa ve muhafaza etmeğe yarışacâktır. Vücut sağlamlığını bütün gençlik arasmda milli bir.meğiyet olarak mu- hafazaya dalma mecburuz. Yalnız gençlerin değil, orta yaşlıla- rın, .he$tâ ,£zik, kabiliyetlerinin dere- cesine göre oldukça yaşlanmışların bi- Ie, bedeni kültüre asla yabancı kalma- malarına itina etmeliyiz. Mekteplerimiz, ordu, * müteferrik spor teşekktilleri, gençliğimizin bede- nen diriliğine .durup dinlenmeksizin yardım etmektedir. Bu büyük hareke. ti tamamöh umumileştirerek, dünya- nım diğer billetleriyle her noktadan o- muz omuza gitmek hususunda içtiği. miz andı yerine getirmeye çalışmalı- Gençliğin bedene olan itinası, Avru- panm muhtelif ülkelerinde çok açık bir şekilde görülüyor. Sık sik yapılan beden! kültür nümayişleri, kendine gö re bir manayı da ihtiva ederek göze çarpmaktadır, Sağlam kütle, ülkenin çatısı ve zırhıdır. Son zamanlarda bu sahada çok ileri gitmiş kütleleri güzü- nünde tutarak dostumuz İngilterede de umumi bir hareket basgösterdi. İd. manli vücut yetiştirmek yolunda di- Zer milletlerden geri kaldıklarin bile itiraf ettiler. Şimdi mühim bazı şah. siyetler, ehemmiyet verdikleri o di milletlerin gençliği yetiştirme usulle- rini öğrenmek için mahallinde tetkik- lerde bulunuyorlar, Halka idman yap- tırmak birinci derecede gelen İşler a» Tasmdadır. , İşte onun için İstanbul Halk Evinin, içersinde mükemmel bir #por salonu da bulunacak olan bir bina kurdurma. Za giriştiğini işitince büyük bir heye- can duydun, Ve herkesin dikkatini, bu hareketin öhömmiyet ve manasma çe- virmek istiyorum. Bu işin bu noktada kalmıyacağına kuvvetle eminim, Spor salonları, ber semtte, ker mahallede olacaktır; ol malrdir. Vücut sağlığı kadar vücuda sağlamlığını, da kendimize karsı rhjlli bir borç bilmekte daha çok azim ve fbdala devam edeceğiz. İdman sebeke- mizi genişleteceğiz. Gündelik hayatı mızda vücudumuzun sistemli bir suret te işlemesine, parlamasına yer verace- ğiz. Ve bunu temin edecek muhitler, en çok sevdiğimiz yerler olacak. Sağ- lam , sağlam bedende bulunur derlerdi. Sağlam beden, âyni zaman- da demir huduttur. EİEMET MÜNİR celbederim.! defa ısrarla bildirmiş bulunuyorlarsa da, her iki devletin bu iddiası birçok devletler ve bilhassa Sovyetlerco ma- kul görülmüye.. Biz bugün bu nokta üzerinde durmi- yacağız. Ancak, yeni ittifakın netice- sinde küsule* gelen kuvvetle Sovyet kuvvetleri arasında istatistiklere müs- tenit bir mukayese yapmakla iktifa edeceğiz. Yeni misaki imzalıyan iki devletten Almanyanın, Versay muahedesi ahkâ- mmı bir tarafu olarak feshettikten sonra, mütemadiyen silâhlanmakta ol- duğu malümdur, Alman teslihatı hak- kmda alınan . haberlere göre, 1937 senesi iptidasmda hazari kuvveti 260.000.ni muallem asker ok malsüzere bir milyonu bulacaktır. O (gi 1936 senesi martında Almanyanın on beşer tonluk ve birer top dörder mitralyozla mücehhez altı yüz elli hü. cum tankı vardı. Alman tayyareciliği hakkında elde €dilen malümata nazaran Almanyada altmış bin kadar pilot vardır. Ve do- kuz tayyarecilik mektebinden her se- ne vasati bin pilot yetişmektedir. As- keri tayyarelerin miktarma gelince üç bini buldukları tahmin olunur, Japonyaya gelince: Japonyanm For muz ve Korö dahil 93,524.000 nüfusu vardır, Eğer buna Mançuryayı da il&- ve edecek olursak umum nüfus 120 milyona yaklaşır, Japon ordusu, Mil- letler Cemiyeti yıllığma göre, 16 fır ka, bir haasa fırkası, dört silvari liva. 8i, dört ağır topçu livasından mürek- keptir. Her fırka beheri dört alaylı piyade livasından, bir süvari alayın dan, bir sahra veya dağ topçu alaym- dan, bir istihkâm taburu ve bir nakli- ye kıt'asından teşekkül eder, Piyade 70 alay ve iki tank kıt'asm- dan mürekkeptir. Her alayda üç tabur ve iki makinelitifek bölüğü vardır. “Yayurlar biri makinelitifek olmak'ti- zere dört bölüktür, Süvari yirmi beş alaydır. Topçu: Beheri Üç gruptan mürek- kep 15 sahra alayı, sekiz alay ağır sahra topçu, üç alay ve sekiz müstaki|| gruptan mürekkep sahil topçu; beheri iki veya üç grüpluk dörtdağ topçu, bir alay tayyarelere karşı müdafas topçu, bir grup süvari ve topçudan mü- rekkeptir, İstihkâm: On yedi istihkâm taburu vardır. Ayrıca iki şimendifer alayı, iki telgraf alayı ve on beş nakliye kıt- ası mevcuttur, Havacılık ise sekiz alaydır. Ordunun hazarda mevcudu 328,175 kişi Bu miktar seferberlik takdi- rinde üç milyona kadar çıkar. Maama- fih umum?! seferberlik halinde Japon- yanın yedi milyona kadar asker çıka- rabileceği tahmin © olunuyor. Buna Mançukoda teşkil edilen 120 bin ki- şilik Mançcuko kuvvetide dahil de- ğildir. Japonyanın - Alman eserlerine gö- Te - tayyare mevcudü 3500 dir. Şu'halde umumi bir seferberlik ilâ- nı takdirinde paktı Imzalıyan iki dev. let 17 milyon asker ve 6500 tayyare- ye malik bulunuyorlar, Bunlara mukabil Rus ordusu: Dat mi ordu 680.000 kişiden mürekkeptir. Her sene ayrıca 842,000 milis talim görmektedir. Piyadenin emrinde 458 piyade sah- ra bataryası vardır. Doktor Fişer 1935 de Sovyet ordu-| sunun mevcudunu sulh zamanında 1,200,000 harp zamanında 7 milyon 30000 makinelitüfek, 5000 top, 400 tank ve 4000 tayyare olarak kaydedi. yor. Sovyetlerin umumi bir harp karsr- smda yirmi milyon asker çikarabile- ceği tahmin edilmektedir. ». Sofyada bir kaçakçı şebekesi yakalandı Uyuşturucu maddeler kaçakçılığı ya- pan beynelmilel teşkilâtn Viyana mef- kezinden Sofyaya gönderilen Siyan isim li bir Müsevinin şüpheli hareketi Üzeri- ne Bulgar ve Yahudilerden mürekkep Filonun Maltadan hareketi esna- sında samimi tezahürler yapıldı Maltanm La Valetta limanında in- cektir, Bu ziyffeti bir suvare takip ede. güiz deniz kuvvetlerinin misafiri bulu-| cektir. nan donanmamız dün Maltadan ayrıl mığtır. Bu ayrılış esnasında Malta hal- kı Türk donanmasını büyük tezahürat- Is uğurlamıştır. Amiral $i İngiliz amirali çok samimi vedalaşmışlardır. Donanmamız Yunan (donanmasına iadeli ziyarette bulunmak üzere Faler Umanma gitmektedir. Yarın saat 8,30 da Falerde bulunulacaktır. Donanmnamız şerefine yarm akşam Yunan başvekili general Metaksas bü yük Britanya otelinde bir ziyafet vere- İN içeride * Kömürlere çakıltaşı karıştırıldığı yolun dn belediyeye dün muhtelif serntlerden şikâl yetler yapılmıştır. * Belediyenin gebrin karanlık soksklarma yeniden koyacağı 2000 ihrmbanm projesi ya pulrmiştr, * Çekonlovak . reğisi O memlektimizdeni Alacağı 1,290.000 kilo tütünü 1,281,000 kiloya, çıkarmıştır. #“aanrif vekâleti ecnebi ve azlık mektepi lerinde de — 'Tlrk mekteplerinde o olduğu gibi — tek kitap usulünün tefbikini bildir migtir. * İstanbul ilme ve yüksek O mekteplerinde taha görmek üzere Halepten bir Lalebe ka filesi geleçektir. Bu hususta (o tertibat alm maktadır, * Kıyın Ari bastırması yüzünden bazı mek teplerda henüz sobaların kurulmamış olduğu Anlaşılmıştır, Dün Maarifte sobalar ve 2600 soba borusu tevsi oedilerek o bütün mek teplerin noksanları ikmal edilmiştir . * Muallimlerin kıdem zamların tovzline başlanacaktir, * Ayasofya möralkiterini meydaha © çikâri mağa uğraşan profesör Witemor'dün Ameri kaya hareketsetmiytir şireyi cls; 49 İki gündür pelrimizda bulunan . Bigan hariciye nazırı Feyz Muharmeğ han Toros ekapresile Ankaraya gitmiştir * Üniversite reztörü bazı işler için Anka raya gitmiştir . * Dün çiçekçiler cemiyeti idsre (heyeti seçimi yapılmıştır. Bugün de balıkçdar cemi yeti seçimi yapılacaktır. * Göçmen nakliyatı sona ermiştir. Bu su rötle Bu sere 15009 göçmen gelmiş olmukta dır. # İktisat vekileti tüfün, fındık ve elma gibi ihraç maddelerimizin > vapurlarda hay vanlarla bir anbara konulmaması bildirmiş tir. * Sanayi birliği idare heyeti dün (toplan miş we sanayicilere &it İşlerle ydlık raporu tetkik etmiştir. # Lokman hekim ramlle Adapazarı civa rında şöhret kazanan Hüseyin o Hüsnü dün kaçatıçılık suçundan 9 uncu #htiaa mahke mesinde muhakeme edilmiş © ve şahitler din lenmiştir. * Bilediye, mühim bir kısmı toprak olan Şişlide son tramvay durağındaki © meydanı parke döşemeğe karar vermiştir. Bu işe ya kanda başlanmenieimr. * Tienret kanunumuzun kara kısmı tebdil edilirken deniz kısmının da yeni şekilde tan ami için teşekirli eden Komisyonun fik top lantısı dün Ankarada Adliye vekdiinin riya seti altında olmuştur. * Bütün vilâyetlerde iâre (heyetleri teş kiline karar verilmiştir. Yakında (o umum! müfettiş ve bazı valilerin iştirak © edeceği Me komlayonda bu mesele görüğülecektir. * Dün müddelumumülğe Anadoludan ka yın veldesini balta ile öldürm Gölü ve ço cuğunu kesen Ete isminde Iki kadın getiril miştir. Her ikisi de delilik İdâlestndadır. bugün Dışarda : * Amerika Hibe kongresinde bulunmak üzere Amerika hariciye nazırı Hufye Ame rika murahbasları da Bö#no Ayrese varmiş lardır. . İngiliz harieiye nazırı ile İtalyanm Lop dra büyük olçiat İngiliz — İtalyan oyankın aşması temin için dün örüşmüşlerdir. * Prağ — Peşte (battmda bir ototrezin eşya dolü bir vagona çarpmış 8 kişi ölmüş 18 kişi yarslanmıştır. * Sofyadan harcektie Prağı ziyuret etmiş olan esli Rulgar başvekili Çatkat Berlindön sonra Bomayı da ziyaret odedektir. * Yeni Lehistan — Romanya anlaşmasının tarihi ehemmiyeti halz olyasi bir akit olduğu İlân edilmekledir. Romanya hariciye nazırı yeni tir kültür ve tlcnret anlaşmaları yap mak Üzere din Varşovaya vasi olmuçlur. bir beyaz zehir kaçakçı şebekesi yaka Janmuıştır. Kaçakçılar tevkif edilmiş fab- rikaları meydana çıkarılmıştır. Pazar akşamı donanma kumandanı ve subayları şerefine elçimiz Ruşen Eş- ref bir ziyafet verecektir. Fransız Harbiye Nazırına Suikast Teşebbüsü akim kaldı Fransız barbiye nazırı Daladiyer ile umumi erkânı harbiye (reisi general Gumlenin ve bir askeri heyetin Fransız »— İsviçre hududu boyunda teftigler yap mak tizere Paristen hareket ettiklerini dün yazmıştır. Dün geç vakit gelen bir habere göre Fransız harbiye nazırı ve askeri heye €ne bir suikast yapılmış ve bunun önü- ne tren kondüktörünün dikkati geçmiş» tir, Harbiye nazırı ve heyeti hamil tren Mulhausca giderken trenin lokomotif kondüktörü bir takım işaretlerin işle- memekte olduğunu © görmüş ve derhal treni durdurmuştur. Tren yoluna kun dak könulduğu söylenmektedir . Musolini Peşte- . . ye gidecek mi? Macar naibi Napolide bahri nümayişi seyretti İtalyada bulunan Macar naibi Amiral , Horti ve zevcesi şerefine dün Kapitol- da İtalyan kral ve kreliçesi tarafından bir resmikabul yapılmıştır, Resmikabu! de 2000 kişi bulunmuştur, Dün amiral ile İtalya kralı, kraliçesi ve Musolini Zara amiral gemisinden Na pol körfezinde bahri nilmayişi seyret- mişlerdir, Romadan verilen bir malüâmata göre Macar başvekilinin davetini kabul eden İtalyan başvekili Musolini 1937'de Peş teyi ziyaret vaadinde bulunmuştur. Italya Milletler Cemiyetin- den çekilmek üzere mi ? Dün gece Cenevreden verilen bir habere göre İtalya Cenevreyi telâşu düşüren bir müracaatta bulunmuş. tur, İtalya, cemiyet umumi kâtip! Milletler cemiyetinden İspanyol hü- kümeti mümessili çekilmediği takdir- de itelyanın çekileceğini bildizr iştir. Maamafih diplematik mahafil Ce nevrede İspanyenm temsili hakkın r. yalnız Valansiysdaki meşru bül mete ait olabile eği kanaatindedi. vini EZ 17 “il — Eyvak! Felâket! — Ne var? Ne olmuş? — Yeni aldığım şapkanın modası İ geçmiş? di Hkilekeyrin — 1926 Doğru mi deği mi evlet demiryolların! dikkatine Akşama kadar çalıştıktan sönrü gun argın evinize dönüyoramuz. Oğ duğunuz yer Anadolu yakası VE hattı ü *dedir. Kö; rülen Ako puruna biniyor, Hewaypaşada Wi geçiyorsunuz. Tren tar!fesi maci” saat tam 20,10 da koreiet edect” Fakat hayret, iren hartket geçtiği halde kalkmıyor. Neden" ba? Haber vereh bir memur, ist© na asılmış bir levha yok ki an nız. Yolculara teehhürün sebebini dirmek nedense mutat değil, Çe kaloriferi' yanmıyan vagonun bİr sesine büzülüp titriye Hiriye beki sunuz, Ve nihayet tren mutaf den tam 18 dakika sonra ke Teehhür sebebi gene size bildi değildir ve kalorifer gene yanmis tadır. Bü dün akşam olmuştur. . 4 # Meselâ tramvay şirketinden v6 © | şark demiryollarından yukarda yö İJımız şekilde bir hareketleri dol4 le şikâyet elmek belki alilımız4 "3 gelmez, Fakat insanın nazı sevgili geçtiği ve onun en küçük bir hare sevmediği bir adamın on ağır bir © reketinden daha çok gücüne gi“ gibi bahsettiğimiz eksiklikleri P let Demiryollarında gördüğümüz # şikâyet ediyoruz. Ali Çetinkaya gibi pratik düşt ve doğruyu görüp hakkı teslim © büyük muvaffakıyetler başaran Dİ” tin yüksek emri altındaki bir senin meselâ şöyle bir usul takip si beklenebilirdi; Banliyö treninin herhangi bir dolatnısiyle hareketi geçe mi ka ter? Bu her halde. hareket sadi yirmi, hiç değilse beş | dakika malümdur. Bu takdirde Hı vapur iskelesinde * herkesin gö ceği yerde sabit“ Dutunun a” levhaya şöyle yazılır: “Filân banliyö treni bugün 15 ka geç hareket edecektir.,, Bu trenin vapuru ile köprüde"! len yolcular iskelede levhayı gör” ya vapurdan çıkmıyarak Kadıkö geçip oradan. tramvayla yollarınd " vam edecekler, veya trene geçece” dir, Fakat hiç olmazsa teehhürür bebini bildirecek kadar bile kendi ne ehemmiyet verilmediği gibi bir günceye kapılmıyacaklardır. Teklifimiz sannederiz makuldif: Bazı trenlerde kaloriferlerin işletilmadiğine gelince; doğrusu nun sebebini isah edemiyoruz, Halkın Dostu. Yeni ittifak | vi (Baş tarafı it 5 gemonyasmın Japonya ile Almanj, rasında taksim edildiği iddia ol tadır. Bu vaziyette Sovyet Japonya arasındaki müzakereler caktır. A'laşmanın telâktisi Yeni Jaopn — Alman anlaş! İtalyayı doğrudan doğruya (o ali” : etmemekle, beraber memnuniyeti “# şılandığı İtalyan matbuatınca lunuyor, Mısak Avusturyada da çok İYİ Syf şılınmıştır. Viyana gazetelerine l ma yalnız komünizm teveccihtir ve siyasi neticeler ara” lâzımdır. ! Misikın İngiliz ve Fransız gö rinde menfi akisigri görünmeği ” mMuştir. Eko dö Pari gazetesi bu miss” müsizm aleyhtarı bit ehli salip rehesihin rpukaddemesi,, oldu maktadır. # Fransız hariciye nazırı bu sele bakkında nazırlar meclisinde izsbiyr rirken misalkın Alman — Sovye* sebatının.: sslabma müsait Giri hava vlicuda getireceği endi etiniğtir. (Bu sayfamızm “Siyasa,, sü“ İ daki yazıyı okuyunuz). ran bu a